Verkondigd Ds. Ter Linden een dwaalleer??? / PKN maatschappi

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 28 apr 2006 14:24

Marnix schreef:Ik las er ook een artikel over in het ND. Hij ontkent zelfs de lichamelijke opstanding van Christus...

Tja... dan ben je ver van huis... ik kan niks anders zeggen.

Jammer dat het allemaal gedoogd wordt... Het komt de kerk niet ten goede... het motto "vrijheid ten koste van alles" is niet goed.

Beste Marnix,

Zelf ben ik van huisuit Hervormd. Wat mij opvalt is dat de gereformeerde predikanten van de PKN, vooral de jongen die net afgestudeerd zijn, niet eens meer geloven in Jezus als Zoon van God. Hierover heb ik het weleens gehad op de gespreksgroep. Daar kwamen wij allen tot de conclusie dat dit wel heel erg was. Maar wat moet je doen, als zelfs de Synode niet het fatsoen heeft om te reageren?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 14:27

biamarth schreef:
Marnix schreef:Ik las er ook een artikel over in het ND. Hij ontkent zelfs de lichamelijke opstanding van Christus...

Jammer dat het allemaal gedoogd wordt... Het komt de kerk niet ten goede... het motto "vrijheid ten koste van alles" is niet goed.

Beste Marnix,

Zelf ben ik van huisuit Hervormd. Wat mij opvalt is dat de gereformeerde predikanten van de PKN, vooral de jongen die net afgestudeerd zijn, niet eens meer geloven in Jezus als Zoon van God. Hierover heb ik het weleens gehad op de gespreksgroep. Daar kwamen wij allen tot de conclusie dat dit wel heel erg was. Maar wat moet je doen, als zelfs de Synode niet het fatsoen heeft om te reageren?

Wow biamarth jij bent echt erg. Er zijn ook genoeg hervormde dominees die enorm vrijzinnig zijn.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 28 apr 2006 14:31

Tosti Tortellini schreef:Hmm... mag ik hier als PKN-er en oud-NHK-er even een hele grote nuance aanbrengen. Het beeld dat hier geschetst wordt over de PKN is mijns inziens nogal negatief. Alle gemeentes worden over een kam gescheerd alsof alle dominees ineens homohuwelijk goedkeuren en de lichamelijke opstanding ontkennen. Ik zou zeggen, kom eens langs bij onze kerk en vraag onze dominee over de lichamelijke opstanding. Hij zal je zeker vertellen dat dit de waarheid.

Wat ik wil zeggen is dat je binnen het hele grote geheel dat PKN heet een grote variatie aan verschillende kerken en gemeentes hebt. De ene kerk is vrijzinniger dan de ander, dus scheer alsjeblieft niet de complete PKN over een kam!

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarentegen moet ik stellen dat onze emeente van de Herv. en Geref. Bond afstammen. Tot 3 jaar geleden kwam er eens in de maand een bondspredikant. Wan jammer is, dat dit niet meer gebeurt. Onze gemeente heeft ook tegen het homo-huwelijk gestemd. enz. enz. Doch wordt ik er steeds weer op andere fora op aangesproken dat ik lid ben van de PKN, in negatieve zin. Dat speelt al minder bij Luthersen, terwijl zij ook een onderdeel van de PKN zijn.

Wel twijfel ik nogal eens aan het geloof in de Here Jezus Christus bij onze gereformeerde predikant. Daaom ben ik dan toch weer blij, van oorsprong Hervormd te zijn.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 28 apr 2006 14:34

Lalage schreef:
biamarth schreef:

Beste Marnix,

Wow biamarth jij bent echt erg. Er zijn ook genoeg hervormde dominees die enorm vrijzinnig zijn.

Er zijn behoorlijk veel gradaties in de HErvormde gemeente ja, van vrijzinnig hervormd tot Hervormde Bond, ja. Datzelfde geldt voor gereformeerd. Daarentegen wil ik stellen dat het vrijzinnige mij totaal niets aanspreekt. Ik heb een collega de vrijzinnig hervormd is. Wanneer ik hoor, hoe hij het geloof ziet, dan wordt ik daar erg kriebelig van. Maar dat zijn mij gevoelens maar. Ik begrijp alleen niet waarom ik dan meteen erg ben???

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 15:00

Het is ongenuanceerd om te denken dat die dominee vrijzinnig is omdat hij gereformeerd is. Ik begrijp wel dat je het erg vindt als iemand vrijzinnig is, als dat betekent dat diegene geen levende relatie met Jezus Christus heeft.

Tosti Tortellini
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tosti Tortellini » 28 apr 2006 15:38

Marnix schreef:
Tosti Tortellini schreef:Hmm... mag ik hier als PKN-er en oud-NHK-er even een hele grote nuance aanbrengen. Het beeld dat hier geschetst wordt over de PKN is mijns inziens nogal negatief. Alle gemeentes worden over een kam gescheerd alsof alle dominees ineens homohuwelijk goedkeuren en de lichamelijke opstanding ontkennen. Ik zou zeggen, kom eens langs bij onze kerk en vraag onze dominee over de lichamelijke opstanding. Hij zal je zeker vertellen dat dit de waarheid.

Wat ik wil zeggen is dat je binnen het hele grote geheel dat PKN heet een grote variatie aan verschillende kerken en gemeentes hebt. De ene kerk is vrijzinniger dan de ander, dus scheer alsjeblieft niet de complete PKN over een kam!

Broeder,

Mijn kritiek betreft niet plaatselijke gemeenten of zo... daar wil ik absoluut geen oordeel over uitspreken. Ik ben hier kritisch naar het overkoepelende kerkbestuur toe, dat allerlei verschillende meningen gedoogt, ook al zijn ze zo vrijzinnig en onbijbels als het maar kan.

Broeder,

Ik doelde niet op een posting in het bijzonder, maar op de postings in het algemeen. Ik proefte in een aantal postings nogal een anti-PKN-sfeertje. Vandaar deze reactie.
Shakin' Hallelujah!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2006 09:48

Tosti Tortellini schreef:Ik doelde niet op een posting in het bijzonder, maar op de postings in het algemeen. Ik proefte in een aantal postings nogal een anti-PKN-sfeertje. Vandaar deze reactie.

Dat is mijn probleem al langer, het woord PKN schijnt al associaties op te roepen met 'duivelse invloeden', om het sterk uit te drukken. Daarom ben ik ook heel blij met de buitengewoon genuanceerde posting van Elbert over deze zaak.
En wat jonge, geformeerde dominees betreft: wij hebben net een nieuwe dominee, een heel jonge. Maar wat hij op de preekstoel zegt heeft alles te maken met een diep geloof in het verzoeningswerk van onze Heer en Heiland. Dus ook wat dat betreft: niet alles over één kam scheren, denk ik dan.

Wat Ter Linden betreft... Ik ga ervan uit dat het gaat om Nico (hoewel Carel ongeveer dezelfde gedachten heeft, zij het wat minder sterk en wat genuanceerder).
Het heeft mij altijd verbaasd dat voor mensen hun geloof werd aangetast als gezegd werd dat de aarde niet in 6 dagen maar over een langer tijdsbestek is ontstaan. Als kind leerde ik al dat God een dag als duizend jaar en duizend jaar als een dag zag... Dus is het de vraag wat bedoeld wordt. En doet het wat af aan de geloofswaarheid van Johannes 3: 16???
Ik kan ook niks met het wandelen over het water. Wat doet dat af of toe aan mijn geloof?
Petrus, die erdoor zakt als hij niet naar Jezus kijkt maar naar de diepte?
Juist daar zit hem de clou van het verhaal.
In de Bijbel is 'de zee' een metafoor van 'de zonde'. Vandaar ook bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde de toevoeging: "En de zee was niet meer".
Als je het verhaal in dat licht ziet, dan wandelt Jezus over alle water (waar het gaat om meren, zeeën), want hij is de Heer en heeft de zonde zijn plaats gewezen. Daarom ook zakt Petrus weg als hij naar het water kijkt en niet zijn blik gericht houdt op Jezus.
Ik zou zonder deze metafoor, zonder deze symboliek, weinig aan die verhalen hebben.
Waarom zou Jezus zoveel van wat Hij zeggen wil in gelijkenissen brengen?

Kortgeleden overleed ds. H.A. Visser, vroeger predikant van de Amsterdamse Westerkerk.
Hij leerde ons (ik heb daar een aantal jaren gekerkt) dat als er staat: "ik zal opstaan", als er gesproken wordt over "ten derde dage", je altijdmoet denken aan de Opstanding. Tot in de gelijkenissen toe (ik zal opstaan en naar mijn vader gaan...)

Kijk, dát is de kern van mijn geloof. En of dingen nu echt letterlijk gebeurd zijn of niet, waar het gaat om deze zaken, is voor mij niet zo belangrijk. Mij spreekt de metafoor veel meer aan. Want echt - of de slang nou gesproken heeft of niet, maakt dat het verlossingswerk van Christus anders? Is daarmee de Opstanding anders?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 apr 2006 14:58

Ik begrijp je posting grotendeels Riska. Voor mij houdt het ook op als men de Opstanding loochent. Wat overigens beide Ter Lindes doen, en ook Kuitert en den Heyer.
Ik wil toch een kanttekening maken. Je hebt het erover dat je niks kunt met het feit dat Jezus over het water liep, en dat het niet uitmaakt of de slang nou geproken heeft of niet. Het gevaar is dat als je dergelijke zaken ter discussie stelt, het steeds verder gaat. Je ziet in vrijzinnige ontwikkelingen dat het begint met een klein punt ter discussie stellen en dat het eindigt met de Opstanding loochenen. Waarom zou je alleen de Opstanding letterlijk moeten nemen en dergelijke zaken als "op water lopen", "aarde in 6 dagen geschapen" en "het spreken van de slang" niet?
Waarom zou dat niet kunnen? Onze God is toch wonderlijk genoeg om dat allemaal te doen. Wie zijn wij om daaraan te twijfelen.
Ik geloof dat Jezus over water liep (overigens vind ik de metafoor die je geeft goed, ik had hem al vaker gehoord, je kunt hem zo uitleggen ja), ik geloof dat de slang sprak en ik geloof dat God de aarde in 6 dagen geschapen heeft, ik zie geen reden om daaraan te twijfelen.

Ook ben ik het met Elbert eens. Alhoewel ik nog steeds niet blij ben met de vorming van de PKN, ik vind het geen confessionele verbetering. Maar de vrijzinnigheid is niet iets dat pas met de PKN begonnen is. Dergelijke opvattingen zoals gesproken door Ter Linden etc. zijn gedachten die al sinds de 19e eeuw opgang doen. Een beweging als de Gereformeerde Bond is daarom juist in 1906 opgericht.
Ik ben ook totaal niet blij met vrijzinnige ontwikkelingen. Toch mogen we de PKN niet gelijkstellen aan vrijzinnigheid. Afgezien van onbijbelse zaken die getolereert worden in de PKN, zijn er gelukkig ook nog vele gemeenten die bijbelgetrouw proberen te zijn en het evangelie van de Opgestane Heer van harte uitdragen.

