Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 14:43

Dippie schreef:Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??
Is dat niet het ontheiligen van de tafel?
Waarom zou je nog naar de kerk gaan als je zegt/denkt: Ik geloof (nog) niet dat Jezus voor mijn zonden heeft geleden?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 15:19

André schreef:
Dippie schreef:Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??
Waarom zou je nog naar de kerk gaan als je zegt/denkt: Ik geloof (nog) niet dat Jezus voor mijn zonden heeft geleden?

Omdat ik in de kerk leer! Daar hoor ik dat ik bekeerd moet worden...Dus die plekken moet ik opzoeken. God werkt door middel van Zijn Woord, dus moet ik me onder Zijn Woord bevinden! En daarom ga ik dus nog naar de kerk, ook al kan ik nu nog niet geloven dat Hij voor mij geleden heeft.

Trouwens...Ik hoor hier veel dat het zo mooi is, dat Hij voor jou heeft egkozen en jij voor Hem, enz....
Maar waar blijft bij jullie: Ellende, verlossing en dankbaarheid? In deze volgorde? Jullie slaan, volgens ik kan lezen, het eerste gedeelte van de bekering over, en dat is geen ware bekering, als niet eerst de ellende komt.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 15:19

Dippie schreef:Het klinkt allemaal zo aannemelijk, maar welke mensen gaan er dan verloren? Alleen die farizeers, die denken dat ze het goed doen? Als jij dus niet denkt dat je het goed doet, ga je dus eigenlijk "automatisch" naar de Hemel? Ik heb geleerd van een brede en een smalle weg. Maar zoals ik hier hoor en lees, lijkt het wel alsof die wegen omgewisseld worden. Jezus is voor iedereen gestorven, dus allen die dat geloven, gaan naar de Hemel. En die smalle weg dan? En die brede weg? Kunnen jullie mij dat dan ook uitleggen?

De brede weg is er nog steeds, want velen geloven niet dat Jezus voor hun zonden gestorven is... ze gaan dus verloren.

De weg is smal... er lopen maar weinig mensen er op... niet omdat Jezus maar voor weinig mensen is gestorven... maar omdat velen niet in Hem geloven.

Ieder die niet in Hem gelooft gaat verloren... (Jezus zegt zegt: Wie in mij gelooft zal niet geoordeeld worden, wie niet in mij gelooft is reeds geoordeeld omdat hij niet heeft geloofd)

Duidelijke taal van de bijbel toch?

Mag ik jou een paar wedervragen stellen Dippie?

Wil jij behouden worden? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Zo nee, waarom doe je dan belijdenis?
Zo ja, dan zit je dus met de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden. Die vraag wordt in de bijbel ook meermalen gesteld (aan Jezus en aan de apostelen). Wat geeft de Bijbel jou als antwoord op die vraag? Zoek het eens op en vatg het hier samen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 19 apr 2006 15:30

Dippie schreef:Jullie slaan, volgens ik kan lezen, het eerste gedeelte van de bekering over, en dat is geen ware bekering, als niet eerst de ellende komt.
Ik ga er even van uit dat ik ook bij 'jullie' hoor. Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat ik in de 'periode' dankbaarheid leef?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 15:35

Dippie schreef:Omdat ik in de kerk leer! Daar hoor ik dat ik bekeerd moet worden...Dus die plekken moet ik opzoeken. God werkt door middel van Zijn Woord, dus moet ik me onder Zijn Woord bevinden! En daarom ga ik dus nog naar de kerk, ook al kan ik nu nog niet geloven dat Hij voor mij geleden heeft.

Trouwens...Ik hoor hier veel dat het zo mooi is, dat Hij voor jou heeft egkozen en jij voor Hem, enz....
Maar waar blijft bij jullie: Ellende, verlossing en dankbaarheid? In deze volgorde? Jullie slaan, volgens ik kan lezen, het eerste gedeelte van de bekering over, en dat is geen ware bekering, als niet eerst de ellende komt.

Op de leerschool van het geloof worden ellende, verlossing en dankbaarheid tegelijk geleerd. De ene periode in je leven meer het een, de andere periode meer het ander. Bij de ene persoon meer het een, bij de ander meer het ander. Zonder kennis van je ellende zul je nooit naar Jezus vluchten, het is dan namelijk veel aantrekkelijker om je eigen leven te blijven leiden. Mensen die naar Jezus vluchten hebben dus enige mate van ellendekennis. Zonder enige ellendekennis kun je trouwens ook niet dankbaar zijn over je verlossing :wink: Waarom zou je dankbaar zijn als je niet weet hoe ellendig je geweest bent en in zekere zin bent tot je bij je Vader in de hemel mag zijn? Maar je moet niet een bepaalde mate van ellendekennis als voorwaarde voor bekering gaan hanteren, dat is niet bijbels en mensen die naar Jezus vluchten hebben, zoals ik al aangaf, enige mate van ellendekennis. In sommige kerken wordt de ellendekennis helaas als hindernis gebruikt, je moet eerst aan een rits voorwaarden voldoen waaruit zou moeten blijken dat je ellendekennis voldoende is, ipv dat het beetje ellendekennis dat eventueel aanwezig is te gebruiken om mensen aan te sporen Jezus te zoeken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 15:46

Dippie schreef:Trouwens...Ik hoor hier veel dat het zo mooi is, dat Hij voor jou heeft egkozen en jij voor Hem, enz....

Dit is juist iets waar ik tegen aan loop. Iedereen roept maar dat ik me eerst mega ellendig moet voelen, maar wat als God bij mij nou anders kan werken in andere mensen?

ik kan meer verhalen in de Bijbel vinden waar mensen gelijk geloven en Jezus volgen zonder dat ze eerst diepe ellende kennis hebben gehad, dan verhalen waar mensen eerst een mega diepe ellende kennis ervaren.
Jezus vroeg of ze Hem wilde volgen. Ze stonden op en volgden Hem. Moeilijk? nee... gewoon opstaan en Hem volgen.

ellende= uitlandig. Je komt er achter dat je buiten/zonder God niet verder meer wilt leven.

Persoonlijk ervaarde ik eerst de verlossing met daarbij een ongelovelijke dankbaarheid. Pas later ging ik inzien wat voor troep ik er van maakte.

We kunnen wel vanuit allerlei boekjes en vanuit Bijbelse geschriften en formulieren weerleggen dat het via de weg: ellende, verlossing en dankbaarheid moet, maar waar staat het in de Bijbel?
Daarbij: Leg je Gods werk niet aan banden als je zegt dat God het enkel en alleen op deze manier mensen bekeerd? God is zo machtig dat Hij het op alle mogelijke manieren kan. Ook op manieren die ze in de kerk niet vertellen, geloven en/of aanhangen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 15:46

Dippie schreef:
MissF schreef:
Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.

Tuurlijk weet ik dat prima!
Ik heb een nogal uitgebreide vriendengroep waarvan zeker de helft zich in de gergem of oud-gergem of gergeminNed bevindt...
Maar mijn punt hierbij is, dat OF mensen amper zelf nadenken over de dingen zoals belijdenis en Avondmaal, maar lekker de dominee en ouders naleven, OF blijven hangen in hun idee over het Avondmaal, terwijl ze drommels goed doorhebben dat het eigenlijk niet echt Bijbel is...

En het Avondmaal is zeker bedoelt voor gelovigen, maar gelovig zijn is echt niet nadat je een prachtig teken of wonder hebt gezien, waardoor God je opeens, pats boem, aanraakte. Het kan zeker zo zijn, maar hoeft helemaal niet! En mensen kunnen erop blijven wachten, tevergeefs, en zien over het hoofd dat God hen allang aangeraakt HEEFT!

Dat bedoelde ik alleen maar ;)

Jezus had het avondmaal ingesteld voor Zijn Kinderen. Waarom zou je dan aan tafel gaan, als je voelt dat je (nog) geen Kind van Hem bent??

Bij mij in gemeente is het idd zo dat je aan Zijn Tafel gaat als je een kind van Hem bent,
Maar waar ik me aan stoor is, dat mensen blijven hangen in hun ellendekennis. Is die wel genoeg? Ow hellep, stel toch dat ik te weinig zonden belijdt...
Denk je dat God zo denkt?
Ik geloof dat niet.
Doordat je geloof dat Hij er is voor je, en je Zijn Woord gelooft, zie je 'automatisch' je zonden in.
Hij wacht echt niet tot jij wel genoeg zonden doet en genoeg beleden hebt hoor, echt niet.
Hij is eerder blij, voor zover ik dat als mens kan bepalen als je eerlijk tegen Hem zegt: 'ik weet het niet, wilt U me helpen?'

Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn geen strikte volgorde ofzo, die je vast moet houden.
Ik merk heel erg dat het elke dag weer ongeveer samen gaat.
Met Pasen merk ik die verlossing wat extra, en dankbaarheid, op andere dagen kan ik mezelf wel tegen mn kop slaan door mijn ellendekennis.
Het is echt niet zo dat eerst deel 1 afgesloten moet zijn voor de andere delen beginnen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 apr 2006 15:51

Ik voel me vooral ellendig als ik weer eens te weinig op Hem vertrouw. Als ik dan wel weer mijn oog op Hem sla dan ervaar ik vooral verlossing en dankbaarheid.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 apr 2006 15:59

Ik denk idd niet dat je ellende, verlossing en dankbaarheid in volgorde moet zien. Hoeveel bekeerden zijn op hun sterfbed nog niet zeker van hun zaak?

