'Leer jongeren bevindelijke taal'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 10:25

Het is een observatie dat caprice soms zo praat. Ik vind het soms wel grappig 8)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 02 mei 2006 10:26

Lieve moderators, wordt het niet eens tijd om in te grijpen? Dit topic gaat al lang niet meer over het feitelijke onderwerp en een discussie over vertalingen is elders al gevoerd.

Bovendien raken de gemoederen wat verhit. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van al die bijbelvertalers...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 10:28

Hier spreekt de topicstarter. Zoals eerder gezegd dacht ik dat het ging over woorden als zonde, heilig, genade. Die woorden zijn niet goed uit te drukken in moderne taal, althans niet in een enkel woord. Zo heb ik geleerd dat zonde betekent: je doel missen. Ik denk dat kennis van Hebreeuws en Grieks nodig is om deze woorden echt goed uit te leggen. Wat denken jullie?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 10:41

Ja.. zonde betekend namelijk niet direct doel missen het is veel meer. Het griekse woord voor zonde is afgeleid van de term voor het missen van een doel. Mijn dominee heeft het een zo geschreven.

De zonde mist het doel, maar raakt God en is dus een moordaanslag op God, vond ik wel treffend.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 mei 2006 11:01

Oke, ontopic maar weer. (Ik word lief genoemd). Verdere off-topics worden weggegooid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 02 mei 2006 12:37

Lalage schreef:Hier spreekt de topicstarter. Zoals eerder gezegd dacht ik dat het ging over woorden als zonde, heilig, genade. Die woorden zijn niet goed uit te drukken in moderne taal, althans niet in een enkel woord. Zo heb ik geleerd dat zonde betekent: je doel missen. Ik denk dat kennis van Hebreeuws en Grieks nodig is om deze woorden echt goed uit te leggen. Wat denken jullie?

Ik denk dat ik het daar helemaal mee eens ben. Zelfs heb ik ook al een lijst van zulk soort woorden opgedreund.
Doe bijbelstudies over zulk soort woorden, heel verhelderend!
Het zijn niet zomaar woorden, er zit een hele diepe betekenis achter.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2006 14:51

Nog heel ff offtopic.....Vergeef me :oops:

Maar ik wil ff mn excuus aanbieden voor mn opmerking....
Ik had het hier niet moeten plaatsen...

Dus bij deze: SORRY!!!!
Afbeelding

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 mei 2006 14:59

ik vind het wel klasse als je terug durft te komen op een opmerking in het openbaar!

je stijgt erg in mijn achting Dippie!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 15:47

Als we problemen hebben met een bepaald presoon, laten we het dan per pb afhandelen direct met die persoon en dan niet hier.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2006 16:01

Gerdien B. schreef:Als we problemen hebben met een bepaald presoon, laten we het dan per pb afhandelen direct met die persoon en dan niet hier.

Ik had geen probleem met een bepaald persoon, ik biedt alleen mn excuus aan, en dat wilde ik gewoon in het openbaar doen, omdat misschien meerdere zich aangevallen voelden door mij.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2006 16:02

En nu weer ontopic :mrgreen:
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 mei 2006 17:05

de huidge Nederlandse taal lijkt een rijke schat aan woordbetekenissen verloren te hebben, althans de woorden worden weinig meer gebruikt, en je beheerst nooit volledig je complete eigen taal.
Niet meer gebruikt en daardoor vergeten en vreemd.

Er is geen "taal" van de bijbel. De "taal van de bijbel" is inderdaad zoals Marnix al aanhaalde oud-Nederlands, en is in het geheel niet heilig. Misschien wel waardevol omdat 17e eeuws Nederlands beter in staat was om klassieke talen goed uit te drukken.
Het vervelende van hedendaags Nederlands is dat er meer woorden nodig zijn om de tekst volledig uit te drukken. Misschien heeft dat tot resultaat dat de bijbel een keer zo dik zal worden omdat er meer uitleggend vertaald moet worden.

Woorden als "heilig" beschouw ik niet als "oud Nederlands". Ja het wordt weinig meer gebruikt, maar het is niet verouderd. Woorden als "lankmoedig" en "goedertieren" beschouw ik wel als tamelijk verouderd. Beide woorden hebben tegenwoordig meerdere woorden nodig als de strekking uitgelegd moet worden. Dat is jammer, maar als het vereist is, dan moet het maar.

Maar zoals overal, voor leken hoef je niet al te technische termen te gebruiken, maar uitleggen van bepaalde insiderstermen is helemaal niet vreemd en kan net zo goed toegepast worden in het geloof en de bijbel.
what the soul hides, blood tells

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2006 17:12

Serenity schreef:Woorden als "heilig" beschouw ik niet als "oud Nederlands". Ja het wordt weinig meer gebruikt, maar het is niet verouderd. Woorden als "lankmoedig" en "goedertieren" beschouw ik wel als tamelijk verouderd. Beide woorden hebben tegenwoordig meerdere woorden nodig als de strekking uitgelegd moet worden. Dat is jammer, maar als het vereist is, dan moet het maar.

Zolang het een beetje te overzien blijft, heb ik er niks op tegen om bepaalde woorden te gebruiken, die een lading dekken die wat uitleg nodig heeft. Het zou toch wat al te gek worden als mensen in de kerk te lui zouden zijn om een paar woorden te leren die nou eenmaal handig zijn om te gebruiken als je over het geloof praat. Dat hoef je in het bedrijfsleven ook niet te flikken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 mei 2006 17:27

precies.

het gaat over de toekomst van je ziel, dus allerlei weerstand over een paar termen lijkt me vrij overbodig. Daarnaast mag het natuurlijk ook niet doorslaan naar "de andere kant" die ook al genoemd is, namelijk om middeleeuws Nederlands de keuze van Gods Geest te maken ;)
what the soul hides, blood tells

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 18:12

Dippie schreef:
Gerdien B. schreef:Als we problemen hebben met een bepaald presoon, laten we het dan per pb afhandelen direct met die persoon en dan niet hier.

Ik had geen probleem met een bepaald persoon, ik biedt alleen mn excuus aan, en dat wilde ik gewoon in het openbaar doen, omdat misschien meerdere zich aangevallen voelden door mij.

dat was niet op jou gericht maar op het algehele commentaar op elkaar van mensen hier op anderen ;)

vind super dat je excuus zo hier aanbied!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”