Overigens vind ik wel dat de PKN serieus eens mag kijken naar wat er allemaal op de kansel verkondigt wordt door bepaalde dominees. Als er in de statuten staat dat de Schrift de enige Bron voor de verkondiging is. En er een dominee openlijk zegt dat ze in reïncarnatie gelooft, daarbij ook aangeeft dat het er niet toe doet dat het niet zo in de bijbel staat maar dat er wel meer niet in de bijbel staat. Oftewel, de bijbel is voor haar verkondiging niet de enige leidraad. Dan is er toch wel een grens overschreden en mag je je als kerk wel afvragen hoe serieus je je eigen grondslag neemt.
Laatst gewijzigd door Flappie op 29 apr 2006 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2006 15:44

Het ging hier om Carel ter Linden dacht ik. Of was dat weer een ander artikel.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2006 17:38

Lalage schreef:Het ging hier om Carel ter Linden dacht ik. Of was dat weer een ander artikel.

Maakt niet uit, ze zijn beiden een bepaalde richting opgegaan, die mij persoonlijk veel te ver gaat.

Ik noemde ds. H.A. Visser. In de tijd dat hij met emeritaat ging en er een nieuwe predikant beroepen moest worden, had hij zo zijn commentaar.
Toen Nico ter Linden ter sprake kwam (en uiteindelijk ook beroepen is) waarschuwde hij ten stelligste: "Als de daadwerkelijke opstanding eruit gehaald wordt, wordt het hart uit het Evangelie gehaald", zei hij keer op keer. En dat is ook zo. We kunnen niet zonder Goede Vrijdag en Pasen, dan is het hart uit het Evangelie.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 30 apr 2006 13:43

Lalage schreef:Het is ongenuanceerd om te denken dat die dominee vrijzinnig is omdat hij gereformeerd is. Ik begrijp wel dat je het erg vindt als iemand vrijzinnig is, als dat betekent dat diegene geen levende relatie met Jezus Christus heeft.

Nee Lalage,

in mijn regoi is Herv. zwaarder dan Geref. Ik schreef ook, dat onze geref. predikant erg vrijzinnig is, wanneer ik hoor hoe hij het geheel allemaal bekijkt. Ik zeg niet dat het overal zo is.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 30 apr 2006 13:48

Hallo allemaal,

hier wat aanvullnde literatuur over dit onderwerp. Ik kan mij wel vinden in deze theorie. De schrijver is Kranklin ter Horst.

Ik raad jullie aan om er eventjes rustig voor te gaan zitten :wink: .

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Uit het nieuws 28-04-2006 (aflevering 243)

Door : Franklin ter Horst

Satans heerschappij op aarde. (deel 3)

In de kerken van onze wereld is een toename te zien van leiders die Gods Woord in twijfel trekken of zelfs voor een deel verwerpen. Ze dromen ervan, dat spoedig de grote eenheidskerk (Wereldkerk) de godsdienstvrede wereldwijd zal brengen –ook wanneer Gods Woord iets heel anders zegt. Bekende theologen verwerpen de historische waarheden van de Bijbel en ontkennen zaken die juist volgens Jezus van vitaal belang zijn voor het ware geloof. Ze beweren dat begrippen als de Almachtige God, erfzonde en de maagdelijke geboorte en lichamelijke opstanding van Jezus, niet meer van deze tijd zijn. ‘De Bijbelse taal is van poëtische aard en daagt ons uit onze fantasie royaal te gebruiken, zo zegt men. Diverse ‘bijbeldeskundigen’ vinden het ongewenst en schadelijk een deel van de Bijbelteksten nog langer te gebruiken. God, als Almacht, moet komen te vervallen omdat de ervaring –zo zegt men – heeft geleerd dat Zijn macht beperkt is. Men noemt de erfzonde een prenatale misvorming, een geërfd mankement dat snel en voorgoed uit de Bijbel dient te verdwijnen. Ze bedienen zich van hoogdravende woorden om hun Godslasterlijke uitspraken te rechtvaardigen. Duizenden gelovigen raken de weg volledig kwijt door dit geraaskal.

