Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 25 apr 2006 09:54

Geeft Loëlla een glaasje water en gevulde koek om bij te komen van al deze vragen :lol:
Of heb je liever een ouderwetse negerzoen of Jodenkoek?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 09:56

Optimatus schreef:Ben ik erg onaardig als ik meen dat een ieder die de H. Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, ontkent, geen christen kan zijn, daar zij de goddelijkheid Christi ontkennen en daarmee Zijn Wezen?

Ja :mrgreen: . Nee hoor, ik respecteer je mening. Ik ontken niet dat de Vader bestaat, ook niet dat de Zoon bestaat, en ook geloof ik in de Heilige Geest. Ik geloof enkel niet dat de Heilige Geest een persoon is en dat elk deel God is.

Even uitleg, ik zie het zo: De Vader (God), schiep de Zoon (Jezus), door middel van de Heilige Geest (zijn (=Gods) kracht).
Verder zie ik het zo: God is de hoogste, staat boven iedereen dus ook boven Jezus. Jezus staat onder God, maar boven alle andere engelen die door bemiddeling van hem geschapen zijn. Dan krijg je zoiets:

1. God (schiep Jezus d.m.v. zijn werkzame kracht (Heilige Geest)

2. Jezus (Jezus schiep, door gebruik te mogen maken van Gods Heilige Geest, samen met God de engelen, de aarde,...)

3. Andere engelen

Van Heilige Geest als persoon is in mijn zienswijze geen sprake. Ik geloof dat God door gebruik te maken van zijn Heilige Geest (of werkzame kracht) alles geschapen is, maar ook dat de bijbel door Gods Heilige Geest geïnspireerd is.

Is het een beetje duidelijk? :) Het zal waarschijnlijk erg raar klinken neem ik aan :) .
Laatst gewijzigd door Loëlla op 25 apr 2006 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 10:00

Jezus is toch Michael de aartsengel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 10:00

Loëlla schreef:Maar eigenlijk hebben we dezelfde bijbel als iedereen gebruikt, hij is in sommige opzichten nauwkeuriger vertaald. Om deze bewering kracht bij te zetten haal ik Jason BeDuhn, hoofddocent aan de theologische faculteit van de Universiteit van Noord-Arizona in Fragstaff (VS) aan. Hij vergeleek de betrouwbaarheid van 55 vertalingen van bijbels, waaronder de Nieuwe Wereldvertaling. Hij noemde onze vertaling een "opvallend goede vertaling", die "veel beter" en "consequent beter" was dan een aantal anderen die hij onderzocht. Zijn eindconclusie was dat de Nieuwe Wereldvertaling "een van de nauwkeurigste vertalingen die op het moment beschikbaar zijn" en "de nauwkeurigste van de onderzochte vertalingen" is.

Daar noem je zo ongeveer het enige niet-lid van het Wachttorengenootschap, die de Nieuwe Wereldvertaling een goede vertaling vindt. De overgrote meerderheid van de nieuwtestamentische theologen vindt het geen goede vertaling, waarin eigen vooronderstellingen zijn toegevoegd aan de Bijbel.

Loëlla schreef:Even uitleg, ik zie het zo: De Vader (God), schiep de Zoon (Jezus), door middel van de Heilige Geest (zijn (=Gods) kracht).

Jezus is dus een engel?

Loëlla schreef:Van Heilige Geest als persoon is in mijn zienswijze geen sprake. Ik geloof dat God door gebruik te maken van zijn Heilige Geest (of werkzame kracht) alles geschapen is, maar ook dat de bijbel door Gods Heilige Geest geïnspireerd is.

