twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

twijfel

Berichtdoor Riska » 29 apr 2006 09:58

Hebben jullie ook wel eens dat zomaar ineens de twijfel je bespringt?

Ik reis iedere dag op en neer naar het ziekenhuis op dit ogenblik en kom dan, noodgedwongen, op het centraal station in Utrecht. Al die mensen, ongelooflijk. Zowel bij het treingedeelte als bij de bussen. Af en aan en elke bus 'spuwt weer een lading uit', om het zomaar eens te zeggen. En dan wat je ziet onderweg - zoveel mensen op straat...

Zit ik in de bus naar het ziekenhuis en komt ineens een heel oud, bekend lied mij in gedachten met als laatste zin van het eerste couplet:
"En onder die miljoenen, heeft Hij ook mij in het oog".
Dan denk ik: "zou het waar zijn"? Zou God iedereen persoonlijk kennen? Utrecht is dan nog niet eens een zo grote stad, maar in sommige landen heb je letterlijk miljoenensteden. Heeft Hij mij in het oog, onder al die miljoenen?

Voor alle duidelijkheid: ik kan niet zonder geloof. Ik leef uit de Opstanding, het "en toch!" dat God uit sprak. Zonder dat zou ik het leven niet hebben aan gekund. Maar toch...

Is dit iets wat herkenbaar is? Of ligt het aan mij?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 apr 2006 10:10

heel herkenbaar.

Al heel vaak heb ik duidelijk gemerkt dat God mij echt ziet. En als ik dan tussen veel mensen zit, heb ik weer zoiets: Hij ziet mij nu! (wow!) maar zie Hij die anderen ook?
Omdat ik weet hoe rijk het is om te ervaren dat God mij ziet, wil ik zo graag dat anderen dat ook dat ervaren. En soms twijfel ik weleens of Hij dan anderen ook ziet. Maar met mn verstand en hart weet ik het wel.

Het is zo mooi dat God mij en jou ziet. Zo mooi dat het amper te geloven valt :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caprice

Re: twijfel

Berichtdoor caprice » 01 mei 2006 04:23

Riska schreef:Voor alle duidelijkheid: ik kan niet zonder geloof. Ik leef uit de Opstanding, het "en toch!" dat God uit sprak. Zonder dat zou ik het leven niet hebben aan gekund. Maar toch...

Is dit iets wat herkenbaar is? Of ligt het aan mij?

Het is zeer goed en noodzakelijk om jezelf te toetsen aan Gods Woord, wat nu mijn staat is voor de eeuwigheid. Gisteren lazen we nog een stukje waarin stond dat er mensen zijn die in Christus geloven en met Hem verenigd zijn, bij wie de uitgangen van het hart naar Hem uitgaan. Maar die nog niet zo die zekerheid hebben dat hun zonden vergeven zijn. Anderzijds zijn er ook mensen die geloven dat hun zonden vergeven zijn, maar zij hebben daar geen grond voor. Christus en Zijn kruisverdiensten zegt hen niets.

We zijn op reis naar een allesbeslissende en nimmereindigende eeuwigheid, en in die korte spanne des tijds zal die beslissing moeten vallen voor die eeuwigheid. Eeuwig wel, of eeuwig wee. En we leven maar één keer. We kunnen het nooit meer overdoen. Eén ziel voor de eeuwigheid. We kunnen ons maar eenmaal bedriegen. Daarom moeten we er maar veel mee bezig zijn, Gods Woord onderzoekende, ons daaraan toetsende en het gebed opzendende uit de 139e Psalm:
Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Nooit geloven is het niet, maar altijd geloven is het zeker niet. Daar spreken ons de Psalmen van. Gods ware volk zal zeker die zoete tijden kennen, waarin de Heere zo nabij wil zijn, maar er kunnen ook tijden van duisternis en aanvechting zijn. Als het altijd geloven zo gemakkelijk gaat moeten we ons afvragen of we op de goede weg zijn, want er staat: 'Strijdt om in te gaan'.
Strijd, tegen de duivel, de wereld, de zonde, en dan bovenal tegen mijn eigen verdorven vlees. Het goede dat ik wil dat doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik. Het eigen ik en mijn, dat is de grootste pijn.
Ik heb niet, ik kan niet, ik wil niet, ik deug niet en ik weet niet. Mochten we dat maar bevindelijk inleven. Maar ook wat God in Christus wil zijn voor nietige nieten en nullen in zichzelf. Hij die alles aangebracht heeft. Die toepassing van Zijn gerechtigheid is noodzakelijk. Niet een aanname door het verstand of het gevoel, nee, een toepassing, door Zijn Woord en Geest gewerkt in het hart. Dat dierbare geloove Christi, hetwelk verenigt met de Hem, die te kennen het eeuwige leven is. Dan mag er iets gezien worden van wat Hij is voor een slecht mens. Dat Hij alles is. Die de banier draagt boven tienduizend. Dat gaat gaat al het schoon der mensen ver te boven. En dan valt alles van de mens weg.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mei 2006 08:10

