Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 apr 2006 23:35

Debor@ schreef:
<KNIP>

Daar zit op zich wat in natuurlijk. Maar dan zie ik het toch liever dat je 'gewoon' lid kunt zijn (dus geen dooplid meer) zonder perse belijdenis te hoeven doen (zoals bijvoorbeeld bij de Hersteld Hervormde gemeente die mijn broer en schoonzus bezoeken. Daar mag je als 'gewoon lid' toch trouwen en een kind laten dopen. Dit omdat zij belijdenis zien als iets wat voortkomt uit je geloof en ook al laat je 10 kinderen dopen, dan nog hoef je er niet zeker van te zijn dat je mag weten dat je Gods kind bent. Zoiets vertelde zijn dominee een keer toen ik het vroeg).

Tja, het doopsformulier gaat wel uit van gelovig ouders. Dus dan kun je ook belijdenis doen....

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor doop en avondmaal. Persoonlijk merk ik dat ikzelf (en mijn kerk, de GerGem) daar nogal onderscheid in maakt. Dat is misschien wel niet goed :!: :?:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 apr 2006 17:13

Het is wel feit dat de meeste christenen voor hun 20ste christen zijn geworden. Dus het klopt wel als wordt gezegd dat je rond je 20ste belangrijke keuze maakt voor je hele leven.

Verder is het handig om eerst (ongeveer) op een rijtje te hebben wie je zelf bent, voordat je gaat trouwen. Dan weet je ook of je met een christen of een niet-christen moet trouwen ;)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 apr 2006 13:55

Iedereen die afgelopen dagen belijdenis heeft afgelegd: van harte gefeliciteerd en Gods zegen!

Belijdenis

Vandaag heb je beleden in Gods woning,
dat je Hem zoeken zal met al je kracht.
Je hebt beloofd met geestelijke wapens
de strijd te voeren tegen 's bozen macht.

Je hebt Gods Woord beleden als de waarheid
het enig en het onvergank'lijk goed.
Je hebt beloofd, de Heer' te zullen volgen
door eer en oneer, voor- en tegenspoed.

God in de hemel heeft je "ja" vernomen,
maar Hij weer ook, hoe machteloos we staan,
dat wij in de verleiding en verzoeking
de boze macht niet kunnen wederstaan.

Maar 't in oprechtheid uitgesproken jawoord
hoort Hij in liefd' en welgevallen aan.
Al is het, dat Hij weer, dat wij als mensen
zonder Zijn hulp niet verder kunnen gaan.

God zegene je in je verdere leven.
En mocht je aan het einde van de vaan
als Zijn kind, dat in 't geloof volhardde,
het hemels Vaderhuis dan binnengaan.

Ik heb gisteren een hele geweldige dienst gehad waarin God aanwezig was!.
Kerk zat bomvol, kon geen mens meer bij (moesten zelfs mensen weg). Temidden van deze ruim 1000 mensen mochten 20 jongeren hub geloof belijden! Geweldige ervaring.
de tekst die ik meekreeg is heel mooi en toepasselijk op mij: ps 121:5. De Heere is uw bewaarder! De Heere is uw Schaduw, aan uw rechterhand.
Tekst zal ik zeker veel aan hebben in mijn leven.

De dienst is te beluisteren via: www.kerkomroep.nl --> flevoland --> Urk, CGK Schuilplaats. En dan 16 april, de morgendienst. (als het goed is tenminste)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 17 apr 2006 18:01

Wow mooi gedicht MW.

Ik heb er hier ook nog één voor alle belijdenismensen

Amen

Nu alleen maar Amen zeggen,
al is't met gebroken stem
dan je hand in Gods hand leggen
en op weg gaan, achter Hem

Nu alleen maar blijven lopen
in het voetspoor van de Heer',
blijven strijden, blijven hopen,
wachtend op Zijn wederkeer.

Nu alleen Zijn Woord vertrouwen;
'Altijd zal Ik met je zijn',
als een kind je handen vouwen,
Zijn getuige willen zijn.

Al je twijfel af te leggen
en alleen maar 'Amen' zeggen.

Vanmorgen had ik mijn belijdenisdienst, de kerk was goed gevuld. De dominee preekte over Johannes 21 vers 15-17. Dat Christus vraagt aan Petrus: hebt gij mij lief.
Het was een hele gave preek met als slotwoord: volg mij.