Waarom heeft de Heilige Geest dan persoonlijke eigenschappen, zoals een wil?
Laatst gewijzigd door elbert op 25 apr 2006 10:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 10:02

Maar eigenlijk hebben we dezelfde bijbel als iedereen gebruikt, hij is in sommige opzichten nauwkeuriger vertaald. Om deze bewering kracht bij te zetten haal ik Jason BeDuhn, hoofddocent aan de theologische faculteit van de Universiteit van Noord-Arizona in Fragstaff (VS) aan. Hij vergeleek de betrouwbaarheid van 55 vertalingen van bijbels, waaronder de Nieuwe Wereldvertaling. Hij noemde onze vertaling een "opvallend goede vertaling", die "veel beter" en "consequent beter" was dan een aantal anderen die hij onderzocht. Zijn eindconclusie was dat de Nieuwe Wereldvertaling "een van de nauwkeurigste vertalingen die op het moment beschikbaar zijn" en "de nauwkeurigste van de onderzochte vertalingen" is.
Ik ben blij dat ik met de bijbel kan werken, en eigenlijk maakt het niet zo uit of dat een Statenvertaling, de Lutherse of de Nieuwe Wereldvertaling is. De boodschap blijft dezelfde, toch?
Vaak wel, maar de intrepretatie niet. de NWV staat niet open voor meerdere verklaringen en neigt naar het gedachtegoed van de Jehovah's getuigen en legt vooral linkjes waar ze niet zijn (wat ook; zij het in mindere mate gebeurd binnen het Protestantisme met de Statenvertaling).

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 10:16

Raido schreef:Jezus is toch Michael de aartsengel?

Inderdaad, dat geloof ik. :) Het leven van de persoon die als Jezus Christus bekend kwam te staan, begon volgens de bijbel niet hier op aarde. Jezus zelf sprak over zijn voormenselijk bestaan in de hemel (Johannes 3:13; 6:38, 62; 8:23, 42, 58 ). Er zijn nog verschillende andere teksten die Jezus identificeren als "de eerstgeborene van heel de schepping", "het begin van de schepping door God" (Kol 1:15; Opb 1:1; 3:14).
Volgens andere bijbelteksten wordt Jezus in zijn voormenselijke en namenselijke (klinkt gek :D ) bestaan geïdentificeerd als de aartsengel Michaël. Als er iemand wil dat ik dat van Michaël kort volgens mijn visie uitleg, vraag het dan even.

elbert schreef:Waarom heeft de Heilige Geest dan persoonlijke eigenschappen, zoals een wil?

Omdat de heilige Geest deel uitmaakt van God, maar niet goddelijk is. Het is net zoals jij kan beslissen over hoe je je kracht doseert. Het is dan niet jouw energie die besloten heeft om een appel te schillen, maar jijzelf die besloten hebt gebruik te maken van je kracht om die appel te schillen. (Ik ben in form :P )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 10:23

Loëlla schreef:
Raido schreef:Jezus is toch Michael de aartsengel?

Inderdaad, dat geloof ik. :) Het leven van de persoon die als Jezus Christus bekend kwam te staan, begon volgens de bijbel niet hier op aarde. Jezus zelf sprak over zijn voormenselijk bestaan in de hemel (Johannes 3:13; 6:38, 62; 8:23, 42, 58 ). Er zijn nog verschillende andere teksten die Jezus identificeren als "de eerstgeborene van heel de schepping", "het begin van de schepping door God" (Kol 1:15; Opb 1:1; 3:14).
Volgens andere bijbelteksten wordt Jezus in zijn voormenselijke en namenselijke (klinkt gek :D ) bestaan geïdentificeerd als de aartsengel Michaël. Als er iemand wil dat ik dat van Michaël kort volgens mijn visie uitleg, vraag het dan even.

Mag je een aartsengel aanbidden? (Matth. 4:10, Deut. 6:13).
Vergelijk dit eens met Matth. 14:33, Matth. 28:9, Luk. 24:52 enz. enz.

Loëlla schreef:
elbert schreef:Waarom heeft de Heilige Geest dan persoonlijke eigenschappen, zoals een wil?

