elbert schreef:Laten we het erop houden dat ik niet zo snel onder de indruk raak van een paar geleerden.

Dat is waar, je hoeft niet 1, 2 of 3 geleerden die iets anders beweren geloven.

En wat als er niet enkele maar een heel pak meer geleerden hetzelfde beweren? Zelfs personen die in de Drie-eenheid geloven? Ik ga nog eens uitgebreid mijn standpunt verdedigen

. Om te beginnen haal ik Johannes Calvijn aan, hij geloofde in de Drie-eenheidsleer. Toch gaf hij toe: "De klassieken maakten een foutief gebruik van Johannes 10:30 om te bewijzen dat Christus ... van hetzelfde wezen met de Vader is." (
Commentaar op het Evangelie volgens Johannes, door Johannes Calvijn).
Of wat
The Paganism in Our Christianity zegt is niet mis te verstaan: "De oorsprong van de Drieëenheid is volkomen heidens".
Zo is de Drie-eenheid volgens de Kerk "de fundamentele leer van het christendom", en ze zegt zelfs: "Christenen zijn zij die Christus als God aanvaarden". Ook zeggen ze: "God is drievuldig. ... De Vader is volledig God, de Zoon is volledig God, de Heilige Geest is volledig God." Toch zijn het "drie Personen in één God", "elk zonder begin, elk even almachtig en geen is meer of minder dan de ander".
Voor mij, en niet alleen voor mij, is die redenatie moeilijk te volgen. Ik vind het verwarrend, voor het menselijk verstand niet te bevatten.
Let op wat het boek
What Are They Saying About the Trinity? opmerkt: "... Waarom zou men de mensen vervelen met iets wat zij uiteindelijk toch niet zouden begrijpen? ...
De Drie-eenheid is een formeel geloofspunt, maar ze heeft weinig of geen invloed op het dagelijkse leven en de aanbidding van een christen." En dat terwijl ze de "centrale leer" van de kerken is!
Als de Drie-eenheid waar was, zou de bijbel deze leerstelling duidelijk en consequent moeten uiteenzetten. Waarom? Aangezien de bijbel "dingen recht kan zetten", zouden daarin duidelijke inlichtingen moeten staan over een naar men beweerd zo fundamentele kwestie.
L. L. Paine, hoogleraar in de kerkgeschiedenis, zegt dit: "Het monotheïsme (God is één) in zijn zuiverste vorm laat geen ruimte voor een Drieëenheid. Het Oude Testament is strikt monotheïstisch. God is een op zichzelf staand persoon. De gedachte dat daar een drieëenheid te vinden zou zijn is
volkomen ongegrond." Hij zegt verder nog dat dat geen breuk betekent tussen het O.T. en het N.T.
Duizenden keren door de hele bijbel heen wordt er over God gesproken als één persoon. Neem bv Exodus 20:2, 3 (
WV):
Ik ben Jahwe uw God ... Gij zult geen andere goden hebben, ten koste van
mij". Waarom zouden de door God geïnspireerde bijbelschrijvers over God spreken als één persoon, als hij in werkelijkheid uit 3 personen bestond?
Een van de voornaamste redenen waarom Jezus naar de aarde kwam, is ook rechtsreeks van invloed op de Drie-eenheid. Voor mij is Jezus niets meer en niets minder dan een volmaakt mens, die precies dat vergoedde wat Adam verbeurd had. Paulus kon hem daarom terecht "de laatste Adam" noemen. Wanneer het God zou zijn die op aarde rondliep en de losprijs voldeed, was dat niet evenredig met het volmaakte,
niet Goddelijke leven van Adam. Ook zou, wanneer Jezus God zou zijn, zich onwaardig veel moeten verlagen. Hoe zou enig deel van een almachtige Godheid ooit "lager [kunnen zijn] dan engelen"?
Hier heb ik nog enkele bedenkingen over het feit dat Jezus God zou zijn.
* Helemaal aan het begin van Jezus' bediening, toen hij bij zijn doop uit het water omhoog kwam, zei Gods stem uit de hemel: "Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd". Zei God daar dat hij zijn eigen zoon was, of dat hij zichzelf goedkeurde, of dat hij zichzelf gezonden had?
* Vlak voor zijn dood toonde Jezus wie zijn meerdere was door te bidden: "Vader, indien gij het wenst, neem deze beker dan van mij weg. Doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede". Tot wie bad hij? Tot een deel van zichzelf? Volgens mij bad hij tot een heel andere persoon; zijn Vader, God, de enige die 'deze beker kon wegnemen'.
* Toen hij op het punt stond te sterven, riep Jezus uit: "Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?" Tot wie riep Jezus? Tot zichzelf of een deel van zichzelf?
* Nadat Jezus gestorven was, bevond hij zich ongeveer 3 dagen in het graf. Wanneer Jezus God was, heeft Habakuk 1:12 het bij het foute eind. Daar staat namelijk dat God niet kan sterven.
* Jezus was wel degelijk gestorven, anders was de losprijs nooit betaald geweest. Maar wie wekte hem dan uit de doden op? Het was God, die zijn gestorven Zoon Jezus Christus uit de doden opwekte.
Die bijbelteksten m.b.t. de Drie-eenheid die ik aanhaalde op Wo Apr 26, 2006 7:31 pm, hoe verklaar je die volgens jouw visie? Goh, die Drie-eenheid is echt mijn ding, ik geraak er niet over uitgepraat

. Ik zou er echt een boek over kunnen schrijven, als ik dat inmiddels al niet gedaan heb

.