Het was indrukwekkend om JA te zeggen, maar het was goed en gaaf. Mijn belijdenistekst was: Werp uw zorg op de Heere, en Hij zal u onderhouden; Hij zal in eeuwigheid niet toelaten, dat de rechtvaardige wankele. Psalm 55:23
Echt een supere mooie tekst!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Ard35
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ard35 » 17 apr 2006 18:05

Iedereen die belijdenis heeft gedaan, veel zegen op je ja woord!!
Voor iedereen die het nog gaat doen hetzelfde!!
Since I met Him I can see

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2006 18:57

mw schreef:om een reactie op punt 1 te geven.
wij hebben, het hele cathechesatie seizoen, het over de leer gehad. De ds legde alles uit, vanuit de bijbel, enz enz. (was erg opbouwend).
Dus dat hoeft het punt niet te zijn.

Naast Leer heb je het toch ook wel over leven gehad he ;) :D

Maar ff serieus, het hoeft geen probleem te zijn nee, als het maar op de goede manier gebracht wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 apr 2006 19:47

hehe ja tuulk!
:wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 apr 2006 21:25

Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
Stonden daar 17 jonge mensen, die zo vol zijn van hun geloof...
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.
En dan na een half uur alles gewoon nog een keer herhalen.

Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....

Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 17 apr 2006 21:38

Hmmz..
ik zat ook in die dienst, ik zag missF nog zitten.
het begon inderdaad heel hoopvol en er werden goede dingen gezegd, maar pak em beet na 20 minuten begon ds P. zich behoorlijk te herhalen en toen was de koek snel op.
Overigens mooi dat er zoveel mensen belijdenis doen 17! terwijl ze week in week uit onder die prediking zitten.
Ik kwam voor mijn zusje en zag haar aan het eind van de dienst zowaar verscholen onder een gigahoed staan. Best vervelend als er om 9.10 geen kip meer bij kan. maar ik was echt niet van plan om er voor negenen al te zijn en mijn kids moesten ook nog naar de creche.
Ik dwaal een beetje af. Het is allemaal gelukt. Zuslief en 16 anderen hebben ja gezegd en in de hemel is er vast een feestje gebouwd.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2006 23:39

MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.
De dominee had de tekst 'belijd met je tong dat Jezus Heer is' (zo ongeveer vrij vertaald)
Echt supergave tekst bij zo'n dienst, heeftie het de HELE preek alleen gehad over het kruis en de zonden en hoe slecht we zijn.

Ik vond het echt zo jammer! Belijdenis doen is prachtig is mooi! Jezus koos voor mij!
En oja, het kruis en de zonden mogen gepreekt worden, graag zelfs! Maar 50 minuten lang, in een belijdenisdienst, met zo'n mooi uitgangsttekst....

Maar iedereen die belijdenis heeft gedaan verder: Gods zegen op je leven met Hem!

De dominee had het beter dan wat meer over het afsterven van de oude mens en het opstaan van de nieuwe mens kunnen hebben en vertellen over de vruchten van de Geest, in plaats van telkens maar te hameren op de werken van het vlees.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 apr 2006 09:24

leclerc schreef:Hmmz..
ik zat ook in die dienst, ik zag missF nog zitten.
het begon inderdaad heel hoopvol en er werden goede dingen gezegd, maar pak em beet na 20 minuten begon ds P. zich behoorlijk te herhalen en toen was de koek snel op.
Overigens mooi dat er zoveel mensen belijdenis doen 17! terwijl ze week in week uit onder die prediking zitten.
Ik kwam voor mijn zusje en zag haar aan het eind van de dienst zowaar verscholen onder een gigahoed staan. Best vervelend als er om 9.10 geen kip meer bij kan. maar ik was echt niet van plan om er voor negenen al te zijn en mijn kids moesten ook nog naar de creche.
Ik dwaal een beetje af. Het is allemaal gelukt. Zuslief en 16 anderen hebben ja gezegd en in de hemel is er vast een feestje gebouwd.
Ja, gaaf dat je zusje belijdenis deed! Ik zag haar idd. Ik kon iedereen precies zien, maar het zat wel erg vol, terwijl wij er wel om 9 uur waren.
Ach, voor de mensen die belijdenis deden was het vast een mooie dienst!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 apr 2006 09:28

ik herrinner mij dat ik ook in die kerk belijdenis deed en het helemaal geweldig vond. Maar er waren mensen die het minder vonden. Dan is het toch helemaal anders als je er zelf zit.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 18 apr 2006 22:41

