Eerbied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Eerbied

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 10:05

Al een tijdje vraag ik me af of velen van ons hier op RefoWeb wel beseffen wie God is. In diverse topics zijn zaken naar voren gekomen als "Jezus is mijn vriend", "Jezus houdt van mij", "Hij is mijn pappa", "Ik mag ook mijn frustraties uiten tegenover Hem" etc. etc.
Ik vraag me af of de grootheid van God, het hoogste Opperwezen wel wordt gevoeld. Als ik lees dat jezus zich openbaarde aan Johannes op padmos, lees ik van Johannes: "En ik viel als dood neer". En dat terwijl hij toch omgang had gehad met Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde! En nu Johannes na de hemelvaart een ontmoeting heeft met Jezus, voelt hij de afstand, zodanig dat hij als dood neervalt.
Een ander voorbeeld in dit geval is de bekering van Saulus. Ook hij valt op de grond neer.

Als ik bovenstaande 2 voorbeelden zet tegenover de houding van velen tegenover God, kan ik niet anders dan concluderen dat er iets is veranderd. Zou God dan minder hoog en verheven zijn geworden? Zou Hij genoegen nemen met minder? Waarom dat Hij in de Bijbel nog bij een verschijning moest zeggen "Vreest niet"? Is dat achterhaald, ouderwets? Ik heb het gevoel dat we nu soms helemaal niet meer vrezen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 10:08

Natuurlijk schrik je als je iemand ziet rondlopen die eerst dood was. Maar moet je bang zijn voor Jezus? De enigen die bang waren toen Hij op aarde rondliep waren de Farizeeers.
Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 mei 2006 10:13

Weet je wat een ECHTE (V)vriend is? Iemand die oprecht van je houd en zelfs als het moet voor jou wil sterven. Iemand die je nooit laat vallen. En dat de meeste dat de naam 'Vriend' goedkoop voor de Here Jezus vinden klinken komt door je eigen tekortkomingen in je omgang met mensen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 10:21

Lalage schreef:Natuurlijk schrik je als je iemand ziet rondlopen die eerst dood was. Maar moet je bang zijn voor Jezus? De enigen die bang waren toen Hij op aarde rondliep waren de Farizeeers.

Ik heb het niet over angst of bangheid. Ik heb het over eerbied.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 10:28

PeterD schreef:
Lalage schreef:Natuurlijk schrik je als je iemand ziet rondlopen die eerst dood was. Maar moet je bang zijn voor Jezus? De enigen die bang waren toen Hij op aarde rondliep waren de Farizeeers.

Je hebt het toch over vrezen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 10:44

Lalage schreef:
PeterD schreef:

Je hebt het toch over vrezen.

Klopt, maar dan in het licht van eerbied.
Zoals Johannes wist Wie hij zag in Openbaring 1, had hij diepe eerbied voor Hem. Als je Openbaring 1 leest, zie je dat Hohannes niet direct als dood neerviel. Pas toen hij zich omgedraaid had en gezien had Wie hij tegenover zich had, viel hij als dood neer. Er zal een deel verschrikking bij geweest zijn, uiteraard als je zoiets overkomt, schrik je toch! Maar ik geloof vast, (en met mij de kanttekenaren van de SV zoals ik nu even opzocht) dat het absolute eerbied was!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 10:48

God, het hoogste Opperwezen wel wordt gevoeld.
Wat een degradatie van God om hem Opperwezen te noemen; wist je dat dat een term uit de Verlichting was? Ik probeer duidelijk te maken dat Namen voor God vaak erg persoonlijk zijn.

God is een Vriend (Hij is toch geen vijand, dus is Hij een Vriend). Een Vriend is toch niet iemand waarmee je verkering mee hebt, waar je mee trouwd, waar je seks mee hebt, waar je mee knuffelt of waar je bij huilt? Dat is je vriendje.. en ik heb niet het idee dat God dat is. (alhoewel er staat: kust de Zoon).

lees ik van Johannes: "En ik viel als dood neer".
Dat was omdat met zijn vleselijk ogen de Heerlijkheid van God zag, net als bij engelen schijnt dit verschikkelijk te zijn. Ik vind niet dat je dit als maatstaf moet gebruiken. Van Maria staat er dat ze aan Jezus voeten viel en zijn voeten wilde kussen; ze was helemaal niet bang. Ik denk niet dat jij Jezus zult zien in zijn heerlijkheid.

Een ander voorbeeld in dit geval is de bekering van Saulus. Ook hij valt op de grond neer.
De bekering van Saulus was ook echt representatief hè? Als jij zo'n bekering nodig hebt of verwacht is er goed wat mis. Ook hierbij was de heerlijkheid van God overweldigend aanwezig.

Als ik bovenstaande 2 voorbeelden zet tegenover de houding van velen tegenover God
Gelukkig zijn 2 voorbeelden niet representatief voor de toenadering tot God, net als 'velen van ons hier op refoweb wel beseffen wie God is'.
Laatst gewijzigd door Raido op 01 mei 2006 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 01 mei 2006 10:58

Raido schreef:Van Marina staat er dat ze aan Jezus voeten viel en zijn voeten wilde kussen; ze was helemaal niet bang.

