Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Poesje
Luitenant
Luitenant

Slechthorendheid (oftewel: de verborgen handicap)..

Berichtdoor Poesje » 22 apr 2006 14:11

Na een tijdje nadenken of ik dit topic zal openen..besluit ik het toch te doen.. Meer als doel om met elkaar er over na te denken/praten.. En problemen bespreken, of uit de weg te ruimen..

Kwam net dit stukje tegen:
Slechthorendheid komt heel veel voor. Het wordt wel eens de verborgen handicap genoemd omdat een slechthorende of dove nog goed lijkt te functioneren. Maar schijn bedriegt: wie slechthorend wordt en niet op tijd maatregelen treft, komt steeds meer alleen te staan. Men vereenzaamt....

Als ik dit een jaar geleden had gelezen was m'n eerste gedachte geweest: Vereenzamen doe je niet zomaar, en iig niet door je gehoor..
Maar nu kan ik dat bevestigen!
Als kind bleek ik slechthorend te zijn, daarmee zijn we naar een Audiologisch centrum geweest, wekelijks naar de logopedist..en naar verloop van tijd (jaren) had ik er geen 'last' meer van.. Totdat ik merkte dat ik mensen te zacht vond praten, dat ze tegenover me moesten staan wilde ik ze horen.. En zo nog meer dingen die er op wezen dat m'n gehoor niet goed was! En je vereenzaamt op die manier.. Al klinkt dat raar! Mensen reageren soms 'hard', door te zeggen: "Pff, jou moet je echt vaak hetzelfde zeggen" of "Luister dan ook eens goed..".. Dat kan echt pijn doen.. Ik heb toen voor mezelf besloten er iets aan te gaan doen.. En heb gehoortesten gedaan, en de uitslag daarvan viel me heel erg tegen! Met beide oren hoor ik (maar) 40/50%.. De enige keus die ik had was: gehoorapparaatjes.. Ik moe(s)t wel! Vaak 'schaam' ik me er voor.. En denk ik: Ik lijk wel een oud wijf met die dingen! Ik ben nog maar jong, en dan al zulke apparaten! :x
Ik hoop dat er meer zijn die zich hier in herkennen..en zo hun 'verhaal' hebben.. Of bijv. over de omgang met een slechthoren/doof familielid of i.d! Er valt genoeg over te zeggen! :wink:

In het volgende gedichtje heb ik m'n beleving/gedachten eens beschreven:
Woorden zeg je tegen mij...
Niet begrijpend kijk ik je aan!
Ik moet ze herhalen...
Maar ik kan het niet!
Begrijpen anderen mij?
Misschien...
Als ik bang ben, helpen ze mij!
Begrijpen ze mij?
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 apr 2006 14:40

heb jij je gehoorapparaten nog wel in? Je bent geen oud wijf ben die dingen (hoef ik je niet zeggen, kweet het). Die rotdingen zijn voor jou geweldig, want dan kan jij gesprekken volgen, vereenzaam jij niet enz enz.

Ik heb 2 zussen die doof/slechthorend zijn (hoe je het noemen wilt). Beiden kunnen niet zonder 2 gehoorapparaten. De oudste hoort zelfs met die dingen al bijna niets meer, en die krijgt misschien een gehoorapparaat onder de huid (weten we nog niet zker, moet nog beslist worden ivm haar verstandelijke handicap).

Mijn zusje is aan de ene kant doof. Zij kan het gelukkig nog zonder gehoorapparaat.

Mijn 2 zussen zijn beiden best wel eenzaam. vaak zijn wij als gezin bij elkaar en zij verstaan dan echt niks van onze gesprekken. Vind ik vaak wel zielig, maar ja er is ook weinig aan te doen. Want door hun verstandelijke handicap die ze beiden hebben kunnen ze al niet met ons meepraten.

Mijn gehoor is zelf is ook niet al te super, maar gelukkig is het er nog mee te doen. Ondertussen is het beleefde wat zeg je, wel veranderd in: watte? he? :oops:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 apr 2006 14:48

Wat erg zeg voor je oudste zus! Die beslissing zal moeilijk zijn/worden!
Is het erfelijk bij jullie? Of..komt het alleen bij je zussen voor?

Enne, ik heb ze nog wel in ja.. Maar op m'n werk niet ivm machines, waarvan het geluid dan te hard is.. En ik laat ze ook wel bewust thuis, zoals gister...

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 apr 2006 14:50

zover ik weet is het niet erfelijk. Komt alleen in ons gezin voor, verder niet in de familie.

heb je ze gister thuisgelaten uit schaamte? Of ook om de herrie?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 22 apr 2006 14:55

En je ouders? Geen van beiden heeft last van gehoorproblemen?

Ik liet ze gister om beide redenen thuis..(ik weet dat het stom is!)

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2006 15:02

Hm, ik ben van mezelf niet hardhorend maar denk er wel sterk over om oordopjes aan te schaffen voor concerten om het te voorkomen. Want het is idd geenszins aangenaam.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Slechthorendheid(een verborgen handicapt).

Berichtdoor cornelis » 22 apr 2006 18:38

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Al jaren heb ik links weinig gehoor.
Sinds 1967 loop ik al bij de KNO arts.
En ben aan mijn oor al drie maal geopereerd.
Vanwege een gaatje in het trommelvlies en oorontsteking.
Na de laatste oparatie in het Academisch ziekenhuis Leiden,dat was 1970.
Gaat het redelijk goed.
Is nu al jaren droog.
Maar het gehoor is beroerd,en inderdaad juist met verjaardagen,altijd rekening houdend dat ik goed zit wat de linkerkant betreft.
Mijn vrouw en ook op het werk weten ze het al,ze draaien dan altijd naar rechts.
Ik heb pas nog aan de KNO arts gevraagd om links een gehoorapparaat,maar omdat mijn rechter oor heel goed is,wil de arts daar nog niet van weten,pas als rechts ook slechter wordt.
Gelukkig hoor ik nog goed de vogels zingen,al is het dan met 1 oor.
Wel ervaar ik door deze gehoorbeperking wel eens een eenzaam gevoel.
Kijk in de kerk of op een vereniging,moet ik altijd wel vragen,hoe zit het met de geluidsinstalatie,maar daar is altijd wel begrip voor.
Ja,mijn vrouw hoort door de meniere aan beide oren slecht,en heeft dag en en nacht geruis en fluittonen,dus dat is veel beroeder.
Eerst hoorde ze slecht,als in een andere ruimte was,maar nu zelfs in de kamer.
Maar ook zij loop bij de KNO arts en heeft binnenkort een gehoortest,dus wachten we maar af.
Maar ik heb toch liever last van het gehoor,dan van het zicht,blind lijkt me veel verschrikkelijker dan doof.
Maar ook geluiden zijn voor ons genot,al tikkend zing onze kanarie het hoogste lied.
En s,morgens hoor ik vaak voor de zon opgaat de vogels hun serenade geven.
En denk dan vaak,wat is onze Schepper toch ontzettend goed.
Ja,doofheid is vaak een verborgen handicapt,dat is echt waar.
Dit wilde ik even kwijt,met vr gr Cornelis.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 apr 2006 08:36

Mijn moeder hoort ook slecht. Ze heeft otosclerose, oorziekte. Ze is aan beide oren geopereerd. De laatste operatie is mislukt en nu hoort ze met het oor dat jaren terug is geopereerd beter. Zij kan niet veel horen als er bijgeluiden zijn. Gehoorapparaten werken niet bij deze ziekte. En ze zal langzamerhand steeds slechter gaan horen tot ze doof is. Ik vind dat ze er goed mee omgaat. Voor familie is het soms lastig, omdat je in een chagrijnige bui geen zin hebt om jezelf nog een keer te herhalen. Voor haarzelf is het natuurlijk ook lastig, vooral met veel drukte om haar heen.