Gerdien B. schreef:Als je niet zeker mag weten dat je een kind van God bent, dan snap ik dat je geen belijdenis doet.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik weet wel dat je "eigenlijk" geen belijdenis KAN doen, als je niet zeker mag weten of je een Kind van God bent of als je zeker weet dat je dat niet bent. Als je de vragen leest, moet je jezelf afvragen of je daar dan echt "ja" op kan zeggen, en dat kan niet als je niet bekeerd bent. Maar belijdenis doen ben je ook verplicht! En daarom moet je het doen! Bij ons in de kerk (Ger.Gem) vinden ze het vaak een verkeerde uitdrukking als je zegt dat je pas Belijdenis gaat doen als je er aan toe bent. Maar toch voel ik dat ik het pas kan doen dat ik er aan toe ben. Vorig jaar was ik er zeker nog niet aan toe. Er waren teveel dingen gebeurd in een korte periode waardoor mn geloof ook erg zwak aan de ene kant werd, en aan de andere kant wilde ik God echt leren kennen en dat zocht ik in de evangelische sferen. Op dat moment kon ik dus geen belijdenis doen in mijn gemeente. Nu denk ik er anders over. Het jaar is wat rustiger geworden en ik heb er nog over na kunnen denken en nu voel ik wel dat ik er aan toe ben. Maar die keuze is wel een moeilijke keuze, vind ik. Want wat moet ik allemaal aan mezelf gaan veranderen nu? Je moet eigenlijk blijven wie je bent, maar toch vraag ik me nu bij veel dingen af of ik het wel kan doen, nu ik de keuze heb gemaakt om volgend jaar belijdenis te doen. Kheb al mn rotzooi van muziek van mn pc afgegooid, dat is iig de eerste stap. Kben nu nog aan het nadenken wat ik meer kan veranderen aan mezelf. Kben het afgelopen weekend bij twee belijdenis diensten geweest, van mn schoonzusje as en van mn vriend en mn andere schoonzusje as. Hierdoor werd ik voor mezelf ook wel weer wat sterker gemaakt in mn keuze, want ik voelde wel dat ik het nu WEL wil. Niet omdat ik de leeftijd heb, maar wel dat ik voormezelf de leeftijd heb waarop ik mijn verantwoording op mezelf kan en wil leggen.

Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte om, als je belijdenis hebt gedaan, aan Tafel te gaan. Je hebt dan wel het kerkelijk recht gekregen om aan te gaan, maar als je belijdenis hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat al je zonden zijn vergeven. Alhoewel dat eigenlijk wel in de vragen staat en je dat dus eigenlijk wel beleid. Daar heb ik nog wel moeite mee, want dan kan ik nog geen belijdenis doen, niet trouwen en ook niet dopen.

Om nog heel even op Debora terug te komen, hoe kan je beloven bij de doop om je kinderen godzalig op te voeden en hun de leer van de kerk waar je lid van bent, toe te brengen, terwijl je dat zelf niet kan?
En waarom zou je je huwelijk kerkelijk willen bevestigen, als je zelf de leer van je kerk niet aan kan nemen en voor de waarheid houdt? Waarom wil je dan kerkelijk bevestigd worden?
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 apr 2006 22:44

Dippie schreef:Bij ons in de kerk is het niet de gewoonte om, als je belijdenis hebt gedaan, aan Tafel te gaan. Je hebt dan wel het kerkelijk recht gekregen om aan te gaan, maar als je belijdenis hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat al je zonden zijn vergeven. Alhoewel dat eigenlijk wel in de vragen staat en je dat dus eigenlijk wel beleid. Daar heb ik nog wel moeite mee, want dan kan ik nog geen belijdenis doen, niet trouwen en ook niet dopen.

mag je alleen aan als je weet dat je zonden zijn vergeven?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 18 apr 2006 22:50

MissF schreef:Vanmorgen een belijdenisdienst bijgewoond, in een GB PKN gemeente, maar ik vond het echt bedroevend.

Belijdenis doen wil niet zeggen dat God voor jou heeft gekozen!!!!! Jij hebt de keuze gemaakt om het geloof voor de waarheid te houden en de leer aan te nemen van jou kerk, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat God voor jou gekozen heeft!!!!
Kben zondag bij de belijdenis dienst van mn as schoonzusje geweest in de PKN, niets op aan te merken, was een goede en fijne dienst, alhoewel het allemaal anders ging dan ikzelf gewent ben. Maandag bij de belijdenis dienst geweest van mn vriend en zijn zusje in de Ger.Gem. Ook een super mooie dienst. Het onderwerp van de preek was: Heb jij Mij lief? Een heel toepasselijk onderwerp voor zo'n dienst. En super als je dan juist in die dienst JA mag zeggen tegen God en de gemeente, maar ik vind het echt niet verkeerd als zo'n dienst gaat over het Kruis, de zonde en heo slecht we zijn. Waarom mag dat juist in zo'n dienst niet de nadruk hebben? We zijn toch ook zo zondig? Waarom wil je dat op zon moment niet horen, maar wil je horen dat God voor jou heeft gekozen, terwijl dat misschien helemaal niet bij iedereen zo is? Dan voelen veel mensen zich buiten gesloten en als het gaat over hoe slecht je eigenlijk bent, voelt iedereen zich aangesproken!!! Dus ik heb er niets op tegen.
Afbeelding

Terug naar “Archief”