Eerbied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 01 mei 2006 11:19

PeterD schreef:Of wij Hem nu met onze vleselijke ogen zien of niet, Hij is en blijft dezelfde. Zou het al dan niet zien van Jezus met onze vleselijke ogen een maatstaf moeten zijn van de dosis eerbied die we ten toon moeten spreiden?
Ik heb deze 2 voorbeelden genomen, er zijn er uiteraard meer te noemen, maar toch zijn ze in mijn ogen representatief voor de eerbied die tentoon gespreid wordt.

kom maar op met die voorbeelden
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 11:27

PeterD schreef:Of wij Hem nu met onze vleselijke ogen zien of niet, Hij is en blijft dezelfde. Zou het al dan niet zien van Jezus met onze vleselijke ogen een maatstaf moeten zijn van de dosis eerbied die we ten toon moeten spreiden?
Ik heb deze 2 voorbeelden genomen, er zijn er uiteraard meer te noemen, maar toch zijn ze in mijn ogen representatief voor de eerbied die tentoon gespreid wordt.

Ik denk dat ik in mijn vorige post hier redelijk antwoord op heb gegeven.

Nog even de kanttekening dat het met onze vleselijke ogen zien van Hem wel degelijk een rol speelt... je valt niet zomaar als dood neer... of zomaar op de grond. Dat is in de voorbeelden die je noemt wel degelijk gekoppeld aan de zichtbare verschijning van Hem aan Saulus en Johannes... en bijvoorbeeld aan de discipelen na de opstanding. Blijkbaar heeft dat wel invloed dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Eerbied

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mei 2006 11:40

PeterD schreef:Al een tijdje vraag ik me af of velen van ons hier op RefoWeb wel beseffen wie God is. In diverse topics zijn zaken naar voren gekomen als "Jezus is mijn vriend", "Jezus houdt van mij", "Hij is mijn pappa", "Ik mag ook mijn frustraties uiten tegenover Hem" etc. etc.
Ik vraag me af of de grootheid van God, het hoogste Opperwezen wel wordt gevoeld. Als ik lees dat jezus zich openbaarde aan Johannes op padmos, lees ik van Johannes: "En ik viel als dood neer". En dat terwijl hij toch omgang had gehad met Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde! En nu Johannes na de hemelvaart een ontmoeting heeft met Jezus, voelt hij de afstand, zodanig dat hij als dood neervalt.
Een ander voorbeeld in dit geval is de bekering van Saulus. Ook hij valt op de grond neer.

Als ik bovenstaande 2 voorbeelden zet tegenover de houding van velen tegenover God, kan ik niet anders dan concluderen dat er iets is veranderd. Zou God dan minder hoog en verheven zijn geworden? Zou Hij genoegen nemen met minder? Waarom dat Hij in de Bijbel nog bij een verschijning moest zeggen "Vreest niet"? Is dat achterhaald, ouderwets? Ik heb het gevoel dat we nu soms helemaal niet meer vrezen!

Er zit best wat in, in wat je schrijft.
In dit kader schreef D.M. Lloyd-Jones, die bekende prediker uit Engeland die wel als de laatste puriteit is aangeduid, iets interessants, als hij het heeft over zijn redenen om van een TV-debat af te zien met een ongelovige opponent. Sommigen vonden dat blijkbaar jammer, omdat ze het zagen als een grote kans om het getuigenis te laten klinken.

Maar nog belangrijker zijn mijn uitvoerige redenen. De eerste - en voor mij was deze reden op zichzelf al afdoende - is dat over God niet gediscussieerd of gedebatteerd moet worden. God is geen onderwerp voor discussie omdat Hij is Wie Hij is en Wat Hij is. Men vertelt ons dat de ongelovige het daar natuurlijk niet mee eens is; en dat is volkomen waar; maar dat maakt geen verschil. Wij geloven het en ook dit zullen we in ons betoog uiteenzetten. Als we bij ons standpunt blijven en geloven wat we omtrent God geloven, kunnen we in geen enkele omstandigheid Hem tot een onderwerp van gesprek, debat of onderzoek maken. Ik baseer mijn argument hiervoor op het Woord dat God zelf tot Mozes sprak bij het brandende braambos (Ex. 3:1-6). Mozes zag plotseling dit opmerkelijke verschijnsel van het brandende braambos en zou dit wonderlijke verschijnsel gaan bezien. Maar hij wordt onmiddelijk berispt door de stem die tot hem sprak: "Nader hier niet toe: trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land". Mij dunkt is dit het principe waardoor we ons in deze hele zaak moeten laten leiden. Onze houding is belangrijker dan al onze activiteiten, en in de Brief aan de Hebreeën worden we eraan herinnerd dat we altijd tot God moeten naderen "met eerbied en godvruchtigheid: want onze God is een verterend vuur" (Hebr. 12:28,29).
Dit is voor mij van wezenlijk belang. Wij zullen nooit toestaan dat men onder het roken van een pijp, een sigaret of een sigaar en hangend in een gemakkelijke stoel op een oppervlakkige manier over het wezen van God spreekt, omdat God, zoals ik al zei, niet een of ander filosofisch begrip is. Wij geloven in de Almachtige, de Verhevene, de levende God; en wat andere mensen ook goed vinden, wij moeten nooit de gelegenheid zoeken of ons in een gelegenheid laten brengen waarbij wij over God debatteren alsof hij een filosofisch probleem zou zijn. Dit is voor mij overtuigend genoeg.
...

