Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 sep 2003 16:00

Ja inderdaad. Dat doen dus ook een aantal mensen. Die gaan naar die dag om te evangeliseren.

Wat ik bedoelde te zeggen. Mensen die zich afzetten tegen de kerk gaan naar die dag. En die kom je dus morgen weer op je werk tegen. En die vertellen dan we zijn naar de harleydaggeweest. En dan ga jij heel uitgebreid vertellen, ik ben naar de kerk geweest. Die mensen die naar die dag zijn geweest denken dat ze vrij zijn geweest. En vinden het maar niets dat mensen naar de kerk gaan.

Ik weet dat ik het nu slecht weergeef. Ik moet er wat langer over denken om het precies weer op te schrijven. Maar het komt er op neer dat we het naar de kerk gaan niet als iets moeten zien waarbij je dus niet doet wat iedereen wel doet. Maar dat het is dat alle anderen iets doen wat wij niet doen.

joris

Berichtdoor joris » 07 sep 2003 16:04

oke, het gaat niet om kerkmensen die deze zondag niet naar de kerk gaan maar naar de harley dag. of begrijp ik het nog niet?

Als je dat bedoelt, dan trek ik mijn '' beschuldiging'' in.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 sep 2003 17:32

Inderdaad het gaat om de mensen in de wereld. Die dus zich in het dagelijkse leven niets van de kerk aantrekken. Er dus nooit komen. En dus niet om kerkmensen die daar met andere bedoelingen die dag even heen gaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2003 14:39

In de gkv van Vroomshoop ging het afgelopen zondagmiddag over de opstanding van Jezus. Als wij niet in de opstanding geloven, kunnen we helemaal geen christen zijn. Daarom het is vreemd dat de opstanding vaak niet veel aandacht krijgt. Verder stond Jezus op met lichaam en al en wij zullen dat dus ook doen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 sep 2003 14:45

Bij ons ging het gister over, dat we de naam van God niet ijdellijk mogen gebruiken, wij willen zelf ook niet dat onze naam misbruikt wordt, hoeveel te meer is dat bij de God.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 sep 2003 15:22

parsifal schreef:Gisterenavond hadden we ds. Russcher uit Barneveld (Ik ben jaloers op de hervormden daar).

Of op de gergemmers daar die regelmatig hervormd kerken :roll: :roll: :roll: :wink:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 09 sep 2003 10:41

Ik hoorde afgelopen zondag eindelijk weer eens onze eigen dominee. Dat lag niet aan de beste man hoor, echt louter en alleen aan mezelf. In ieder geval spraken beide preken me erg aan. Vooral de peek van 's middags over "Jezus: Zaligmaker" (adhv de cathechismus) heeft me veel gedaan. Wat ik er nou precies van geleerd heb is me te persoonlijk om op te schrijven, maar ik heb in tijden niet de kracht van de Heilige Geest in een kerkdienst op deze bijzonder krachtige wijze gevoeld. En in mijn eigen hart&leven. Dat zijn zondagen met een gouden rand, waar je nog maanden lang de Heere voor kunt danken!

Nien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nien » 15 sep 2003 17:05

Lieve mensen,

Ik hoorde afgelopen zondag een dominee preken over "Martha en Maria"
Twee zussen, maar o zo verschillend van karakter!
Twee kinderen van God. Als je kind van God mag worden, verandert je hart en niet je karakter! Zo was het duidelijk ook bij Martha. Zij werd door de Heiland terecht gewezen, maar NIET afgewezen! Veel mensen denken dat je nix meer mag en alles moet als je Gods kind geworden bent, maar dat is dus niet zo! Je wordt Zijn kind, maar wordt geen heilige ofzo, je blijft nl. gewoon een mens met fouten en gebreken. Daarbij moet je natuurlijk wel streven naar levensheiliging, maar laat je daarin leiden door Godzelf, want in je eentje redt je het niet!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 sep 2003 09:55

Zondagmorgen hadden wij avondmaal, echt een hele mooie preek.

De preek van 's avonds vind ik eerlijk gezegd nog 10x mooier, er zat echt een boodschap voor ons in. Het ging over de eed, die wij eigenlijk met belijdenis, trouwen, dopen afleggen en dat wij ja zeggen op dingen die we niet waar kunnen maken omdat we iedere keer weer terug vallen in de zonde, nu was het onze opdracht om God te zoeken, om Hem aan te roepen en dat het onze eigen schuld is als we verloren gaan. We kunnen dan niet zeggen God heeft niet gewild, nee WIJ hebben niet gewild, God klopt iedere dag weer aan onze deur, maar wij laten Hem niet binnen.
Er werden zulke rake ware dingen gezegd, ik was echt heel erg onder de indruk en met mij heel de gemeente, dat merkte je aan alles, alleen al aan de stilte die er heerste en de diep onder de indruk zijnde gezichten van de ouderen en jongeren.
Maar wat gaan we hier nu mee doen, de dominee heeft ons zo'n mooie boodschap meegegeven, ook na de preek van 's morgens waarin het avondmaal gevierd werd, want weer is het meerendeel van de gemeente afgebleven en waarom??? Hebben we geen zin om God te dienen, denken we niet aan onze toekomst, aan de eeuwigheid? Echt mensen ik had gehoopt dat heel Nederland deze preek kon horen, zo heel erg mooi!!!

Mijn vriend en ik hadden het er nog over gehad, dat het vaak zo onbegrijpelijk is als we bij mijn ouders in de kerk waren en 's avonds horen we deze preek, echt een verhoring vonden wij het.

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 17 sep 2003 12:20

Wij hadden zondag twee keer ds. C. Harinck, met twee supermooie preken.

's Morgens had hij een preek uit Numeri. Wanneer Aäron zijn samen met zijn zoon en Mozes de berg opgaat, en daar zijn hogepriesterskleed overdraagt aan zijn zoon. Dit was heel toepasselijk op de gehele dienst omdat daar ook een ouderling bevestigd werd in de plaats van een overleden ouderling. De nieuwe broeder nam dus in feite het hogepriesterskleed over van de overleden broeder.

's Middags hield hij zijn preek over het Levende Brood n.a.v. Johannes 6:37 Al wat mij de vader geeft zal tot Mij komen, en die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen. Hij liet het woord echt spreken. Het maakte ook grote indruk. Als laatste wees hij op het woord: "uitwerpen," hoe verschrikkelijk dat wel niet moest zijn. Maar zo, zij hij: "Er is nog plaats bij God, en... die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.

's Avonds zijn wij nog naar ds. Vreugdenhil geweest, die zijn preek over Paulus en de schipbreuk hield. Hij wees op hoeveel versmaadheden Paulus wel niet heeft moeten leiden: de schipbreuk, de slangenbeet, de vele gijzelingen, enz. Maar daar pas Paulus trots op. En zo zou het ook bij ons moeten zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 sep 2003 14:00

's Middags hield hij zijn preek over het Levende Brood n.a.v. Johannes 6:37 Al wat mij de vader geeft zal tot Mij komen, en die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen. Hij liet het woord echt spreken. Het maakte ook grote indruk. Als laatste wees hij op het woord: "uitwerpen," hoe verschrikkelijk dat wel niet moest zijn. Maar zo, zij hij: "Er is nog plaats bij God, en... die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen

Jammer dat ik s'middags ziek ben geworden.

Maar s'ochtends was het ook zeker een mooie preek. Vooral ook omdat er een ouderling werd bevestigd.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 17 sep 2003 14:47

voorbereidingspreek over leven van Jacob
hij bleef steken terwijl hij God had belooft terug te keren naar Bethel. -Ze leefden ver van de Heere, Jacob corrigeeerde zijn zoons niet meer enz.- Want daar zou hij de Heere gaan offeren en dienen.
Nadat er problemen waren ontstaan m.b.t. Dina moesten ze wel weg. En toen zocht de Heere Jacob op. Hij zei dat hij naar Bethel moest gaan om daar Hem te offeren en dienen... Dienen wij de Heere, kennen we Hem, kenden we Hem enz..
Time flies when you have none!

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 17 sep 2003 19:00

Evelien schreef: Jammer dat ik s'middags ziek ben geworden.

Haal een casettebandje bij Henk. Echt de moeite waard!
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 20 sep 2003 12:52

'k Ben gisteravond naar de kerk geweest.

Het ging over psalm 103 vers 2:
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden

Er kwam een heel ander soort preek dan ik verwacht had, maar wel heel mooi hoor. Het ging er vooral over dat we de Heere vaak helemaal niet loven of vergeten te loven omdat we vaak zo met onszelf bezig zijn.
Als een dominee op die manier begint heb ik vaak zo iets van moet dat zo, maar dat had ik gisteravond helemaal niet. Ik vond het echt een heel mooie preek.
He died for me, I life for Him!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2003 12:59

ik heb gister een preek gehad waar je iets aan hebt, zal een stukje citeren wat me echt is bijgebleven:

citaat van de preek van gister: een jongen werd door zijn vader altijd de juiste weg voor gehouden, maar de wereld loktte meer dan die saaie kerk en geloof. de jongen volwassen geworden zijnde verliet de kerk en beleefde plezier in de wereld. deze jongen kreeg een ernstige ziekte waar hij 1 dezer dagen aan zou overlijden. de vader aan het ziekbed gekomen zijnde van zijn zoon hoorde wat zijn zoon te vertellen had. de jongen zei vader nu heeft u mij de juiste weg voorgehouden, maar ik wilde niet van die weg horen. en ben de verkeerde weg opgegaan en nu ben ik voor eeuwig verloren.

kies heden wie gij dienen zult
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”