Vasten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 19 nov 2005 19:01

nee het heeft voor mij meer met tijd te maken dan met een volle of lege maag, daarin tegen is vasten een bijbels gebruik
Laat je leiden door Hem!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 21 nov 2005 15:51

Ik denk dat vasten niet iets is wat moet, maar wel iets wat een absoluut bijbels gebruik is.
Als ik vast, waar het ook van is, doe ik dat om mijn honger naar God niet te voeden met allerlei andere dingen.
Soms kunnen we zo bezig zijn met dat wat we van God krijgen (zijn gaven) dat we Hem zelf uit het oog verliezen (de gever). Door de gaven even aan de kant te zetten, heb je alle tijd, mogelijkheid en rust om de gever te zoeken. Want als ik eerlijk ben, moet ik erg uitkijken dat de gaven niet belangrijker worden dan de gever.
Dus ik vast uit honger naar God. Op die manier wordt werkelijk mijn honger gestilt en merk ik dat Hij de enige is die werkelijk de honger kan stillen.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 26 nov 2005 16:33

Tijn schreef:nee het heeft voor mij meer met tijd te maken dan met een volle of lege maag, daarin tegen is vasten een bijbels gebruik

Hoeveel tijd besteed je op zo'n vastendag dan aan gebed (en Bijbellezen bijvoorbeeld)?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 27 nov 2005 19:25

anderhalf uur meer dan normaal
Laat je leiden door Hem!

charlie
Mineur
Mineur

3636

Berichtdoor charlie » 30 nov 2005 17:49

Tijn schreef:anderhalf uur meer dan normaal

dus een uur en 35 minuten ;)
ik mag het nie van de dokter ivm slechte lichamelijke conditie, mar gebruiker het ook wel als excuses,

ik vast wel es door niet te snoepen, geen tv te kijken.
de bijbelse manier is denk ik wel niet eten.
er is ook een goeie site over hoe je moet vasten (om pijn enzo te beperken) maar die wet k ff niet uit mijn hoofd.
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 06 dec 2005 21:13

charlie schreef:dus een uur en 35 minuten...

Da's aardig veel; daar kom ik niet aan, denk ik...

naomi schreef:(...) Dus ik vast uit honger naar God. Op die manier wordt werkelijk mijn honger gestild en merk ik dat Hij de enige is die werkelijk de honger kan stillen.

Hoe kom je aan die honger? En: vast je alleen als je die honger hebt?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 25 apr 2006 19:06

Dat Jezus vasten heel gewoon vond, en er vanuit ging dat Zijn volgenlingen zouden gaan vasten is te lezen in Matteus 6: 16-18, waarin Hij richtlijnen geeft voor het vasten. Ook vragen de schriftgeleerden ergens waarom Zijn discipelen niet vasten, waarop Jezus antwoord dat ze niet vasten omdat de Bruidegom er nog is, zodra Hij er niet meer is, zullen de discipelen ook vasten.

Zelf vast ik niet vaak, heb het nog maar één keer gedaan. Dat was om te bidden voor iets wat toen heel belangrijk voor mij was. De tijd die ik anders aan eten besteede, ging toen naar bidden en bijbellezen.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Vasten

Berichtdoor fem » 25 apr 2006 20:43

Tijn schreef:We hebben net de ramadan achter de rug en nu vroeg ik eigenlijk af welke rol vasten nog speelt in het leven van de hedendaagse christen.

Ik zelf vast af en toe wel eens om mn lichaam te reinigen of iets in gebed te brengen. Ik heb het vasten een jaar geleden 'ontdekt' na het lezen van een boekje van Derek Prince over dit onderwerp.

ik heb het boekje ook gelezen (goed boekje!) en ook gedaan. Ik heb het op biddag gedaan. Ik denk dat het doel van vasten vooral is vooral met God bezig zijn, en daar neem ik vaak geen tijd voor :oops: . Dus vast ik ook niet vaak. Ik denk dat puur alleen vasten en verder gewoon doorgaan met je dagelijks leven niet onwijs veel zin heeft, Derek Prince laat het een beetje overkomen van wel, maar ik vraag het me af. Ik doe het alleen als ik ook echt tijd heb/neem om met God bezig te zijn.
Maar ik heb het nog maar heeel weinig keer gedaan hoor.

Eigenlijk vind ik wel dat iedereen op biddag hoort te vasten, wat Derek Prince zegt, het griekse woord voor vasten is bidden en andersom, en als je een speciale dag hebt om te bidden dan kun je er dus het beste ook maar bij vasten lijkt mij. Maarja, je hoort ook elkaar lief te hebben en dat doe je ook niet altijd, het één is niet meer dan het ander.
Laatst gewijzigd door fem op 25 apr 2006 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 25 apr 2006 20:48

Dreamster schreef:Ik heb nog nooit gevast...Ik zie ook niet in waarom ik zou gaan vasten.

Als je er houvast aan hebt lijkt het me mooi...

Ik heb nog nooit de bejaarde buurvrouw een bloemetje gebracht...Ik zie ook niet in waarom ik haar een bloemetje zou brengen.

Als die mevrouw er houvast aan heeft lijkt het me mooi...

als je dat niet inziet kun je het misschien gaan onderzoeken? Ik zie ook wel eens niet in waarom mn moeder graag wil dat ik iets doe, dan vraag ik het altijd aan haar waarom ze dat graag wil.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 26 apr 2006 09:38

Als ik echt een hele dag niet zou eten, zou ik gek worden van de honger! Als ik later eet dan normaal rammel mn maag er al bijna uit. Ook denk ik dat het niet goed voor me is, ik heb namelijk (bijna) geen reserve's...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 apr 2006 14:12

Een vriend van mijn ouders deed pas belijdenis in de gereformeerde kerk.
Zijn vrouw is vorig jaar tot geloof gekomen, nadat hun kinderen al jaren op de christelijke basisschool zitten (eigenlijk was dat omdat hun oudste dochter bevriend was met mijn zusje en mijn zusje, natuurlijk, naar de christelijke school ging, en die vrienden hun niet wilden scheiden.)
Dus de kids wisten al veel, en toen zijn ze zelf tot geloof gekomen.
Maar toen vertelde zijn vrouw:
Wij vasten tijdens de 40 dagen tijd. En dan mag ieder lid van het gezin zelf kiezen wat ze doen.

De man en vrouw van het gezin aten geen vlees en geen snoep/koek tijdens die 40 dagen.
Het oudste meisje (12) at geen snoep en koek
De oudste jongen (10) at ook geen snoep en koek
En het jongste meisje (4) was te jong om mee te doen. Dus die at alles.

Maar zij ervaarden het als iets heel moois, ze konden zich extra op God richten hierdoor, en steeds als ze vlees en snoep lieten staan, bedachten ze waarvoor het ook alweer was:' Oja, Jezus gaat sterven, voor ons.'

Er zit wel iets moois in :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 sep 2008 09:31

Het is weer ramadan... poe dat blijft ook ieder jaar terugkomen ;)

Mattheus 9 schreef:Het vasten
14 Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem, zeggende: Waarom vasten wij en de Farizeeën veel, en Uw discipelen vasten niet?
15 En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.
16 Ook zet niemand een lap ongevold laken op een oud kleed; want zijn aangezette lap scheurt af van het kleed, en er wordt een ergere scheur.
17 .Noch doet men nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo bersten de leren zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven, maar men doet nieuwe wijn in nieuwe leren zakken, en beide te zamen worden behouden.

Zou het vasten deel uit moeten maken van een christen, aan de hand van het bovenstaande bijbelgedeelte?
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 01 sep 2008 09:36

Tijn schreef:Het is weer ramadan... poe dat blijft ook ieder jaar terugkomen ;)

Mattheus 9 schreef:Het vasten
14 Toen kwamen de discipelen van Johannes tot Hem, zeggende: Waarom vasten wij en de Farizeeën veel, en Uw discipelen vasten niet?
15 En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.
16 Ook zet niemand een lap ongevold laken op een oud kleed; want zijn aangezette lap scheurt af van het kleed, en er wordt een ergere scheur.
17 .Noch doet men nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo bersten de leren zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leren zakken verderven, maar men doet nieuwe wijn in nieuwe leren zakken, en beide te zamen worden behouden.

Zou het vasten deel uit moeten maken van een christen, aan de hand van het bovenstaande bijbelgedeelte?

Natuurlijk komt het ieder jaar terug. Bij ons komen bepaalde dingen toch ook elk jaar terug?
En er zijn hele volksstammen christenen die in de veertig-dagen tijd (of Lijdenstijd zoals die ook wel genoemd wordt) vasten - en bepaald niet allen de RK-gelovigen.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 01 sep 2008 09:43

Wij hebben thuis ook weleens gevast, zoals MissF als voorbeeld noemt.
Tijdens de 40-dagen tijd en ik heb toen mijn favoriete snoepjes laten staan :wink: .
Vind het een erg mooi iets, je staat er heel bewust bij stil.
Het hoeft echt niet perse eten te zijn, dat zou ik ook niet volhouden! Denk ook aan *geen tv kijken *geen extra's (koekjes, gebak) *geen snoep.
Neem iets (bijv. een luxe) waar je je -onbewust- erg aan vasthoud en laat dat 40 dagen. Je word heel bewust van je gewoonten, van je geloof, relatie met God en je krijgt er ook eens leuke gesprekken door!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Vasten

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2009 09:21

Vandaag begint de vastentijd.
Ik wil eigenlijk wel graag meedoen, maar weet niet zo goed hoe.
In het verleden heb ik een keer 40 dagen geen tv gekeken, maar dat is op dit moment even wat minder praktisch.
Geen vlees eten is misschien wel een optie, maar ik eet toch al niet zo vaak vlees, dus veel "dichter bij God" zal het me niet brengen.

Hoe gaan jullie vasten?
Misschien geeft het me wat ideeen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”