Welke eisen stel je aan een relatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 03 mei 2006 08:05

En al die eisen en voorwaarden... aan wie leggen jullie die voor? Aan je nieuwe partner of aan God?

Het klinkt vast heel geitenwollensokkerig maar de belangrijkste voorwaarde voor een relatie lijkt me de instemming van God. Immers, een relatie die zonder Zijn zegen wordt aangegaan, is tot mislukken gedoemd. Dat geloven we toch?

Ik kan me niet heugen dat ik ooit voorwaarden heb gesteld voordat ik aan een relatie begon. Het stuit me nogal tegen de borst, eerlijkgezegd. Nee, ik was gewoon mesjôgge verliefd. En als ik terugkijk, kan ik niet anders concluderen dan dat het zo moest zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 08:40

Hahaha Othello, je spreekt jezelf tegen, tenzij je er vanuit gaat dat God wil dat je verliefd wordt. Nou ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Je kunt heel erg verliefd zijn en tegelijkertijd maakt God je goed duidelijk dat je geen relatie moet aangaan. Als je Hem blijft vragen, blijft Hij antwoorden tot het duidelijk genoeg is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2006 08:51

Raido herhaalt zijn wijze woorden: God is niet The Almighty Wedding Planner
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 03 mei 2006 09:26

Lalage schreef:Hahaha Othello, je spreekt jezelf tegen, tenzij je er vanuit gaat dat God wil dat je verliefd wordt. Nou ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Je kunt heel erg verliefd zijn en tegelijkertijd maakt God je goed duidelijk dat je geen relatie moet aangaan. Als je Hem blijft vragen, blijft Hij antwoorden tot het duidelijk genoeg is.

Waar spreek ik mezelf tegen?
Raido herhaalt zijn wijze woorden: God is niet The Almighty Wedding Planner

Misschien niet. Maar een relatie zonder God mist iets fundamenteels, dunkt me.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 09:27

Othello schreef:
Lalage schreef:Hahaha Othello, je spreekt jezelf tegen, tenzij je er vanuit gaat dat God wil dat je verliefd wordt. Nou ik kan je vertellen dat dat niet zo is. Je kunt heel erg verliefd zijn en tegelijkertijd maakt God je goed duidelijk dat je geen relatie moet aangaan. Als je Hem blijft vragen, blijft Hij antwoorden tot het duidelijk genoeg is.

Waar spreek ik mezelf tegen?

Nou eerst zeg je dat de eis is dat God het goed vindt en vervolgens zeg je dat je nooit een eis hebt gesteld maar gewoon in zwijm bent gevallen voor een vrouw.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 03 mei 2006 09:30

Aha, ik snap wat je bedoelt.

Ik vind de instemming van God iets volstrekt anders dan alle 'menselijke' voorwaarden die ik eerder voorbij zag komen. Does that make sense?

Eisen als eerlijkheid, spontaniteit, blond haar, blauwe ogen heb ik nooit gesteld. En mijn verliefdheid zag ik ook niet als voorwaarde; it just happened. Nou ja, just... Ondanks dat ik smoorverliefd was, heb ik best wat robbertjes uitgevochten met God voordat ik haar vroeg.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 03 mei 2006 09:58

Weet je, ik geloof dat ik er destijds helemaal niet zo over nagedacht heb of het Gods weg was. :oops:
Maar wel was ik Hem achteraf dankbaar dat Hij me een vriend gegeven had en zag ik het wel als een soort wonder.
Ik dacht vaak: het zou helemaal misgelopen zijn als ik mijn vriend niet gehad had in die tijd.

Maar nu... ik heb gewoon geen idee.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 03 mei 2006 10:32

Othello schreef:Ondanks dat ik smoorverliefd was, heb ik best wat robbertjes uitgevochten met God voordat ik haar vroeg.

:D

Instemming van God vind ik ook het belangrijkste, maar ook wel het moeilijke juist.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2006 14:53

Othello schreef:Eisen als eerlijkheid, spontaniteit, blond haar, blauwe ogen heb ik nooit gesteld.

Ik ook niet. Het gaat dan ook niet zozeer om voorwaarden aan de persoon als wel aan de relatie. Ik vond het erg belangrijk dat ik niet zomaar een beetje (erg) verliefd was (want dat kun je op bijna iedereen wel worden) maar er ook een substantiele kans aanwezig is dat het na een jaar nog leuk, boeiend en interessant is om met diegene samen te zijn. En daarom heb ik mij daar alvorens officieel een relatie te beginnen wel van verzekerd.

Met de 'toestemming van God' kan ik eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niks (met alle respect voor mensen die daar anders over denken en voelen overigens). God is idd geen weddingplanner en het idee van 'toestemming' is mij veel te vaag en subjectief. Dan ga ik liever op m'n eigen gevoel en verstand af, en met succes, zo blijkt.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 03 mei 2006 15:19

Ik had het niet over toestemming, maar over instemming. Dat is nogal iets anders, althans volgens mij.