(D.M. Lloyd-Jones, Prediking en predikers, blz. 34)

Gods heiligheid is om van te huiveren, en ik denk dat niet zo heel veel mensen dat beseffen.

PeterD schreef:...het hoogste Opperwezen...

Ja, dat zegt de psalmberijming van 1773. Maar als dat langskomt, ben ik accuut geneigd om dat maar niet mee te zingen, om dat maar in te slikken. Want dat is een filosofische aanduiding voor God, die vreemd is aan de Bijbel. In de Psalmen stond er dan dacht meestal JHWH, en dat is een wezenlijk verschil!
(Ik herinner mij een godsdienstleraar die ik ooit had, die van de Ger. Gem. was. Die zei eerlijk, dat de psalmberijming van 1773 helemaal zo'n beste berijming niet is.)

Hmm, daar had ik even iets neergezet wat een misvatting bleek. Ik dacht namelijk aan Jakobus 2:23, waar Abraham een vriend van God werd genoemd, maar ik dacht even wat anders. :oops:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 11:45

Raido, zing jij psalm 38:1 niet mee bij jullie in de kerk?
Ik vind het in de eerste plaatst een belachelijk opmerking. Alsof ik God als een soort Knuffelbeer zie. Natuurlijk zing ik Psalm 38 mee, maar ook Psalm 116:1 (zonder de volgende verzen direct te zingen).

Twee voorbeelden zijn niet genoeg om je te overtuigen? Wat moet er dan gebeuren Raido? Is de Bijbel niet autoritair in dit opzicht?
Nee, bijbelteksten uit hun verbandrukken kan iedereen, en dan is dat niet autoritair. Ja ik weet zeker dat mijn reactie totaal het zelfde zou zijn als Saulus en Johannes als ik in zijn Heerlijkheid zou aanschouwen, maar een bekering gaat over het algemee genomen niet meer samen met het aanschouwen van de Heerlijkheid van God, als dat wel gebeurd is dat echt een uitzondering en ik hoop niet dat jij die nodig hebt of gehad hebt.

En nogmaals, ik heb het niet over bangheid, ik heb het over afstand, respect, eerbied.
Afstand, respect en eerbied komt ook naar voren in een Vriendschappelijke Relatie met je schepper?

Volgens mij ben ik wel vreemd, want ik heb Jezus wel trouw beloofd (bij mijn belijdenis), huil wel bij Hem uit en geef Hem in gedachten soms een knuffel. In de bijbel wordt Gods volk toch heel vaak vergeleken met een bruid. Christenen hebben een liefdesrelatie met God.
Klopt het voorbeeld gaat ook wat scheef. Maar vriendje dat klinkt als een relatie van mens op mens, van broertje op zusje een gelijke relatie, je hebt hier met een hogere Iemand te maken en dus zul je daar ook aan moeten denken. Jezus was mens; vanuit dat oogpunt mag je als mens op mens met Hem praten, maar Jezus was ook God en dat moet je ook meenemen in je relatie met Hem.

De ene keer is het ene sterker..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 mei 2006 11:52

Lalage schreef:Natuurlijk schrik je als je iemand ziet rondlopen die eerst dood was.

Zeker als je je verantwoordelijk weet voor zijn dood :wink:
PeterD heeft wel een punt denk ik. Ook ik vind dat je vertrouwd met de Heere mag omgaan. Maar een term als bij God op schoot zitten valt buiten mijn denkkader, het is misschien niet fout, het is me wel veel te plat. Israel durfde toen de Heere zijn wet gaf, niet te naderen tot de berg, omdat de Heere zo ontzagwekkend aanwezig was. De Heere is heilig, hoog verheven en Hij duldt de zonde niet. Laat iedere zondaar daarom op zijn hoede zijn en Hem smeken om genade. Zegt ook Petrus niet ergens : Heere, ga weg van mij want ik ben een zondig mens?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 12:48

Israel durfde toen de Heere zijn wet gaf, niet te naderen tot de berg, omdat de Heere zo ontzagwekkend aanwezig was.
Probleem is echter dat wij altijd claimen dat God niet meer op die manier werkt, ook op de berg was Hij in zijn Heerlijkheid aanwezig (jeweetwel, Mozes met een doek over zijn hoofd, engelen met vleugelen voor hun gezicht).

