Jezus of Heere Jezus of Christus of Jezus Christus of...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Technico

Berichtdoor Technico » 08 apr 2006 13:03

Nou ja, een bewustwording ervan dan. Net als engelen. Beseffen dat de Heilige Geest altijd aanwezig is als je met meerdere mensen rond Gods Woord bijeen bent.

En waar zijn de engelen gebleven? Vroeger geloofden veel mensen in beschermengelen en ze zijn bijvoorbeeld in de tijd van de hagepreken nog vaak vernomen. Maar nu heeft niemand er meer over. Alsof ze niet bestaan ofzo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2006 13:45

Elly en Rikkert hebben er ooit nog een nummer over gemaakt... dus de engelen zijn niet helemaal vergeten... maar je hoort er inderdaad niet zo heel veel over... Volgens mij past het niet zo goed in ons nuchtere geloof, het is allemaal zo abstract en vaag dat we het liever een beetje mijden. (Geldt voor meer dingen denk ik, wonderen, bijzondere gaven etc.)

Parsifal schreef:Toch kan ik me er iets bij voorstellen. Ik zelf spreek liever over Christus of De Heere Jezus. Alleen de Naam klinkt zo dichtbij, natuurlijk is de Heere ook dichtbij, maar ik moet er ook wel eens aan herinnerd worden om niet te vergeten om te beven als ik tot Hem spreek.

Het is ook algemeen respect denk ik. Ik zal niet snel Beatrix zeggen als ik het over de koningin heb, ik zal niet snel JP zeggen als ik het over de premier heb. Je gebruikt er dan toch ook snel een titel bij.

De vraag is nou juist of dat goed is. Alleen de naam "Jezus" klinkt zo dichtbij zeg je... maar is dat niet juist wat Jezus ook wil zijn?! Hij wil inderdaad koning over ons leven zijn, maar tegelijk wil Hij ook heel dichtbij zijn. Hij noemt ons zelfs zijn broeders en zusters. Juist was jij zegt over dat je niet moet vergeten te beven als je tot Hem spreekt, daar gaat het mis. Jezus is ontzettend groot en machtig... Maar als je angstig tot Hem spreekt, en bevend tot Hem nadert klopt er volgens mij iets niet. God kwam in Jezus naar ons toe, Hij maakte te weg naar God weer open en vergeeft ons onze zonden, waardoor we met vrijmoedigheid bij God mogen komen... dankzij Jezus, de Zoon van God. Misschien is dit nog niet voldoende in sommige kerken doorgedrongen, omdat men daar juist een soort van angst preekt die er tegenover God zou moeten zijn, het beven wat je hier noemt. Ten onrechte wordt dit echter als teken van respect en eerbied (die er zeker moet zijn) aangehaald. Kijk maar eens naar de volgende bijbeltekst:

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 apr 2006 14:09

Marnix schreef:
De vraag is nou juist of dat goed is. Alleen de naam "Jezus" klinkt zo dichtbij zeg je... maar is dat niet juist wat Jezus ook wil zijn?! Hij wil inderdaad koning over ons leven zijn, maar tegelijk wil Hij ook heel dichtbij zijn. Hij noemt ons zelfs zijn broeders en zusters. Juist was jij zegt over dat je niet moet vergeten te beven als je tot Hem spreekt, daar gaat het mis. Jezus is ontzettend groot en machtig... Maar als je angstig tot Hem spreekt, en bevend tot Hem nadert klopt er volgens mij iets niet. God kwam in Jezus naar ons toe, Hij maakte te weg naar God weer open en vergeeft ons onze zonden, waardoor we met vrijmoedigheid bij God mogen komen... dankzij Jezus, de Zoon van God. Misschien is dit nog niet voldoende in sommige kerken doorgedrongen, omdat men daar juist een soort van angst preekt die er tegenover God zou moeten zijn, het beven wat je hier noemt. Ten onrechte wordt dit echter als teken van respect en eerbied (die er zeker moet zijn) aangehaald. Kijk maar eens naar de volgende bijbeltekst:

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Het beven waar ik over spreek is niet perse van angst, eerder van groot ontzag. De Heere Jezus is nu in de hemel, hij is Heerser van hemel en aarde, wij mogen tot Hem komen. Hij heeft dicht bij ons gestaan en is nog steeds heel dichtbij. Maar ik mag gewoon niet vergeten dat Hij God is en ik niet. Daarom zal ik Hem Heere noemen. Dit schept geen afstand in de zin dat het moeilijker wordt tot Hem te komen. Godzijdank is de weg open. Het geeft wel afstand aan in de zin dat ik afhankelijk ben van Hem en Hij niet van mij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2006 14:32

parsifal schreef:
Marnix schreef:

Het beven waar ik over spreek is niet perse van angst, eerder van groot ontzag. De Heere Jezus is nu in de hemel, hij is Heerser van hemel en aarde, wij mogen tot Hem komen. Hij heeft dicht bij ons gestaan en is nog steeds heel dichtbij. Maar ik mag gewoon niet vergeten dat Hij God is en ik niet. Daarom zal ik Hem Heere noemen. Dit schept geen afstand in de zin dat het moeilijker wordt tot Hem te komen. Godzijdank is de weg open. Het geeft wel afstand aan in de zin dat ik afhankelijk ben van Hem en Hij niet van mij.

Beven is een reactie vanuit angst. Kijk maar in de bijbel, beven is daar altijd een combinatie van ontzag, gecombineerd met anst. Ik snap wel wat je bedoelt... maar het woord beven vind ik niet toepasselijk.

En verder, je mag Hem natuurlijk Heere noemen. Aan de andere kant moet je wel oppassen voor die afstand. Want één stap verder en we hebben er ook moeite mee om God Vader te noemen. Het valt me overigens op dat in veel wat zwaardere kerken God meestal als God, soms met allerlei bijvoegelijke naamwoorden enzo erbij wordt genoemd... waar dat Hij zo weinig als Vader wordt aangesproken. (een van de redenen dat ik ook zo voorstander van nieuwe liederen ben in de kerk, in de Psalmen wordt God maar heel weinig als Vader aangesproken....

Sommige mensen vinden die intimiteit eng omdat God zo ontzettend groot is... Dan merk ik moeite, een spanningsveld tussen de feiten dat God ontzettend groot en heilig is, maar dat Hij tegelijk zo dichtbij is, zo close, zo vertrouwelijk. En dan slaat de vergelijking met onze koningin en onze minister-president ook volledig de plank mis... want met hen heb je geen ontzettend vertrouwelijke band, geen Vader/kindrelatie, geen bruidegom/bruid-relatie. En dat maakt het allemaal totaal anders. Als God je Vader is dankzij Jezus, Zijn Zoon... is Jezus dus je ontzettend grote Broer. En dat is totaal niet oneerbiedig volgens mij? Het is de prachtige realiteit van Gods wonderlijke liefde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 12 apr 2006 07:52

amen, Marnix...
Ik denk dat God vanaf het begin van de schepping een hechte relatie wilde met Zijn mens, met ons. In de bijbel staat dat we Hem "Abba" mogen noemen. Dat is een koosnaam voor vader, het is "pappa".
Hij is zo groot, maar komt evengoed zo eenvoudig naar ons toe.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2006 08:09

Als de relatie met God niet gepaard zou gaan met "vreze en beven", dan schrijft de apostel Paulus een aantal dingen die hij niet geschreven zou mogen hebben.

Een paar voorbeelden:
Ef. 6:5 Gij dienstknechten, zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid uws harten, gelijk als aan Christus;
Fil. 2:12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Het hebben van een relatie met God (Vader-kind) kent inderdaad vertrouwen en intimiteit, maar dat sluit het vrezen en beven niet uit.
We moeten niet in eenzijdigheden vervallen. Intimiteit en vrezen en beven horen Bijbels gezien bij elkaar en zijn daarom twee kanten van dezelfde medaille: ze horen allebei bij een relatie met God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2006 10:05

Ehm, volgens mij staat daar niet dat je met vreze en beven naar God toe moet gaan... maar met vrees en beven moet werken en gehoorzaam zijn...

Hoe dat wel precies bedoeld is dan, ik weet het niet.... je heren naar het vlees met vreze en beven gehoorzamen... Ik kan me daar niet veel bij voorstellen :) Wie kan het me uitleggen?!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2006 11:33

Ik neem aan dat bedoeld zal zijn: ontzag, besef hebben van de grootheid van God, je plaats weten enz. Dat hoeft niet gepaard te gaan met angst, wel met besef van onze eigen kleinheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2006 11:42

Klopt... "vrezen en beven" is dan misschien gezien de huidige betekenis wat vreemd uitgedrukt... want dan denk ik wel aan angst... ;)

Ik vrees dat het daarin zit :) In je omschrijving kan ik me prima vinden :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 apr 2006 12:37

Zou het vrezen en beven ook niet slaan op het kennen van het eigen hart, en daardoor het onwaardig achten voor God? Als een mens zichzelf leert kennen, en zijn plaats leer kennen tov God, is beven en vrezen op zijn plaats!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2006 12:43

PeterD schreef:Zou het vrezen en beven ook niet slaan op het kennen van het eigen hart, en daardoor het onwaardig achten voor God? Als een mens zichzelf leert kennen, en zijn plaats leer kennen tov God, is beven en vrezen op zijn plaats!
Gelukkig is er de Heilige Geest die jou hand pakt en jou door Jezus tot de Vader brengt, en de Vader jou aan wil nemen als jou kind... juist omdat jij zo zondig bent.. want is onze God toch intenst groot.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 apr 2006 13:03

Raido schreef:
PeterD schreef:Zou het vrezen en beven ook niet slaan op het kennen van het eigen hart, en daardoor het onwaardig achten voor God? Als een mens zichzelf leert kennen, en zijn plaats leer kennen tov God, is beven en vrezen op zijn plaats!
Gelukkig is er de Heilige Geest die jou hand pakt en jou door Jezus tot de Vader brengt, en de Vader jou aan wil nemen als jou kind... juist omdat jij zo zondig bent.. want is onze God toch intenst groot.

Maar dat zegt nog niets over onze houding tot God. Denk jij echt dat als het door jouw beschrevene plaatsvindt, dat je niet met vrezen en beven tot God gaat?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 apr 2006 13:05

ik niet, omdat ik weten mag dat Hij onvoorwaardelijk van mij houdt!
Dat is het geen wat mij rust geeft en waardoor ik steeds tot God durf blijven te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2006 13:19

PeterD schreef:
Raido schreef:

Maar dat zegt nog niets over onze houding tot God. Denk jij echt dat als het door jouw beschrevene plaatsvindt, dat je niet met vrezen en beven tot God gaat?

Als je je eigen zwakheid leert kennen ga je inderdaad met vrees en beven naar God. Maar als je Jezus Christus leert kennen als Verlosser, dan ga je met vrijmoedigheid tot Hem, omdat je niet meer uit eigen kracht het wil doen... dan heb je reden om te vrezen en te beven... maar omdat Christus je Verlosser heb je dat niet.

Want je weet toch PeterD, dat Hij je zonden droeg, en dat als je je daarop beroept bij God, Hij naar jou kijkt alsof je nooit enige zonde had gedaan, omdat Hij op Christus ziet? Dát is vergeving van zonden. Niet dat God zegt: Goed... dit zijn al je zonden... maar ik zal ze door de vingers zien.... De zonden zijn weg, verdwenen, bestaan niet meer. Ze zijn immers betaald. Ze staan niet meer tussen jou en de Vader in. Staan ze dat wel, dan heb je alle reden om te vrezen en te beven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 apr 2006 13:46

Als je je eigen zwakheid leert kennen ga je inderdaad met vrees en beven naar God. Maar als je Jezus Christus leert kennen als Verlosser, dan ga je met vrijmoedigheid tot Hem, omdat je niet meer uit eigen kracht het wil doen... dan heb je reden om te vrezen en te beven... maar omdat Christus je Verlosser heb je dat niet.

Want je weet toch PeterD, dat Hij je zonden droeg, en dat als je je daarop beroept bij God, Hij naar jou kijkt alsof je nooit enige zonde had gedaan, omdat Hij op Christus ziet? Dát is vergeving van zonden. Niet dat God zegt: Goed... dit zijn al je zonden... maar ik zal ze door de vingers zien.... De zonden zijn weg, verdwenen, bestaan niet meer. Ze zijn immers betaald. Ze staan niet meer tussen jou en de Vader in. Staan ze dat wel, dan heb je alle reden om te vrezen en te beven.

Toch he, als je je zwakheid kent, en je zondige bestaan op aarde kent, en je weet opnieuw zonde gedaan te hebben, zou je dan soms niet met wat vrezen en beven weer tot God gaan?

Overigens op al het andere reageer ik niet, omdat ik puur en alleen reageerde op de vraag die naar boven kwam waar dat "vrezen en beven" op zou slaan. Uiteraard weet ik dat zonden vergeven worden etc. etc. maar dat is nu het punt toch niet?

Terug naar “Archief”