(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 13:32

Gerdien B. schreef:daar gaat het nu niet om! het gaat om de openbare en verborgen zonden.
Zodra wij weten dat iemand zondigt, dan hebben wij de plicht om er iets van te zeggen. maar enit alle zonden worden in het openbaar gedaan, gezien. Ik heb net 2 exrteme voorbeelden genoemd om het volgende duidelijk te maken:

Mensen mogen je niet weigeren van het avond maal omdat jij je geloof anders uit dan zij. Dan heb ik het over muziek, kleding, uitgaan e.d. (en nee.. niet een discussie over deze punten gaan beginnen maar bij het onderwerp blijven)
Ze mogen je alleen weren zodra het tegen Gods geboden in gaat en je weet dat van die persoon. Als een ouderling weet dat iemand overspel heeft gepleegt en deze persoon wil aan het Heilig Avondmaal. Dan lijkt mij dat deze persoon geweigert word.

waarom alleen overspel en stelen?
Ik ken genoeg gemeenteleden die roddelen of in een te dure auto rijden...(redelijk openbaar zou je zeggen)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 13:57

*zucht*

daarbij zeg ik ook:
Ik noem 2 extreme voorbeelden, maar alles wat niet kan op grond van de Bijbel is een reden om te weren!

graag even echt goed lezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 16:11

excuus, ik snapte niet dat ik er niks meer over mocht zeggen.

ik begrijp je gewoon niet goed. Je noemt 2 extremen, daar mag ik het niet over hebben, maar je bedoelt dat mensen op grond van veel meer geweigerd zouden moeten/mogen worden? (de voorbeelden die ik noemde bijvoorbeeld?)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 apr 2006 18:32

Gerdien B. schreef:daar gaat het nu niet om! het gaat om de openbare en verborgen zonden.
Zodra wij weten dat iemand zondigt, dan hebben wij de plicht om er iets van te zeggen. maar enit alle zonden worden in het openbaar gedaan, gezien. Ik heb net 2 exrteme voorbeelden genoemd om het volgende duidelijk te maken:

Mensen mogen je niet weigeren van het avond maal omdat jij je geloof anders uit dan zij. Dan heb ik het over muziek, kleding, uitgaan e.d. (en nee.. niet een discussie over deze punten gaan beginnen maar bij het onderwerp blijven)
Ze mogen je alleen weren zodra het tegen Gods geboden in gaat en je weet dat van die persoon. Als een ouderling weet dat iemand overspel heeft gepleegt en deze persoon wil aan het Heilig Avondmaal. Dan lijkt mij dat deze persoon geweigert word.

Hier heb ik dan toch een beetje moeite mee, want volgens mij ontneem je hier de kerkenraad een recht dat ze wel degelijk hebben.
Waarom mag een kerkenraad niets zeggen over jou uitgaansleven, of kleding.
In de kerkenraad zitten mensen met een ambt, hebben wij hen niet te gehoorzamen, zonder hun woord boven het Woord te stellen natuurlijk.

Nee, ik zeg niet dat de kerkenraad allemaal heiligen zijn die we klakkeloos moeten napraten.
Maar wij moeten wel resepect voor ze hebben, zij zijn immers over ons gesteld, je kunt dan niet zeggen "ik vind het zus of zo en de kerkenraad moet zijn mond maar houden.
Misschien is de laatste zin wat kort door de bocht, maar het idee is duidelijk neem ik aan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 20:46

JJM schreef:ik denk dat toestemming vragen voor het heilig avondmaal niet het hoofdbestandsdeel is van belijdenis. eerder dat je gewoon je geloof belijdt. het is trouwens wel logisch dat als je belijdenis gedaan hebt dat je dan aan het avondmaal gaat

Dat is helemaal NIET logisch
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 20:52

MissF schreef:Het gaat mijns inziens niet om aan KUNNEN gaan, eigenlijk.
Het gaat erom dat je aan mag gaan, dat ten eerste, maar het is meer een willen denk ik vaak....

Ik ga ook aan het Heilig Avondmaal, nadat ik belijdenis heb gedaan.
Mijn belijdenis was mijn ja tegen Gods roepen, bij mijn doop al.
En ik weet dat ik dat ja niet alleen kon geven, maar alleen met Gods hulp!

Doordat ik belijdenis heb gedaan en er elke 3 maanden Heilig Avondmaal is, merk ik zelf ontzettend dat dan juist mijn geloof niet kan versloffen! Want elke 3 maanden sowieso sta ik er weer voor:
God roept mij aan Zijn tafel, wat doe ik daarmee?

Nou, daar kan ik echt geen NEE tegen zeggen, tegen een geweldige God die MIJ, zo'n nietig, zondig, klein mens, roept!
Wie ben ik dan om nee te zeggen?

Met jou doop heb jij geen JA tegen God gezegd hoor! Je bent enkel apart gezet. Ieder kind die gedoopt wordt, heeft dus JA gezegd tegen God? Want jij kan je niks meer van je doop herinneren, je weet er niets van af, desnoods een bandje of wat dan ook....En toen heb jij al JA gezegd? Daar sta ik dan wel heeeel erg vreemd van te kijken hoor. Als elk kindje dan maar egdoopt wordt, zijn ze allemaal bekeerd, want ze hebben JA gezegd. Vreemsd....
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:10

Vraag en antwoord 82 van de HC:

Vraag: Zal men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?