Tijdje geleden hoorde ik een verhaal;

Een moeder lag op haar sterfbed, de kinderen stonden er allen omheen. De moeder was uiterst bedroeft, zwetend en worstelend in haar bed. De kinderen baden, baden en baden, of God haar op wilde nemen in Zijn Koninkrijk. Het hielp niets. Vervolgens kwam er een kennis, die zei; Laat mij bidden. Hij bad; ''God, laat haar in de diepten der hel zakken''. Terstond werd ze rustig en overleed. Ze was gevallen...in Zijn armen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 16:01

Smurffie schreef: Vervolgens kwam er een kennis, die zei; Laat mij bidden. Hij bad; ''God, laat haar in de diepten der hel zakken''. Terstond werd ze rustig en overleed. Ze was gevallen...in Zijn armen.

Gods armen zijn toch niet de diepten der hel? :roll:

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 19 apr 2006 16:17

André schreef:Dat het al lang bekend is, weerhoud mij er niet van om zaken anders te zien, maar even over het woord 'ware'.
Ik wordt dan ernstig nieuwsgierig wat het verschil is tussen 'waar geloof' en 'geloof'
M.i. is er alleen geloof en ongeloof, zie b.v. dit bijbelgedeelte:
Joh 20,27
en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’

Even je bijbel er bij pakken, en wij lezen Mattheus 13:

3 En Hij sprak tot hen vele dingen door gelijkenissen, zeggende: Ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
4 En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.
5 En een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.
6 Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden; en omdat het geen wortel had, is het verdord.
7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
8 En een ander deel viel in de goede aarde, en gaf vrucht, het een honderd- , het ander zestig- , en het ander dertig voud.
9 Wie oren heeft om te horen, die hore.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 apr 2006 16:18

Nee, blijkbaar had ze nog éénmaal een dieptepunt in haar leven vóórdat ze daarna op ongekende hoogte kwam. Laat we zeggen dat ze nog 1 keer beproefd werd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2006 16:23

André schreef:
Aragorn schreef:Ik begrijp niet waarom jullie nu allemaal zo over Dippie moeten vallen terwijl het al lang bekend is dat je in een aantal kerken belijdenis doet van de leer en niet perse van je persoonlijk geloof. Ook lijkt het me helemaal niet vreemd om te zeggen dat het avondmaal bedoeld is voor 'ware gelovigen'.
Dat het al lang bekend is, weerhoud mij er niet van om zaken anders te zien

Het ging mij niet zozeer om het anders zien als wel om de zogenaamd verbaasde manier waarop gereageerd werd, persoonlijk naar Dippie toe.

maar even over het woord 'ware'.
Ik wordt dan ernstig nieuwsgierig wat het verschil is tussen 'waar geloof' en 'geloof'

Ik zette het ook niet voor niets tussen haakjes en bedoelde hier waar geloof als tegenhanger van het halfslachtige historisch geloof van naamchristenen.

Smurffie schreef:Nee, blijkbaar had ze nog éénmaal een dieptepunt in haar leven vóórdat ze daarna op ongekende hoogte kwam. Laat we zeggen dat ze nog 1 keer beproefd werd.

Aaahjoh, nog één dieptepuntje! :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 apr 2006 16:26

Ara! 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 16:26

broeloe schreef:
André schreef:Dat het al lang bekend is, weerhoud mij er niet van om zaken anders te zien, maar even over het woord 'ware'.
Joh 20,27
en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’

Even je bijbel er bij pakken, en wij lezen Mattheus 13:

3 En Hij sprak tot hen vele dingen door gelijkenissen, zeggende: Ziet, een zaaier ging uit om te zaaien.
4 En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.
5 En een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had.
6 Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden; en omdat het geen wortel had, is het verdord.
7 En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
8 En een ander deel viel in de goede aarde, en gaf vrucht, het een honderd- , het ander zestig- , en het ander dertig voud.
9 Wie oren heeft om te horen, die hore.

wie gelooft, die gelooft!

in dit stuk staat toch dat of je hebt een geloof dat leeft of je hebt geen geloof. Je kan wel een tijdje in God geloven maar als je daarna niet meer gelooft in God , dan is je geloof alsnog verloren.

Als God je bekeerd heeft, dan laat Hij je nooit meer los! Dat is een geloven! In vele kerken wordt dit het ware geloof genoemd.
Maar als je wel weet dat God God is maar niet Zijn kind mag zijn, dan noemen ze dat geloven. Maar eigenlijk heb je dan geen geloof.

Jezus vraagt toch zelf aan mensen: Geloof je? Als je ja zeggen zijn ze behouden. Hij vraagt niet ze een waar geloof hebben.
Dat is iets wat de mensen hebben verzonnen om het verschil duidelijk te maken tussen de mensen die zich Zijn kind mogen noemen en de mensen die wel geloven dat God God is maar God niet als hun Vader kunnen zien.

Terug naar “Archief”