'Leer jongeren bevindelijke taal'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2006 09:16

rafaell schreef:Zonder de NBV was ik, menselijkerwijs (is dat een woord uit de tale Kanaans :wink:?), nooit tot geloof gekomen. Ik las simpelweg niet in de Bijbel, daarmee doel ik op de SV waarmee ik opgroeide, omdat ik de taal vervelend vond en dus niet de rijkdom van de Bijbel zag. Ik wil heel de taal van de SV niet gaan leren, ik heb toch een NBV? Waarom zou ik een cursus Oud-Nederlands uit de SV gaan volgen :wink: Gisteren ben ik voor het eerst begonnen met de Bijbel te lezen van kaft tot kaft, als ik elke dag 7 bladzijden lees dan is hij eind van dit jaar exact uit. In de SV zou ik het nooit volhouden om 7 bladzijden per dag te lezen, de rijkheid van het Evangelie ontgaat mij daar grootendeels.
Laatst gewijzigd door Dippie op 02 mei 2006 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 09:16

Gerdien B. schreef:
Lalage schreef:
Optimatus schreef:Het bevroren blijven rillen in de achttiende eeuw en vooral de deuren naar buiten niet openzetten zal nog eens de ondergang van een al zo kleine groep zijn.

Daarom krijgen ze ook zoveel kinderen, om 't toch op peil te houden. Ik las dat het ledenaantal van de gergem zeer stabiel is. Blijkbaar blijven er gemiddeld twee kinderen per gezin in die kerk.

Denk dat dat op langer termijn nog wel is tegen kan gaan vallen met de stabiele leden aantal ;)

Want?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 09:19

Ze zijn te laat begonnen zich op de jongeren te richten.

Als ik zie dat er van een klas van 40, waarvan er 30 gergem waren er nog maar 4 bij ons in de kerk zitten.... dan denk ik dat ze zich wel is achter de oren mogen krabben.

Ze zijn nu bezig zich op de jongeren te richten, maar denk dat ze dat al veel eerder hadden moeten doen. Daarbij komt dat jongeren soms de preek niet kunnen volgen. Al zal die van de dominee nog wel gaan, maar sommige ouderlingen kunnen met leesdiensten flinke moeilijke dogmatische preken lezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 09:19

En dat is terecht denk ik.
dan vind ik dat wij Hebreeuws en Grieks moeten leren en alle vertalingen moeten verbranden.

En overigens, zo moeilijk is dat taalgebruik in de SV helemaal niet, maar het is net wat je gewend bent en ook hoeveel moeite je er voor wilt doen om het je eigen te maken.
Ik vind het altijd bizar om te horen hoe kinderen van 10 spreken over God met woorden als 'vreze des HEEREN' 'HEERE der Heirscharen' en 'De drie-enige Verbondsjehovah' dat zijn allemaal gedoodverfde Namen voor God waar een kind niets mee kan. Als ik lees 'en God donderde van de Hemel' dan moet ik lachen, ook toen ik klein was, als ik lees 'David was een stout held' dan zie ik hem bij Isai over de knie liggen, als ik lees 'en zij sloegen 120.000 man in dal van huppeldepup' vond ik het altijd raar dat andere volken daar boos om waren; kom op zeg.. iedereen krijgt wel eens een pak slaag.

En dat galmt door in de preken, afgelopen zondag was onze dominee elders en hadden we preeklezen. Die preken hangen aan elkaar van cliché-uitdrukkingen 'dan opent den HEERE een poort in het dal van Achor' en 'er is één genade' waarna er 5 verschillende genadevormen de revu passeren van 'soevereine genade' via 'soevereine verkiezende genade' naar 'verkiezende genade' om nog niet te spreken van 'trekkende genade' en 'wederbarende genade'. Eerbied voor God moet niet vervallen in duizenden verklein woorden, omschrijvende woorden. Spreek de taal van mensen, want dat is de taal van God.

Je raakt jongeren niet (ouderen ook niet) met allerlei synoniemen, acroniemen, wel letterlijke niet letterlijke uitleggen. Jongeren willen horen wat de Bijbel zegt in gewoon, Nederlands. Ik loop vaak gewoon dood tegen een muur van taalgebruik, wat opzich niet verkeerd is maar wat het Woord heeft ingezwachteld en het onherkenbaar verminkt. Maar ja... daar moet je dan maar veel voor bidden, of die tale je nog eens geleerd mochte worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 09:23

Raido schreef:Als ik lees 'en God donderde van de Hemel' dan moet ik lachen, ook toen ik klein was, als ik lees 'David was een stout held' dan zie ik hem bij Isai over de knie liggen, als ik lees 'en zij sloegen 120.000 man in dal van huppeldepup' vond ik het altijd raar dat andere volken daar boos om waren; kom op zeg.. iedereen krijgt wel eens een pak slaag.

