wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:24

sowieso heeft elk kind van God een persoonlijke relatie met God.
Geen enkel relatie is exact het zelfde.

Ik kan niet verklaren waarom ze het vroeger echt niet konden doen en waarom nu wel. Ik kan alleen vanuit mezelf praten, vanuit mijn relatie met God.

Ik snap je gedachte gang. Ik heb hier zelf ook lang mee gezeten.
Maar ik liep toen vast. Zolang ik mijn ogen op God gericht heb, alles biddend doe, kom ik er samen met God uit.

Sommige mensen vinden dit goedkoop cliche klinken, maar ga een persoonlijke relatie met God aan en je zult merken dat het wel waar is.

maar ik loop met nog een vraag die eigenlij hier wel op aan sluit:
Waarom worden er zo weinig mensen wederomgeboren in de refomatorische kerken? hoe strenger de kerk, hoe minder mensen aan het avondmaal gaan.
Zodra er een keer jongeren aan het avondmaal gaan, hoor je in de kerk: dat zijn jongeren die denken dat ze het zomaar krijgen en die denken er veelste makkelijk over.
Weet je hoe pijnlijk dat is?
Voor mij o.a. een reden dat mij tegen houdt om bij ons aan het avondmaal te gaan in de gemeente.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:26

En als je je ogen nou op God slaat????

Is het alleen een negatief teken??? denk het niet!
Het maakt mij soms ook bang......

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:30

soms zie ik dat echt als negatief.

Ik krijg namelijk in zulke kerken het idee dat wedergeboorte alleen voor hele bijzondere mensen is weggelegt.
Iets waar ik nooit bij kan komen. Daar krijg ik twijfels over. Dan baal ik daar weer van, want dan wil ik graag weer zekerheid van God. Terwijl ik in mijn achterhoofd weet dat het goed is want God heeft me al tich keer die zekerheid gegeven.

wedergeboorte is niet alleen voor een klein groepje mensen weggelegt. Het bloed van Jezus is meer dan genoeg om iedereen te reinigen van alle zonden.

soms denk ik ook wel is:
dat de kerk zelf niet wakker wordt. Er moet toch iets niet goed zijn als er maar 50 mensen van de 1000 aan het avondmaal gaan?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:32

Je gaat alleen aan als je een wedergeboren kind ben, wat heb je er anders te zoeken :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 23:35

Maar God biedt het elke keer weer al die 1000 leden aan. Waarom worden er dan maar 50 wederom geboren?
Ligt dat niet in het stuk van eigen verantwoording nemen?
Je kan wel elke zondag leidzaam zitten luisteren, maar als je je hart niet open zet, dan heeft dat ook weinig nut
(misschien een beetje grof gezegt, maar niet zo bedoeld. Weet even niet zo snel hoe ik het anders formuleren moet)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2006 23:36

essieee schreef:Ben ik niet helemaal met je eens...Het zijn traditiess in onze ogen...maar degenen die ik voor ogen heb konden niet anders....Wisten dat God het afkeurde.....

Kan. Maar het kan ook dat ze dachten dat God het af zou keuren omdat ze altijd geleerd was dat het gewoon fout was... en dat Hij dat ook zou vinden. Vergis je niet, ook in kerken vindt wel indoctrinatie plaats hoor... als iemand maar lang genoeg hoort dat God statige erediensten wil, oude taal etcetera... gaan een hoop mensen dat vanzelf ook geloven en protesteren als daar iets in verandert.

Essie, de bekering van die mensen dat hem niet in wat ze gingen dragen en zo... wat dat betreft volgden ze gewoon tradities.... tradities waar nu lang niet iedereen meer in meegaat. God is niet veranderd, mensen veranderen gewoon, cultuur verandert, de tijd staat niet stil. Daarom gaat dat nu anders dan vroeger. En dat kan je zien door nog wqat verder terug te kijken. Gingen mensen toen in het donker nadat ze tot geloof waren gekomen? Gingen ze andere kleding dragen? Nee, in de tijd van de bijbel was dat niet zo... dat is iets wat er later bij is gekomen en nu weer aan het verdwijnen is... niks mis mee toch?

Boekenlezer, waar al die andere gereformeerde kerken nog voor nodig zijn? :) Ik zou toch niet graag lid worden van een HHK, zolang die kledingvoorschriften en andere dingen er nog zo worden gehandhaafd en er volgens mij bijvoorbeeld op liturgisch gebied zo weinig mogelijk is... en zolang ene dominee Pieters vrijuit mag vertel dat de EO staat voor Eeuwige Ondergang en zo :)

Het zou in mijn ogen een flinke stap terug zijn... hoewel ik wel vind dat eenheid zo belangrijk is dat het wat mag kosten. Maar eenheid bereik je niet door ergens een lijn in het midden te trekken en te zeggen: Zo doen we het dan maar. Die bereik je door ruimte te laten voor verschillen, door elkaar onderling de accepteren, ook in de verschillen die er zijn tov traditie en kerkcultuur.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 08:54

Ik vind het een mooi topic tot nog toe. =D>

Er komen een aantal zaken aan de orde en ik wil me beperken tot de volgende: allereerst Schrift en belijdenis, ten tweede geloof en wedergeboorte en ten derde: vormen en regels/tradities.

Schrift en belijdenis: de gereformeerde kerkgenootschappen belijden dat het Woord van God de enige bron is waaruit we moeten leren en leven. Ook de belijdenisgeschriften zelf zeggen dat (NGB, art. 3 t/m 7). Menselijke geschriften, waaronder de belijdenisgeschriften, staan dus op de tweede plaats. In ons persoonlijke leven gaat het er dus om, dat als we iets willen onderzoeken en zeggen, we daarbij allereerst de Bijbel dienen te raadplegen. Wanneer we alleen met catechismusteksten aankomen, dan laten we wel de gereformeerde leer buikspreken, maar kijken we tegelijkertijd niet verder dan onze leerstellige neus lang is. Want die gereformeerde leer is ergens op gebaseerd, nl. op de Bijbel. Daar moeten we ons altijd op kunnen beroepen, anders vervreemden we van de inhoud van de Bijbel zelf. Het is dan ook een vorm van armoe als in een kerkelijke gemeente mensen alleen maar spreken in de vorm van dogmatische leerstelligheden in plaats vanuit een levend geloof in God en vanuit een levende omgang met de Bijbel.

Betekent dit dat we de belijdenisgeschriften niet nodig hebben? Nee, helemaal niet. Want de belijdenisgeschriften zijn hulpmiddelen die voor ons samenvatten waar het in de Bijbel om gaat. We hoeven wat dat betreft voor de belangrijkste leerstukken niet opnieuw het wiel uit te vinden. De bijbelonderzoekers en reformatoren van de afgelopen 20 eeuwen hebben wat dat betreft zoveel rijke schatten uit de Bijbel opgediept, dat we onszelf tekort zouden doen als we die schatten zouden laten voor wat ze zijn. Bovendien helpen die belijdenisgeschriften ons om beducht te zijn voor allerlei manieren van bijbeluitleg, die heden ten dage in zwang zijn. Want laten we wel zijn, dwaalleer is er ook genoeg. Belijdenisgeschriften bieden dus houvast bij de uitleg van de Bijbel en dat dat nodig is, blijkt uit de kerkgeschiedenis, want die geschriften zijn er gekomen in perioden van grote strijd over wat nu de juiste uitleg is.

Geloof en wedergeboorte: het zou een zaak van grote blijdschap in een christelijke kerk moeten zijn, als iemand openlijk getuigt van de redding die hij of zij ontvangen heeft door de Heere Jezus. Want als er in de hemel blijdschap is over 1 zondaar die zich bekeert (Luk. 15:7 e.v.), dan mag een christelijke kerk daar niet bij achterblijven, toch? Wat dat betreft is het jammer als men zo iemand met groot wantrouwen gaat bekijken. Vaak komt dit ook voort (denk ik), omdat men zelf nog niet zeker is van genade en men zich zelf geen gelovige durft te noemen. Als je het van jezelf niet weet, dan leg je een ander, die er wel van getuigt, wat eerder onder de meetlat van wat volgens jou een echte bekeerde zou moeten zijn. Puur psychologisch is dat verklaarbaar, maar het zou in een christelijke gemeente zo niet voor mogen komen.

Iets anders is wel, dat er met elkaar over gesproken mag en moet worden. Maar dan niet, om iemand eens te keuren, maar wel om eens eerlijk te vragen: "joh, vertel eens iets over je geloof". Dat is een manier om met elkaar hierover in gesprek te raken en erdoor bemoedigd te worden. Het kan echter ook zo zijn, dat iemand wel getuigt van zijn of haar geloof, maar ook op bepaalde punten (soms ernstig) dwaalt. Dan mag daar ook op gewezen worden, om zo iemand te helpen om dichter bij de Heere te leven. Want ook in ons geestelijk leven kunnen we dwalen en van onze plek zijn.

Tradities/regels: iedere kerk kent regels en tradities. Of je nu in een oud-gereformeerde gemeente komt of in een pinkstergemeente, ze hebben allebei regels en tradities, alleen verschillen die tradities en regels van elkaar qua aantal en qua inhoud. Een deel van die tradities en regels worden met Bijbelse gegevens gemotiveerd (bijv. hoedjes en rokken voor vrouwen), andere weer niet of wat minder (bijv. het op hele of halve noten zingen, het gebruik van bepaalde muziekinstrumenten enz.). Van belang is het om daarbij te erkennen, dat een aantal van die regels betrekking hebben op wat we in de gereformeerde gezindte 'middelmatige zaken' noemen: dingen waarover verschil van mening mag bestaan. Het gevaar is echter dat die regels en tradities verabsoluteerd worden, zo van: "als je als meisje een broek (bedoeld wordt een damespantalon) draagt, dan kun je geen echte christen zijn". Dan is men mijns inziens veel te star bezig, simpelweg omdat je daar als christelijke gemeente geen sluitende Bijbelse onderbouwing voor kan geven (ook niet met Deut 22:5 :)). Wanneer dit soort regels allesoverheersend worden (en dat is helaas soms het geval :(), dan staat dit mijns inziens het geestelijke leven in de gemeente eerder in de weg, dan dat het daaraan bijdraagt.

Het is natuurlijk wel zo, dat je als gemeente bepaalde keuzes moet maken (bijv. voor de invulling van de eredienst). Dan kan de gemeente bijvoorbeeld ervoor kiezen om alleen psalmen op hele noten te zingen. Dat is de vrijheid van de christelijke gemeente om dit zo in te richten, waarbij de leden van de gemeente daar zelf ook de nodige instemming in behoren te hebben. Zolang men maar bedenkt dat het hier niet om halszaken gaat, die de kern van het christelijk geloof betreffen. Wat dat betreft moet men van elkaar ook wat verschil van mening kunnen verdragen.

Tot zover mijn (al te) lange post. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2006 10:08

essieee schreef:Maar waarom kan een bekeerd iemand nu wel naar de bios, wel tv, wel broeken, wel naar ruige gospel muziek, wel ..enzo enzo.....

essieee schreef:Ben ik niet helemaal met je eens...Het zijn traditiess in onze ogen...maar degenen die ik voor ogen heb konden niet anders....Wisten dat God het afkeurde.....

Marnix schreef:Kan. Maar het kan ook dat ze dachten dat God het af zou keuren omdat ze altijd geleerd was dat het gewoon fout was... en dat Hij dat ook zou vinden. Vergis je niet, ook in kerken vindt wel indoctrinatie plaats hoor... als iemand maar lang genoeg hoort dat God statige erediensten wil, oude taal etcetera... gaan een hoop mensen dat vanzelf ook geloven en protesteren als daar iets in verandert.

Essie, de bekering van die mensen dat hem niet in wat ze gingen dragen en zo... wat dat betreft volgden ze gewoon tradities.... tradities waar nu lang niet iedereen meer in meegaat. God is niet veranderd, mensen veranderen gewoon, cultuur verandert, de tijd staat niet stil. Daarom gaat dat nu anders dan vroeger. En dat kan je zien door nog wqat verder terug te kijken. Gingen mensen toen in het donker nadat ze tot geloof waren gekomen? Gingen ze andere kleding dragen? Nee, in de tijd van de bijbel was dat niet zo... dat is iets wat er later bij is gekomen en nu weer aan het verdwijnen is... niks mis mee toch?

Hier wordt een punt aangesneden door essieee waar ik ook wel wat mee zit. Het moet gezegd worden dat er tegenwoordig inderdaad wel eens erg veel mee door kan. Bioscoopbezoek, videotheekbezoek... dat zijn dingen waar ik inderdaad moeite mee heb, want ik weet uit ervaring dat er nauwelijks films bestaan waarin niet gevloekt wordt. Je hebt geen controle over wat je ziet, en voor je het weet is de goddeloze en wetteloze mens weer volop aan het woord op je scherm. Als je daar even over nadenkt, en het plaatst in het licht van Gods heiligheid, dan wordt toch al direct duidelijk hoe we daar tegenover moeten staan. En toch zie je enorm veel christenen, die van zichzelf geloven dat ze bekeerd zijn, maar die in dit opzicht weinig censuur op zichzelf toepassen. Ik vraag me echt af hoe dat met elkaar te rijmen is. Ik zeg niet dat ik nooit eens verkeerd terecht kom met deze dingen. Ik ben ook een nieuwsgierig mens, en dan stuit ik op dingen waarvan ik moet zeggen: 'dit kan niet'. En dan mag ik na verkeerd gegaan te zijn de balans opmaken, en zeggen: 'dit is verkeerd, dat mag ik zo niet meer doen'. Is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, want dan moet je tegen je eigen geaardheid vechten. Die geaardheid die altijd weer zo graag zijn eigen gang gaat, en zich liever niets van God aantrekt. Maar wie door de ontfermingen van God bekeerd is, kan die strijd toch onmogelijk nalaten, hoe donker het soms ook zijn zal in het leven van Gods kinderen. Maar als je dan vervolgens om je heen ziet dat veel christenen daar helemaal zo nauw niet mee omgaan, ja, dan wekt dat bevreemding bij mij op. Dan ga ik mij wel iets afvragen.
Wat broeken bij dames betreft. Vroeger was het wel een doorbraak toen dames in broeken gingen lopen. In de jaren '50 was dat maatschappelijk nog niet zo geaccepteerd. Dan kan ik me goed voorstellen dat je daarin niet mee wilt doen. Tegenwoordig is de sfeer anders. Niemand die nog opkijkt van een vrouw in een broek. Daar zit wel een beetje een betrekkelijke kant aan. In de tijd van de Romeinen was een broek juist zeer onmannelijke kleding. Een bekeerde dame die in broek loopt is voor mij niet ondenkbaar.
Disco... ik heb het zelf ook wel eens gezien. Ik weet dat er zat kerkleden heengaan. Maar ook van die kerkleden moet ik zeggen: ik ben nog nooit erg onder de indruk geraakt van hun teerheid en nauwgezetheid van hun christelijke leven. De disco is voor mij een plek waar ik me niet toe aangetrokken voel. Nee, laat maar na, wat mij betreft. Opbouwende elementen heb ik er niet in kunnen ontdekken.
Bekeerd zijn heeft gewoon zo zijn consequenties in hoe je de dingen aanvoelt en beoordeelt, als je het mij vraagt. Daar kunnen best persoonlijke verschillen zijn. Maar iemand die oprecht voor God wil leven, die werkelijk door God bekeerd is... je maakt mij niet wijs dat die vrolijk alles uitvreet wat zijn ego maar goeddunkt.
Er zijn daarin dus dingen, die afhankelijk van de tijd kunnen zijn, maar er zijn ook genoeg dingen die helemaal niet tijdsafhankelijk zijn, ook al zie je op dat vlak dat veel christenen veranderd zijn onder invloed van de tijd. Veranderingen die ten onrechte zijn.

Marnix schreef:Boekenlezer, waar al die andere gereformeerde kerken nog voor nodig zijn? :) Ik zou toch niet graag lid worden van een HHK, zolang die kledingvoorschriften en andere dingen er nog zo worden gehandhaafd en er volgens mij bijvoorbeeld op liturgisch gebied zo weinig mogelijk is... en zolang ene dominee Pieters vrijuit mag vertel dat de EO staat voor Eeuwige Ondergang en zo :)

Het zou in mijn ogen een flinke stap terug zijn... hoewel ik wel vind dat eenheid zo belangrijk is dat het wat mag kosten. Maar eenheid bereik je niet door ergens een lijn in het midden te trekken en te zeggen: Zo doen we het dan maar. Die bereik je door ruimte te laten voor verschillen, door elkaar onderling de accepteren, ook in de verschillen die er zijn tov traditie en kerkcultuur.

O, met die bevindelijk-gereformeerde cultuur heb ik totaal geen moeite. Maar dat zal wel komen doordat ik er veel meer dan jij middenin geleefd heb.
Bovendien, zo streng zijn die kledingvoorschriften ook weer niet. Want door de weeks lopen er ook aardig wat refodames in broeken, tot in de Ger. Gem. toe. In de kerk zie ik het niet, maar daar heb ik ook totaal geen behoefte aan. In de kerk hoor je netjes gekleed te gaan. Dan vind ik een in kleur verschoten spijkerrok eerlijk gezegd ook niet mooi staan. Zelf draag ik in de kerk een zwarte broek. Ik loop er vaak nogal stemmig bij in de kerk. Ik vind dat wel passen. Liever 'te' netjes, dan er onderuit gezakt met de benen omwijd bij zitten in een rafelige spijkerbroek, want dat past helemáál niet in de kerk! (Al zijn er ook weer zat christenen die dat blijkbaar prima vinden! :shock:) Dan nog liever alle kerkleden in het zwart, wat mij betreft.
Op liturgisch gebied weinig mogelijk... ach, liever zo, dan die gekke steltenloperij die je tegenwoordig in de GKV hebt met infantiele kinderdiensten, en dat soort imbeciliteit. (Voelden ze vroeger de minste behoefte niet toe, maar tegenwoordig schijnt dat te moeten.) De GKN die in de PKN zijn opgegaan hebben dat al langer, en de GKV denkt blijkbaar dat spoor te moeten volgen. Nee, dan kan ik uitermate tevreden zijn over bijvoorbeeld een strakke dienst in de Gereformeerde Gemeente, waar het heel ingetogen en eerbiedig toegaat. Geef mij dat dan maar. En dan mag ik met vreugde samen in één kerk met ds. Pieters zitten, ook al klinkt zijn uitspraak mij op het eerste gehoor wat ongenuanceerd in de oren. Het geeft ten minste aan dat het iemand is die nog wil nadenken over het ware geloof en haar kenmerken. Ik kom naar mijn smaak te veel christenen tegen voor wie dat een gepasseerd station lijkt, en die rustig naar vloekfilms kijken. (Vloekfilms: dat is niet eens een speciale categorie, maar dat zijn zowat alle films!) Voor wie teerheid en nauwgezetheid een redelijk vreemd fenomeen lijkt in het christelijke leven.
Als je je niet thuisvoelt in de HNHK is het misschien beter om er dan maar geen lid van te worden, want dat zou niet bevorderlijk zijn voor de orde in het kerkverband, als er allemaal obstinate kerkleden bij komen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2006 10:24