Omdat de heilige Geest deel uitmaakt van God, maar niet goddelijk is. Het is net zoals jij kan beslissen over hoe je je kracht doseert. Het is dan niet jouw energie die besloten heeft om een appel te schillen, maar jijzelf die besloten hebt gebruik te maken van je kracht om die appel te schillen. (Ik ben in form :P )

Pneuma o Theos! (God is een Geest, de Geest is God). Joh. 4:24.
Als God niet de Geest zou zijn, Wie zou Hij daarnaast nog meer kunnen zijn dan? De Bijbel geeft daar 2 antwoorden op: de Vader en de Zoon.
Laatst gewijzigd door elbert op 25 apr 2006 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 10:26

Nee dat mag niet Elbert, daarom aanbidden Jehovah's getuigen ook Jezus niet ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 10:26

Het eerste deel is 100% van mijzelf en het tweede deel een deel van de discussie zoals gevoerd op een ander forum. De vragen en stellingen zijn van inquisiteur (fijne naam ook) en de antwoorden zijn van mij. Hoe denken julli erover? Hoe meer zoielen hoe meer vreugde en hoe meer geest hoe meer kennis.

Dan 10:
21 Maar eerst zal ik je zeggen wat er in het geschrift van de waarheid geschreven staat. Niemand steunt mij in mijn strijd tegen deze vorsten, behalve je vorst Michaël.

Dan 12
1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk ter zijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.�

1. Jes 14,12
O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld.

2. Sir 50,6
Dan was hij als een morgenster tussen de wolken, als een volle maan tijdens een feest,

3. 2 Petr 1,19
Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.

4. Op 2,28
Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven.

5. Op 22,16
�Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.�

- Zowel Jezus als de duivel worden morgenster genoemd voordat ze vielen. Dit impliceert dat ze gelijk geschapen zijn.
- Niemand steunt God in de strijd tegen deze vorsten. Als Jezus niet aartengen is dan is christus niet van steun
- Aartengel michael zal opstaan op aarde. Bijbels gezien ken ik maar 1 die op zal staan en dat is jezus
- Arstengel michael en zijn engelen vechten tegen de duivel en zijn engelen. Dit impliceert dat hij de enige is die hte tegen de duivel en zijn engelen op kan nemen en dat hij verheven is boven alle engelen
- De reden waarom morgenster de duivel en Jezus kan zijn kan ook als reden hebben dat de gelijkenis is dat bijden of gelijk aan God zijn/wanen/willen zijn/ De duivel wilt het en waant zich gelijk aan God en Jezus is gelijk aan God (tot op zeker hoogte maar dat is een topic opzich)
Tja :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 10:28

Raido schreef:Nee dat mag niet Elbert, daarom aanbidden Jehovah's getuigen ook Jezus niet ;)

In dat geval zijn de discipelen en apostelen afvalligen, want zij deden het wel. ;)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 10:33

Ik dacht dat dit ook wel interessant was: Jehovah's Getuigen hebben een officiële website (http://www.watchtower.org), daar kan je ook eens een kijkje gaan nemen als je iets wil weten.

En dit is ongeveer wat we geloven, van de site geplukt:

WAT JEHOVAH’S GETUIGEN GELOVEN
Geloofsovertuiging + Schriftuurlijke reden

- Bijbel is Gods Woord en is de waarheid (2 Tim. 3:16, 17; 2 Petr. 1:20, 21; Joh. 17:17)
- Bijbel is betrouwbaarder dan overlevering (Matth. 15:3; Kol. 2:8 )
- Gods naam is Jehovah (Ps. 83:18; Jes. 26:4; 42:8; Ex. 6:3)
- Christus is Gods Zoon en is ondergeschikt aan Hem (Matth. 3:17; Joh. 8:42; 14:28; 20:17; 1 Kor. 11:3; 15:28 )
- Christus was de eerste van Gods scheppingen (Kol. 1:15; Openb. 3:14)
- Christus stierf aan een paal, niet aan een kruis (Gal. 3:13; Hand. 5:30)
- Christus’ menselijke leven werd betaald als losprijs voor gehoorzame mensen (Matth. 20:28; 1 Tim. 2:5, 6; 1 Petr. 2:24)
- Het ene offer van Christus was voldoende (Rom. 6:10; Hebr. 9:25-28 )
- Christus werd uit de dood opgewekt als een onsterfelijk geestelijk persoon (1 Petr. 3:18; Rom. 6:9; Openb. 1:17, 18 )
- Christus’ tegenwoordigheid is in de geest (Joh. 14:19; Matth. 24:3; 2 Kor. 5:16; Ps. 110:1, 2)
- Wij bevinden ons nu in de ’tijd van het einde’ (Matth. 24:3-14; 2 Tim. 3:1-5; Luk. 17:26-30)
- Koninkrijk onder Christus zal aarde in rechtvaardigheid en vrede regeren (Jes. 9:6, 7; 11:1-5; Dan. 7:13, 14; Matth. 6:10)
- Koninkrijk zal op aarde ideale levensomstandigheden tot stand brengen (Ps. 72:1-4; Openb. 7:9, 10, 13-17; 21:3, 4)
- Aarde zal nooit vernietigd of ontvolkt worden (Pred. 1:4; Jes. 45:18; Ps. 78:69)
- God zal huidige samenstel van dingen verwijderen in oorlog te Har-Magedon (Openb. 16:14, 16; Zef. 3:8; Dan. 2:44; Jes. 34:2; 55:10, 11)
- Goddelozen zullen voorgoed vernietigd worden (Matth. 25:41-46; 2 Thess. 1:6-9)
- Door God goedgekeurde mensen zullen eeuwig leven ontvangen (Joh. 3:16; 10:27, 28; 17:3; Mark. 10:29, 30)
- Er is slechts één weg ten leven (Matth. 7:13, 14; Ef. 4:4, 5)
- Dood van de mens is te wijten aan Adams zonde (Rom. 5:12; 6:23)
- De menselijke ziel houdt bij de dood op te bestaan (Ezech. 18:4; Pred. 9:10; Ps. 6:5; 146:4; Joh. 11:11-14)
- De hel is het gemeenschappelijke graf van de mensheid (Job 14:13, Statenvertaling; Openb. 20:13, 14)
- Hoop voor de doden is gelegen in de opstanding (1 Kor. 15:20-22; Joh. 5:28, 29; 11:25, 26)
- Er zal een eind komen aan de Adamitische dood (1 Kor. 15:26, 54; Openb. 21:4; Jes. 25:8 )
- Slechts een kleine kudde van 144.000 zal naar de hemel gaan en met Christus regeren (Luk. 12:32; Openb. 14:1, 3; 1 Kor. 15:40-53; Openb. 5:9, 10)
- De 144.000 zijn wedergeboren als geestelijke zonen van God (1 Petr. 1:23; Joh. 3:3; Openb. 7:3, 4)
- Nieuwe verbond gesloten met geestelijk Israël (Jer. 31:31; Hebr. 8:10-13)
- Christus’ gemeente is op hemzelf gebouwd (Ef. 2:20; Jes. 28:16; Matth. 21:42)
- Gebeden dienen alleen tot Jehovah gericht te worden, door bemiddeling van Christus (Joh. 14:6, 13, 14; 1 Tim. 2:5)
- Bij de aanbidding mogen geen beelden gebruikt worden (Ex. 20:4, 5; Lev. 26:1; 1 Kor. 10:14; Ps. 115:4-8 )
- Spiritisme moet vermeden worden (Deut. 18:10-12; Gal. 5:19-21; Lev. 19:31)
- Satan is de onzichtbare heerser van de wereld (1 Joh. 5:19; 2 Kor. 4:4; Joh. 12:31)
- Een christen dient niet deel te nemen aan intergeloofbewegingen (2 Kor. 6:14-17; 11:13-15; Gal. 5:9; Deut. 7:1-5)
- Een christen moet zich afgescheiden van de wereld houden (Jak. 4:4; 1 Joh. 2:15; Joh. 15:19; 17:16)
- Menselijke wetten die niet in strijd zijn met Gods wetten, dienen gehoorzaamd te worden (Matth. 22:20, 21; 1 Petr. 2:12; 4:15)
- Bloed in het lichaam opnemen, hetzij via de mond of rechtstreeks in de aderen, is een overtreding van Gods wetten (Gen. 9:3, 4; Lev. 17:14; Hand. 15:28, 29)
- Bijbelse wetten inzake moraal moeten gehoorzaamd worden (1 Kor. 6:9, 10; Hebr. 13:4; 1 Tim. 3:2; Spr. 5:1-23)
- Het gebod om de sabbat te onderhouden, werd alleen aan Israël gegeven en is met de Mozaïsche wet geëindigd (Deut. 5:15; Ex. 31:13; Rom. 10:4; Gal. 4:9, 10; Kol. 2:16, 17)
- Een klasse van geestelijken met speciale titels is onjuist (Matth. 23:8-12; 20:25-27; Job 32:21, 22)
- De mens is niet geëvolueerd maar werd geschapen (Jes. 45:12; Gen. 1:27; Matth. 19:4)
- Christus’ voorbeeld van dienst voor God moet worden nagevolgd (1 Petr. 2:21; Hebr. 10:7; Joh. 4:34; 6:38 )
- Doop door volledige onderdompeling symboliseert opdracht (Mark. 1:9, 10; Joh. 3:23; Hand. 19:4, 5)
- Christenen leggen graag in het openbaar getuigenis af van de waarheid uit de Schrift (Rom. 10:10; Hebr. 13:15; Jes. 43:10-12)

