1 Korinthiërs 7
Volgens mij is dat wel een toepasselijke tekst.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ant ... lt231.html
Moderator: Moderafo's
Wullimpie schreef:Gerdien B. schreef:ik zou zeggen: zet jij ze dan maar neer!
Ik ben zoekende.
Serenity schreef:waat heeft 1 Korinthe 7 met sex voor het huwelijk te maken?
het gaat over trouwen en niet trouwen, over ontucht die in die stad blijkbaar voorkwam en waar de christenen niet aan mee moesten doen. Kort gezegd: blijf bij je eigen vrouw.
En als je bent getrouwd: blijf dan getrouwd. Doe je een belofte: houd die dan.
Daarnaast is die link erg interessant. Het doopformulier krijgt best veel autoriteit...
Serenity schreef:ik vind het nogsteeds kloppen met de ongeschreven gedachtengang van de bijbel dat je "trouwt" als je sex hebt met elkaar.
Je ziet het bijvoorbeeld in de Joodse wetten dat iemand die gemeenschap heeft met een vrouw ofzo moet trouwen. De sex moet zeg maar bevestigd worden met het formele trouwen.
Marnix schreef:Serenity schreef:waat heeft 1 Korinthe 7 met sex voor het huwelijk te maken?
het gaat over trouwen en niet trouwen, over ontucht die in die stad blijkbaar voorkwam en waar de christenen niet aan mee moesten doen. Kort gezegd: blijf bij je eigen vrouw.
En als je bent getrouwd: blijf dan getrouwd. Doe je een belofte: houd die dan.
Daarnaast is die link erg interessant. Het doopformulier krijgt best veel autoriteit...
Er staat ook: "Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden".
Denk maar eens diep na wat dat met dit onderwerp te maken heeft
Gershwin schreef:Wat niet wil zeggen dat ik daar dan direct mijn lusten op ga botvieren![]()
Maar volgens mij is dát de belangrijkste strekking van die tekst, en gaat die niet zozeer over het trouwen als formaliteit maar over de tegenstelling vrijgezel/vaste relatie
elbert schreef:Wellicht ten overvloede, maar trouwen is volgens mij helemaal geen formaliteit. Het is een verbond aangaan tussen twee mensen, waarbij ze ingebed worden in de maatschappelijke context. Daarom wordt het huwelijk ook gesloten in het gemeentehuis: de maatschappij accordeert het huwelijk en verbindt daar rechten en plichten aan. Dat is geen formaliteit, maar een sociale (en volgens het christelijk geloof ook geestelijke) handeling.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten