Hoe noem je de dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2006 09:14

mw schreef:
Marnix schreef:
mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee

En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?.

als ik gewoon met hem te maken heb in zijn werk/ambt, doe ik het niet. Ik zou het niet kunnen. Ik heb er verder geen bezwaar tegen als iemand het wel doet omdat de ds het zelf wil :wink:

Ik denk dat het ook wel scheelt of je de dominee heel goed persoonlijk kent, als vriend zeg maar, of dat je hem alleen kent in zijn ambt.

Hehe. Ik vraag me af of je het daadwerkelijk niet kan. Natuurlijk is het wennen... want je bent het niet gewend. Maar zeggen dat je het niet kan? Waarom zou je dat niet kunnen? Omdat dominee een vrij weinig voorkomend beroep is?

Toen mijn ouders zeiden: "je mag ook we "je" zeggen hoor" vond ik dat ook wennen... zei ik vaak nog u en zo... doe ik nog steeds wel eens... maar dan meer als automatisme... Ik heb wel gemerkt dat aanspreekvorm en eerbied niet zoveel gemeen hebben als het vaak lijkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 09:21

Marnix schreef:Toen mijn ouders zeiden: "je mag ook we "je" zeggen hoor" vond ik dat ook wennen... zei ik vaak nog u en zo... doe ik nog steeds wel eens... maar dan meer als automatisme... Ik heb wel gemerkt dat aanspreekvorm en eerbied niet zoveel gemeen hebben als het vaak lijkt.

Waarom hebben ze je dan eerst geleerd om u te zeggen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 09:53

Omdat je toen nog een klein ukje was :)

Ik ben opgegroeid met papa en mama (zeg dat nog vaak) en met iej en oe wat je of u kan betekenen daarom is het altijd je en jij geweest, maar hoevaak zeg je nou je of jij tegen je ouders (alleen in dankje wel, alsjeblieft en een vraag denk ik).

Dominee... denk ik u, weet ik eigenlijk niet (gewoon Domiej).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2006 10:07

Heel goed Raido :)

Daarnaast werd ik in 1981 geboren en toen was het postmodernisme nog niet zover dat je al jij zei tegen je ouders :) Wat dat betreft zijn ze ook wel wat gemoderniseerd.... of gedemoniseerd, 't is maar hoe je het bekijkt he :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 10:09

Ik ben ook van 1981, maar heb nooit u gezegd tegen mijn papa en mama ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 10:10

Lalage schreef:Ik ben ook van 1981, maar heb nooit u gezegd tegen mijn papa en mama ;)
Jij komt uit het oosten, dat is ook een verschil (niet dat wij lomper zijn, maar bij mij thuis/plaats praten ouders wel vaak dialect met elkaar en aangezien in het Twents geen verschil is in u en jij...)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2006 10:10

hier nog iemand van 1981

vroeger altijd netjes u tegen mijn ouders gezegt. Nu eigenlijk heel af en ote nog maar. Tegen andere volwassene zoals ooms en tantes zeg ik wel u.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 10:13

Raido schreef:
Lalage schreef:Ik ben ook van 1981, maar heb nooit u gezegd tegen mijn papa en mama ;)
Jij komt uit het oosten, dat is ook een verschil (niet dat wij lomper zijn, maar bij mij thuis/plaats praten ouders wel vaak dialect met elkaar en aangezien in het Twents geen verschil is in u en jij...)

Ik kom uit de Randstad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2006 11:13

Bij ons in het Groene Hart (van Holland) spreekt men doorgaans de ouders ook niet met "u" aan, afgezien van hen die enkele kerkelijke kringen gewoon zijn de ouderen te vousvoyeren...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 apr 2006 12:08

Dat je geen u zegt tegen je ouders, oke, maar sommigen noemen hun ouders bij de voornaam. Dat vind ik dan wel weer wat ver gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2006 12:10

Smurffie schreef:Dat je geen u zegt tegen je ouders, oke, maar sommigen noemen hun ouders bij de voornaam. Dat vind ik dan wel weer wat ver gaan.

Voornamen noemen en tutoyeren horen anders wel bij elkaar. :)

André

Berichtdoor André » 24 apr 2006 12:10

Misschien wou je dat niet, en gaven je ouders de moed op? :P

Mm, ik heb het vage vermoeden dat we iets offtopic gaan ook.... :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 12:45

Lalage schreef:
Raido schreef:

Ik kom uit de Randstad.
o (houd mond)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 apr 2006 13:05

Marnix schreef:
mw schreef:
Marnix schreef:
mw schreef:ik vind dat nog wel belangrijk... ik bedoel niet dat hij echt boven de gemeente moet staan. Maar dat hij nog wel met titel en/of achternaam aangesproken moeten worden. Hij heeft tenslotte een bijzonder beroep. Een dokter spreken we toch ook aan met dokter of meneer/mevrouw.
Een ds staat in een bijzonder ambt, daarom zeg ik als ik hem aanspreek altijd dominee

En wat nou als jou dominee naar je toekomt en zegt: Heej noem me voortaan gewoon bij de voornaam of voornaam/achternaam?.

als ik gewoon met hem te maken heb in zijn werk/ambt, doe ik het niet. Ik zou het niet kunnen. Ik heb er verder geen bezwaar tegen als iemand het wel doet omdat de ds het zelf wil :wink:

Ik denk dat het ook wel scheelt of je de dominee heel goed persoonlijk kent, als vriend zeg maar, of dat je hem alleen kent in zijn ambt.

Hehe. Ik vraag me af of je het daadwerkelijk niet kan. Natuurlijk is het wennen... want je bent het niet gewend. Maar zeggen dat je het niet kan? Waarom zou je dat niet kunnen? Omdat dominee een vrij weinig voorkomend beroep is?

Toen mijn ouders zeiden: "je mag ook we "je" zeggen hoor" vond ik dat ook wennen... zei ik vaak nog u en zo... doe ik nog steeds wel eens... maar dan meer als automatisme... Ik heb wel gemerkt dat aanspreekvorm en eerbied niet zoveel gemeen hebben als het vaak lijkt.

kunnen en kunnen is 2. Het gewoon zeggen is niet zo moeilijk.. maar het ook uit mn mond krijgen als de ds voor me staat, nee. Lukt me gewoon niet. De ds in een mijn ogen toch nog een steeds een speciaal iemand.

Daarnaast, ik zeg in het dagelijks leven gewoon altijd je. Dat is in het urkers gewoon. Ik heb werkelijk nooit u gezegd tegen mn ouders. En doe ik het wel, dan kijken ze me aan of ze het in keulen horen donderen.

Tegen de ds praat ik altijd nederlands. Dan schakel in automatisch over op het u.
Dus de combinatie speciaal persoon- automatisme maakt het voor mij moeilijker om je te zeggen. snappie?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 apr 2006 13:51

Er zijn een aantal posts weggehaald. Het is hier niet de bedoeling om predikanten met scheldwoorden te betitelen. Graag enig respekt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”