Nu ga ik eten, doei!

Riska

Berichtdoor Riska » 25 apr 2006 10:35

Loëlla,
Ik heb niet zoveel aan Amerikanen die zeggen dat iets goed vertaald is.
Waarom niet gewoon Nederlandse theologen vragen naar die Nieuwe Wereldvertaling?
Kon het wel eens negatiever uitvallen...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2006 10:38

Riska schreef:Loëlla,
Ik heb niet zoveel aan Amerikanen die zeggen dat iets goed vertaald is.
Waarom niet gewoon Nederlandse theologen vragen naar die Nieuwe Wereldvertaling?
Kon het wel eens negatiever uitvallen...
Wij hebben de Statenvertaling al, dat is de enige ware :)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 25 apr 2006 11:06

Riska schreef:Waarom niet gewoon Nederlandse theologen vragen naar die Nieuwe Wereldvertaling?

Als ze zouden willen, graag! Maar je hebt eigenlijk wel gelijk hoor, wat is de mening van 1 hoofddocent? Er zijn nog meer mensen die tot een gelijkaardige conclusie gekomen zijn en die zou ik graag willen aanhalen, maar ik heb het niet zwart op wit dus ik kan ze je niet aanhalen :( .
Anderzijds maakt het niet veel uit of het een Amerikaanse, Nederlandse, Belgische of Italiaanse hoofddocent is die dat beweert, toch?

Ik zal eens zoeken, maar je hebt wel (een beetje :P ) gelijk.

elbert schreef:Mag je een aartsengel aanbidden? (Matth. 4:10, Deut. 6:13).
Vergelijk dit eens met Matth. 14:33, Matth. 28:9, Luk. 24:52 enz. enz.

Om deze vraag te beantwoorden heb ik die lijst van wat we geloven gepost, daaruit kan je onder andere opmaken dat we alleen God aanbidden. Ik zie Jezus niet als God, dus bid ik niet tot Jezus maar tot God (Jehovah).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 apr 2006 11:13

@Loëlla, de vraag is of het Bijbels is of je Jezus mag aanbidden. De Bijbelteksten die ik daarvoor aandroeg, lijken dat te bevestigen. Aangezien je alleen God mag aanbidden, mag je ook zeggen dat Jezus evenzeer God is als de Vader, met Wie Hij Een is. Dat wordt overigens bevestigd door de direkte teksten waarin Hij God wordt genoemd (Hebr. 1:8-9, Rom. 9:5, Jes. 9:5, Joh. 20:28 enz.).

Dat blijkt ook uit de zijnsteksten.
Een voorbeeld: Jezus noemt Zichzelf de Waarheid (Joh. 14:6).
Datzelfde wordt van God gezegd (Jer. 10:10).
enz.

Terug naar “Archief”