Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 12:39

Ik vraag me wel af, of een predikant die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht, vanaf de kansel zondag 41 van de catechismus uit kan leggen en tevens op kan roepen tot een "kuis en ingetogen leven, hetzij in de heilige huwelijkse staat of daarbuiten" en daarbij ook nog eens recht kan doen aan de bedoeling van dit gebod. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 apr 2006 13:43

Wie is er zonder zonde? De dominees moeten alle geboden uitleggen terwijl ze zelf toch ook elke dag zondigen, ik zie het probleem niet direct.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 13:55

Het probleem is niet dat de predikant zonder zonde moet zijn, maar wel dat hij iets moet verkondigen waar zijn levensstijl (willens en wetens) haaks op staat. Als de catechismus spreekt over de heilige huwelijkse staat, dan gaat het over een huwelijk tussen een man en een vrouw, die voor de wet getrouwd zijn. Als de betreffende predikant een relatie heeft met een andere man, dan lijkt het me dat hij ofwel zijn levensstijl moet verloochenen en zich daarvan moet bekeren, ofwel niet over dit onderwerp kan preken (en dan is hij niet geschikt voor het ambt). Je kunt nu eenmaal niet beide hebben.
Daarom vind ik dat de betreffende predikant terecht om een schorsing heeft gevraagd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 14:55

Laten we uitkijken dat we van dominees geen heiligen maken.
Aan dominees worden zulke hoge eisen gestelt dat ik het soms gewoon mens onwaardig vind.

De dominees moeten naar de zelfde regels leven als wij, dan ook geen één meer en geen één minder.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 15:22

Nou nee hoor, heiligen in de zin van onfeilbaar zijn predikanten niet.
Maar we mogen wel van ze (en ons) verwachten dat ze tenminste pogen te praktizeren wat ze verkondigen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:28

natuurlijk, dat gaf ik ook aan. Maar als ik zie hoeveel regels de dominees nog meer opgelegt krijgen dan de 'gewone' kerkgangers, dan vraag ik me echt af: waar zijn wee mee bezig?
Ze zijn ook maar mens!

Ze hebben een bijzondere taak gekregen van God, maar de taak die jij en ik hebben gekregen zijn net zo bijzonder. Alleen wil de mens dat niet zien. Ze maken graag degradaties.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 15:37

elbert schreef:Ik vraag me wel af, of een predikant die een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht, vanaf de kansel zondag 41 van de catechismus uit kan leggen en tevens op kan roepen tot een "kuis en ingetogen leven, hetzij in de heilige huwelijkse staat of daarbuiten" en daarbij ook nog eens recht kan doen aan de bedoeling van dit gebod. :?

Alsof een homo niet ook kuis en ingetogen kan leven, hetzij in de huwelijkse staat of daarbuiten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 15:47

Ja, dat kan.
Maar als die persoon een relatie heeft, dan wordt het een ander verhaal (N.B. ik geloof niet in het homohuwelijk).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 16:12

Ook binnen het huwelijk kan men uitermate ingetogen en kuis leven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 apr 2006 16:52

Optimatus schreef:Ook binnen het huwelijk kan men uitermate ingetogen en kuis leven.

De vraag is of je dan recht doet aan het huwlijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 06 apr 2006 18:36

rafaell schreef:Wie is er zonder zonde? De dominees moeten alle geboden uitleggen terwijl ze zelf toch ook elke dag zondigen, ik zie het probleem niet direct.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen, wsl in de bijbel, dat het niet wenselijk is om te 'volharden' vwb een zonde.
In sommige praktijk situaties kun je bewuster naar Gods 10 geboden gaan leven.

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 06 apr 2006 20:25

Wij hadden in P'drecht een ds. die al jaren een relatie buiten zijn huwelijk om had. Elke zondag zegtie dat je geen overspel mag doen, en hij doet het zelf al wel jaren! Hij is nu vlgns mij ook geen ds. meer, iig niet in P'drecht! Best lullig...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 apr 2006 21:30

André schreef:
rafaell schreef:Wie is er zonder zonde? De dominees moeten alle geboden uitleggen terwijl ze zelf toch ook elke dag zondigen, ik zie het probleem niet direct.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen, wsl in de bijbel, dat het niet wenselijk is om te 'volharden' vwb een zonde.
In sommige praktijk situaties kun je bewuster naar Gods 10 geboden gaan leven.

De vraag is alleen; is een homo relatie wel een zonde :wink:
Je kunt deze relaties niet op de hoop gooien met ontucht, verkrachtingen e.d. Het is liefde, en er wordt in de bijbel nergens afkeurend gesproken over liefde, eerder goed keurend:

Romeinen 13:8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.

10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2006 21:40

Een homofiele relatie is uiteraard geen zonde, een homoseksuele; naar mijn overtuiging wel :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 apr 2006 22:51

Voordat wij gaan oordelen over wat die man wel of niet fout heeft gedaan, denk ik dat we beter eerst naar onszelf kunnen kijken.

Mat 7,1
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.

Mat 7,2
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Terug naar “Archief”