Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 11:58

eerlijk gezegt ga ik er van uit dat iedereen wel weet dat we moeten bidden!
Hoe wil je anders alles voor God neer leggen? Hoe wil je anders een relatie met God aan gaan? Hoe wil je anders om vergving/ bekering/ wedergeboorten vragen?

@ André
soms heb je tijd nodig om er over na te kunnen denken. Soms KAN je gewoon niet gelijk er op reageren ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 21 apr 2006 12:12

André schreef:@ Babbeltje, ik heb je een concrete vraag gesteld niet om je te kwetsen, maar om je aan het denken te zetten.
Wel vind ik het jammer dat er geen reactie is.

André ik heb wel antwoord gegeven maar jij stelde de vraag nog een keer persoonlijk voor mij.. mijn eerste antwoord was hier dus ook van toepassing. Ik heb daarin gezegd hoe ik het persoonlijk voor mijzelf zie.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 12:13

en ik heb het gecontroleerd, en je kon het inderdaad ook goed persoonlijk opvatten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 12:23

Op mijn posting komt ook geen reactie. Dat betekent zeker dat jullie ermee instemmen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 12:28

Aragorn schreef:
elbert schreef:Misschien is het verstandig om in te brengen, dat zoeken in de Bijbel een heel diep woord is. Het gaat daarbij om het zoeken naar het diepste in de ander, in dit geval de Ander. Paulus verbindt het zoeken van God, met rechtvaardig zijn voor Hem (Rom. 3:10-11). Dat rechtvaardig zijn betekent dat je in een juiste relatie tot Hem staat, zonder schuld en zonder zonde. Het afwijken van wat God wil, komt dus neer op het niet zoeken van Hem, ook al zoeken we Hem in onze beleving wel.

De vraag is dus niet of de mens God zoekt, want dat doen de meeste mensen op de een of andere manier wel, maar of we God op zo'n manier zoeken (met onze daden, met onze gedachten, met ons spreken), zoals Hij dat wil. Op die vraag geeft de Bijbel een ontkennend antwoord (Ps. 14, Rom. 3).
Het is juist andersom: God zoekt ons.

Interessant. :) Toch zijn er ook mensen die rechtvaardig zijn voor God en die God dus kennelijk ook op de manier zoals jij het hier beschrijft 'zoeken'. Staat dat van een Henoch bijvoorbeeld niet letterlijk in de bijbel?

De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat de gelovige God zoekt, dagelijks in gebed en in het Woord. Dat is geen tegenstelling, maar complementair aan elkaar. Niemand zoekt God echt, maar God zoekt ons. En omgekeerd staat er ook in de Bijbel dat we God moeten zoeken en dat wie zoekt, zal vinden.

Amos 5:4 Want zo zegt de HEERE tot het huis Israëls: Zoekt Mij, en leeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:02

Lalage schreef:Op mijn posting komt ook geen reactie. Dat betekent zeker dat jullie ermee instemmen.
Ik wil, maar ik denk dat omdat jij babbeltje citeerde dat het meer voor babbeltje is..

Maar, ik ben het er gans mee eens. Bijbel is niet in alles letterlijk (anders ga ik nu even wat mensen met molenstenen om hun nek in de Regge gooien).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 13:06

Is dit wel het juiste topic om te gaan discuseren ovver wat je letterlijk moet nemen uit de Bijbel en wat niet?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:07

Gerdien B. schreef:Is dit wel het juiste topic om te gaan discuseren ovver wat je letterlijk moet nemen uit de Bijbel en wat niet?
Het is ook niet het juiste topic om over bekering te praten :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 13:08

laten we dan we terug gaan naar het onderwerp: belijdenis :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:11

Gerdien B. schreef:laten we dan we terug gaan naar het onderwerp: belijdenis :wink:
Ik weet nog niet of ik volgend jaar op belijdenis cath ga..

1. Omdat ik dan ja moet zeggen op 'is dit de ware leer', waarvan ik van overtuigd dat het een ware leer is, maar niet absoluut ofzo.
2. Ik vind een aantal dingen ronduit belachelijk waaraan je moet voldoen (haarlengte, dragen broeken etc.)
3. Het is gewoon eng ;/

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2006 13:15

Gerdien B. schreef:Is dit wel het juiste topic om te gaan discuseren ovver wat je letterlijk moet nemen uit de Bijbel en wat niet?

Daarvoor heb ik dit topic aangemaakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 apr 2006 13:19

Belijdenis doen?

ik weet nu zeker dat ik belijdenis wil doen. Maar ik wacht er nog wel een poosje mee. een of twee jaar. Ik wil eerst de hele catechesatie volgen, en niet haverwege stoppen, en verder vind ik het fijner als ik belijdenis doe met leeftijdsgenoten. Ik heb tenslotte bij de meesten in de klas gezeten, ken ze van de JV, en zijn hele goede vrienden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 apr 2006 13:19

punt 1 en 2 kan ik inkomen

punt 3: daarvan zulje na de tijd zeggen: dat viel reuze mee
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2006 13:26

mw schreef:punt 1 en 2 kan ik inkomen

punt 3: daarvan zulje na de tijd zeggen: dat viel reuze mee
Eng als in, waar je allemaal mee eens moet zijn, waar ja op moet zeggen. Gergem is géén CGK :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 apr 2006 13:29

elbert schreef:

Daarvoor heb ik dit topic aangemaakt.

Waar mensen die de geschriften niet onderschrijven weer niet mee kunnen discussiëren...

Terug naar “Archief”