jonge vaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 25 apr 2006 08:53

Lalage schreef:Corine: ik ben bijna afgestudeerd en heb niet gestudeerd voor huisvrouw. Dat is het grote dilemma van elke afgestudeerde vrouw. Maar misschien moet er hier een topicsplits plaatsvinden...

Daar valt ook niet voor te studeren..

Ik ken genoeg afgestudeerden met kind en huishouden en baan. Misschien zijn deze mensen iets minder carriére gericht of zien het krijgen van een kind wel als een gift van God.

Goed, ik heb niet gestudeerd tenminste niet op zo'n hoog niveau en heb drie jaar kunnen werken voor ik trouwde, in mn trouwen nog een jaar én ik ben zo slim geweest om een "onderschooltijdberoep" te kiezen... Dus ik heb misschien wel makkelijk praten. Het staat me gewoon tegen dat sommige mensen altijd hun leven proberen in te plannen, want wie zegt dat je wel 29 wordt?

(okee, ja word misschien idd tijd voor een topic splits..)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 apr 2006 09:04

Lijkt me interessant deze discussie elders voort te zetten, ja.

Bij veel vrouwen (ik zeg niet alle) zie je dat hun carrièredrang ten koste gaat van hun omgeving en hun kinderen, zodra deze kinderen zich aandienen. Iedereen (oma's, buurvrouwen, kindercreches) moet komen opdraven om de vrouw toch maar in staat te stellen haar carrière voort te zetten.

Niet dat ik vrouwen een eigen carrière misgun, maar in my humble opinion zouden vrouwen moeten kiezen. Of kinderen, of carrière. Waarbij opgemerkt dient te worden dat een carrière als moeder buitengewoon uitdagend en bevredigend kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2006 09:28

Het lijkt me dat ditzelfde ook voor mannen geldt en dat het iets is waar je als stel samen je balans in zult moeten vinden. Er klopt natuurlijk iets niet als de man zo'n 40 uur per week aan z'n carrière en ontwikkeling besteedt terwijl de vrouw als vanzelfsprekend fulltime thuiszit om voor de kinderen te zorgen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 09:32

Aragorn schreef:Het lijkt me dat ditzelfde ook voor mannen geldt en dat het iets is waar je als stel samen je balans in zult moeten vinden. Er klopt natuurlijk iets niet als de man zo'n 40 uur per week aan z'n carrière en ontwikkeling besteedt terwijl de vrouw als vanzelfsprekend fulltime thuiszit om voor de kinderen te zorgen.

=D>

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 apr 2006 09:37

Aragorn schreef:Het lijkt me dat ditzelfde ook voor mannen geldt en dat het iets is waar je als stel samen je balans in zult moeten vinden. Er klopt natuurlijk iets niet als de man zo'n 40 uur per week aan z'n carrière en ontwikkeling besteedt terwijl de vrouw als vanzelfsprekend fulltime thuiszit om voor de kinderen te zorgen.

Zeker, dat zou net zo min een vanzelfsprekendheid moeten zijn als dat het tegenwoordig een vanzelfsheid is dat alles moet wijken voor de carrière van de vrouw.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2006 09:42

Nah, dat lijkt me niet helemaal waar. Uit onderzoeken blijkt regelmatig dat vrouwen -tot verbijstering van de overgebleven feministjes in den lande- helemaal niet zoveel behoefte hebben om fulltime te gaan werken als ze kinderen hebben.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 apr 2006 09:47

Nu ja, ik zie in mijn familie de sprekende voorbeelden; misschien dat dat mijn irritatie verklaart.

Wat ik bedoel te zeggen, is dat de verdeling van werk en zorg voor de kinderen tussen man en vrouw iets is waarover je samen moet overleggen. Reeds vóórdat je kinderen krijgt.
Daarnaast vind ik, dat als je als man en vrouw besluit dat de vrouw (parttime) blijft werken, je zelf moet zoeken naar een oplossing en daar niet derden mee moet belasten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2006 09:55

Daar ben ik het dan wel weer mee eens ja, ik begrijp die irritatie. :)

Alhoewel mijn ouders het bijvoorbeeld ook gewoon erg leuk vind om een dag in de week m'n kleine neefje over de vloer te hebben, het hoeft niet altijd zo te zijn dat anderen er tegen wil en dank mee opgescheept worden. Als het niet meer leuk zou zijn zou dan ook een andere oplossing gevonden moeten worden.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 25 apr 2006 10:53

Jonge vaders én moeders want anders moet ik vanaf nu mn mond houden.. Vader zal ik nooit worden.. :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 apr 2006 11:01

Mijn vader was ook jong vader, op zn 24e ofzo, en hij is zelfs een aantal jaar later gaan studeren en zich helemaal om laten scholen. Met een riks kinderen :D
En mijn moeder heeft ook altijd naast kids en huishouding 's avonds gewerkt, en tegenwoordig een dag of 4 zelfs, naast kids en huishouding en dat gaat prima hoor, en ik doe nog steeds geen drol in het huishouden, omdat ze vind dat wij er niet de dupe van moeten zijn dat zij werkt ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 11:17

je moet het huishouden samen verdelen. Als de vrouw ook een dag in de week wil blijven werken, dan kan de man best een dagje minder werken. Je voedt als het goed is samen de kinderen op, dus ook hier in moet je samen een balans zien te vinden.

Ik zou denk ik niet zo snel gaan werken als ik ook steeds de kinderen ergens anders onder moet brengen. Dat wordt dan zo'n gesjouw met de kinderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 apr 2006 11:25

Aan de andere kant: ik zou best minder willen gaan werken om meer tijd met mijn twee kinderen door te brengen. Maar economisch gezien is dat ook niet echt interessant.

Dan moet je dus de afweging maken wat belangrijker is: een grotere bestedingsruimte of de investering in je gezin. En dat is een uitermate lastige afweging, kan ik je vertellen. Vooral als je als kostwinner ook nog een zekere mate van ambitie hebt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 11:29

maar vrouwen hebben net zo goed ambitie!
Dus dan moet je die afweging er ook bij gaan nemen.

als je gewoon rond kan komen, dan zou ik voor 2 partime banen gaan. Wordt het dan moeilijk om het gezin draaiende te houden financieel, dan is het wat anders.
Het is maar net wat je dierbaarder is: je geld of het geluk van jou en je gezin.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 apr 2006 11:31

Mijn vrouw werkt gemiddeld om het weekend een of twee diensten in een logeerhuis.
Zelf werk ik 4,5 dag in de week. Dat betekent weinig gesjouw met kids. hooguit een oppas om een paar uurtjes te overbruggen.
Persoonlijk vind ik het erg leuk om jong vader te zijn en ik hoop de eerste 10 jaar mijn zoontje nog de baas te zijn met voetballen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 apr 2006 11:37

Hadden jullie dan echt een sterke kinderwens? Of alleen je vrouw? En hoe kwam je daar dan aan?

Terug naar “Archief”