PeterD schreef:Al een tijdje vraag ik me af of velen van ons hier op RefoWeb wel beseffen wie God is. In diverse topics zijn zaken naar voren gekomen als "Jezus is mijn vriend", "Jezus houdt van mij", "Hij is mijn pappa", "Ik mag ook mijn frustraties uiten tegenover Hem" etc. etc.
Ik vraag me af of de grootheid van God, het hoogste Opperwezen wel wordt gevoeld. Als ik lees dat jezus zich openbaarde aan Johannes op padmos, lees ik van Johannes: "En ik viel als dood neer". En dat terwijl hij toch omgang had gehad met Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde! En nu Johannes na de hemelvaart een ontmoeting heeft met Jezus, voelt hij de afstand, zodanig dat hij als dood neervalt.
Een ander voorbeeld in dit geval is de bekering van Saulus. Ook hij valt op de grond neer.
Als ik bovenstaande 2 voorbeelden zet tegenover de houding van velen tegenover God, kan ik niet anders dan concluderen dat er iets is veranderd. Zou God dan minder hoog en verheven zijn geworden? Zou Hij genoegen nemen met minder? Waarom dat Hij in de Bijbel nog bij een verschijning moest zeggen "Vreest niet"? Is dat achterhaald, ouderwets? Ik heb het gevoel dat we nu soms helemaal niet meer vrezen!
Er zit best wat in, in wat je schrijft.
In dit kader schreef D.M. Lloyd-Jones, die bekende prediker uit Engeland die wel als de laatste puriteit is aangeduid, iets interessants, als hij het heeft over zijn redenen om van een TV-debat af te zien met een ongelovige opponent. Sommigen vonden dat blijkbaar jammer, omdat ze het zagen als een grote kans om het getuigenis te laten klinken.
Maar nog belangrijker zijn mijn uitvoerige redenen. De eerste - en voor mij was deze reden op zichzelf al afdoende - is dat over God niet gediscussieerd of gedebatteerd moet worden. God is geen onderwerp voor discussie omdat Hij is Wie Hij is en Wat Hij is. Men vertelt ons dat de ongelovige het daar natuurlijk niet mee eens is; en dat is volkomen waar; maar dat maakt geen verschil. Wij geloven het en ook dit zullen we in ons betoog uiteenzetten. Als we bij ons standpunt blijven en geloven wat we omtrent God geloven, kunnen we in geen enkele omstandigheid Hem tot een onderwerp van gesprek, debat of onderzoek maken. Ik baseer mijn argument hiervoor op het Woord dat God zelf tot Mozes sprak bij het brandende braambos (Ex. 3:1-6). Mozes zag plotseling dit opmerkelijke verschijnsel van het brandende braambos en zou dit wonderlijke verschijnsel gaan bezien. Maar hij wordt onmiddelijk berispt door de stem die tot hem sprak: "Nader hier niet toe: trek uw schoenen uit van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig land". Mij dunkt is dit het principe waardoor we ons in deze hele zaak moeten laten leiden. Onze houding is belangrijker dan al onze activiteiten, en in de Brief aan de Hebreeën worden we eraan herinnerd dat we altijd tot God moeten naderen "met eerbied en godvruchtigheid: want onze God is een verterend vuur" (Hebr. 12:28,29).
Dit is voor mij van wezenlijk belang. Wij zullen nooit toestaan dat men onder het roken van een pijp, een sigaret of een sigaar en hangend in een gemakkelijke stoel op een oppervlakkige manier over het wezen van God spreekt, omdat God, zoals ik al zei, niet een of ander filosofisch begrip is. Wij geloven in de Almachtige, de Verhevene, de levende God; en wat andere mensen ook goed vinden, wij moeten nooit de gelegenheid zoeken of ons in een gelegenheid laten brengen waarbij wij over God debatteren alsof hij een filosofisch probleem zou zijn. Dit is voor mij overtuigend genoeg.
...
(D.M. Lloyd-Jones, Prediking en predikers, blz. 34)
Gods heiligheid is om van te huiveren, en ik denk dat niet zo heel veel mensen dat beseffen.
PeterD schreef:...het hoogste Opperwezen...
Ja, dat zegt de psalmberijming van 1773. Maar als dat langskomt, ben ik accuut geneigd om dat maar niet mee te zingen, om dat maar in te slikken. Want dat is een filosofische aanduiding voor God, die vreemd is aan de Bijbel. In de Psalmen stond er dan dacht meestal JHWH, en dat is een wezenlijk verschil!
(Ik herinner mij een godsdienstleraar die ik ooit had, die van de Ger. Gem. was. Die zei eerlijk, dat de psalmberijming van 1773 helemaal zo'n beste berijming niet is.)
Hmm, daar had ik even iets neergezet wat een misvatting bleek. Ik dacht namelijk aan
Jakobus 2:
23, waar Abraham een vriend van God werd genoemd, maar ik dacht even wat anders.