Collateral schreef:Boekenlezer schreef:Herman Philipse heeft dat ook door, en is op dat punt inderdaad niet dom. (Sinds mijn puberteit scheid ik feit en overtuiging al zorgvuldig.)
Als hij christen was, zou hij dan net zo slim als jij zijn?
Weet ik niet. Boeit me ook niet. Ik wilde er slechts mee aangeven wat ik wèl van hem wil beoordelen, zonder over iets anders een dergelijk oordeel uit te spreken. Vandaar die begrenzing.
Als je erin hoort dat hij in ander opzicht dom is, dan hoor je er iets in wat ik niet wilde zeggen.
Collateral schreef:Alleen zijn die atheïsten mij in hun stelligheid dat er geen God bestaat te stellig. Dat is hun geloof, wat ik niet met ze deel.
Veel atheïsten geloven niet dat het niet-bestaan van God te bewijzen is, maar geloven niet in God omdat ze het niet wenselijk vinden om het bestaan van niet fysiek kenbare wezens te veronderstellen. Ik vind dat persoonlijk geloofwaardiger dan geloven in een God op basis van slechts de Bijbel, hoewel ik de opvatting niet deel.
Geloof heeft een andere basis dan het rationele. Dat geldt helemaal als je met het bestuderen van de Bijbel proeft dat je met God zelf van doen hebt, en als dat enorme indruk op je maakt. Dat zijn van die dingen die wel enorme overtuigingskracht hebben als je dat ondervindt, maar die niet in rationele termen uit te leggen zijn.
Collateral schreef:De gave en de bewaring van de Bijbel kan je bijvoorbeeld zien als zo'n goddelijke ingreep. De Bijbel is immers een uitstekend bewaard gebleven oud boek - veel beter dan bijvoorbeeld bepaalde griekse geschriften waarvan hele stukken verloren gegaan zijn - duidelijk genoeg overgeleverd om duidelijk te kunnen vaststellen wat die nou als boodschap heeft.
Dat de Bijbel zo goed (overigens bij lange na niet foutloos) bewaard is gebleven is historisch gezien prima te verklaren. Ik zie er geen goddelijke ingreep in.
Ik denk dat Gods ingrijpen veel subtieler werkt dan wij geneigd zijn te denken. Wij zijn geneigd te denken dat er dan iets heel opvallends gebeurt, waarbij de natuurwetten doorbroken worden. Maar ik denk dat het veel gecamoufleerder toegaat. Vandaar dat Jesaja ook kon zeggen: "Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden." (Jesaja 7:9b) Voor iemand die het rationeel-kritisch benadert, niet vanuit het geloof, zal het ontoegankelijk en onzichtbaar blijven.