Waar zít jij met je gedachten, jongen? :roll: :shock: :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 11:00

Othello schreef:
Raido schreef:Van Marina staat er dat ze aan Jezus voeten viel en zijn voeten wilde kussen; ze was helemaal niet bang.

Oeps :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 11:01

Raido, zing jij psalm 38:1 niet mee bij jullie in de kerk?

Twee voorbeelden zijn niet genoeg om je te overtuigen? Wat moet er dan gebeuren Raido? Is de Bijbel niet autoritair in dit opzicht?

En nogmaals, ik heb het niet over bangheid, ik heb het over afstand, respect, eerbied.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 01 mei 2006 11:02

Raido schreef:
Othello schreef:

Oeps :)

pipo 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 11:05

Raido schreef:God is een Vriend (Hij is toch geen vijand, dus is Hij een Vriend). Een Vriend is toch niet iemand waarmee je verkering mee hebt, waar je mee trouwt, waar je seks mee hebt, waar je mee knuffelt of waar je bij huilt? Dat is je vriendje.. en ik heb niet het idee dat God dat is. (alhoewel er staat: kust de Zoon).

Volgens mij ben ik wel vreemd, want ik heb Jezus wel trouw beloofd (bij mijn belijdenis), huil wel bij Hem uit en geef Hem in gedachten soms een knuffel. In de bijbel wordt Gods volk toch heel vaak vergeleken met een bruid. Christenen hebben een liefdesrelatie met God.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 01 mei 2006 11:10

PeterD schreef:Raido, zing jij psalm 38:1 niet mee bij jullie in de kerk?

Twee voorbeelden zijn niet genoeg om je te overtuigen? Wat moet er dan gebeuren Raido? Is de Bijbel niet autoritair in dit opzicht?

En nogmaals, ik heb het niet over bangheid, ik heb het over afstand, respect, eerbied.

Anders reageer je even op de suggestie dat jij jezelf bedient van voorbeelden die niet bepaald standaard te noemen zijn, waarde Peter.

Je noemt hier -van aangezicht tot aangezicht- voorbeelden die bij de meeste mensen bij het leven niet zullen voorkomen. Lees bijvoorbeeld 1 korinthe 13 maar, om even met bijbelteksten te gaan fietsen ten faveure van mijn eigen standpunt.

Ik vind het in het algemeen een beetje tricky om uitspraken te doen over andermans geloofsleven of de houding van iemand t.o.v. Christus. En in dit soort discussies gaat dat al snel deze kant op.

Maar je zorg delen mag natuurlijk altijd :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 11:16

Of wij Hem nu met onze vleselijke ogen zien of niet, Hij is en blijft dezelfde. Zou het al dan niet zien van Jezus met onze vleselijke ogen een maatstaf moeten zijn van de dosis eerbied die we ten toon moeten spreiden?
Ik heb deze 2 voorbeelden genomen, er zijn er uiteraard meer te noemen, maar toch zijn ze in mijn ogen representatief voor de eerbied die tentoon gespreid wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 11:18

PeterD, volgens mij geef je het antwoord zelf al. Waarom Jezus zegt "Vreest niet" is omdat wij niet bevreesd hoeven zijn voor Hem. Als we dat wel zouden moeten had Hij ons toch wel aangesproken met "vreest wel"?

Maar das een beetje flauw. Het "vreest niet" betekent "wees niet bang" en bang hoeven we niet meer te zijn voor God. De voorbeelden die jij noemt gaan ook over een echte verschijning, als Jezus aan Paulus en Johannes verschijnt... en dat boezemt zondige mensen zeker angst in, die we niet hoeven hebben, daarom zegt Hij er ook bij: Vreest niet. Maar het is wel heel menselijk.

Eerbied is wel belangrijk... maar dan wel eerbied zoals een kind eerbied voor zijn vader heeft, maar gelijk ook heel dichtbij zijn vader leeft, bij vader op schoot zit, vanalles aan vader vraagt en hem pappa noemt... God is door Jezus Christus onze Vader... vergeet je dat niet soms?

Maar dat woordje vrezen betekent zowel "bang zijn" als "diep ontzag hebben voor". Die twee worden door elkaar gehaald. We hoeven niet bang te zijn voor God maar wel diep ontzag voor God hebben.

Toch is er ten opzichte van het oude testament wel een hoop veranderd. Juist na de dood en opstanding van Christus staat nergens meer in de Bijbel dat we God moeten vrezen in de zin van "bevreesd zijn voor Hem". Door Jezus dood en opstanding worden we weer Gods kinderen en hoeven we niet meer bevreesd de zijn voor Hem.

In 1 Joh 4 staat zelfs:

17 Hoe volmaakt onze liefde nu al is, zal blijken uit onze vrijmoedigheid op de dag van het oordeel, omdat wij in deze wereld leven zoals Jezus. Liefde laat geen ruimte voor vrees. 18 De volmaakte liefde drijft de vrees uit, want vrees duidt op straf, en wie vreest is niet volgroeid in de liefde.

En in Romeinen 8 staat, ik gebruik even de SV omdat die ook het woord "vrees" gebruikt:

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

Ik denk dus dat we het woordje vrezen hier niet meer moeten gebruiken... Maar vervangen door "diep ontzag hebben voor" of zo. De twee betekenissen van dit woord in de nederlandse taal zorgen anders voor teveel verwarring.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”