Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2006 14:30

Loëlla schreef:
Marnix schreef:Hm Loëla, als Jezus geschapen is, hoe kan Hij dan Gods Zoon zijn?!

In ieder geval is Jezus geschapen, je bent het waarschijnlijk met me eens dat God d.m.v. zijn heilige geest Jezus' leven heeft verwekt (geschapen) in de baarmoeder van Maria? Zo nee, hoe zie jij het?

Oei, nee. Jezus is in het vlees gekomen (1 Joh. 4:2-3) en is mens geworden. Hij is de Eerstgeborene, niet de eerstgeschapene.

Loella schreef:Ik zie het zo: God heeft het geestelijke leven (mss niet goed verwoord) van zijn eerstgeschapen schepping (= aartsengel Michaël, het Woord) door een wonder overgebracht naar Maria's baarmoeder. 9 maanden later werd een volmaakt kind geboren, dat de naam Jezus Christus moest dragen. Als dat niet door God geschapen was, zou dat een onvolmaakt kind geweest zijn.

Uit Johannes 1:1, 2 blijkt welke naam degene die Jezus werd, in de hemel droeg. Daar staat: "In het begin was het Woord [Grieks: Lo´gos], en het Woord was bij God, en het Woord was een god ["was goddelijk", AT; Mo; of: "van goddelijke natuur", Böhmer; Stage]. Deze was in het begin bij God." * .
God is eeuwig en heeft geen begin gehad (Ps 90:2; Opb 15:3). Als we kijken naar de teksten die betrekking hebben op het begin van Gods scheppingswerken, wordt bevestigd dat Jezus geïdentificeerd wordt als "de eerstgeborene van heel de schepping", "het begin van de schepping door God" (Kol 1:15; Opb 1:1; 3:14). Zo identificeert de bijbel Jezus in zijn voormenselijk bestaan als Gods eerste schepping, zijn eerstgeboren Zoon. Voor mij is Jezus inderdaad geschapen. :)

* Daar haal ik weer zo'n twistpunt aan [-( :wink:

Dit komt voort uit een verkeerde opvatting van de Griekse taal, bijv. in Openb. 3:14. Het Grieks woord voor 'begin' is 'arché', wat in het Nieuwe Testament dikwijls eerste in rang betekent i.p.v. eerste in tijd. In Lucas 20:20 wordt ditzelfde Grieks woord als 'het gezag' vertaald. In 1 Korintiërs 15:24 wordt het als 'heerschappij' vertaald en in Efeziërs 1:21 als 'overheid'. Men leest in Kolossenzen 2:10 dat Christus het hoofd is 'van alle overheid en macht'. Het Grieks woord voor 'overheid' is hetzelfde als voor 'begin' in Openbaring 3:14. Dat Christus het begin van de schepping Gods is, betekent niet dat Hij het eerste schepsel was, maar dat Hij het begin van de schepping is, doordat Hij alles geschapen heeft en zodoende alles beheerst. Christus is vóór alles en al het geschapene is door Hem ontstaan.

"Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is" (Johannes 1:3). "Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen hebben hun bestaan in Hem" (Kolossenzen 1:15-17). Aangezien Christus Schepper van alles is, kan Hij zelf geen schepsel zijn. Hij is vóór alles, de alpha en de omega. In het begin was Hij al. Alles wat geworden is, is door Hem ontstaan.

Wanneer in Kol. 1:5 het woord 'eerstgeborene', in figuurlijke zin wordt gebruikt (wat volgens mij de enig goede uitleg is), is de betekenis niet 'eerst tot stand gekomen' maar 'voornaamste in positie en macht', dit wegens de volksgewoonte in de bijbel dat de eerstgeborene de opvolger en plaats-vervanger van de vader was. In Hebreeën 12:23 worden alle christenen eerst-geborenen genoemd. Dit betekent dat zij een hoge positie bij hun Vader bekleden en dat zij de volle erfenis ontvangen.

Verder: de eis om God (theos) altijd van een grieks lidwoord wil voorzien en als het ontbreekt het consequent met "een god" vertaalt, is wezensvreemd aan de Griekse taal. In het Nederlands wordt het onderwerp van een copulatieve zin (d.w.z. waarbij er een identiteitsverhouding bestaat) aangeduid, doordat het steeds de eerste plaats in de zin inneemt. Maar niet in het Grieks, waar het onderwerp voor- midden- of achterin mag staan. Het wordt wel aangeduid door het plaatsen van een lidwoord bij het onderwerp en het weglaten daarvan bij het voorwerp. De afwezigheid van een lidwoord bij 'God' in de laatste zinsnede van bijv. Johannes 1:1 duidt enkel aan dat 'Het Woord' onderwerp is i.p.v. 'God'.
Laatst gewijzigd door elbert op 26 apr 2006 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2006 14:52

Loëlla schreef:
elbert schreef:Samengevat: de functionele triniteit gaat over wat God doet.
De ontologische triniteit gaat over Wie God is, het Wezen van God.

