Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 apr 2006 09:49

Aragorn schreef:[
Turkije is geen democratie. Een democratisch Turkije is een Islamtische Turkije en de Islam sluit democratie weer uit.

Waarom?

Omdat het leger momenteel garandeert dat Turkije een scheiding van kerk en staat kent.

Zoals iedereen weet is het leger geen democratisch gecontroleerd orgaan.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 apr 2006 13:12

hamlap schreef:
Nine killed in Tel Aviv suicide bombing

Het was niet de vraag of ze weer een aanslag zouden plegen maar wanneer en waar.... Zeker ook omdat de laatste weken enkelen aanslagen voorkomen zijn.

Ik deel de zorg van Israel, dat dit weleens zou kunnen leiden tot WO III.
(Iran, Palestijnen, Syrie.)

De persoonlijke verhalen over de slachtoffers:
Nine people were killed when terror struck in southern Tel Aviv on Monday as a suicide bomber blew himself up in a crowd at the entrance to Falafel Rosh Ha'ir.
The attack struck the falafel stand for the second time in four months.
Victor Erez, 60, a resident of Givatayim, died while expecting his sixth grandchild. As a soldier in the Six Day War, Erez lost his leg while serving within the Golani Brigade.
He was laid to rest at 11:00 a.m. on Tuesday in the Yarkon Funeral Home.
Holon resident David Shaulov, 29, was expecting his third son when he was killed. His wife Varda, who was in her ninth month of pregnancy, arrived on Monday at Lis Hospital in Tel Aviv after the couple felt that she was due.
Just as she entered the obstetric department she received a message that her husband had been killed while going out for lunch.
He was laid to rest at 11:00 a.m. in a funeral home in Holon.
He had 2 daughters in addition to a large family. His friend Zach said he saw him make aliyah to Israel and that he never complained about the hardship.
Lod resident Binyamin Hafuta, 47, was the security guard on duty at the time of the attack. He requested to check the terrorist's bag and as his metal detector sounded off, the explosives in the bag detonated.
He prevented an even larger tragedy from occurring by absorbing the explosion with his body.
Hafuta began working as a security guard at the Falafel Rosh Ha'ir three months ago, just after the previous terror attack at the falafel stand. Those close to him said he thought the chances of a terror attack occurring at the same place twice were impossible.
His sister-in-law, Suzi, said that after hearing that Hafuta protected others from the blast with his body, she understood that "even in his death he cared for everyone."
She added that he was eagerly anticipating the post-Passover ritual of Mimuna.
A friend of his described Biyamin as trustworthy, happy and full of life, and added that he will be sorely missed.
He was laid to rest in the new funeral home in Lod at 2:00 p.m. on Tuesday, Army Radio reported.
Ashdod resident Phillip Belachson, 45, had taken a day off from work and was on an excursion with his two children to purchase gifts for Passover when the blast occurred. As he felt the explosion, Phillip took his children into his arms and protected his children with his body.
His daughter Lital said, "He was the best person in the world."
"As he fell on the floor he told my brothers not to worry, I am in pain but don't worry," she continued.
"I had the best father in the world - he was pure, and had never done anything bad to anyone," she said. "Even in his death he protected his children by absorbing the shrapnel."
Phillip Belachson was laid to rest at 12:30 p.m. on Tuesday in a funeral home in Ashdod.
A resident of the Oranit community, 43 year-old Lily Yunis arrived in Tel Aviv from her home in order to purchase goods for the store that she and two of her daughters were opening.
As she drove into Tel Aviv with her husband and children, her son Tzach said he was hungry and the family decided to stop and find a place to eat. Lily stepped out of the family car with her son just as the bomb exploded.
Her husband Menachem looked for her for hours, but only found out she was dead much later in Abu Kabir.
A friend of Lily's said, "Words cannot describe the kind of mother she was - she was a jewel."
"She never asked for anything and put everybody before her," she continued.
Lily Yunis was laid to rest at the Yarkon funeral home on Tuesday.
Bat Yam resident Ariel Darchi, 31, was laid to rest on Tuesday.
Buda Pirushka, 50, and Rosalia Basnia, 48, were foreign workers from Romania. The details of their funerals were not released.
The ninth victim was Marcelle Cohen, 75, from France, who was visiting relatives in Israel.

bron: Jerusalem Post

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 14:51

Ik vind Darfour eigenlijk veel aangrijpender.
En Congo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 apr 2006 14:52

Fijn, Optimatus. Dat je het conflict weer even in het juiste perspectief plaatst.

Christen4844
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christen4844 » 20 apr 2006 15:32

Ik ben geen islam fan, maar Hamas is wel democratisch gekozen. Bovendien zijn er veel meer Palestijnse Christenen dan dat er Israelische Christenen zijn.
Ik keur moordaanslagen niet goed, maar naast mijn kritiek op Palestina heb ik ook veel kritiek op de staat Israel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 15:33

Met alle respect, maar ik vind de focus op Israel en een paar zelfmoordfiguren nogal getuigen van een oogkleppenmentaliteit. Natuurlijk, elke dode die valt door geweld is er één teveel en voor elke betrokkene een persoonlijk drama. Een beetje mens gunt zijn medemens een beter lot.

Maar het soms bijna amoureus-sacrale aandacht voor Israel, terwijl er elders op de wereld een duizendvoud aan anonieme mensen sneuvelt door geweld en daar met geen woord over gerept wordt, die vind ik weerzinwekkend.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 apr 2006 15:40

Optimatus schreef:Maar het soms bijna amoureus-sacrale aandacht voor Israel, terwijl er elders op de wereld een duizendvoud aan anonieme mensen sneuvelt door geweld en daar met geen woord over gerept wordt, die vind ik weerzinwekkend.

Dat ben ik ten diepste wel met je eens, maar Israël is nu eenmaal de spil in de wereldgeschiedenis. Dat is het altijd geweest en dat zal het tot het vergaan van de wereld blijven. De Bijbel is daar duidelijk genoeg over.

Dat de focus van de media verkeerd is, dat is walgelijk maar waar. Een zelfmoordaanslag op een café waar mensen zoals jij en ik koffie zitten te drinken heeft een veel hogere nieuwswaarde (of is het entertainmentwaarde?) dan al die Afrikaantjes die omkomen van de honger. Daar zijn we toch al lang aan gewend? Dat raakt ons niet meer. Zo'n zelfmoordaanslag komt in de beleving van de gemiddelde tv-kijker veel dichter bij.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2006 15:44

Dan ben ik ofwel ongevoelig of massamediaresisten geworden, maar de aanblik van een langzaam doodhongerende Afrikaan doet mij nog altijd meer dan een uiteengereten lijk dat doorgaans in één klap doodgegaan was.

Het resultaat is te allen tijde aangrijpend, maar de duurzaamheid van hongerAfrikanen wekt bij mij altijd plaatsvervangende schaamte op.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2006 19:30

Optimatus schreef:Ik vind Darfour eigenlijk veel aangrijpender.
En Congo.

Dat is toch een andere situatie, in dit topic gaat het over het conflict tussen Israel en de Palestijnen.

Al is dat inderdaad afschuwelijk wat daar gebeurd (Darfur, Congo), over Darfur heb ik elders verhalen gelezen waar je niet blij van wordt...
Maar dat geldt evengoed voor de dagelijkse gang van zaken in Iraq etc.

Maar toch denk ik dat het ene leed niet minder is dan het andere... Bedoel wie zijn wij om daar over de oordelen...
het zou jou man maar zijn die omkomt terwijl je 2 jonge kinderen hebt en binnenkort moet bevallen. :roll:
Ik vind het altijd aangrijpend als slachtoffers, zoals omschreven in dat artikel van Jpost een gezicht krijgen, dan komt het heel dichtbij.
Geloof me of niet maar ik vind het ook aangrijpend als er een jong kind omkomt door Israelische beschietingen van de Gazastrook bv. Het gaan dan om het persoonlijke leed van mensen zonder het politiek in te gaan kleuren.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2006 19:35

Christen4844 schreef:Ik ben geen islam fan, maar Hamas is wel democratisch gekozen. Bovendien zijn er veel meer Palestijnse Christenen dan dat er Israelische Christenen zijn.

Hoe weet je dat zo stellig dat er meer Palestijnen gelovig zijn, dan Joden?
En wat voor conclussie zou je daar dan aan willen verbinden als het zo mocht zijn wat je beweerd? :wink:

Christen4844
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christen4844 » 20 apr 2006 20:02

According to Israel's Central Bureau of Statistics, at the end of 2004, 76.2% of Israelis were Jews by religion. Muslims made up 16.1% of Israelis, 2.1% were Christian, 1.6% were Druze and the remaining 3.9% (including Russian immigrants and some Jews) were not classified by religion.
Bron
In Palestina is het 7 procent, eerst zelfs nog meer.

Bovendien worden Christenen gediscrimineerd in en door de staat Israel. Er worden nog steeds Nieuwe Testamenten verbrand.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 apr 2006 22:25

Christen4844 schreef:
According to Israel's Central Bureau of Statistics, at the end of 2004, 76.2% of Israelis were Jews by religion. Muslims made up 16.1% of Israelis, 2.1% were Christian, 1.6% were Druze and the remaining 3.9% (including Russian immigrants and some Jews) were not classified by religion.
Bron
In Palestina is het 7 procent, eerst zelfs nog meer.

Bovendien worden Christenen gediscrimineerd in en door de staat Israel. Er worden nog steeds Nieuwe Testamenten verbrand.

Ik ben benieuwd waaronder ze dan de Messiasbelijdende Joden gerekend hebben onder de christenen of onder het Judaisme. :)
Dat het niet populair is om in Jezus te geloven is wel zo, maar om nu gelijk van discriminatie te gaan spreken... (niet dat het niet voorkomt, maar ook niet aan de lopende band.) Daarbij heeft elke gelovige wel tegenstand te verwachten als hij/zij voor z'n principes staat. Jezus heeft nooit gezegt dat het makkelijk zou zijn Hem te volgen.

Maar je kunt ook positieve kant bekijken.
Er is zeker wel openheid in de Israelische samenleving naar het Evangelie toe, met name onder de seculiere. Al moet je niet raar opkijken als je, als je Missionary werk gaat doen in Israel (wat overigens verboden is officieel) te te maken krijgt met de Yad L'Achim. (anti-Missionary.)
Hoe dan ook je kunt als Messiaanse Jood of als christen je geloof in Israel vrij belijden. Niemand die je daarom in de gevangenis zal gooien. Situaties als in Arad en Be'er Sheva zijn denk ik eerder uitzondering dan regel. (Dat hoop ik iedergeval van harte.)

Al met al heb je christenen en christenen. Oftewel degene die het echt zijn en degene die het in naam zijn en dan zeggen procenten mij niet zoveel eigelijk. :wink:

Ik ben er ook zeker voor om (naast voor Israel en de Messiaanse Joden) ook voor onze broeders en zusters in het geloof die in de betwiste gebieden wonen te bidden. Het is jammer dat de aandacht voor hun redelijk ondergesneeuwd is.
Al kan ik, voor zover ik die ken en over gelezen/gehoord heb, hun politieke standpunten niet delen. (Heb het dus over de Palestijnse/Arabische gelovigen.)

Maar goed mijn standpunt in dit conflict is niet afhankelijk van de hoeveelheid gelovigen onder de Joden of Arabieren.

SirLancelot
Verkenner
Verkenner

Hamas wint palestijnse verkiezingen

Berichtdoor SirLancelot » 20 apr 2006 23:18

Ongeacht de confessie wederzijds en de juistheid van het democratische proces waarmee Hamas een meerderheid verkreeg is het toch een beetje a-symetrisch dat de taal naar en vanuit de harde kern van Hamas ongewijzigd blijft tov van een aantal jaar gelee. Nu dat ze een officiele positie bekleden mag de progressieve sectie dan wel met olijvetakken wuiven alleen zie ik nog weinig bemoedigends wanneer de Jordaanse politie een wapenopslag ontmantelde welke aan Hamas werd toegeschreven en de Iraanse president Ahmadinejad tijdens zijn laatste bezoek aan Syrie in het geheim met Hamas sprak en nu ook ineens collectes houdt voor Hamas en ook dezelfde taal uitslaat naar Israel. Zeg het maar...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2006 21:51

Ik vind het zorgwekkend dat een fundamentalistische partij als Shas nu in de regering van Israel zit en niemand daar enige notitie van schijnt te moeten nemen.

SirLancelot
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SirLancelot » 03 mei 2006 22:37

Idd! een gehele terugtrekking konden ze de Palestijnen zogoed al wel vergeten maar nu des te meer daar Shas heeft bedongen hier hun stem aan te kunnen onthouden bij het stemmen over...Wil zeggen dat een stemming nooit een meerderheid zal behalen dus prullenbak, zo triest dat hierdoor aanhangers van de tegengestelde extreme hierdoor aan kunnen zeggen "zie je wel"
Doe wel......en zie niet om!!

Terug naar “Archief”