2 Timótheüs 4:3-4 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.

In de rede van Jezus tegen de schriftgeleerden staan zaken die ons vandaag wel heel erg bekend in de oren klinken.

Matthéüs 23: 5-12-13-14-15-27-28 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij mensen. Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden. …..wee, u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen…terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. We, u schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij trekt zee en land rond, om één bekeerling te maken, en wanneer hij het wordt maakt gij van hem een kind der hel…..

Vandaag staan ze op de kansel en bewerken ze de kerk van binnenuit. Het zijn werktuigen geworden in de handen van satan, de leugenaar, verleider, en na-aper, die zich voordoet als een engel des lichts. De toehoorders zijn over het algemeen een gemakkelijke prooi voor de dwaalgeesten omdat ze meestal in hoog aanzien staan. Er zijn theologen die beweren dat Jezus buitenechtelijk was. Sommigen verkondigen zelfs de “God is dood” theorie. Predikers als deze hebben de gevoelens van de gelovigen soms onvoorstelbaar geschokt met hun godslasterlijke uitspraken. Wanneer theologen die de wonderbare geboorte van Jezus loochenen, alsook Zijn wonderen en Zijn opstanding, de volgende generatie predikanten moeten opleiden, dan blijft er straks niet veel meer over van Gods Woord. Zij geven de richting aan naar de komende Wereldkerk die volledig ten dienste zal komen te staan van antichrist. In feite geven zij aan dat miljoenen christenen eeuwenlang hebben geloofd in zaken die niet waar zijn. Deze dwaling zal hen nog ernstig opbreken want de Here laat Zich niet bespotten want Hij zal tot hen spreken in Zijn toorn en in Zijn grimmigheid. (Psalm 2).

Er zijn theologen die beweren dat men de Bijbel niet als leek kan lezen, daar heeft men ‘bijbelwetenschappers’ bij nodig. Het is niet alleen in het buitenland dat theologen aan het dwalen zijn geslagen, want in Nederland is dat niet anders. Volgens Nico ter Linden, is de mens zoekende, ze eten her en der uit de muur, hindoeïsme, boeddhisme, New Age, etc. De mens zit volgens hem met levensvragen zoals, waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe en wat heeft het leven voor zin? De kerk heeft dit soort vragen eeuwenlang met Bijbelse teksten beantwoord als gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden, maar die puur symbolisch moeten worden gezien. Ter Linden noemt Jezus wel een historische figuur maar de verhalen over hem zijn voor het merendeel legende. In zijn boek: “Het verhaal gaat…”worden de wonderen van de Here Jezus als Godswonderen door hem verworpen. Zo is de Here Jezus gewoon uit een vader en moeder, Jozef en Maria geboren, maar werd Hij al gauw de Zoon van God genoemd. Wie z’n normale verstand gebruikt weet, dat Jozef zijn aardse vader was… aldus Ter Linde. Wat de schriftuitleg betreft zit deze figuur op dezelfde lijn als Harry M.Kuitert, die na zijn vele Bijbelkritische boeken tot de slotsom gekomen is, dat God helemaal niet bestaat, maar dat de Heer der Heerscharen een product van het menselijk denken is geworden. Die idiote vondst is de vrucht van jaren lang redeneren over God.Het argument dat dwaalgeesten dikwijls gebruiken om hun visie te rechtvaardigen is dat de Bijbel door mensen is geschreven, en mensen maken nu eenmaal fouten. Zij die deze uitleg hanteren slaan de bladzijde over waarin staat dat de Bijbelse profeten uitsluitend van Godswege spraken.

De Bijbel is Gods openbaring en een ieder die deze woorden loochent, verkondigt dwaalleringen. Kuitert blijk daar ook een meester in te zijn. Volgens hem dient men de getuigenissen van de apostelen over de opstanding van Jezus niet serieus te nemen. “Deze opstanding is geen historische gebeurtenis van het weer levend worden van een lijk, maar slechts een visioen”aldus Kuitert. De Hemelvaart van Jezus ziet hij ook al niet zitten. Kuitert is van mening dat zij die in Jezus geloven, zeker niet horen bij de sociale toplaag in de samenleving. Die mensen moeten Jezus erbij hebben zoals een kind zijn teddybeer mee naar bed moet, anders kan het niet rustig slapen. Het zijn mensen die nog niet over hun kinderangsten heen zijn. Onder de elite in het Westen is het goed voor je geloofwaardigheid wanneer je de Bijbel en het geloof in de Levende God van Israël, in twijfel trekt. Daar score je tegenwoordig punten mee! Kuitert zegt te geloven dat er nog weinig mensen zijn die deze gebeurtenis van de opstanding als echt beschouwen. De grenzeloze arrogantie druipt ervan af. Het hele verhaal van de schepping zoals beschreven in Genesis 1 en 2, is volgens hem ook niet waar. Adam en Eva hebben nooit geleefd en er heeft derhalve ook geen zondeval plaatsgevonden. Tenslotte, kan volgens hem, ook Lucas op de lijst van bedriegers worden bijgeschreven. Wat zei Petrus over dit soort figuren?

2Petrus 2:1-2 Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochende en een schielijk verderf over zichzelf brengend. En vele zullen hun losbandigheid navolgen, zodat door hun schuld de weg der waarheid gelasterd zal worden.

Het is de geest van de antichrist, de geest van de duisternis die het bestaan van de Vader en de Zoon loochent. Menig Bijbelgetrouw gelovige vraagt zich in verbijstering af waar het met de kerk naar toe moet met deze dwaalgeesten aan het roer? Kuitert is zelf van mening dat hij op de goede weg is omdat hij daarvan een bevestiging heeft ontvangen. Dit kwam uit de mond van een drietal onbekende mannen in donkere kostuums die bij hem aan de deur waren verschenen. Hij kende ze niet maar ze deden hem denken aan de drie mannen die Abraham op bezoek kreeg toen hij voor zijn tent zat in Mamre en te horen kreeg dat Sara een zoon zou baren. (Genesis 18:1-2) De drie mannen stimuleerden Kuitert krachtig om door te gaan op zijn ingeslagen weg. Kuitert suggereert dat hij drie engelen Gods aan zijn deur heeft gehad. Maar engelen die hem aanmoedigen door te gaan met het afbreken van Gods Woord, zijn geen engelen Gods, maar demonen, werktuigen van Satan.Deze figuren duiken overal op aarde op om mensen te beïnvloeden. In de Ufologie noemt men deze wezens “The Man in black”. In het boek “De holle diamant/ het grote debat over new age” van Maurits Schmidt, 1998, staat een verslag van een interview van Schmidt met Kuitert. Kuitert verklaart het joods-christelijk hemelsgeloof te zien als een typisch kinderlijke vorm van hiernamaalsgeloof. Als typisch kinderlijke uitdrukking van de opvatting dat het met de dood niet afgelopen is.

