Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2006 17:56

Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

Hehe het probleem is dat je uit jezelf niks kan doen... Daarom moet je juist naar God gaan... en verandert Hij je zodat je dat wel kan doen.

Wat jij moet doen is geloven dat Jezus offer toereikend is om jou zonden te vergeven.

Dan mag je voor God aan de slag, doen wat Hij van je vraagt... zonder dat je een slaaf van de wet bent die alles goed moet doen... want als je zondigt mag je weer naar God gaan en vergeving vragen.

Het is geen moeten maar iets wat God in je mogelijk maakt, een mogen dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 20 apr 2006 18:04

ik plaats mn bericht nog maar een keer:

Wie kan dit nu verklaren:

Romeinen 3:24,25
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn Genade, door de verlossing die in Christus Jezus is: Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die tevoren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods.

1 Johannes 3:9
Een iegelijk die uit God geboren is, die doet de zonde niet; want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen want hij is uit God geboren.

1 Johannes 5:18
Wij weten dat een iegelijk die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en die boze vat hem niet.

Misschien ook goed om dit eens te lezen:
Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3:3
Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, ena ls kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

Om aan het Heilig Avondmaal te gaan moeten je zonden toch vergeven zijn? Als ik het formulier erbij pak van het Heilig Avondmaal dan lees ik dit:
Ten eerste bedenke een eigelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelven mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonden zo groot is, dat Hij die aan Zijn lieven Zoon Jezus Christus met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
Ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gewisse belofte Gods gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn (...)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:05

Marnix schreef:Hehe het probleem is dat je uit jezelf niks kan doen... Daarom moet je juist naar God gaan... en verandert Hij je zodat je dat wel kan doen.

Wat jij moet doen is geloven dat Jezus offer toereikend is om jou zonden te vergeven.

Ik kan en mag dat toch zomaar niet allemaal van God verwachten?
Jullie hebben het alleen maar over God..dat Hij alles doet, en dat komt op mij zo 'vreemd' over! Mijn verstand/ gevoel zegt anders..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 20 apr 2006 18:11

MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

Jaja dus het moet alleen van God komen? En wij hoeven er helemaal niks voor te doen? God heeft al zo veel voor ons gedaan, en wat doen wij er voor terug? Willen wij eigenlijk wel bekeerd worden?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2006 18:20

leentje schreef:
MissF schreef:

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

Jaja dus het moet alleen van God komen? En wij hoeven er helemaal niks voor te doen? God heeft al zo veel voor ons gedaan, en wat doen wij er voor terug? Willen wij eigenlijk wel bekeerd worden?

Ja, idd, dat vind ik zo gaaf, als ik terugkijk.
Steeds weer dacht ik: ohoh, ik doe zoveel fout, dat kan en wil God nooooit vergeven.
Tot iemand tegen me zei: lekker ben jij. Jij denkt dat God dat niet kan of wil? Ontzettend egoistisch...

Ja, en ik kon niet anders dan diegene gelijk geven...
m.a.w. ik ben het echt met Marnix eens ;)

Het is trouwens erg Rooms, te denken dat je er iets voor moet doen, voor het goed genoeg is
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:26

Oké, dan denk ik maar Rooms!
Ik ben er van overtuigd dat we er veel voor moeten doen!
Precies wat Leentje zegt:
God heeft al zo veel voor ons gedaan, en wat doen wij er voor terug? Willen wij eigenlijk wel bekeerd worden?

We kunnen niet zomaar alles van God verwachten! Anders zouden alle mensen al bekeerd kunnen zijn!

Herman Finkers

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 18:29

Poesje schreef:We kunnen niet zomaar alles van God verwachten! Anders zouden alle mensen al bekeerd kunnen zijn!

volgens mij verwachten de mensen die niet bekeerd zijn het juist niet van God.
*roept: alles juist wel van God verwachten!!*

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2006 18:30

tweetietwee schreef:
Poesje schreef:We kunnen niet zomaar alles van God verwachten! Anders zouden alle mensen al bekeerd kunnen zijn!

AMEN :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:30

tweetietwee schreef:

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 18:32

Poessie... als jij vind dat jij er wat aan moet doen, zeg je daarmee dat Christus werk (aan het kruist) niet volkomen was geweest... geloof jij dat?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 18:32

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

dat alles van Hem verwachten juist genoeg is!!

dat als we op onszelf hopen we er nooit komen..

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:39

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap jullie redenering niet!
(Jullie de mijne ws niet..) :wink:

als jij vind dat jij er wat aan moet doen, zeg je daarmee dat Christus werk (aan het kruist) niet volkomen was geweest... geloof jij dat?

Dat was wel volkomen, dus daar doelde ik niet op!
Maar ik zeg wel dat ik er wat aan moet doen ja, en niet God.
Ik kan het beter allemaal voor me houden..

Herman Finkers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 18:46

voor je houden moet je niet doen...
Gods werk was voldoende. Hoeven en moeten wij niks aan toe te voegen.
OOk dus niet aan onze bekering.

Poessie... je bent gedoopt. Toen heeft God jou beloofd jou Vader te willen zijn. Hij vroeg toen ook of je Zijn kind wil zijn....
Ga daarom naar Hem toe en wijs Hem op die belofte... want Hij wil ze echt waar maken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 20 apr 2006 18:47

Ik snap denk ik wel wat poesje bedoelt! Aan de ene kant komt alles van God af, wij kunnen niets zelf doen. Aan de andere kant heb je ook zelf je verantwoordelijkheid nog. Voorbeeldje: een trein rijd op 2 staven als de ene staaf ontbreekt dan ontspoord de trein.
Als die ene staaf nou de genade is en de andere je eigen verantwoordelijkheid. Dat moet wel met elkaar in evenwicht zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 18:47

Mensen; dit heet 'de bal terugkaatsten'

Je komt er niet nooit uit, aangezien dit zaken zijn die je niet op feiten kunt baseren maar enkel op gevoel en eigen mening. Ik lees al ong. 6 pagina's mee, en ik ben al die tijd nog niets nieuws tegengekomen.

Overtuigen kun je elkaar toch niet, dus het heeft geen enkele zin. Het levert alleen maar frustraties op :wink:

Terug naar “Archief”