Dit mag ik aannemen als de kern? Dan ga ik dit goed onthouden, bedankt! :wink:

Dat sommige teksten de Geest personifieerd, is in de Schrift niet ongewoon. Het gebeurt vaker dat iets wat in werkelijkheid geen persoon is, gepersonifieerd wordt. Ik zie de heilige geest niet als een persoon, o.a. door de wijze waarop de geest in verband met andere onpersoonlijke dingen, zoals water en vuur, gebruikt wordt (Mt 3:11; Mr 1:8 ). In het bijbelboek Spreuken (1:20-33; 8:1-36) wordt de wijsheid gepersonifieerd, en in het Hebreeuws staan de betreffende voornaamwoordelijke aanduidingen, net zoals in de Nederlandse vertalingen, in de vrouwelijke vorm. Ook in Mattheüs 11:19 en Lukas 7:35 wordt de wijsheid gepersonifieerd, en daar wordt gezegd dat ze "werken" en "kinderen" heeft. De apostel Paulus personifieerde de zonde en de dood en ook de onverdiende goedheid als "koningen" (Ro 5:14, 17, 21; 6:12). Hij zei over de zonde dat ze 'een aanleiding heeft ontvangen', 'begeerte heeft bewerkt', alsook 'verleid' en 'gedood' heeft (Ro 7:8-11). Toch bedoelde Paulus uiteraard niet dat de zonde werkelijk een persoon was. :)

Dat geloof ik graag, maar het is niet de vraag of je persoonlijke eigenschappen kunt toekennen aan onpersoonlijke grootheden (dat geloof ik best en omgekeerd kan het ook), maar of je op basis van de persoonlijke grootheden die aan de Heilige Geest worden toegekend, zou kunnen blijven bij de conclusie dat de Heilige Geest slechts een kracht is. Naar mijn mening is dat niet het geval. Een kracht kent geen "ik" of "mij" zoals dat in Hand. 13:2 wordt gebruikt, wel een Persoon. Een kracht kan niet willen, de Heilige Geest heeft wel een wil (1 Kor. 2:11). De Heilige Geest spreekt letterlijk (Hand. 8:29, Openb. 22:17). De Geest kan bedroefd worden (Ef. 4:30), wat niet kan bij een onpersoonlijke kracht. De Geest woont in ons, terwijl daarmee gezegd wil zijn dat God in ons woont (2 Kor. 6:16). Je kunt moeilijk anders dan dit met elkaar verbinden en concluderen dat de Geest God is en een Persoon.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 26 apr 2006 15:24

Aaah, die Drie-eenheid snap nog steeds niet helemaal. Wat gek, je hebt het me al 10 keer uitgelegd. Ik kan het niet bevatten, mijn verstand zegt dat het niet klopt. Ik krijg er zowaar een punthoofd van (:) :D . Toch bedankt dat je het me steeds opnieuw probeert uit te leggen, maar ik zie het gewoon anders :wink: .

Iets anders nu: ik had daarnet onder het topic "[Religie] - Bijbel" mijn visie uitgelegd over de 144.000. Hoe zien jullie dat?

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 apr 2006 15:29

De JG zeggen altijd dat die 140000 JG zijn. Maar bij welke stam behoren ze dan? 8)
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 26 apr 2006 15:36

peter77 schreef:De JG zeggen altijd dat die 140000 JG zijn. Maar bij welke stam behoren ze dan? 8)

Da's je lievelingsvraag, niet? :mrgreen: Kijk wat ik van dit topic plukte:

peter77 schreef:Zou kunnen dat er niet in elke gemeente van die zogenoemde uitverkoren aanwezig zijn. Maar heb ook wel eens begrepen dat het getal 144000 al vol is. Er kunnen er niet meer bij. Maar misschien hebben ze verkeerd geteld, dat kan.
Vraag wel eens aan ze bij welke stam ze nu eigelijk horen omdat er staat uit elke stam 12000. Staan ze je heel vreemd aan te kijken

peter77 schreef:Toch blijf de vraag: bij welke stam van 12000 behoren jullie dan, bij mij aan de deur altijd onbeantwoord.
Kan ook niet anders want het slaat natuurlijk op Israel. :!:

:mrgreen: Volstaat dit antwoord? :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2006 15:37

Loëlla schreef:Aaah, die Drie-eenheid snap nog steeds niet helemaal. Wat gek, je hebt het me al 10 keer uitgelegd. Ik kan het niet bevatten,..

O, dat is helemaal niet zo gek hoor. Het is net zo goed met het verstand te bevatten, als dat je kunt bevatten dat Jezus is opgestaan uit de dood. Het is een kwestie van geloof op basis van de aanwijzingen uit de Bijbel. ;)
Laatst gewijzigd door elbert op 26 apr 2006 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 apr 2006 15:38

Nou dat zijn mijn woorden en het ging nu juist om jou antwoord.
Ik bedoel maar: dat er toch duidelijk staat dat de 144000 “allen” uit de stammen Israels voortkomen. 12000 uit Ruben, 12000 uit Gad 12000 uit Juda etc.
Uit welke stam komen de JG dan? Zijn ze nu dan plotseling “het volk Israels” geworden?

Je hoeft geen antwoord te geven hoor :mrgreen:
Was enkel nieuwsgierig naar jou "lievelings"antwoord :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 apr 2006 15:42

Heb nog een aardige voor je: Hoe vertaalt de nieuwe wereld vertaling Jesaja 9 eigelijk?
Een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven; de heerschappij rust op zijn schouder. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman, Goddelijke held, Eeuwige Vader, Vredevorst.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 apr 2006 15:45

In de NBG is tie nog beter: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 apr 2006 15:54

Wow Peter, 3 posts achterelkaar!!! Nou was ik weer even aan de beurt hoor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 26 apr 2006 15:58

Jesaja 9:6 (Nieuwe-Wereldvertaling): "Want een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; en de vorstelijke heerschappij zal op zijn schouder komen. En zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst."

=> u vraagt, wij draaien :wink:

peter77 schreef:Uit welke stam komen de JG dan? Zijn ze nu dan plotseling “het volk Israels” geworden?

Daar valt een eenvoudig antwoord op te geven, namelijk "nee" :) . Wij zijn geen 'voorbeschikt volk' ofzo, eigenlijk kan iedereen op deze aardbol eventueel een gezalfde worden, en zo na zijn / haar dood door God herschapen worden als een onsterfelijk geestelijk wezen en mee regeren met Jezus Christus.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 apr 2006 16:04

Dat we een gezalfde kunnen worden in Christus zie ik nog wel, maar je geeft geen echt antwoord op mijn vraag. Kan ook niet omdat de bijbel duidelijk zegt dat het hier om Israelieten gaat (de stammen staan er zelfs voor het gemak bij.
Bedankt voor de nieuwe wereldvertaling stukje van Jesaja. Vreemd dat Jezus hier God wordt genoemd dan. Als Hij het niet is.(volgens de JG)

Nu mag jij hoor Peter D :mrgreen: :lol:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 apr 2006 16:12

Dank je Peter van 77 :mrgreen:

Zeg Loëlla, in de Christelijke kringen zijn er nogal wat verschillende intepretaties van diverse schriftplaatsen. Hierdoor krijg je veel verschillende stromingen. Is dat bij jullie ook zo, of zijn jullie het allemaal met elkaar eens?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2006 16:14

Loëlla schreef:Aaah, die Drie-eenheid snap nog steeds niet helemaal. Wat gek, je hebt het me al 10 keer uitgelegd. Ik kan het niet bevatten, mijn verstand zegt dat het niet klopt. Ik krijg er zowaar een punthoofd van (:) :D . Toch bedankt dat je het me steeds opnieuw probeert uit te leggen, maar ik zie het gewoon anders :wink: .

Iets anders nu: ik had daarnet onder het topic "[Religie] - Bijbel" mijn visie uitgelegd over de 144.000. Hoe zien jullie dat?

Het gaat niet alleen om de drieeenheid, hoewel we in 1 Joh 5 wel kunnen lezen: 7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.

Maar het gaat er ook om of Jezus Christus door God is geschapen of dat Hij er altijd was. Nogal belangrijk. De Bijbel geeft aan dat Jezus Christus God is, die er altijd al was...

En in Johannes 1 staat:

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.

En verderop:

14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die (1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 26 apr 2006 16:55

PeterD schreef:... Zeg Loëlla, in de Christelijke kringen zijn er nogal wat verschillende intepretaties van diverse schriftplaatsen.

Ja dat is waar. En dan krijg je stroming A die van dezelfde fundamenten als stroming B komt, maar elkaar tegenspreken :) .

PeterD schreef:Hierdoor krijg je veel verschillende stromingen. Is dat bij jullie ook zo, of zijn jullie het allemaal met elkaar eens?

Wij zijn het allemaal met elkaar eens. Jehovah's Getuigen geloven allemaal hetzelfde. De een verwoordt het mss anders dan de ander, maar de inhoud blijft hetzelfde.

Tussendoor: heeft er iemand enig idee waarom wij ons "Getuigen van Jehovah" of "Jehovah's Getuigen" noemen? :puh:

Terug naar “Archief”