Calvin schreef:Ben zelf een beetje 'uitverkiezing-discussie' moe. Kan niet begrijpen dat sommige christenen blijven volhouden dat er geen uitverkiezing is terwijl de bijbel ervan uitpuilt. Voor mij geldt wat Christus ook tegen Zijn discipelen zei: gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.
Om te beginnen moeten we onderscheid maken tussen
uitverkiezing en
predestinatie. Het laatste dogma is specifieker dan het eerste. Het eerste wordt ook door meer denominaties onderschreven, dan het laatste.
Naar mijn overtuiging is uitverkiezing bijbels - maar het heeft wel een heel andere betekenis, dan in de calvinistiche traditie, en predestinatie niet.
Het citaat van "Calvin" (toevallig die naam?) is typerend voor hoe men probeert de predestinatie te bewijzen. Als Jezus zegt: "gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.", spreekt hij dan over hun behoud? Of over het feit, dat ze Zijn discipelen zijn. Beantwoord die vraag nu eens niet vanuit de dogmatiek van jouw kerk, maar uitsluitend vanuit de tekst zelf. Je zult er een hele kluif aan hebben.
Mijn conclusie, na uitvoerig al die "bewijsteksten" te hebben bestudeerd, is dat ze wel
passen in de predestinatieleer, maar deze leer niet noodzakelijk impliceren. Het gaat dus om een redeneerfout. Men begint bij de leer, zoekt er teksten bij en dat moet dan het bewijs zijn. Maar er is niets in de bijbel, dat per sé maar tot die éné conclusie kan leiden, nl. dat er predestinatie is.
Kerkhistorisch is de predestinatieleer zo ook niet ontstaan. Deze leer is typisch het gevolg van een wijze van redeneren: God kan alles; God weet alles en dus weet hij wie er behouden is en dus heeft hij dat bepaald. Of: God is soeverein en dus kan Hij alleen alles bepalen. Overigens, als God alles al van te voren heeft vastgelegd, hoe soeverein is Hij dan nu nog? Waarom is Hij dan geen slaaf van Zijn eigen systeem? Met dit soort redeneringen kom je er nooit uit. De predestinatieleer is de uitkomst van menselijke logica, die te beperkt is om de Eeuwige te vatten. Enerzijds erkent men, dat God te groot is om te bevatten, anderzijds probeert men Hem te vangen in een menselijk beredeneerd systeem.
Het is een filosofische denktrant, die via Augustinus het christendom is ingeslopen, nadat hij Aristoteles had bestudeerd.
Maar deze gevolgtrekking komt niet uit de schrift, waar duidelijk staat, dat het Gods wil is, dat
alle mensen behouden worden.
Wat is dan de bijbelse uitverkiezing? Enkele voorbeelden: God koos Abraham uit. Waarom? Om een volk tot stand te brengen, en met Abraham alle volken te zegenen (Gen. 22:18).
Jezus kiest zijn discipelen. Waarom? Om bij Hem te zijn, te prediken en boze geesten uit te drijven (Marc. 3:14-16).
Zo werkt uitverkiezing: God kiest er één om allen te redden. Nergens geeft de bijbel aan, dat Hij sommige mensen voor de hel gemaakt heeft.
Kiezen wij of Hij? Hij heeft gekozen voor ons en als antwoord mogen wij kiezen voor Hem. Maar het begint bij Hem, want zonder Zijn keuze zou er voor ons niets te kiezen zijn. Maar
omdat Hij voor ons (voor allen) heeft gekozen, kunnen wij ook een keuze maken. En we worden daar ook toe opgeroepen:
[quote="Joz. 24:15"]Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan heden, wie gij dienen zult: òf de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, òf de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen!/quote]
Wat betekent dit, als God alles al van te voren heeft vastgelegd?