Doof zijn kan iemand wel afsluiten van zijn omgeving, omdat hij niet mee kan praten met de rest om hem heen. Dat lijkt me echt heel vervelend, niet weten wat er om je heen wordt gezegd en weinig opvangen van wat er tegen jou wordt gezegd. Lijkt me vermoeiend.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 09:11

Er zijn toch gehoorapparaatjes die je amper ziet?

Cornelis: zo'n piep in je oor is irritant :-S maar er schijnen wel trainingen te zijn om er beter mee om te kunnen gaan. Misschien kom ik je vrouw daar nog wel tegen over een paar jaar ;)

Kimberley
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kimberley » 24 apr 2006 14:39

Ik ben ook slechthorend.
Ik was aan bijde oren 50% doof.
Dit jaar heb ik een operatie gehad aan mn rechter oor,
die is nu nog 20 - 30 % doof.
Ik merk wel verschil maar draag nog altijd 1 gehoorapperaat.
niemand ziet het :lol:
en ik krijg dit jaar een nieuwe, kost 700 euro ofsoo..
Maar alles word vergoed..

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 apr 2006 14:53

Lalage schreef:Er zijn toch gehoorapparaatjes die je amper ziet?

ja, er zijn kleine dingetjes die je in je oor stopt, en dus niet iets om je hoor hebt.
En je hebt "ingebouwde". dan word er iets onder de huid geplaats. En dan met magneet iets op de huid. Maar dat zie je (bijna?) niet. Dat is wat mijn zus misschien krijgt.

@poesje... neej ook mijn ouders hebben geen gehoorproblemen.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 apr 2006 16:17

Ja, gelukkig zijn die er Lalage! Ze zijn ook bijna niet te zien.. Gelukkig niet.. Maar het is gewoon het idee dat je ze in hebt, in het begin had ik een 'koptelefoon-gevoel'..
Wsl hebben we dezelfde Kimberley?! :wink:
Als ik jou stukje zo lees, krijg ik de indruk dat jij er weinig moeite mee hebt.. Of heb ik dat verkeerd?

@ Mystery..hoe werd het duidelijk dat het niet 'gewoon slechthorendheid' was, maar otosclerose?

Herman Finkers

Kimberley
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kimberley » 24 apr 2006 17:35

Poesje schreef:Ja, gelukkig zijn die er Lalage! Ze zijn ook bijna niet te zien.. Gelukkig niet.. Maar het is gewoon het idee dat je ze in hebt, in het begin had ik een 'koptelefoon-gevoel'..
Wsl hebben we dezelfde Kimberley?! :wink:
Als ik jou stukje zo lees, krijg ik de indruk dat jij er weinig moeite mee hebt.. Of heb ik dat verkeerd?

@ Mystery..hoe werd het duidelijk dat het niet 'gewoon slechthorendheid' was, maar otosclerose?

Nouu.. in de klas heb ik er geen moeite mee, mn haar zit er toch voor.
Maar buiten als het waait kan ik hem nooit in doen enz..
Ik ben er al aan gewend :wink:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 24 apr 2006 17:47

Kimberley schreef:Nouu.. in de klas heb ik er geen moeite mee, mn haar zit er toch voor.
Maar buiten als het waait kan ik hem nooit in doen enz..
Ik ben er al aan gewend :wink:

Hoe lang heb je em nu dan?
Misschien dat ik er ook ooit eens helemaal aan wen! :wink:
Ander vraagje: Vraag je mensen wel eens rekening te houden met je gehoorprobleem? Bijv. in een omgeving waarin het moeilijk horen voor je is?!

Herman Finkers

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 24 apr 2006 17:48

Ik heb ook last van slechthorendheid. Als ik met iemand aan het praten ben die naast me zit draai ik altijd mijn hoofd in die richting, anders versta ik het niet goed. Vaak moet ik ook vragen wat ze zeggen.. Erg lastig, maar verder heb ik er niet echt problemen van.Toen ik jonger was wel, moest ik vaak naar het ziekenhuis enzo. Al die stomme gehoortesten... :?
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Terug naar “Archief”