De Bijbel altijd letterlijk nemen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 apr 2006 15:50

Lalage schreef:
Gerdien B. schreef:De Bijbel is toch heel duidelijk hier in: In 6 dagen heeft God de hemel en de aarde geschapen!

En dan denk ik: Wie heeft dat geschreven? En was hij erbij dan? Geen mens weet hoe het echt gegaan is. In Genesis gaat het er volgens mij om dat duidelijk wordt dat God de Schepper van de wereld is. En dat dat heel mooi is. Hoe Hij dat precies heeft gedaan is interessante stof om over te filosoferen, maar niet relevant voor je christen-zijn (mag ik hopen voor je).

Ik geloof dat de bijbel is geschreven onder leiding van de Heilige Geest, het is dus niet zo dat Mozes zomaar een mooi verhaaltje heeft verzonnen om de bijbel mee te beginnen.
Er staat 6 dagen, en die 6 dagen komen ook weer terug in de wet van God, dus waarom daar aan twijfelen.

Waarom hoop je dat een christen dit niet relevant vind?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2006 15:51

Wullimpie schreef:
Lalage schreef:
Gerdien B. schreef:De Bijbel is toch heel duidelijk hier in: In 6 dagen heeft God de hemel en de aarde geschapen!

En dan denk ik: Wie heeft dat geschreven? En was hij erbij dan? Geen mens weet hoe het echt gegaan is. In Genesis gaat het er volgens mij om dat duidelijk wordt dat God de Schepper van de wereld is. En dat dat heel mooi is. Hoe Hij dat precies heeft gedaan is interessante stof om over te filosoferen, maar niet relevant voor je christen-zijn (mag ik hopen voor je).

Ik geloof dat de bijbel is geschreven onder leiding van de Heilige Geest, het is dus niet zo dat Mozes zomaar een mooi verhaaltje heeft verzonnen om de bijbel mee te beginnen.
Er staat 6 dagen, en die 6 dagen komen ook weer terug in de wet van God, dus waarom daar aan twijfelen.

Omdat ik hoop dat je je geloof bouwt op Jezus Christus zelf en niet enkel op de bijbel die je altijd met een gekleurde bril op leest ;)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 apr 2006 15:56

Lalage schreef:
Wullimpie schreef:
Lalage schreef:

Omdat ik hoop dat je je geloof bouwt op Jezus Christus zelf en niet enkel op de bijbel die je altijd met een gekleurde bril op leest ;)

Jesus wordt ons toch geopenbaard door de bijbel?

Waarschijnlijk bedoel dat je verder moet kijken dan dit soort discussies, en daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 08:54

@Lalage:
God heeft het zelf geschreven in de 10 geboden op de 2 stenen tafelen.
Wie zijn wij dan om er over te twijfelen? Als je er toch aan twijfelt trek je God in twijfel.
en ja... dan heeft het zeker invloed op je christen zijn ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 08:57

Gerdien B. schreef:@Lalage:
God heeft het zelf geschreven in de 10 geboden op de 2 stenen tafelen.
Wie zijn wij dan om er over te twijfelen? Als je er toch aan twijfelt trek je God in twijfel.
en ja... dan heeft het zeker invloed op je christen zijn ;)

Op die twee stenen tafelen staat niet heel Genesis. Hoe God de wereld precies heeft geschapen heeft geen invloed op mijn geloof. Er zijn perioden geweest dat ik geloofde dat 't in zes dagen was gebeurd, er zijn perioden geweest dat ik geloofde dat 't meer tijd had gekost. Ik weet het niet, ik was er niet bij en het kan me eerlijk gezegd weinig schelen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 09:03

God zegt het ons zelf en Hij schreef het zelfs op de stenen tafelen:
Want in 6 dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daar in is en Hij rustte ten zevende dage.

Twijfel je nu nog aan Gods Woorden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 09:05

Gerdien B. schreef:God zegt het ons zelf en Hij schreef het zelfs op de stenen tafelen:
Want in 6 dagen heeft de Heere de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daar in is en Hij rustte ten zevende dage.

Twijfel je nu nog aan Gods Woorden?

Hmhm *ongelovige Thomas* ;)
als m'n behoud hier vanaf hangt heb ik een probleem.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 09:09

Dat zeg ik niet ;)

maar ik vraag me dan wel af waarom je het ene wat God zegt wel geloofd en het andere niet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 09:12

Gerdien B. schreef:Dat zeg ik niet ;)

maar ik vraag me dan wel af waarom je het ene wat God zegt wel geloofd en het andere niet.

Omdat Jezus vaak beeldspraak gebruikte? Ik geloof wel dat Hij het kan hoor. Alleen vraag ik me af waarom Hij dan zo al die fossielen in de grond heeft gestopt. Is dat om ons te misleiden?
Ik geloof trouwens niet in macro-evolutie hoor, wees maar niet bang ;)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 09:14

Lalage schreef:
Gerdien B. schreef:Dat zeg ik niet ;)

Omdat Jezus vaak beeldspraak gebruikte? Ik geloof wel dat Hij het kan hoor. Alleen vraag ik me af waarom Hij dan zo al die fossielen in de grond heeft gestopt. Is dat om ons te misleiden?
Ik geloof trouwens niet in macro-evolutie hoor, wees maar niet bang ;)

Lees het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" en je weet waarom die fossielen er in zitten.
Ik heb het boek uitgeleend, dus ik kan even niet citeren, maar schroom niet, koop het en lees!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 09:15

Wat God doet is niet altijd uit te leggen of te verklaren.
God is veel machtiger dan de wetenschap en wat dan ook hier op aarde.
geloof is niet redeneren en beijzen zoeken er voor, maar geloven is geloven. Volledig vertrouwen op God en Zijn Woord.

Waarom zou God ons willen misleiden met fossielen denk jij?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 09:18

Gerdien B. schreef:Waarom zou God ons willen misleiden met fossielen denk jij?

Ik denk niet dat Hij dat wil. Er zijn dan ook geen fossielen gevonden met 'tussenvormen' en daarom geloof ik sowieso niet in macro-evolutie. PeterD: ik zal het opschrijven voor als ik nog 's een boekenbon krijg.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 09:23

Ik vraag me af of je het jezelf nu niet te moeilijk maakt.
Vraagt God van ons niet een kinderlijk geloof? Dat is dus zo eenvoudig en simpel mogelijk. Als een vader iets tegen zijn kind zegt dan vertrouwt een kind er op dat vader gelijk heeft. Zo moeten wij dat ook naar God toe doen en niet proberen alles eerst te beredeneren, overwegen en noem maar op.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 09:28

Dat is waar Gerdien, maar tegelijkertijd zijn er mensen hier op Refoweb die tegen mij lopen te roepen dat ik zo makkelijk geloof en dat je Jezus toch niet zomaar kunt aannemen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 09:31

Dat is hun verantwoording en niet de jouwe!

Jij hoeft alleen van je eigen geloof en daden verantwoording af te leggen.

Terug naar “Archief”