Gerdien B. schreef:
Boekenlezer schreef:En ja, het roept de vraag op waar die andere gereformeerde kerkverbanden nog voor nodig zijn.

dat vragen de andere gereformeerde kerkverbanden zich ook af :mrgreen: :wink:

Een kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten zou denk ik best passen binnen het verband van de HNHK. Alleen... dan zullen ze misschien wel wat moeten inboeten op het zg. 'eigene van de Gereformeerde Gemeenten' (standenleer, synodeuitspraak 1931 m.b.t. verbond en verkiezing). (Zelfs L.M.P. Scholten van de GGiN heeft eens gezegd dat ze in de Ger. Gem. moeten oppassen om het geestelijke leven niet te veel te beredeneren.) Tja, en dat is natuurlijk weer pijnlijk voor ze, en gaat geheid problemen geven, schat ik zo in. Of zou dat toch gewoon in vrede opgelost kunnen worden?

Ce CGK en de HNHK in mijn woonplaats hebben al contacten, en liggen goed op elkaars lijn. De CGK is hier heel behoudend en reformatorisch. (Ik weet dat dat zeker niet overal zo is!) Volgens mij zou een flink deel van de CGK zo kunnen aanschuiven bij de HNHK.
Wat de GKV en de CGK in mijn woonplaats betreft, met de CGK zijn daar weinig contacten, omdat de CGK de GKV wat te licht vinden (te onkritisch m.b.t. het ware geloof). Aangezien HNHK en CGK elkaar wel liggen, verwacht ik met de GKV dan ook niet zo veel toenadering. Er zit toch een fors verschil tussen, o.a. in kerkcultuur. Al heb je ook in de GKV uiteraard wel verschillen in accent. Want ds. H.J. Boiten, die ook in het comité van aanbeveling van de reformatorische omroep zit, kan soms ook best wel bevindelijke accenten zetten. Die schrikt er regelmatig niet voor terug om het geloof op zijn echtheid te bevragen. Groot gelijk heeft 'ie wat mij betreft. (Toevallig ken ik hem dan.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 apr 2006 10:51

essieee schreef:Maar waarom kan een bekeerd iemand nu wel naar de bios, wel tv, wel broeken, wel naar ruige gospel muziek, wel ..enzo enzo.....

Simpel, vroeger was er geen tv en geen bios 8) Reformatorische mensen komen nu eenmaal altijd achteraan als er iets nieuws is. Als ik naar de bioscoop ga kijk ik tegenwoordig wel eerst wat voor een film er is, als er volgens de kijkwijzer bijvoorbeel grof taalgebruik is dan ga ik er niet heen want dan heb ik er gewoon geen plezier aan. Wat betreft tv: sinds wanneer is het medium opzich verkeerd? Er zijn zowel goede als verkeerde dingen op. Het is nogal hypocriet wel een radio te hebben maar geen tv, op de radio komen namelijk ook de meest grove dingen. Spottend noem ik de tv dan ook wel eens 'kijkradio' om het hypocriete aan de orde te stellen. En tja ruige gospelmuziek... daar is een ander topic over maar het gaat mij om de tekst. Ik vind een orgel geen gehoor en geef voorkeur aan gitaren, keyboard en drumstel. Zoals in dat andere topic al aangegeven werd was het vroeger ook een pokkeherrie van jewelste toen God groot gemaakt werd met de luit, cimbel en ramshoor terwijl het volk rijdanste :wink: Om tegen wat ruigere gospelmuziek te zijn mist voor mij een fundamentele bijbelse grondslag, dat is namelijk maar een kwestie van smaak, de teksten bepalen immers de inhoud van het nummer! En over de broek, daartegen te zijn mist mijns inziens elke bijbelse grondslag... Het is mijns inziens namelijk hypocriet om uit al die wetjes uit het Oude Testament, uitgezonderd de Tien Geboden, alleen deze nog in ere te houden...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 12:22

