Omega,
Je maakt er een prachtig verhaal van, maar je schiet er niets mee op. Het is gewoon een feit dat de DL de gedachte dat 'uitverkiezing' alleen te maken heeft met Gods weten ronduit als dwaling veroordelen. Jij lijkt te willen beweren dat God het geloof van deze mensen reeds voorzien heeft. Hij weet vooraf de uitslag.
De DL leren echter overduidelijk dat God actief het geloof aan bepaalde mensen wel en aan andere mensen niet geeft. Daar behoef je het wat mij betreft niet mee eens te zijn (ik ben het er ook niet mee eens), maar span dan niet de DL toch voor je karretje.
Jacobus,
Jij: M.i. zijn de DL niet onrechtvaardig maar interpreteren ze op een juiste wijze een deel van de geloofsleer. Dat jij de uitleg onrechtvaardig vindt is wat anders.
Fijn dat je je bewering zo goed onderbouwt. In vind de interpretatie van de DL nl. niet juist. Lekker puh.
Jij: Wat denk je overigens te doen met al de teksten etc. in de Bijbel die m.i. nogal duidelijk aangeven dat er een verkiezing van eeuwigheid is?
Ik ontken toch ook niet dat er iets als een verkiezing is? Alleen de invulling die de DL er aan geven is volgens mij vergezocht. Je moet her en der bijbelteksten samenvoegen om tot de conclusies van de DL te komen. Ik heb hierboven reeds aangegeven dat dit tot grote logische problemen leidt. Kun jij me aangeven hoe je dit recht kunt breien?
Jij: De bezoldiging der zonde is de dood, dat hebben wij verdiend en door het evangelie (de verkiezing incluis) is er nog redding mogelijk. Mag God dat op Zijn wijze doen of moet Hij eerst aan ons vragen hoe dat moet?
Natuurlijk hoeft Hij dat niet aan ons te vragen. Ik geloof alleen niet dat Hij het op de manier doet zoals in de DL beschreven staat. Deze manier is nl. onrechtvaardig en ik geloof niet dat God onrechtvaardig is. Ik schuif dan ook liever menselijke hersenspinsels opzij dan het idee dat God rechtvaardig is.
Jij: En ik kan het niet goedkoop vinden dat ik me erbij neer moet leggen als ik iets niet begrijp.
Maar je moet niet eerst tot op 5 cijfers achter de komma vermelden hoe het is en vervolgens zeggen dat het ons allemaal boven de pet gaat. Zeg dan niets.
Jij: Dankt Christus niet Zijn Vader dat Hij deze dingen voor de verstandigen en de wijzen verborgen heeft, maar het aan Zijn kinderen geopenbaard heeft? (Mat. 11).
Maar moet geloven daarom in strijd zijn met de logica? Kan geloven uberhaupt in strijd zijn met de logica? Zit God onlogisch in elkaar?
Surfer,
Niet al te veel Barth lezen, hoor
Groet,
Klaas