Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 apr 2006 22:48

Het ouderwetse vind ik dan wel weer mooi binnen de sfeer van het boek passen.
(Ik heb er evt. ook één te leen vanuit Utrecht. :) )

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 17 apr 2006 16:39

Nou, ik vond de stijl van het boek dus ge-wel-dig! Ik heb ervan genoten! Het was literair, niet geforceerd, maar literair met een hoofdletter!
Vooral hoe hij Hans in het begin van het boek beschreef: meesterlijk!
De stijl is ingehouden, sober, maar er zit veel onder de oppervlakte. Je voelt het verdriet, de liefde enz. erachter.

Maar goed, dat is mijn mening. (al kan ik het me moeilijk voorstellen dat er anders over gedacht wordt :wink: )
Laatst gewijzigd door Charlotte op 17 apr 2006 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 apr 2006 16:43

Maar de grote hamvraag bij mij altijd... wat is nou waer literair, waarom is iets literair fantatisch als het boek eigenlijk een herhaling is van 4 andere boeken?

Wat maakt iets literatuur of literair goed? Ik kan intens genieten van Arnaldur Indriason een IJslandse Thrillerschrijver, fantatisch maar vergruisd door literatuurlezers, Dostojevski, literatuur ten top... DOODSAAI
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 17 apr 2006 19:06

Raido schreef:Maar de grote hamvraag bij mij altijd... wat is nou waer literair, waarom is iets literair fantatisch als het boek eigenlijk een herhaling is van 4 andere boeken?

Nou, die vier andere boeken heb ik niet gelezen...... :wink:
Maar 'Knielen op een bed violen' is het volledige verhaal, de roman waar naartoe gewerkt is, misschien daarom......

Raido schreef:Wat maakt iets literatuur of literair goed? Ik kan intens genieten van Arnaldur Indriason een IJslandse Thrillerschrijver, fantatisch maar vergruisd door literatuurlezers, Dostojevski, literatuur ten top... DOODSAAI

Ik weet niet hoe daar nu precies tegenaan geken wordt, maar ik heb ergens een definitie van literatuur staan; nu even geen zin om op te zoeken :wink: .
Wel heb ik dat ik boeken die onder literatuur geschaard worden, eigenlijk altijd mooi vind en het zeg maar 'aanvoel' als literatuur (maar dat klinkt nogal vaag, ik weet het).
Het is vaak ook de stijl waarin het geschreven is.
Maar erg harde uitspraken durf ik er niet over te doen; dat zou niet staan in deze mijn jonkheid :) .

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 apr 2006 13:25

li·te·rair (bn.)
1 behorend tot, betr. hebbend op de literatuur => letterkundig; <=> aliterair

li·te·ra·tuur (de ~ (v.), -turen)
1 het geheel van de schriftelijke overlevering van een volk of een tijd => bellettrie, de schone letteren, letteren, letterkunde
2 vakliteratuur

Ik bedoel hier eigenlijk mee dat heel veel boeken onder literatuur vallen. Ook thrillers kunnen literair zijn.
Dostojewski doodsaai? Hoe durf je?! :x

Ik vind 'Knielen op een bed violen' niet geforceerd literair, geenszins. Wel vind ik het soms wat moeilijk om doorheen te komen - maar dat heeft meer met het onderwerp te maken.

Overigens heb ik er - eventueel - nog één te leen vanuit Ede. :mrgreen:

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 19 apr 2006 14:06

Lodewijk van Deyssel (oké, deze definitie is ietwat gedateerd :wink: ) schreef:
Ik noem een werk literair indien er een bewust trachten naar hoogere natuurstudie, psychologie, zeggingskunst, stijl, samenstelling, in waar te nemen is.

Dr. A. Pierson (ik weet niet wie het is :) ) zei van de literatuur:
'dat zij ons doet opklimmen tot de zonnige hoogte der vreugde en afdalen in de diepste diepten der smart; dat zij de taal van geloof en van twijfel, van geestdrift en van verslagenheid vertolkt, en voor ons is eene ontdekking en voorstelling van het menschelijke'.

O ja, hier ook nog een exemplaar te leen, hoor :D

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 apr 2006 15:49

Ik vind de tweede omschrijving een stuk fijner en realistischer.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 19 apr 2006 17:28

Charlotte schreef:Wel heb ik dat ik boeken die onder literatuur geschaard worden, eigenlijk altijd mooi vind en het zeg maar 'aanvoel' als literatuur (maar dat klinkt nogal vaag, ik weet het).
Dat aanvoelen snap ik opzich wel, maar ik geloof er om eerlijk te zijn niets van dat je alle boeken die als literatuur beschouwd worden, mooi vindt. Dan heb je geen smaak (niet in de zin van een slechte smaak, maar letterlijk :)) of het doet je niets.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 19 apr 2006 18:12

Haha, nee, ik bedoelde eigenlijk alleen over de literatuur die ik gelezen heb (en dat is nog niet veel vergeleken met wat er is :) ). Moderne literatuur laat ik sowieso (nog) een beetje links liggen.
En vaak kijk je van tevoren natuurlijk of iets je leuk lijkt, en ja, logisch dat het dan in de meeste gevallen ook leuk is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 apr 2006 09:13

Wellicht (let op: WELLICHT ;)) vind jij moderne literatuur eigenlijk niet echt literatuur(waardig) terwijl het toch echt literatuur is. Het heeft - zoals windekind aangeeft - inderdaad met smaak te maken (voor een groot deel).

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 20 apr 2006 12:45

Sinds wanneer weet jij wat ik vind? :wink:

Maar misschien heb je wel gelijk. Of niet. Ik ben er nog niet uit.
Wat is moderne literatuur? En wat niet?

En daarbij heb ik het idee dat ik beter eerst de vroegere literatuur kan onderzoeken, voor ik aan moderne begin, omdat het dan beter te begrijpen en te plaatsen is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 apr 2006 14:11

*zucht* Ik wéét niet wat jij vind! ;) :mrgreen:

Wat is moderne literatuur? Vind je het erg als ik die vraag niet - of in ieder geval later beantwoord?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 15:48

ik vond knielen op een bed violen (the topic) helemaal geweldig, prachtig beschreven.

en ik vond het literatuur, dat vertelde mn zoveelste zintuig. er stond namelijk geen woord te veel en er werd met tekst gespeeld....

dat zijn voor dat zintuig van mij zomaar wat aanwijzingen.......

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 20 apr 2006 18:38

Charlotte schreef:En daarbij heb ik het idee dat ik beter eerst de vroegere literatuur kan onderzoeken, voor ik aan moderne begin, omdat het dan beter te begrijpen en te plaatsen is.
O, ik had het andersom.. Maar het kan best dat moderne literatuur je niet zo ligt, geeft ook helemaal niks. Het is over het algemeen vooral erg leeg, en daar moet je tegen kunnen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 apr 2006 11:41

Welke definitie van 'leeg' hanteer jij? (Ben benieuwd wat je er 'leeg' aan vindt, pure nieuwsgierigheid, dus no offense... ;))

Terug naar “Archief”