Wat mij altijd weer verbaast, is dat de diverse kerken van reformatorische signatuur elkaar niet zien staan of zelfs elkaar de tent uitvechten en toch in de SGP eendrachtelijk samenwerken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2006 12:53

Boekenlezer schreef:Hier wordt een punt aangesneden door essieee waar ik ook wel wat mee zit. Het moet gezegd worden dat er tegenwoordig inderdaad wel eens erg veel mee door kan. Bioscoopbezoek, videotheekbezoek... dat zijn dingen waar ik inderdaad moeite mee heb, want ik weet uit ervaring dat er nauwelijks films bestaan waarin niet gevloekt wordt. Je hebt geen controle over wat je ziet, en voor je het weet is de goddeloze en wetteloze mens weer volop aan het woord op je scherm. Als je daar even over nadenkt, en het plaatst in het licht van Gods heiligheid, dan wordt toch al direct duidelijk hoe we daar tegenover moeten staan. En toch zie je enorm veel christenen, die van zichzelf geloven dat ze bekeerd zijn, maar die in dit opzicht weinig censuur op zichzelf toepassen. Ik vraag me echt af hoe dat met elkaar te rijmen is. Ik zeg niet dat ik nooit eens verkeerd terecht kom met deze dingen. Ik ben ook een nieuwsgierig mens, en dan stuit ik op dingen waarvan ik moet zeggen: 'dit kan niet'. En dan mag ik na verkeerd gegaan te zijn de balans opmaken, en zeggen: 'dit is verkeerd, dat mag ik zo niet meer doen'. Is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, want dan moet je tegen je eigen geaardheid vechten. Die geaardheid die altijd weer zo graag zijn eigen gang gaat, en zich liever niets van God aantrekt. Maar wie door de ontfermingen van God bekeerd is, kan die strijd toch onmogelijk nalaten, hoe donker het soms ook zijn zal in het leven van Gods kinderen. Maar als je dan vervolgens om je heen ziet dat veel christenen daar helemaal zo nauw niet mee omgaan, ja, dan wekt dat bevreemding bij mij op. Dan ga ik mij wel iets afvragen.
Wat broeken bij dames betreft. Vroeger was het wel een doorbraak toen dames in broeken gingen lopen. In de jaren '50 was dat maatschappelijk nog niet zo geaccepteerd. Dan kan ik me goed voorstellen dat je daarin niet mee wilt doen. Tegenwoordig is de sfeer anders. Niemand die nog opkijkt van een vrouw in een broek. Daar zit wel een beetje een betrekkelijke kant aan. In de tijd van de Romeinen was een broek juist zeer onmannelijke kleding. Een bekeerde dame die in broek loopt is voor mij niet ondenkbaar.
Disco... ik heb het zelf ook wel eens gezien. Ik weet dat er zat kerkleden heengaan. Maar ook van die kerkleden moet ik zeggen: ik ben nog nooit erg onder de indruk geraakt van hun teerheid en nauwgezetheid van hun christelijke leven. De disco is voor mij een plek waar ik me niet toe aangetrokken voel. Nee, laat maar na, wat mij betreft. Opbouwende elementen heb ik er niet in kunnen ontdekken.
Bekeerd zijn heeft gewoon zo zijn consequenties in hoe je de dingen aanvoelt en beoordeelt, als je het mij vraagt. Daar kunnen best persoonlijke verschillen zijn. Maar iemand die oprecht voor God wil leven, die werkelijk door God bekeerd is... je maakt mij niet wijs dat die vrolijk alles uitvreet wat zijn ego maar goeddunkt.
Er zijn daarin dus dingen, die afhankelijk van de tijd kunnen zijn, maar er zijn ook genoeg dingen die helemaal niet tijdsafhankelijk zijn, ook al zie je op dat vlak dat veel christenen veranderd zijn onder invloed van de tijd. Veranderingen die ten onrechte zijn.
[