Caprice,
Wat bedoel je nou eigenlijk te zeggen? Vind je het erg als ik je reactie niet helemaal begrijp?
Vraag je je af of mijn geloof wel op het juiste is gebaseerd?
Er is toch geen Pasen zonder Goede Vrijdag? Dat ik als het ware alleen - in het door jou aangehaalde citaat - Pasen noem, betekent toch niet dat ik Goede Vrijdag maar oversla? En wat weten wij nou als forumleden werkelijk van elkaar, over hoe ons geloofsleven (en dus gebedsleven en bijbellezen) eruit ziet?

Wat ik alleen maar wilde weten is, of het herkenbaar is dat er ineens een soort twijfel ontstaat... zoals dus van de week, in de bus zittend en erop wachtend en al dat gekrioel van zoveel mensen overziend, ineens die regel: "En onder miljoenen heeft Hij ook mij in het oog"...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 10:51

Ik heb ook wat kriebelgevoelens bij de posting van Caprice, waar het op neerkomt is dat twijfel denk ik best een onderdeel is van het geloof. Ik heb bijna dagelijks, waarom ik? Ja IK!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 13:31

twijfels heb ik regelmatig. Ze soms moeilijk maar elke keer weer brengen ze me uit eindelijk toch weer dichter bij God
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 14:00

Met twijfels wordt een tijdelijke geloofsonzekerheid bedoeld?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 14:15

kan.. sommige twijfelen hun leven lang, anderen af en toe.
Maar ik vermoed dat Riska dit topic niet heeft geopend om daar over te discuseren hier :wink:

Cathy
Majoor
Majoor

Re: twijfel

Berichtdoor Cathy » 01 mei 2006 15:17

Riska schreef:Hebben jullie ook wel eens dat zomaar ineens de twijfel je bespringt?

Jazeker, dan twijfel ik weer of het toch geen 'opium' is waar ik me mee bezig houd.
Maar telkens krijg ik weer de ervaring dat ik me niet met G.d bezig houd, maar Hij met mij.
Tot m'n verwondering.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 01 mei 2006 16:27

Twijfel komt van de boze, het geloof komt van God (Ef. 2:8).

Als we twijfelen, dan geven we gehoor aan de verleidingen en de aanvechtingen van de duivel.
Als we twijfelen, vergeten wij het zwaard van de Geest (ofwel de Schrift; Ef. 6:17) te hanteren. Dat vergat Jezus niet toen Hij in de woestijn verzocht werd. Daarom twijfelde Hij ook niet: 'omdat er is geschreven ...'.

Er zijn mensen met een rotsvast vertrouwen in de Heere, hun Zaligmaker. Lezen wij ook maar ergens van Paulus, dat hij twijfelde aan zijn behoud? Nee immers!
Er zijn ook mensen die als Petrus voortdurend op de omstandigheden zien (Matth. 14:30) en daardoor een weinig stabiel geestelijk leven kennen.

Dit is een feit, maar verhef de laatste categorie mensen niet tot de norm! Ook niet met een beroep op de psalmen. We lezen in de psalmen veel over aanvechting, maar het geloof in de HEERE blijft daarin rotsvast overeind staan.

Het geloof is een bewijs van de dingen die we niet kunnen zien (Hebr. 11:1).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 mei 2006 17:02

Lezen wij ook maar ergens van Paulus, dat hij twijfelde aan zijn behoud?

sorry, maar dit topic gaat niet over zekerheid over het wel of niet behouden zijn. :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mei 2006 19:12

mw schreef:
Lezen wij ook maar ergens van Paulus, dat hij twijfelde aan zijn behoud?

sorry, maar dit topic gaat niet over zekerheid over het wel of niet behouden zijn. :wink:

Dank je mw. Daar gaat het zeker niet over. Ik heb dat ook duidelijk aangegeven in mijn openingsposting.
Het is - denk ik - gewoon heel menselijk dat af en toe er een twijfel is die je bespringt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 mei 2006 21:39

het is zeker wel heel menselijk

al eens een christen tegen gekomen die nooit twijfeld? (en dat bedoel ik echte christenen, geen naam christenen)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 21:41

ik niet mw!

al is het wel dat de 1 er meer last van heeft dan een ander.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mei 2006 21:41

mw schreef:het is zeker wel heel menselijk

al eens een christen tegen gekomen die nooit twijfeld? (en dat bedoel ik echte christenen, geen naam christenen)

Iemand zei eens:
Geen licht zonder duisternis,
geen vreugde zonder verdriet en
geen geloof zonder twijfel

Ik denk dat het heel waar is...

Terug naar “Archief”