Ik vind het bijna lijken op Hans Sievez van Siebelink die op de grond smakt, wind hoort loeien etcetra. Als God jou zo tot bekering moet brengen, moet jij je wel intens verhard hebben.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 01 mei 2006 12:58

Israel durfde toen de Heere zijn wet gaf, niet te naderen tot de berg, omdat de Heere zo ontzagwekkend aanwezig was.

De vraag is echter of dat een eerbiedig vrezen was, of louter angst. Datzelfde volk danste even later immers onderaan diezelfde berg rondom het gouden kalf...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 13:05

Othello schreef:

De vraag is echter of dat een eerbiedig vrezen was, of louter angst. Datzelfde volk danste even later immers onderaan diezelfde berg rondom het gouden kalf...

Feit blijft dat er eerbied was op dat moment.

Verder denk ik aan:

Eze 1:28 Gelijk de gedaante van den boog, die in de wolk is ten dage des plasregens, alzo was de gedaante van den glans rondom; dit was de gedaante van de gelijkenis der heerlijkheid des HEEREN; en als ik het zag, viel ik op mijn aangezicht, en ik hoorde een stem van Een, Die sprak.

Da 8:18 Als hij nu met mij sprak, viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht ter aarde; toen roerde hij mij aan, en hij stelde mij op mijn standplaats.
Overigens is er meer in Daniël te vinden hierover.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 01 mei 2006 13:07

PeterD schreef:
Othello schreef:

Nu, dat is dus iets wat ik in twijfel trek met hetgeen ik zeg.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 13:08

PeterD schreef: plasregens

koel woord ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 13:09

Ja, als ze dat niet deden dan werden ze gedood, ik heb ook echt wel eerbied als ze me met de doodbedreigen. Als ik in mijn kerk een ouderling naast mij had met een jachtgeweer en ik zou op zijn manier eerbied moeten hebben dan zou ik dat doen.

Naar mijn gevoel zijn er wel wat dingen veranderd (de tijd is voorbij dat God 23.000 mensen dood omdat 1 kerkganger een Midianitische vrouw heeft).

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 13:11

Raido schreef:
Ja, als ze dat niet deden dan werden ze gedood, ik heb ook echt wel eerbied als ze me met de doodbedreigen. Als ik in mijn kerk een ouderling naast mij had met een jachtgeweer en ik zou op zijn manier eerbied moeten hebben dan zou ik dat doen.

Naar mijn gevoel zijn er wel wat dingen veranderd (de tijd is voorbij dat God 23.000 mensen dood omdat 1 kerkganger een Midianitische vrouw heeft).

Gij raast!
Israël was een Theocratie. Dat zijn wij niet. Of wil je beweren dat God veranderd is?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 13:29

Gij briest (en het briesens paard zal eindlijk sneven) als je oogkleppen af deed zag je daar het volgende staan: Naar mijn gevoel zijn er wel wat dingen veranderd dat gaat dus over dingen; niet over God.

Omdat Israel een theocratie was: de tijd is voorbij dat God 23.000 mensen dood omdat 1 kerkganger een Midianitische vrouw heeft ik geloof stellig dat de relatie met God in het OT wezenlijk anders was dan in onze kerken. Waarom schopt Jezus zo intens tegen de heilige huisjes van het Sanhedrin? Omdat ze een Godsbeeld hadden van een Rechter-God en verder niets. Een van de dingen waar doodsbang voor te zijn is om weer dat Godsbeeld te krijgen voorbij te gaan aan de Liefde; dat geld uiteraard ook andersom.

Neem bijvoorbeeld Lot, Abraham, Simson, Jefta, Rachab, Lea, de Moorman, 3000 gelovigen tijdens Pinksteren, Lydia, Salomo, David waar staat over hen dat ze vol schrik en beven opzagen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 13:47

Raido schreef:Neem bijvoorbeeld Lot, Abraham, Simson, Jefta, Rachab, Lea, de Moorman, 3000 gelovigen tijdens Pinksteren, Lydia, Salomo, David waar staat over hen dat ze vol schrik en beven opzagen?

Laatste keer: Mijn punt gaat nu niet over schrik en beven. Lezen Raido, lezen...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 13:55

PeterD schreef:
Raido schreef:Neem bijvoorbeeld Lot, Abraham, Simson, Jefta, Rachab, Lea, de Moorman, 3000 gelovigen tijdens Pinksteren, Lydia, Salomo, David waar staat over hen dat ze vol schrik en beven opzagen?

Laatste keer: Mijn punt gaat nu niet over schrik en beven. Lezen Raido, lezen...
Lees jij dan je Bijbel maar eens goed.

Terug naar “Archief”