Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 apr 2006 13:32

Raido schreef:
mw schreef:punt 1 en 2 kan ik inkomen

punt 3: daarvan zulje na de tijd zeggen: dat viel reuze mee
Eng als in, waar je allemaal mee eens moet zijn, waar ja op moet zeggen. Gergem is géén CGK :)

haha, ik dacht aan een andere "eng" :wink:

ik ben binnen de cgk ook niet met alles eens, maar omdat het kleine regeltjes zijn (uiterlijk) ga ik daar niet moeilijk over doen. Maar goed, dat is idd iets anders dan binnen de gergem
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:34

Ik vind dat juist wel erg, die belachelijke kleine rotregeltjes horen daar gewoon niet. Stel dat ik een vrouw krijg die van huis uit Hervormd is, en een broek draagt... Dan zou ik dus een eed breken voor God..

Daar pas ik dus écht voor
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 13:36

Raido schreef:
Gerdien B. schreef:laten we dan we terug gaan naar het onderwerp: belijdenis :wink:
Ik weet nog niet of ik volgend jaar op belijdenis cath ga..

1. Omdat ik dan ja moet zeggen op 'is dit de ware leer', waarvan ik van overtuigd dat het een ware leer is, maar niet absoluut ofzo.
2. Ik vind een aantal dingen ronduit belachelijk waaraan je moet voldoen (haarlengte, dragen broeken etc.)
3. Het is gewoon eng ;/

ad 1) hmmm als er Bijbels gepreekt wordt vind je het als het goed is wel de juiste leer....
ad 2) daar had ik geen last van, ik was de enige met lang haar én geen broek haha. Maar serieus 'als je erover valt', dan zou ik nog goed nadenken wat voor jou de betekenis daarvan is etc.
ad 3) achteraf heeel tof, niet eng.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 apr 2006 13:38

Ik ga het denk ik over 2 jaar doen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 apr 2006 13:41

dat vind ik ook nou net een regel waar ik het ook niet mee eens zou kunnen zijn.

Verder heb ik ja gezegd op de leer, niet op de regels van de kerk. De leer staat in de HC, DL & NGB.
Regels over broeken enzo staat daar niet in.

Ik ben het er bijv niet mee eens dat: in de ene cgk hoeden verplicht zijn, de andere word het van je gevraagd maar niet verplicht, en een weer een andere zie je geen enkele hoed. Ik zou er voor zijn om daar 1 lijn in te trekken.
Maar goed, dat vind ik een kleine regel.

De regels binnen de gergem vind ik dan net geen kleine regel.. snappie?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:47

Dat vind ik juist weer een vette regel, dat je gewoon mag weten welke invulling je geeft als de leer maar het zelfde is. Toch geinig dat je zegt dat de leer in de HC, DL en NGB staan, dat vind mijn kerk ook al..

En toch zijn ze anders (rara..)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 13:49

Ik ben het er bijv niet mee eens dat: in de ene cgk hoeden verplicht zijn, de andere word het van je gevraagd maar niet verplicht, en een weer een andere zie je geen enkele hoed. Ik zou er voor zijn om daar 1 lijn in te trekken.

ja, en wat denk je wat dan de grote vraag wordt?

Welke lijn?

En voor we het weten hebben we een onzindiscussie in de kerken. Laten we het maar zo laten.

Wat me trouwens opvalt: jullie doen belijdenis van de leer. Zeg je dan dat je het met de leer eens bent? ZIjn dat die 4 vragen van ..... (naam vergeten) Beloof je .................. (volgens mij doe je dan een beloofbelijdenis en geen geloofbelijdenis)

Ik heb belijdenis gedaan van mijn geloof, het was dan ook een geloofsbelijdenis. Er werd gevraagd: Geloof je in God, de Vader en de Zoon? (dat was voor mij de belangrijkste vraag)

Sorry, ik heb niet de gehele topic gelezen, misschien hebben jullie het hier al over gehad. Laat het dan weten.

tweetie

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 14:01

Ik herken jou eng punten Raido ;)

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 apr 2006 14:04

Gerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido ;)

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.

Ik denk dat je bij de dominee die hier staat dan geen belijdenis had mogen doen, de gergem dominee dan he :wink:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2006 14:06

Je ziet idd een verschuiving, maar het ligt denk ik ook aan de plaats. Vergelijk bijv. Zeist eens met Waardenburg!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 14:08

wow wat een inieminie verschuivingen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 21 apr 2006 14:17

Die dominees in de GerGem zijn een halstarrig volk 8)

André

Berichtdoor André » 21 apr 2006 14:31

babbeltje schreef:
André schreef:@ Babbeltje, ik heb je een concrete vraag gesteld niet om je te kwetsen, maar om je aan het denken te zetten.
Wel vind ik het jammer dat er geen reactie is.

André ik heb wel antwoord gegeven maar jij stelde de vraag nog een keer persoonlijk voor mij.. mijn eerste antwoord was hier dus ook van toepassing. Ik heb daarin gezegd hoe ik het persoonlijk voor mijzelf zie.
Bedankt voor je toelichting, maar wie is/zijn dan Gods volk?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 apr 2006 14:39

Gerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido ;)

Ik zie het bij mijn ouders - de kerk van mijn ouders... Vlissingen is sowieso een buitenbeentje in de GerGem. :mrgreen:
Die verschuiving is daar al jaren bezig... Terecht... Ik vind de verschillen overigens wel lachwekkend.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2006 14:46

Vlissingen? ben ik in de zomer geweest, idd een buitenbeentje. Daar zit mn oom in de kerk. De verschillen? sneller zingen (moest helemaal weer wennen aan het langzame bij ons in de kerk, terwijl wij al vooruitstrevend zijn...)

Terug naar “Archief”