(Ik heb er evt. ook één te leen vanuit Utrecht.

Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Maar de grote hamvraag bij mij altijd... wat is nou waer literair, waarom is iets literair fantatisch als het boek eigenlijk een herhaling is van 4 andere boeken?
Raido schreef:Wat maakt iets literatuur of literair goed? Ik kan intens genieten van Arnaldur Indriason een IJslandse Thrillerschrijver, fantatisch maar vergruisd door literatuurlezers, Dostojevski, literatuur ten top... DOODSAAI
Ik noem een werk literair indien er een bewust trachten naar hoogere natuurstudie, psychologie, zeggingskunst, stijl, samenstelling, in waar te nemen is.
'dat zij ons doet opklimmen tot de zonnige hoogte der vreugde en afdalen in de diepste diepten der smart; dat zij de taal van geloof en van twijfel, van geestdrift en van verslagenheid vertolkt, en voor ons is eene ontdekking en voorstelling van het menschelijke'.
Dat aanvoelen snap ik opzich wel, maar ik geloof er om eerlijk te zijn niets van dat je alle boeken die als literatuur beschouwd worden, mooi vindt. Dan heb je geen smaak (niet in de zin van een slechte smaak, maar letterlijkCharlotte schreef:Wel heb ik dat ik boeken die onder literatuur geschaard worden, eigenlijk altijd mooi vind en het zeg maar 'aanvoel' als literatuur (maar dat klinkt nogal vaag, ik weet het).
O, ik had het andersom.. Maar het kan best dat moderne literatuur je niet zo ligt, geeft ook helemaal niks. Het is over het algemeen vooral erg leeg, en daar moet je tegen kunnen.Charlotte schreef:En daarbij heb ik het idee dat ik beter eerst de vroegere literatuur kan onderzoeken, voor ik aan moderne begin, omdat het dan beter te begrijpen en te plaatsen is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten