Moderator: Moderafo's
Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant opGerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido
toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.
Raido schreef:Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant opGerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido
toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.
Gerdien B. schreef:Raido schreef:Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant opGerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido
hoezo de verkeerde kant op?
rafaell schreef:Veel mensen durven Jezus niet hun Zaligmaker en hun God te noemen, toch durven ze ook niet te zeggen 'Heer u bent niet mijn Zaligmaker en niet mijn God' terwijl het toch een van beide is. Oftewel: men is uiteindelijk te bang om te geloven en aan te nemen want dat zou niet mogen
marina87 schreef:Gerdien B. schreef:Raido schreef:Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant opGerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido
hoezo de verkeerde kant op?
Omdat er eerst alleen maar wat van die broek gezegd werd, maar nu wordt je erom geweigerd als je belijdenis wilt doen. Dus een verschijving naar de verkeerde kant.
Vooral omdat niemand dat eigenlijk doet, maar speciaal omdat je zei dat God niet in jou werkt, terwijl Hij dat dus echt wel doet.Doet me wel goed...Maar waarom denk jij dat ik nu niet op God vertrouw?
Ik denk ook dat dat een wat vreemde uitspraak is, en vaak verkeerd opgevat wordt. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat God alles bewerkstelligt maar wel dat Hij in principe alles wil gebruiken. Als iemand sterft van wie je houdt is dat geen reden om God op Zijn kop tegeven, net alsof God mensen expres laat sterven omdat Hij dat leuk vind. Wat God wel kan is door een overlijden van iemand (en ander natuurlijke dingen) jou tot Hem kan laten komen.Ik heb dat hier nooit gezegd....alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik het erg moeilijk vind om Hem te vertrouwen....Er gebeuren zoveel dingen, waar ik Zijn Hand niet ik kan vinden. En dan wordt er gezegd: God bestuurd alle dingen, maar ik begrijp dat niet altijd.
Geloven of bekering is niet iets wat vast staat maar wat een proces is. Het is écht niet zo dat als je bekeerd bent, dat je dan altijd blij in de Heer bent. Dat is net als in een (je) verkering, de eerste maanden zijn verliefd, euforisch gevoel gewoon, waarin alles gewoon goed voelt. Dat wordt later anders; ook in de relatie met God. (Hij zegt niet voor niets: verlaat de eerste Liefde niet.Soms ben ik jaloers op sommigen van jullie....maar ik hou het niet vast.
Het lijkt toch haast op Abraham of David. Abraham beloofde God dat hij Hem zou dienen, en Hij ging naar Egypte loog twee keer tegen Farao. Abraham kwam terug, God beloofd hem een kind en Abraham zal wachten... en duikt met Hagar in bed, heeft hij later Izaak gekregen bij Sara dan duikt hij nog weer met Ketura in bed.. En dat was 'de vader aller gelovigen'... boerde hij het beter dan?Ik weet gewoon zelf niet meer wat ik moet geloven. Ik ben het eens met 'mijn' kerk, maar wordt ook getroffen door sommige verhalen hier, en die vind ik weer niet in mijn kerk. Het ene moment wil ik alles voor Hem doen, maar een week later 'vergeet' ik die belofte en laat ik Hem weer links liggen.
Juist wel, anders kom je tot God als:'O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit'. God zegt dat zieke mensen bij Hem horen, dat Hij voor hen kwam.Als je zo ben, kan je toch niet naar God gaan en zeggen: Zie hier ben ik....
Klopt helemaal, maar God zegt nergens dat Hij mensen zomaar in de Hel gooit omdat ze niet perfect hebben geleefd. God is geen nare Sadist, God wil niet dat jij perfect leefd. Hij wil alleen dat jij zijn liefde beantwoord, door zijn Geest.Ik hen Hem alleen nodig in tegenspoed...maar in voorspoed vergeet ik Hem.. En dan zal hij zeggen: "Wie zijt gij? Ik heb u nooit gekend" En dan zal de deur op slot vallen...
of ze komen er eindelijkk achter dat je geloof niet in je kleding zit. Ik vind het juist positief!
Ja natuurlijk heb je dat, maar toch is het een belachelijke verschuiving.Gerdien B. schreef:maar heb je die verschillen niet altijd al binnen de gergem gehad?
De ene kerk is nu eenmaal rechtser dan de ander. Vlissingen wordt als evangelisch bestempelt en de Valk-Wekerom als oud gergem terwijl het beide gergem kerken zijn!
Volgens mij is er nooit echt 1 lijn binnen de gergem kerken geweest.
marina87 schreef:rafaell schreef:Veel mensen durven Jezus niet hun Zaligmaker en hun God te noemen, toch durven ze ook niet te zeggen 'Heer u bent niet mijn Zaligmaker en niet mijn God' terwijl het toch een van beide is. Oftewel: men is uiteindelijk te bang om te geloven en aan te nemen want dat zou niet mogen
Wat wil je hiermee zeggen? Je brengt het over alsof het wat raar is dat er mensen zijn die hiermee worstelen.
Ik kan me enigsinds voorstellen dat mensen hierin vast raken. Dat Jezus onze Zaligmaker is en wil zijn is zo'n groot wonder maar aan de andere kant is genade en het aannemen van Zijn offer heel moeilijk. Eigenlijk is het iets tegennatuurlijks voor een mens.
Wat roept een peuter al van 2-3 jaar als mama iets wil doen? 'NEEE, ik zelluf doen!'
Toen ik met mensen werkte die een blijvende lichamelijke handicap hadden (tijdens mijn stage), had ik een gesprek met een depressieve vrouw. De oorzaak van haar depressie: 'Ik ben zo afhankelijk, ik kan bijna niets zelf'. Ieder mens streeft naar zelfstandigheid en wil zijn zaken graag zelf regelen.
Dat Jezus voor je geleden heeft en jij niets meer hoeft te doen is ook iets wat eigenlijk onvoorstelbaar is. En dat mensen dat cadeau niet aan durven nemen is best begrijpelijk omdat je het nergens aan te danken hebt. In onze mensenwereld is het vaak zo: vòòr wat, hoort wat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten