Jantjes schreef:In dit tekstgedeelte staat tevens heel eenvoudig hoe die Heilig Geest in ons komt wonen namelijk door het doden van ons vlees door onze geest ! dat betekent doen!
Dat is dus onder andere het doden van onze ijdele begeerte die in ons op komt en wat kan dat allemaal niet zijn. Ik durf niet eens te zeggen wat dat allemaal niet kan zijn wat er in mijn eigen hart omhoog komt borrelen en wat de media vandaag zo verschrikkelijk kan aanwakkeren en stimuleren. Paulus zegt in de Romeinen brief hier heel duidelijk doen! doen! zegt tegen deze boze begeerte nee! nee! dan pas kan de Heilige Geest in ons werken.
Dan worden wij niet veroordeeld omdat wij met Christus Jezus verbonden bent, geld voor ons de nieuwe wet: De wet van de Geest, de wet van het leven. Wij zijn los gemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood.
Christus is hier dus in de eerste plaats Navolger en in de tweede plaats Verlosser.
Jammer dat je dat vandaag andersom hoort, want dat is een leugen.
Hier hebben we dus een typisch voorbeeld van hoe je de Bijbel interpreteert en dat doet iedereen. Waardoor er verschillen ontstaan.
Romeinen 3: 23,24 zegt: "Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus."
Of: Romeinen 5: "Wij dan, gerechtvaardigd door het geloof hebben vrede met God door onze Heer Jezus Christus, door wie wij ook de toegang hebben verkregen [in het geloof] tot deze genade, waarin wij staan en roemen in de heerlijkheid Gods".
Het verlossingswerk van Christus staat absoluut bovenaan en daarin kunnen wij helemaal niets zelf doen. Wij gaan ook niet naar God, naar Christus - God komt ons in Christus tegemoet.
En pas als wij de Geest - met een hoofdletter - ontvangen hebben, kunnen wij eruit (proberen te) leven.
De Bijbel is ingewikkeld ja. Want "er staat meer dan er staat". Er zijn diepere lagen, waar je niet zo een twee drie bij komt. Waarbij uitleg nodig is en dan hangt het er maar weer vanaf in welke omgeving je bent opgegroeid. Wat je altijd is geleerd en of er bereidheid is ook eens 'buiten de deur' te kijken - hoe anderen iets uitleggen. Zonder daarbij gelijk een oordeel te vellen.
Denk je dat alle kerkscheuringen er 'zomaar' waren? Dat was vaak over de uitleg van bepaalde zaken die in de Bijbel staan. Voor ons soms onbegrijpelijk dat er een kerkscheuring van kwam, maar toch... het gebeurde.