Als ik bij het aangaan van een relatie niet het gevoel zou hebben dat God het met me eens was, zou ik er waarschijnlijk niet instappen. Al kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre je gevoel nog betrouwbaar is op het moment dat je echt verliefd bent...

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 03 mei 2006 15:52

Ik kan het denk ik wel begrijpen wat Aragon bedoelt. Wat bedoel je dan precies met de instemming van God. Wat voel je dan en hoe ervaar je dat. Jullie hebben het er wel over maar noem eens een voorbeeld o.i.d.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 mei 2006 16:06

Vonkie schreef:Ik kan het denk ik wel begrijpen wat Aragon bedoelt. Wat bedoel je dan precies met de instemming van God. Wat voel je dan en hoe ervaar je dat. Jullie hebben het er wel over maar noem eens een voorbeeld o.i.d.

Just my toughts :)

Vertél, vertél, we schrijven méé!;

*
*
*
*
*

8)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 03 mei 2006 16:36

Lalage schreef:* voor me kookt
* voor me stofzuigt
* niet van voetbal houdt
* voor mij in Amsterdam is gaan wonen & werken

Je weet zeker dat het een man is :wink:?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 16:38

Wel, ik ben bang dat ik nu in herhalingen ga vallen, maar kan wel voorbeeldjes vertellen. Ik zal proberen het kort te houden ;)

antwoord = nee
Toen ik een paar kalverliefdes achter de rug had, was ik daar wel zat van en besloot dat ik de volgende keer beter uit zou kijken. Zoals gezegd had ik twee eisen. Ik kwam iemand tegen die niet aan de eis 'hij moet christen zijn' voldeed, maar wel aan de eis 'we moeten verliefd op elkaar zijn'. Telkens als ik met die jongen tijd had doorgebracht en geknuffeld enzo (we hadden officieel geen verkering maar gedroegen ons dan wel zo) had ik daar een heel rottig gevoel over. Ik vond het dan ook moeilijk om te bidden. Na een tijdje ging ik dan toch met hangende pootjes weer naar God toe om vergeving te vragen en om te zeggen dat 't de volgende keer niet meer zou gebeuren en dat we alleen vrienden zouden blijven. Dat werkte niet. Toen besloot ik om 't dan toch maar echt te proberen, dus toen hadden we wel officieel verkering. Ik heb enorm veel gebeden en aan God gevraagd: is dit dan wat U wilt? De volgende ochtend zat ik in de kerk en ik voelde me echt zo rottig, ik had er buikpijn van en was helemaal niet blij. Toen heb ik de knoop doorgehakt en het contact verbroken.

antwoord = ja
Kort nadat ik die relatie verbroken had, ging ik op pelgrimstocht in Spanje. Dat werd de mooiste vakantie van mijn leven. Ik heb me verzoend met God en mijn hele liefdesleven in Zijn handen gelegd. Maar ondertussen had Hij alweer wat anders voor me in petto, want ik was op Refoweb terecht gekomen en daar had ik Borkdude ontmoet. Na 2 jaar verkering zaten we best wel in een crisis. Ik was op Flevo, hij was niet mee omdat hij ziek was. Ik was weer veel aan het bidden. Er waren een paar bijzondere dingen in die dagen. Het thema was: Choose Freedom. Tja, hoe moet je dat nou opvatten? Moest ik dan maar voor de vrijheid kiezen en het uitmaken? Er was een mevrouw die werd geinterviewd, zij was getrouwd met iemand die in de dodencel in Amerika zit. Ze vertelde dat er aan hun relatie natuurlijk heel veel miste, maar het belangrijkste was er: ze konden samen hun diepste gedachten en gevoelens delen. Ik dacht: Heej dat heb ik ook met Borkdude! Hmz, moest ik er dan toch voor gaan? Ik nam een voorlopige beslissing om 't nog met hem te proberen. En toen ervaarde ik een diepe innerlijke rust. Dat heb ik wel vaker gehad: dat je emoties ineens omslaan en je bent er zelf verbaasd over. Toen kwam het laatste Flevo-onderdeel, de Outburst. Dat ging natuurlijk over het thema: Choose Freedom. Bram Rebergen hield een geweldige preek waarin hij zei: "Vrijheid is niet dat je nee zegt tegen al die andere mannen/vrouwen, vrijheid is dat ja zegt tegen degene waar je van houdt! Ga ervoor!" Dat raakte me erg. Borkdude en ik zijn sterker uit onze crisis gekomen en sindsdien hebben we niet meer in zo'n dal gezeten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2006 16:39

Hmz, is toch wel lang ;) Overigens denk ik dat je naar God luisteren kunt leren. Ik ben er ook een boek over aan het lezen: Luisterend Bidden, van Leanne Payne.

Terug naar “Archief”