Klopt, je verandert zeker wel. Het gaat niet in de eerste plaats om waar je heengaat... maar vooral om hoe je ergens heengaat... hoewel wat dat betreft er ook grenzen zijn. Een disco vind ik niks... maar naar de kroeg, of naar een goede film (ze zijn er wel, als je in de goede genres zoekt) dat doe ik graag. Ergens ff lekker dansen vind ik ook heerlijk. Maar hoe ben je daar aanwezig? Als iemand die 1 is met de wereld? Dat wordt vaak gedacht en het zal vaak ook wel zo zijn. Sommige mensen verwijten me wereldgelijkvormigheid... maar halen twee dingen door elkaar: Het IN de wereld zijn... maar niet VAN de wereld. Als ik in een kroeg zit voel ik me niet VAN de wereld, ik ben dan nog steeds anders... misschien komt het daar wel extra naar voren... maar met IN de wereld staan is niks mis, als je dat op een chrkstelijke manier doet... dat houdt ook in dat je praat over je geloof als de kans zich aandient (en das vaker in de kroeg dan velen denken) dat je er wat van zegt als iemand vloekt bijvoorbeeld.

Dat is wat anders dan christelijk zijn en lekker naar de kroeg gaan om je zat te zuipen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:20

ik krijg toch het idee dat mensen denken dat de mensen, die zeker mogen weten dat ze wedergeboren zijn, alles maar doen wat ze zelf willen.

Zelf heb ik dat idee namelijk helemaal niet.
Er zullen er waarschijnlijk wel zijn, maar daarom mag je niet allen over 1 kam scheren. Ik kan alleen maar vanuit mezelf praten en niet voor anderen.
Mij tref je echt niet zomaar in een discotheek of zoiet, terwijl ik gerust in een cafe iets ga zitten drinken. In de bios tref je me ook niet zo snel. Thuis kijk ik het liefst films met een achterliggende boodschap en niet van die zoetsappige romantische films, komedies of wat dan ook. Zodra ze er in vloeken gaat hij de deur uit. Heb pas nog stapels video's om die reden weggedaan.
Je kan mij wel in broek treffen. Ik heb nog geen reden gevonden waarom ik hem niet aan zou doen. Daarbij gaat het ook om mijn veiligheid op het werk.

Ik denk dat het verschil ook komt door, hoe krampachtig ga je met alle regels om. In hoeverre leef je de Bijbelse regels na en in hoeverre laat je je leiden door de meningen van de mensen om je heen.
Als ik hoor van: ja maar wat zullen de andere mensen er wel niet van zeggen, dan kan ik echt boos worden.
Jij moet verantoordelijkheid voor God afleggen, jij moet rechtvaardig voor God kunne verschijnen. Je hoeft je naaste niet voor het hoofd te stoten, maar je hoeft niet je leven daar je naasten te laten bepalen

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 apr 2006 16:02

Waarom worden er zo weinig mensen wederomgeboren in de refomatorische kerken? hoe strenger de kerk, hoe minder mensen aan het avondmaal gaan.

Het is toch eigelijk vreselijk dat zeg maar op 500 leden er maar 50 aangaan. Bestaan er ook nog kerken waar ze helemaal geen HA vieren omdat er toch niemand wederomgeboren wordt...?

Zodra er een keer jongeren aan het avondmaal gaan, hoor je in de kerk: dat zijn jongeren die denken dat ze het zomaar krijgen en die denken er veelste makkelijk over.
Voor mij o.a. een reden dat mij tegen houdt om bij ons aan het avondmaal te gaan in de gemeente.

Ga je niet aan het HA uit angst voor zulk soort reacties?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 apr 2006 16:12

Laat ik allereerst zeggen dat ik je wel begrijp, ik verbaas me er ook altijd over dat er zo weinigen aangaan bij ons in de kerk.

Maar stel dat er nu door iedereen zo over wordt gedacht, dan zal er dus nooit iemand aangaan.
Als het het eerste schaap over de dam is volgen er misschien wel meer.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”