*ligt dubbel* Misschien moet ik toch maar 's een stukkie SV lezen ;) God donderde van de Hemel, hahahaha ik zie het helemaal voor me. Wel een beetje godslasterlijk grapje maybe?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 09:28

Ach de SV is soms gewoon grappig :) 2 Samuel 22:14 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+ ... 10&lang=nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 mei 2006 09:32

Dippie schreef:Dan mag je jezelf wel eens afvragen wat een waar geloof is. Sorry, maar ik weet zeker dat een echt kind van God leest in de SV....

Dit vind ik een hele grove opmerking Dippie. Ten eerste: hoe weet jij dat? Heb je even een telefoontje gepleegd met God? Ten tweede: hoe durf je -als mens - zo te oordelen over je medemens en medeCHRISTEN? Ik snap dit echt niet, dit is dus één van de redenen dat ik überhaupt niet meer in de kerk wil komen (of ik nu gelovig zou zijn of niet): de veroordeling door je medechristenen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 09:34

ik heb de neiging om aan dippie te vragen waar ze is gehersenspoeld :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 09:36

Lalage schreef:ik heb de neiging om aan dippie te vragen waar ze is gehersenspoeld :?
Ach het is toch bekend dat er buiten onze grenzen geen ware gelovigen meer wonen, daar hebben ze de Drie Formulieren niet laat staan de SV (of telt de KJV ook mee als getreue vertaling?)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 09:37

Raido schreef:
Lalage schreef:ik heb de neiging om aan dippie te vragen waar ze is gehersenspoeld :?
Ach het is toch bekend dat er buiten onze grenzen geen ware gelovigen meer wonen, daar hebben ze de Drie Formulieren niet laat staan de SV (of telt de KJV ook mee als getreue vertaling?)

Dus ik ga toch naar de hel? Dan hoef ik ook m'n best niet meer te doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 09:39

Dippie schreef:
rafaell schreef:Zonder de NBV was ik, menselijkerwijs (is dat een woord uit de tale Kanaans :wink:?), nooit tot geloof gekomen. Ik las simpelweg niet in de Bijbel, daarmee doel ik op de SV waarmee ik opgroeide, omdat ik de taal vervelend vond en dus niet de rijkdom van de Bijbel zag. Ik wil heel de taal van de SV niet gaan leren, ik heb toch een NBV? Waarom zou ik een cursus Oud-Nederlands uit de SV gaan volgen :wink: Gisteren ben ik voor het eerst begonnen met de Bijbel te lezen van kaft tot kaft, als ik elke dag 7 bladzijden lees dan is hij eind van dit jaar exact uit. In de SV zou ik het nooit volhouden om 7 bladzijden per dag te lezen, de rijkheid van het Evangelie ontgaat mij daar grootendeels.

Dan mag je jezelf wel eens afvragen wat een waar geloof is. Sorry, maar ik weet zeker dat een echt kind van God leest in de SV....Ik heb zelf ook een andere vertaling gekocht, maar die lees ik ernaast. Ik vind het eigenlijk best raar en vreemd dat jij gelooft dat, als je alleen nog maar de SV had, niet bekeerd zou zijn.

rafaell heeft het alleen over zijn eigen geloof, want ik denk dat hij wel weet dat ik uit de SV lees. Hij weet ook hoe ik sta tegen over God!

Je kan niet bekering aan een Bijbelvertaling ophangen. Je oordeelt met deze uitspraak voor God. Zou God niet bij machte wezen om via alle soorten Bijbelvertalingen te kunnen werken? Zou God niet door alle soorten Bijbelvertalingen Zijn Woord door te laten klinken?

Ja, ik heb ook mijn voorkeur van Bijbelvertalingen.
Ik moet het met een Bijbelvertaling doen omdat ik de grond taal niet kan lezen. Dan wil ik wel een vertaling die direct vanuit de grondtaal vertaalt is. De SV is mij nog steeds erg dierbaar, maar al een lange tijd (eigenlijk al sinds hij uit is) sta ik in dubio of ik ook niet een NBV zal kopen.
Mijn geloof zal daardoor iig niet veranderen. mijn geloof is in God en niet in een Bijbelvertaling.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 mei 2006 09:44

Ik snap werkelijk niet waarom jullie door blijven zeveren over de taal van de SV. Met de bijbehorende uitleg komen we echt niet tot de gedachtenkronkels van Raido.

Dit wil ik er nog wel over kwijt.
1. Ik vind het een beetje goedkoop van je Lalage om Caprice zo af te schilderen waar hij niet bij is.
2. De SV is een betrouwbare vertaling zo niet de meest betrouwbare van dit moment
3. In de NBV zijn voorbeelden te noemen van teksten die zo niet in de grondtaal staan. Onbetrouwbare vertaling dus.
4. Als er uitleg gegeven wordt bij de wat moeilijkere woorden van de SV is deze vertaling heel goed te lezen.

En dat laatste punt is het onderwerrp van dit topic, en niet alle afkeurende en wijzende vingertjes er om heen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 mei 2006 09:56

PeterD schreef:2. De SV is een betrouwbare vertaling zo niet de meest betrouwbare van dit moment
3. In de NBV zijn voorbeelden te noemen van teksten die zo niet in de grondtaal staan. Onbetrouwbare vertaling dus.
4. Als er uitleg gegeven wordt bij de wat moeilijkere woorden van de SV is deze vertaling heel goed te lezen.

Waarom hoor ik dan zoveel Ds.en die bij de preek de SV hanteren dat er in de grondtekst eigenlijk wat anders staat?

tijd om de oogkleppen af te doen wellicht?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 09:56

ik snap een deeel van je punten maar punt 4... nee.

dat kan aan mij liggen, ben maar een simpel mensje, maar juist daarom pleit ik er voor dat ook voor dat alles voor iedereen begrijpelijk moet zijn.
Want de uitleg is vaak namelijk ook in moeilijke woorden en termen. Er zijn maar weinig mensen die het in begrijpelijk nederlands kunnen uitleggen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 10:17

1. Ik vind het een beetje goedkoop van je Lalage om Caprice zo af te schilderen waar hij niet bij is.
Lalage demoniseerd Caprice toch niet, het is best mogelijk dat Caprice het best leest ik geloof dat Caprice veel meeleest en weinig reageert; op zijn manier.

2. De SV is een betrouwbare vertaling zo niet de meest betrouwbare van dit moment
Gelukkig zijn ze hem aan het herzien. De Naardense is iig betrouwbaarder en meer letterlijker, de SV heeft bepaalde dingen inzich die nu verbeterd kunnen worden (bijvoorbeeld dat taal/schrijffout dat Ahazia in Koningen 22 jaar oud was regeerde en in Kronieken 42 jaar), de kameel die door het oog van de naald gaat; dit moet een ankertouw zijn (Lucas maakte een schrijffoutje). Ook lijkt mij het dan goed om de verschillende termen die nu allemaal vertaald zijn met 'hel' weer te vertalen zoals ze bedoed zijn dus een onderscheid tussen het dodenrijk en de vernietiging. Om maar wat te noemen. Ook goed om het woord bevinding op bepaalde plaatsten te wijzigen omdat het een andere waarde heeft gekregen net als stout, kloek en krijgen.

Lekker genuanceerd, het Woord staat ook in de NBV dat maakt hem een 'goede' vertaling; in elker vertaling staan fouten.

Mijn overtuiging is dat je de Bijbel moet begrijpen zonder extra uitleg, Bijbelverklaringen of wat voor extra dingen dan ook. Uiteraard is bij elke wil een weg en ik weet zeker dat die bij veel jongeren gewoon ontbreekt. Over 20/30 jaar zijn onze kerken toch nog verder dichtgeslibt.

Met de bijbehorende uitleg komen we echt niet tot de gedachtenkronkels van Raido.
Ik heb me gisteren al zitten opwinden en nu zeg ik het gewoon. Ik vind je een iritante vervelende veroordeler die ongegrond en ongefundeerd dingen roept en mij om de klipklap belerend aanspreekt. Goed je bent net als ik een Gergemmer en je bent maar liefst 10 jaar ouder, dat wil niet zeggen dat je maar alles kunt zeggen in de trant van 'Gij raast' en door nutteloos met allerlei Bijbelteksten te gooien mij, mijn overtuigingen en mijn visies af te doen als 'gedachtenkronkels'. Als alle Gergemmers waren zoals jij zou ik begrijpen waarom de Gergem zo vergruist wordt. Doe er je voordeel mee.

Terug naar “Archief”