Al jaren worstelt Kuitert met de vraag hoe het kan dat het kwaad in de wereld bestaat, terwijl God toch Zijn schepping bestiert en regeert. Volgens hem heeft God ook Zijn duistere kanten want er zijn teveel Rwanda’s in de wereld. Kuitert: “ik reken af met de voorstelling van God als persoon, als een wezen dat voor zichzelf en op zichzelf bestaat en inzetbaar is op wens of gebed. God is niet de “Grote Ritselaar” die helpt in nood. Dat godsbegrip van een door de mens gepromoveerde heilsgod, die zijn vazallen privileges verleend, moet uitgezuiverd worden.”Wie Kuitert zijn boeken leest komt al gauw tot de conclusie dat hij nooit iets heeft gehad met het Bijbelse geloof, dat een ‘gave’Gods is. Dat is aan hem voorbijgegaan. Veel christenen raken ontmoedigd en moedeloos van al die aanvallen, juist ook doordat de media enorm veel aandacht schenken aan deze dwaalgeesten. Ontmoedigd ook doordat de media verzuimen evenveel ruimte vrij te maken voor het weerwoord van Bijbelgetrouwe christenen. Kennelijk achten de genoemde theologen in Nederland de tijd rijp om voorgoed af te rekenen met “De Waarheid”. Als een vloedgolf overspoelen ze Gods onfeilbare Woord en maken het belachelijk. Figuren als Ter Linden, Kuitert c.s, volgen dezelfde listige methode als satan. Het is verbijsterend te moeten constateren, dat deze woordenkramers zoals de Bijbel hen noemt, bij hun frontale aanslagen op de betrouwbaarheid van de Bijbel, nauwelijks op weerstand stuiten, ergo, ze velen meeslepen naar de rand van de afgrond. Achter sommige leringen zitten demonische machten. Valse leraren worden op een bepaalde manier ook geïnspireerd.

De laatste kerk in het tijdperk van de Kerk staat bekend als de kerk van Laodicéa. Deze kerk wordt gevormd door de wereldwijde, afvallige groep christenen, die door toedoen van de hen zeer gewaardeerde theologen, het inzicht in Gods doel verloren heeft. Het boek Openbaring beschrijft deze kerk als koud noch heet.

Openbaring 3:15-16 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen.

Het is een kerk die de visie van het evangelie heeft verloren. Deze kerk vertegenwoordigt de duisternis. De leiders verzwakken het christendom van binnenuit, maar leiden nog wel nieuwe predikanten op aan de universiteiten. Het gezag van de Schrift wordt door deze lieden onontkoombaar aangetast en brengen ernstig nadeel toe aan hen die reeds een wankel geloof bezitten. De kerk is nog niet helemaal dood, maar daar scheelt al niet veel meer aan. En zo gaat de kerk van het einde, op weg om zich te verenigen met de andere godsdiensten van de wereld. De kerk van de eindtijd is een kerk zonder Jezus, die uiteindelijk zal samengaan met de antichristelijke machten.

Waakzame Bijbelgetrouwe christenen moeten zich op de hoogte stellen van de uitspraken van deze dwaalgeesten, en zich niet laten verleiden. Jezus is zoals de Bijbel Hem beschrijft. Zijn beloften zijn vandaag nog even waardevol als vroeger, er is wat dat betreft niets veranderd. De mens moet Zijn beloften niet vergeten maar ook Zijn waarschuwingen niet. Jezus maakt ons duidelijk dat wij op onze hoede moeten zijn voor de valse godsdienstige verleiders die, hoewel ze in aanzien staan bij de mensen, het pad van satan zijn ingeslagen. De Bijbel is het eeuwige woord van God, dat geborgen moet zijn in ons hart. De mens kan nog steeds bij Hem terecht en Hem aanroepen. Satan wil niets liever dan dat mensen zich bezig houden met het afbreken van Gods Woord. De mens die nog niet onder invloed van dwaalgeesten staat weet dat God Almachtig en Oneindig is. Alles wat God heeft gedaan is te groot voor ons mensen het te begrijpen. God heeft de wijsheid van de wereld tot dwaasheid gemaakt, de dwalende schriftgeleerden en de kerk die zij vertegenwoordigen, zijn daar een voorbeeld van. Voor schriftgeleerde kan men opgeleid worden, maar Geloof is iets heel anders. De wereld is niet door wijsheid tot kennis van God gekomen maar door geloof in Zijn Woord.Wie zijn hoogmoed laat varen en zichzelf gering acht als een kind, die is de grootste in het Koninkrijk der Hemelen.Als de storm van de verleiders over de aarde is getrokken, zal de antichrist verschijnen en de macht op aarde overnemen. Mensen die het gevoel hebben door afvallige theologen te zijn verleid, doen er goed aan terug te keren in de veilige armen van Jezus.

Theologen die verschillende grondwaarheden van het christelijk geloof ontkennen, kunnen vrij hun antibijbelse leerstellingen op de universiteiten doorgeven. Zij nemen de vrijheid om van Gods Woord af te wijken en er een geheel eigen gezicht aan te geven. Bijbelteksten worden daarbij volledig van hun waarheid ontdaan. Deze dwaalgeesten brengen boeken op de markt die gretige aftrek vinden onder de gelovigen omdat de schrijvers gezien worden als gezaghebbende schriftgeleerden. Het verraderlijke is nog dat ze bij miljoenen christenen doorgaan voor vrome gelovigen. Maar hoe zei Matthéüs dat ook alweer?

Matthéüs 7:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

In werkelijkheid zijn ze in opstand gekomen tegen Gods Woord en heeft satan bezit van ze genomen. Jezus herinnert de mens eraan dat alleen de gemeente van Philadelphia, de enige van de zeven gemeenten Gods Woord krachtig is blijven verdedigen.

Openbaring 3:10-11 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

De Bijbel leert dat God een dwaling stuurt naar mensen die de waarheid van de schrift ontkennen en bestrijden. De valse leraren hebben het geloof in God, zoals dat in de Bijbel geopenbaard is, achter zich gelaten. Steeds meer kerkleiders scharen zich achter het streven voor de oprichting van een Wereldkerk. Ze hebben een keuze gemaakt tegen God en zijn handlangers van satan geworden. En zo zijn er vele predikers die zich voordoen als Godgeleerden, maar spreken als de draak. Johannes zegt het zo;

1 Johannes 2:19 Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet;want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn:

Mede door toedoen van genoemde dwaalgeesten leven vele ‘christenen’ in volledige onwetendheid over Gods plannen met onze aarde en over de ware bedoeling van het Koninkrijk van God.

Bronvermelding bij laatste aflevering over dit onderwerp

Met vriendelijke groet.

Zie ook: www.franklinterhorst.nl

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 01 mei 2006 17:30

Amen broeder.
Ik zou willen dat ik het niet met je eens was, maar het is waar. Let wel, dit betreft bij lange na niet alleen PKN. Een aantal gemeenten zijn slechts een voorbeeld. Temeer een reden om gehoor te geven om alles te "toetsen" aan de bijbel (zonder weggelaten gedeeltes).
PKN of niet, neem niet alles klakkeloos aan wat de dominee zegt, maar ga na of het ook waar is, door zelf ook de bijbel objectief te bestuderen.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 17:34

Teh Smiem schreef:door zelf ook de bijbel objectief te bestuderen.

Dat is onmogelijk. Iedereen leest de bijbel met een gekleurde bril op. Ik heb dat zelf gemerkt toen ik deze zomer een lezing hoorde die me over een bepaald iets de schellen van de ogen deed vallen. Daarna vond ik overal in de bijbel bevestiging van dat inzicht, terwijl ik het eerst niet zag.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 01 mei 2006 18:31

Lalage schreef:
Teh Smiem schreef:door zelf ook de bijbel objectief te bestuderen.

Dat is onmogelijk. Iedereen leest de bijbel met een gekleurde bril op. Ik heb dat zelf gemerkt toen ik deze zomer een lezing hoorde die me over een bepaald iets de schellen van de ogen deed vallen. Daarna vond ik overal in de bijbel bevestiging van dat inzicht, terwijl ik het eerst niet zag.

Je kunt wel je best doen. Ik bedoel, je moet je ogen er niet voor sluiten als je erachter komt dat je steeds iets op een verkeerde manier hebt geïnterpreteerd. Dan moet je dat ook anders gaan doen.

Mensen zijn niet perfect, dat weet God zelf ook. God vraagt geen perfectie van ons, maar wel dat we ons best doen.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Terug naar “Archief”