Antwoord: Neen; want alzo wordt het verbond Gods ontheiligd, en Zijn toorn over de ganse gemeente verwekt. Daarom is de Christelijke Kerk schuldig, naar de ordening van Christus en Zijn apostelen, zulken, totdat zij betering huns levens bewijzen, door de sleutelen des hemelrijks uit te sluiten
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:11

Dippie schreef:
Het gaat erom dat je aan mag gaan, dat ten eerste, maar het is meer een willen denk ik vaak....

Doordat ik belijdenis heb gedaan en er elke 3 maanden Heilig Avondmaal is, merk ik zelf ontzettend dat dan juist mijn geloof niet kan versloffen! Want elke 3 maanden sowieso sta ik er weer voor:

Nou, daar kan ik echt geen NEE tegen zeggen, tegen een geweldige God die MIJ, zo'n nietig, zondig, klein mens, roept!

Met jou doop heb jij geen JA tegen God gezegd hoor! Je bent enkel apart gezet. Ieder kind die gedoopt wordt, heeft dus JA gezegd tegen God? Want jij kan je niks meer van je doop herinneren, je weet er niets van af, desnoods een bandje of wat dan ook....En toen heb jij al JA gezegd? Daar sta ik dan wel heeeel erg vreemd van te kijken hoor. Als elk kindje dan maar egdoopt wordt, zijn ze allemaal bekeerd, want ze hebben JA gezegd. Vreemsd....

even goed lezen dippie: miss F zegt dat ze ja heeft gezegd tegen Gods roepen, bij de doop al riep Hij!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:17

tweetietwee schreef:
Dippie schreef:

even goed lezen dippie: miss F zegt dat ze ja heeft gezegd tegen Gods roepen, bij de doop al riep Hij!

Nee, ze zegt dat ze bij dr doop al JA heeft gezegd, zo lees ik het iig en nog meer denk ik ook wel....
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:20

miss F wat heb je gezegd?

ik denk dat je belijdenis geen antwoord of bevestiging van je doop is. Je doop is namelijk een verbond vanuit God (eenzijdig!!) En dat is een verbond voor je hele leven, niet een soort roep om belijdenis. Je kunt m.i. dan ook niet de doop overnemen (want van wie zou je 'm overnemen, niet van God denk ik)
maar dat terzijde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 apr 2006 21:23

tweetietwee schreef:miss F wat heb je gezegd?

ik denk dat je belijdenis geen antwoord of bevestiging van je doop is. Je doop is namelijk een verbond vanuit God (eenzijdig!!) (...).

Ik denk juist van wel, bij de belijdenis bevestig je als het ware je doop.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:27

Wullimpie schreef:

ik denk dat je belijdenis geen antwoord of bevestiging van je doop is. Je doop is namelijk een verbond vanuit God (eenzijdig!!) (...).

ja, dat 'als het ware' probeer ik juist hierboven uit te leggen dat dat voor mij niet kan.

wat dan als mijn belijdenis en geloof wankelt? Gaat dan ook je doop onderuit? Volgens mij neem je daar helemaal niks van over, waarom zou je dat willen????

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:28

tweetietwee schreef:
Wullimpie schreef:

ja, dat 'als het ware' probeer ik juist hierboven uit te leggen dat dat voor mij niet kan.

wat dan als mijn belijdenis en geloof wankelt? Gaat dan ook je doop onderuit? Volgens mij neem je daar helemaal niks van over, waarom zou je dat willen????

Je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 21:41

[quote="Dippie]
Je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.[/quote]

o, maar dat is
1) iets heel anders dan 'je doop overnemen'
2) volgens mij onmogelijk, je ouders beloven je godzalig op te voeden. Wat neem je daarvan over?

volgens mij zit erachter dat we de doop niet zo willen laten staan, we willen er zelf iets van overnemen/toevoegen oid.

leg mij het maaruit als ik het niet snap.

tweetie

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 21:46

Dippie schreef:Je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.

tweetietwee schreef:o, maar dat is
1) iets heel anders dan 'je doop overnemen'
2) volgens mij onmogelijk, je ouders beloven je godzalig op te voeden. Wat neem je daarvan over?

volgens mij zit erachter dat we de doop niet zo willen laten staan, we willen er zelf iets van overnemen/toevoegen oid.

leg mij het maaruit als ik het niet snap.

tweetie

Mij heb je ook niet horen zeggen dat je de doop over neemt. Je hebt de keuze gemaakt om ook de verantwoording van je ouders op jezelf te nemen. Je ouders hebben idd beloofd je godzalig op te voeden, en als ze dat 'goed' hebben gedaan, is het jou taak/plicht dan ook om op dat pad verder te gaan, snap je?
Nee, ik wil niets aan de doop toevoegen, dat kan niet endat mag niet. Ik ben eenmaal gedoopt en daar blijft het bij. Daar kan ik niets meer aan toevoegen of overnemen, alleen de verantwoording dan.
Afbeelding

Terug naar “Archief”