seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2006 23:56

Assus2 schreef:
Aragorn schreef:
Ik ben mij daar zeker van bewust, en daarom vind ik het ook een beetje een farce om te zeggen dat het wel 'mag' als je altijd bij elkaar blijft. Echter, dat geldt voor een huwelijk natuurlijk ook. Dat blijkt in 1 op de 3 gevallen een schijnzekerheid te zijn.

De meeste van die stellen die elkaar bekend hebben voor het huwelijk hebben elkaar ongetwijfeld -al dan niet met zwoele blik- beloofd bij elkaar te blijven na de bekenning

Ik niet hoor. :wink:

Niets beloofd en toch gedaan? Wat een boef ben jij...

Volgens mijn principes is dat niet erg, aangezien ik nooit gezegd heb dat het eeuwig bij elkaar blijven een voorwaarde moet zijn om seks te kunnen hebben.

Over die 1 op de 3, daar heb je een moeilijk punt wat waar lijkt te zijn. Ik ga iets gevaarlijks zeggen: ik denk dat in de christelijke huwelijken waarvoor geldt: 1) ze hebben goed uit de doppen gekeken voor het huwelijk, 2) beide hebben een levend geloof, en delen hun moeilijkheden/strijd/twijfel met elkaar en God, een veel kleiner percentage uit elkaar zal gaan. Wellicht wordt er tegenwoordig niet (genoeg) gevochten om bij elkaar te blijven, men gaat niet in therapie, kiest snel voor het eigen geluk ondanks bijv. het hebben van jonge kinderen, men volgt de trend etc. Hiermee wil ik zeker niet generaliseren, en daarnaast is het redelijk offtopic.

Het is inderdaad gevaarlijk wat je zegt, maar ik neig er naar je in zekere zin gelijk te geven. Vooral als je kinderen hebt denk ik dat er een zware verantwoordelijkheid op je rust om er zoveel mogelijk iets van te blijven maken. Aan de andere kant lijkt het me ook niet goed om bij elkaar te blijven als dit betekent dat er een constante sfeer van onenigheid heerst.

Wat ik wil zeggen:
Volgens mij -en in mijn optiek volgt de Bijbel mij hierin :lol: - is er dus een groot verschil tussen seks in verkering en seks in een huwelijk, hetgeen ook mijn mening dat seks in een huwelijk 'veiliger' is, verklaart.

Daar heb je in zoverre gelijk in, dat seks binnen een huwelijk in de meeste gevallen ook seks binnen een veilige en duurzame relatie is. Het huwelijk als maatschappelijk instituut heeft voor mij echter niet zo'n zwaarwegende betekenis als hoe ik samen met mijn vriendin m'n relatie beleef.

1. God eist trouw; verkering (en samenwonen, maar daar is wellicht al een ander topic over) is niet een relatievorm waar je de deur van een mogelijk uit-elkaar-gaan dicht hebt gegooid. Trouwen is dit -in zijn kernachtigste vorm- wel

Toch is er een verschil tussen ontrouw en een relatie beëindigen.

2. Als we seks hebben, hebben we in Gods ogen een totaalrelatie, zijn we getrouwd (daarover zijn we het toch eens geloof ik). God vraagt ons om het publiek/de gemeente bij die feestelijkheid te betrekken. Ook de familie, wellicht past 'Eer uw vader en moeder' ook in deze context, betrekken we hen erbij?
Maximale duidelijkheid naar je omgeving, ook d.m.v. getuigen die je op je belofte kunnen wijzen als je totaalrelatie op de klippen dreigt te lopen. Een officieel getekend 'verbond' (God vergelijkt Zijn relatie met Israel vaak met een huwelijk, een verbond). Wie wijst je daarop, en/of helpt je je relatie te redden als je als je niet getrouwd bent maar op je studentenkamertje de lakens met elkaar deelt?

Met dit argument kan ik erg weinig. Het grote publiek heeft bijzonder weinig met te maken met het feit of ik überhaupt een relatie heb. Als het gaat over helpen bij eventuele problemen in de relatie weten de mensen die daar werkelijk toe in staat zijn (lees: intieme vrienden) ook allang of het een 'totaalrelatie' of niet is.

4. Wat zou God ervan vinden dat een stelletje het krijgen van een kind een ramp zou vinden..., terwijl ze een totaalrelatie hebben?

Tja, wat betreft het krijgen van kinderen geloof ik dat de omstandigheden daar geschikt voor moeten zijn, iets wat ook niet op elk moment in een huwelijk het geval is.

PS het kwooten wil niet echt lukken en de uitleg is niet bereikbaar, hoe mot dat?

Code: Selecteer alles

[quote]Zo.[/quote]
:wink:

Overigens heb ik niets tegen wachten met seks tot het huwelijk, maar voor mij persoonlijk voelt het niet goed en natuurlijk om elkaar dat te onthouden als je op een bepaald punt in je relatie aanbeland bent. Ik zie ook niet zo'n principieel verschil tussen zoenen en andere wel (vhh)geaccepteerde vormen van seksuele omgang en het bekennen zelf, vandaar ook mijn hierboven vermelde 3-deling. Wat vind jij van de spagaat die ik meen op te merken?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 apr 2006 23:56

Collateral schreef:Jammer eigenlijk dat polygamie in de Bijbel niet ook voor vrouwen is toegestaan; anders zou gewoon iedereen met elkaar kunnen trouwen, dan ben je van al het gezeur af. :mrgreen:

Dat zou buitengewoon origineel, verstandig én constructief zijn als het er gestaan had :mrgreen:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2006 00:00

André schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:
Aragorn schreef:Dat de bijbel die optie niet openhoudt is jammer, aangezien die er in de praktijk wel is.
Hier heb ik iets moeite mee, het lijkt er op dat je graag een 'eigen' bijbel hanteert.
Overspel plegen, hertrouwen, iemand door z'n hoofd schieten dr kan in de praktijk idd van alles.

