Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 12:10

2 Petrus 1:
3 Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven, door de kennis van hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. 4 Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. 5 Span daarom al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met kennis, 6 uw kennis met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, 7 uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen. 8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

Daar gaat het mijns inziens meer om de vruchten van je geloof, niet om je geloof zelf. In vers 9 staat: dat hij van zijn zonden gereinigd IS, dus dat is in dat geval al gebeurd.

Hoe zegt God volgens jou tegen je bekeerd bent?
Laatst gewijzigd door Lalage op 25 apr 2006 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 apr 2006 12:10

Gerdien B. schreef:
je hoort mij ook niet zeggen dat iemand met zekerheid uit de kerk moet komen.
Maar het is niet goed als je al jaren achter 1 in twijfel leeft. Dan vraag ik me echt af in hoeverre je open staat voor Gods bevestigende Woord.
Als je soms zo sterk mag ervaren dat Jezus ok voor jou aan het kruis gestorven is, maar je wimpelt het steeds weeg : ja maar...dit, ja maar.... dat.
Dan ben je volgens mij pas goed fout bezig.

Het was een reactie op Marnix:
Waarom komt zo iemand onzeker uit de kerkdienst, terwijl hij met zekerheid er weg zou moeten gaan?!

Wie heeft het hier nou over jaren achtereen? Wie roept er nou dingen over een heel leven, of een half leven? Stuk voor stuk uitspraken die ik niet heb gezegd en dus ook niet in mijn mond gelegd horen te worden.
Overigens, dat het gebeurt zal ik niet ontkennen. Alleen stuit het me tegen de borst dat er in deze discussie blijkbaar slechts 2 uitersten zijn: of direct de zekerheid van het heil hebben, óf daar niet of op zijn best aan het eind van je leven achter komen. Twee uitersten... het is wat genuanceerder...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 12:14

ik had het zelf over jaren van twijfelheid.

Omdat je dat binnen de reformatorisch kerken toch wel erg vaak ziet dat mensen jaren achter elkaar alleen maar twijfelen. Denk dat je daarom best wel is mag afvragen... hoe komt dat?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 apr 2006 12:20

Betreffende 2 Petrus 1:10 lees ik dit bij Matthew Henry:

Code: Selecteer alles

A. Het is de plicht der gelovigen hun verkiezing vast te maken; voor zichzelven tot helderheid te komen dat zij uitverkorenen van God zijn.

B. De weg om hun eeuwige verkiezing vast te maken is hun daadwerkelijke roeping te bevestigen; niemand kan inzien in het boek van Gods eeuwige raadsbesluiten en voornemens; maar voorzover God hen, die Hij geroepen heeft, ook heeft uitverkoren, mogen wij besluiten dat wij ter zaligheid verkoren zijn, wanneer wij vinden dat wij daadwerkelijk geroepen zijn.

C. Er is veel ijver en werk voor nodig om onze roeping en verkiezing vast te maken; wij moeten zeer nauwkeurig onszelven onderzoeken, doorzoeken en ondervragen of wij krachtdadig bekeerd zijn, of ons verstand verlicht is, onze wil vernieuwd, onze ziel en haar begeerte werkelijk veranderd. En om in deze vragen tot zekerheid te komen, vereist den grootsten ijver; dat kan niet bereikt worden zonder goddelijke hulp, zoals wij zien in Ps. 139:23 en Rom. 8:16. Maar hoe moeilijk en zwaar dat ook is, deinst er niet voor terug, want groot is het voordeel, dat gij er door behaalt, want:

a. Daardoor zult gij bewaard worden voor vallen, en dat wel ten allen tijde en onder alle omstandigheden, zelfs in uren van verzoeking, die over de aarde komen zullen. Wanneer anderen zullen vallen in boze en schandelijke zonden, zullen zij, die op die wijze naarstig zijn, bekrachtigd worden om voorzichtig te wandelen en den weg van hun plicht te blijven betreden. Wanneer velen in dwalingen vallen, zullen zij gezond blijven in het geloof en volmaakt staan in al den wil van God.

b. Zij, die naarstig zijn in het werk van den godsdienst, zullen een ruimen ingang hebben in de heerlijkheid, terwijl van de weinigen, die zalig worden, sommigen nauwelijke gered worden, 1 Pet. 4:18, met grote moeite als door vuur, 1 Cor. 3:15. Zij, die wassen in de genade en overvloedig zijn in het werk des Heeren, zullen zich rijkelijk toegevoegd zien den ingang in het eeuwig koninkrijk; het koninkrijk waar Christus regeert, en zullen eeuwig met Hem regeren.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 12:23

PeterD, lees zelf de bijbel... die Matthew Henry kan zoveel zeggen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 apr 2006 12:35

Lalage schreef:PeterD, lees zelf de bijbel... die Matthew Henry kan zoveel zeggen.

Kennis van anderen hoef ik toch niet overboord te zetten? Ik heb geen kennis van de grondtaal, maar ik ga er ook vanuit dat de mensen die de SV hebben vertaald hun best hebben gedaan en ook zuiver waren.
Zo ook met Matthew Henry. Ik mocht willen dat ik zoveel kennis en verbanden kon leggen als die man heeft gedaan...

Dat ik daarboven altijd zelf in de Bijbel lees moge duidelijk zijn

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 12:48

PeterD schreef:
Lalage schreef:PeterD, lees zelf de bijbel... die Matthew Henry kan zoveel zeggen.

Kennis van anderen hoef ik toch niet overboord te zetten? Ik heb geen kennis van de grondtaal, maar ik ga er ook vanuit dat de mensen die de SV hebben vertaald hun best hebben gedaan en ook zuiver waren.
Zo ook met Matthew Henry. Ik mocht willen dat ik zoveel kennis en verbanden kon leggen als die man heeft gedaan...

Kan je mij dan uitleggen hoe je die tekst in z'n geheel moet interpreteren? Want ik heb het idee dat je er een vers uit plukt en daar een heel verhaal aan hangt. En je hebt ook nog niet mijn andere vraag beantwoord...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 12:49

Toch worden bepaalde uitleggers altijd aangehaald, waarom St. Augustinus of Thomas van Aquino haast nooit?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2006 12:50

PeterD schreef:Ik stelde al eerder dat ik kan begrijpen dat mensen in twijfel leven, dus niet de zekerheid van het heil hebben. Waarop gesteld wordt dat die mensen met zekerheid de kerk uit zouden moeten komen.
Dit is in mijn ogen een goed foute opmerking. Als dat namelijk zo zou zijn, bekruipt mij het gevoel dat de dominee je dus een zekerheid aanpraat. Dat kan en mag hij niet doen. Je hebt er ook niets aan.
De zekerheid van het toegepaste verlossingswerk van Jezus kan en mag enkel door God zelf worden bevestigd in je leven. Niet de bemoediging of woorden van een ander persoon, maar alleen en enkel de bevestiging van Hem Zelf is een grond waarop je mag weten het heil te hebben.

Misschien dat het lijkt alsof ik het juist goed vind dat mensen twijfelen. Uiteraard is het zo dat wij moeten geloven, en dat is de opdracht vanuit de Bijbel. Maar, ik haalde het al eerder aan, ook Petrus roept op om de verkizing vast te maken. Dus: ook in die tijd waren er twijfelende mensen, die niet door Petrus de hemel werden ingepraat, maar opgeroepen werden zekerheid te krijgen.

Uiteraard. Maar Paulus bijvoorbeeld noemt in Efeziers 1 de gemeente mensen die door Christus zijn uitverkoren... en vervolgens roept hij hen later in zijn brief op om die uitverkiezing vast te maken. Dat is iets anders dan eerst mensen op te roepen hun uitverkiezing vast te maken en ze vervolgens ook pas zo aan te spreken. De dominee hoeft dat niet aan te praten bij mensen die die zekerheid niet zouden moeten hebben.... maar er zijn ook mensen die oprecht geloven en toch onzeker zijn... omdat er verkeerde criteria aan worden gekoppeld, omdat mensen onterecht wordt wijsgemaakt dat het allemaal echt niet zo makkelijk gaat... en dat wordt net zo vaak herhaald tot ze zelf gaan geloven dat het bij hen toch nog wat te makkelijk is gegaan... vaak ten onrechte. Oprechte gelovigen moeten met zekerheid dat ze verlost zijn de kerk uit komen... en dat gebeurt veel te weinig. De cijfers van hen die aan het avondmaal aangaan (en vergelijk dat eens met hoe dat in de eerste gemeente ging) spreken boekdelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2006 12:59

Raido schreef:
Toch worden bepaalde uitleggers altijd aangehaald, waarom St. Augustinus of Thomas van Aquino haast nooit?

Omdat die van de Nadere Reformatie maar weinig kaas gegeten hadden natuurlijk. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 13:13

Aragorn schreef:
Raido schreef:

Omdat die van de Nadere Reformatie maar weinig kaas gegeten hadden natuurlijk. 8)
Thomas a Kemphis wordt ook weinig gebruikt hoor :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 25 apr 2006 14:06

PeterD schreef:Niet de bemoediging of woorden van een ander persoon, maar alleen en enkel de bevestiging van Hem Zelf is een grond waarop je mag weten het heil te hebben.
Wel heb ik de mening dat die andere persoon de persoon is die jou en je broeders en zusters het Woord (bijbel) van God verkondigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 14:31

Aragorn schreef:
Raido schreef:

De Nadere Reformatoren en de Reformatoren citeren Augustinus zeer regelmatig en overigens ook de andere kerkvaders uit de vroege kerk (bijv. Cyprianus).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2006 15:22

Raido schreef:
Aragorn schreef:
Raido schreef:

Thomas a Kemphis wordt ook weinig gebruikt hoor :P

Dat is ook geen Nadere Reformator hoor.

@elbert: dat is ook wel waar, het was ook niet heel serieus. :wink: Een verschil is natuurlijk wel dat Augustinus en Thomas van Aquino ook belangrijke filosofen waren, hetgeen van een Matthew Henry niet gezegd kan worden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 apr 2006 08:16

Lalage schreef:
PeterD schreef:

Kan je mij dan uitleggen hoe je die tekst in z'n geheel moet interpreteren? Want ik heb het idee dat je er een vers uit plukt en daar een heel verhaal aan hangt. En je hebt ook nog niet mijn andere vraag beantwoord...

Dan zou ik een onlijs lange lap tekst van MH overnemen. Zoals hij het uitlegd krijg ik het toch niet voor elkaar. Dus als je behoefte hebt hoor ik het wel...

Die andere vraag dacht ik al beantwoord te hebben in mijn vorige post. In ieder geval, Hij maakt het je bekend door Zijn Woord en Geest.

Terug naar “Archief”