Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2006 15:22

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen (2:18) in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging. (Kol 2)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 apr 2006 18:37

Gerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido ;)

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.
Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant op ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2006 22:02

Raido schreef:

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.
Klopt, die dingen werden in de tijd van Kleppe/andere kerkenraad alleen gevraagd, men zij er wat van. Nu wordt je er om geweigerd. Kleine verschuiving; wel de verkeerde kant op ;)

hoezo de verkeerde kant op?

@rafaell.. ben het helemaal met je eens.

@Debor@... goeie actie. Ik heb het lef er nooit voor maar denk het wel geregeld. :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 apr 2006 14:03

Gerdien B. schreef:
Raido schreef:

Omdat er eerst alleen maar wat van die broek gezegd werd, maar nu wordt je erom geweigerd als je belijdenis wilt doen. Dus een verschijving naar de verkeerde kant. :wink:

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 apr 2006 14:24

Veel mensen durven Jezus niet hun Zaligmaker en hun God te noemen, toch durven ze ook niet te zeggen 'Heer u bent niet mijn Zaligmaker en niet mijn God' terwijl het toch een van beide is. Oftewel: men is uiteindelijk te bang om te geloven en aan te nemen want dat zou niet mogen :roll:

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 apr 2006 20:41

rafaell schreef:Veel mensen durven Jezus niet hun Zaligmaker en hun God te noemen, toch durven ze ook niet te zeggen 'Heer u bent niet mijn Zaligmaker en niet mijn God' terwijl het toch een van beide is. Oftewel: men is uiteindelijk te bang om te geloven en aan te nemen want dat zou niet mogen :roll:

Wat wil je hiermee zeggen? Je brengt het over alsof het wat raar is dat er mensen zijn die hiermee worstelen.

Ik kan me enigsinds voorstellen dat mensen hierin vast raken. Dat Jezus onze Zaligmaker is en wil zijn is zo'n groot wonder maar aan de andere kant is genade en het aannemen van Zijn offer heel moeilijk. Eigenlijk is het iets tegennatuurlijks voor een mens.
Wat roept een peuter al van 2-3 jaar als mama iets wil doen? 'NEEE, ik zelluf doen!'
Toen ik met mensen werkte die een blijvende lichamelijke handicap hadden (tijdens mijn stage), had ik een gesprek met een depressieve vrouw. De oorzaak van haar depressie: 'Ik ben zo afhankelijk, ik kan bijna niets zelf'. Ieder mens streeft naar zelfstandigheid en wil zijn zaken graag zelf regelen.

Dat Jezus voor je geleden heeft en jij niets meer hoeft te doen is ook iets wat eigenlijk onvoorstelbaar is. En dat mensen dat cadeau niet aan durven nemen is best begrijpelijk omdat je het nergens aan te danken hebt. In onze mensenwereld is het vaak zo: vòòr wat, hoort wat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2006 23:51

Ik denk dat het probleem eerder is dat er een soort taboe op geloofszekerheid ligt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 apr 2006 05:49

Aragorn schreef:Ik denk dat het probleem eerder is dat er een soort taboe op geloofszekerheid ligt.

Dat denk ik ook. Maar wat Marina zegt klopt helemaal: overgave is het moeilijkste aan het christendom.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2006 06:51

marina87 schreef:
Gerdien B. schreef:
Raido schreef:

Omdat er eerst alleen maar wat van die broek gezegd werd, maar nu wordt je erom geweigerd als je belijdenis wilt doen. Dus een verschijving naar de verkeerde kant. :wink:

of ze komen er eindelijkk achter dat je geloof niet in je kleding zit. Ik vind het juist positief!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 08:55

Raido, dank je wel voor je post.

Doet me wel goed...Maar waarom denk jij dat ik nu niet op God vertrouw?
Vooral omdat niemand dat eigenlijk doet, maar speciaal omdat je zei dat God niet in jou werkt, terwijl Hij dat dus echt wel doet.

Ik heb dat hier nooit gezegd....alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik het erg moeilijk vind om Hem te vertrouwen....Er gebeuren zoveel dingen, waar ik Zijn Hand niet ik kan vinden. En dan wordt er gezegd: God bestuurd alle dingen, maar ik begrijp dat niet altijd.
Ik denk ook dat dat een wat vreemde uitspraak is, en vaak verkeerd opgevat wordt. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat God alles bewerkstelligt maar wel dat Hij in principe alles wil gebruiken. Als iemand sterft van wie je houdt is dat geen reden om God op Zijn kop tegeven, net alsof God mensen expres laat sterven omdat Hij dat leuk vind. Wat God wel kan is door een overlijden van iemand (en ander natuurlijke dingen) jou tot Hem kan laten komen.

Soms ben ik jaloers op sommigen van jullie....maar ik hou het niet vast.
Geloven of bekering is niet iets wat vast staat maar wat een proces is. Het is écht niet zo dat als je bekeerd bent, dat je dan altijd blij in de Heer bent. Dat is net als in een (je) verkering, de eerste maanden zijn verliefd, euforisch gevoel gewoon, waarin alles gewoon goed voelt. Dat wordt later anders; ook in de relatie met God. (Hij zegt niet voor niets: verlaat de eerste Liefde niet.

Ik weet gewoon zelf niet meer wat ik moet geloven. Ik ben het eens met 'mijn' kerk, maar wordt ook getroffen door sommige verhalen hier, en die vind ik weer niet in mijn kerk. Het ene moment wil ik alles voor Hem doen, maar een week later 'vergeet' ik die belofte en laat ik Hem weer links liggen.
Het lijkt toch haast op Abraham of David. Abraham beloofde God dat hij Hem zou dienen, en Hij ging naar Egypte loog twee keer tegen Farao. Abraham kwam terug, God beloofd hem een kind en Abraham zal wachten... en duikt met Hagar in bed, heeft hij later Izaak gekregen bij Sara dan duikt hij nog weer met Ketura in bed.. En dat was 'de vader aller gelovigen'... boerde hij het beter dan?

Als je zo ben, kan je toch niet naar God gaan en zeggen: Zie hier ben ik....
Juist wel, anders kom je tot God als:'O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit'. God zegt dat zieke mensen bij Hem horen, dat Hij voor hen kwam.

Ik hen Hem alleen nodig in tegenspoed...maar in voorspoed vergeet ik Hem.. En dan zal hij zeggen: "Wie zijt gij? Ik heb u nooit gekend" En dan zal de deur op slot vallen...
Klopt helemaal, maar God zegt nergens dat Hij mensen zomaar in de Hel gooit omdat ze niet perfect hebben geleefd. God is geen nare Sadist, God wil niet dat jij perfect leefd. Hij wil alleen dat jij zijn liefde beantwoord, door zijn Geest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 08:58

of ze komen er eindelijkk achter dat je geloof niet in je kleding zit. Ik vind het juist positief!

Kleppe
Er werd gevraagd of je een broek droeg, zo ja, of je dat dan niet meer (zovaak) wilde doen, je mag belijdenis doen, je krijgt geen gejammer aan je hoofd als je een broek draagt (mits je het altijd doet, dan zullen ze vast wat vragen stellen maar censuur nee hoor ;))

Van Dieren
Er wordt gevraagd of je een broek draagt, zo ja, geen belijdenis. Dat vind ik dus echt wel een verschuiving de verkeerde kant op :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2006 09:04

maar heb je die verschillen niet altijd al binnen de gergem gehad?
De ene kerk is nu eenmaal rechtser dan de ander. Vlissingen wordt als evangelisch bestempelt en de Valk-Wekerom als oud gergem terwijl het beide gergem kerken zijn!

Volgens mij is er nooit echt 1 lijn binnen de gergem kerken geweest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 apr 2006 09:08

Gerdien B. schreef:maar heb je die verschillen niet altijd al binnen de gergem gehad?
De ene kerk is nu eenmaal rechtser dan de ander. Vlissingen wordt als evangelisch bestempelt en de Valk-Wekerom als oud gergem terwijl het beide gergem kerken zijn!

Volgens mij is er nooit echt 1 lijn binnen de gergem kerken geweest.
Ja natuurlijk heb je dat, maar toch is het een belachelijke verschuiving.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2006 09:17

ik zie het niet waarom het een balchelijke verschuiving is.
Misschien komt dat omdat ik voor broeken maar ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2006 09:17

marina87 schreef:
rafaell schreef:Veel mensen durven Jezus niet hun Zaligmaker en hun God te noemen, toch durven ze ook niet te zeggen 'Heer u bent niet mijn Zaligmaker en niet mijn God' terwijl het toch een van beide is. Oftewel: men is uiteindelijk te bang om te geloven en aan te nemen want dat zou niet mogen :roll:

Wat wil je hiermee zeggen? Je brengt het over alsof het wat raar is dat er mensen zijn die hiermee worstelen.

Ik kan me enigsinds voorstellen dat mensen hierin vast raken. Dat Jezus onze Zaligmaker is en wil zijn is zo'n groot wonder maar aan de andere kant is genade en het aannemen van Zijn offer heel moeilijk. Eigenlijk is het iets tegennatuurlijks voor een mens.
Wat roept een peuter al van 2-3 jaar als mama iets wil doen? 'NEEE, ik zelluf doen!'
Toen ik met mensen werkte die een blijvende lichamelijke handicap hadden (tijdens mijn stage), had ik een gesprek met een depressieve vrouw. De oorzaak van haar depressie: 'Ik ben zo afhankelijk, ik kan bijna niets zelf'. Ieder mens streeft naar zelfstandigheid en wil zijn zaken graag zelf regelen.

Dat Jezus voor je geleden heeft en jij niets meer hoeft te doen is ook iets wat eigenlijk onvoorstelbaar is. En dat mensen dat cadeau niet aan durven nemen is best begrijpelijk omdat je het nergens aan te danken hebt. In onze mensenwereld is het vaak zo: vòòr wat, hoort wat.

Dat kan een reden zijn... maar wordt geloofsonzekerheid vaak ook niet aangepraat, of is het niet gebaseerd op verkeerde gronden? Helemaal als er in je kerk maar een klein deel van de gemeente bijvoorbeeld aan het avondmaal gaat. Dat is een gevolg voor geloofsonzekerheid maar ook een oorzaak ervoor. Je zal je wel drie keer bedenken voordat je mee gaat doen... en doe je niet mee, dan is er dus wat mis met je geloof.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”