Ik hanteer ook graag een 'eigen bijbel', dat zal ik niet ontkennen. :) Maar er is wel verschil tussen een relatie die geen zin meer blijkt te hebben en overspel, dat zul je zelf ook wel begrijpen.
Mhaw, weet ik niet zo, regelmatig blijken relaties geen zin meer te hebben door overspel, enzo.

Die gevallen bedoel ik natuurlijk niet. Overigens kun je je wel afvragen waarom er sprake is van overspel..

Btw, ik zou dit geen goede relaties willen noemen, wellicht een vervelende opmerking, misschien zijn deze relaties op een 'verkeerde' basis gestart, te noemen zijn dan seks met e/o zonder lakens, enzo.
Maargoed wat ik er persoonlijk van geleerd heb is dat je moet blijven communiceren, en dat is wat anders dan een praatje maken, als het om een huwelijk/relatie gaat.

Seks zonder lakens? :roll:

Anyway, het laatste is absoluut waar en het eerste komt natuurlijk ook voor. Maar zelf heb ik bijvoorbeeld een relatie van 2,5 jaar gehad die zeker niet slecht was en ook geen 'verkeerde basis' had. Nu valt eea natuurlijk wel te verklaren met groeiprocessen (ik was 16) enzo, maar ik geloof niet dat iedere relatie die over gaat in den beginne al slecht was.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 apr 2006 00:04

Flappie schreef:
Collateral schreef:Jammer eigenlijk dat polygamie in de Bijbel niet ook voor vrouwen is toegestaan; anders zou gewoon iedereen met elkaar kunnen trouwen, dan ben je van al het gezeur af. :mrgreen:

Dat zou buitengewoon origineel, verstandig én constructief zijn als het er gestaan had :mrgreen:

Alleen de stambomen zouden wellicht wat minder overzichtelijk geworden zijn... :P

Mooie signature trouwens! ;)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 apr 2006 00:19

Collateral schreef:
Flappie schreef:

Alleen de stambomen zouden wellicht wat minder overzichtelijk geworden zijn... :P

Mooie signature trouwens! ;)

Die zijn al enorm onoverzichtelijk, maar goed, dat is weer iets anders.

Ik wete absoluut niet wat ik er van moet denken, wat ik wel weet is dat ik en mijn moeder constant er een discussie over hebben :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2006 08:41

Volgens mij is er gewoon sprake van iets wat maar al te vaak het geval is.

Mensen laten hun wil niet bepalen door wat God in de Bijbel zegt. Mensen kijken wat ze willen en proberen de Bijbel in hun straatje te passen... in plaats van dat de Bijbel de weg bepaalt.

Daarnaast is het ook niet verkeerd om in deze situatie ook de kijken naar de wetten die we gewoon als land hebben op het gebied van huwelijk en verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid die je bij een wettig huwelijk krijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 apr 2006 09:40

Assus2 schreef:3. Maria & Jozef, uit wie Jezus geboren was, waren nog clean terwijl hun huwelijk aanstaande was. (Die Jozef had vast een houten discipline) 8)

Jozef en Maria gingen ook samen op vakantie zonder seks te hebben, het kan dus! :mrgreen:

Assus2 schreef:4. Wat zou God ervan vinden dat een stelletje het krijgen van een kind een ramp zou vinden..., terwijl ze een totaalrelatie hebben?

Een getrouwd stel kan dat ook een ramp vinden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 apr 2006 18:25

Ik kan het gemist hebben, maar ik heb geloof ik nog geen bijbelcitaat zien langs komen die de topictitel ontkracht.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 18:31

Nee, en vanuit een menselijk oogpunt, hopen de meesten ws. dat die niet voorbij gaat komen ook 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 apr 2006 18:31

ik zou zeggen: zet jij ze dan maar neer! :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 apr 2006 18:32

Gerdien B. schreef:ik zou zeggen: zet jij ze dan maar neer! :wink:

Ik ben zoekende. :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 18:34

Wullimpie schreef:

Ow, dan is dit topic nog niet aan de orde voor jou :mrgreen:

(Voor mij eigenlijk ook niet hoor 8) )

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 apr 2006 18:36

Smurffie schreef:
Wullimpie schreef:

Hoewel jou uitleg ook klopt, bedoelde ik eigenlijk zoekende naar een bijbeltekst. :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 apr 2006 18:37

Wullimpie schreef:
Smurffie schreef:
Wullimpie schreef:

Hoewel jou uitleg ook klopt, bedoelde ik eigenlijk zoekende naar een bijbeltekst. :mrgreen:

8)

Oke, we benne benieuwd :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2006 18:39

Wullimpie schreef:Ik kan het gemist hebben, maar ik heb geloof ik nog geen bijbelcitaat zien langs komen die de topictitel ontkracht.

De tekst is aangehaald maar ik vind hem nogal vaagjes :)

67 En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara; en hij nam Rebekka, en zij werd hem ter vrouw, en hij had haar lief. Alzo werd Izak getroost na zijner moeders dood.

Het "en hij nam Rebekka" wordt uitgelegd als: Hij ging met haar naar bed en ze werd hem ter vrouw.

Daarnaast ging het toen ook wel wat anders op huwelijksgebied :) Enige tijd later was het huwelijk echter ook al een officiele en openbare gelegenheid geworden waar de Joden zich ook gewoon aan hielden, dat zegt wel genoeg :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”