Broer/zus met PDD-nos?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 21 sep 2004 21:47

ik weet t niet... ik denk dat het te maken kan hebben met een soort compenseren, aangeleerd geddrag. weet ik niet zeker, en is misschien ook wel niet bij iedereen zo, maar het is niet iets wat er vanuit henzelf inzit. en ik kan me ook wel indenken dat msn veel makkelijker voor je is als je een ASS hebt dan echt face-to-face contact. waarom? omdat je dan moeite schijnt te hebben met begrijpen wat mensen bedoelen met gezichtsuitdrukkingen, mimiek, intonatie en dergelijke, en moeite hebt die zelf op een goede manier te gebruiken. bij msn zijn die niet van toepassing dus dat maakt het een stuk makkelijker.
ik merk trouwens (net als funlover) bij m'n broer dat hij steeds meer groeit op sociaal en emotioneel gebied. overigens is mijn broer dr ook nooit op onderzocht.
ohja, en ook wat me wel opvalt bij mn broer, is de enorme hang naar regelmaat. iets waarmee hij het mijn ouders heel moeilijk kon maken vroeger. als er visite kwam, moest hij weten hoe laat(precies!!), en als ze ook maar een paar minuten eerder of later kwamen was hij helemaal van slag. en aan veranderingen moet ie lang wennen. sinds 3 maanden heb ik een vriend, en t begint voor hem nu wel te wennen, maar in t begin had ik het idee dat hij liever had dat mn vriend gewoon niet zou komen. (is niet zo fijn als je zoiets merkt/vermoed)
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 22 sep 2004 09:04

Compensatie zou goed kunnen Parkiet. Aan de ene kant geloof ik dat msn of een forum o.i.d. laagdrempeliger is en je daarom geen last hebt van het misverstaan van nonverbale communicatie. Maar aan de andere kant bij mensen die geen Asperger of andere autistisch verwante stoornis hebben zorgt juist het ontbreken van nonverbale info vaak tot misverstanden. Je hoort dan vaak dat woorden op scherm anders, vaak harder en ongenuanceerder overkomen dan in het echt. Dus ik weethet echt niet.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 sep 2004 11:11

RECI-TATIVO schreef:Compensatie zou goed kunnen Parkiet. Aan de ene kant geloof ik dat msn of een forum o.i.d. laagdrempeliger is en je daarom geen last hebt van het misverstaan van nonverbale communicatie. Maar aan de andere kant bij mensen die geen Asperger of andere autistisch verwante stoornis hebben zorgt juist het ontbreken van nonverbale info vaak tot misverstanden. Je hoort dan vaak dat woorden op scherm anders, vaak harder en ongenuanceerder overkomen dan in het echt. Dus ik weethet echt niet.

Tja, bij autisten (of moet ik zeggen mensen met autisme, politiek correct) ontbreekt de nonverbale informatie ook bij face-to-face contact, omdat ze het niet goed begrijpen en integreren in de boodschap als geheel. Ook hebben ze vaak zelf moeite met hun eigen lichaamstaal om een boodschap over te brengen en met oogcontact. Daarom kan dit soort contact bij hen ook vaak problemen opleveren, in ieder geval sneller dan bij anderen.
Dat zorgt er dus voor dat iemand met autisme meestal beter is in telefonisch of msn-contact. Daarbij heb je geen last van het non-verbale aspect van de communicatie.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 22 sep 2004 18:46

Airke schreef:Tja, bij autisten (of moet ik zeggen mensen met autisme, politiek correct) ontbreekt de nonverbale informatie ook bij face-to-face contact, omdat ze het niet goed begrijpen en integreren in de boodschap als geheel. Ook hebben ze vaak zelf moeite met hun eigen lichaamstaal om een boodschap over te brengen en met oogcontact. Daarom kan dit soort contact bij hen ook vaak problemen opleveren, in ieder geval sneller dan bij anderen.
Dat zorgt er dus voor dat iemand met autisme meestal beter is in telefonisch of msn-contact. Daarbij heb je geen last van het non-verbale aspect van de communicatie.

heel mooi gezegd. Er zit een heel groot verschil tussen Autisme en Autisme.....er zijn daarom ook verschillende vormen, zware vormen en lichte vormen!! Ik heb ook een autistisch jongetje in mijn stageklas gehad en ook wat PDD-Nossers...tzijn mensen met een gebruiksaanwijzing. Maar heel gaaf om mee om te gaan!

Tis ook fijn als je weet als iemand het hebt. Tis geen excuus maar je weet gweoon soms waarom iemand zo doet en je kan er rekening mee houden. Het is gewoon iemadn met gebruiksaanwijzing en als je da tweet is er makkelijker mee om te gaan!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 15 okt 2004 19:18

leuk om te zien dat er ook eens aandacht aan pdd-nos en andere stoornissen word gegeven. ik heb 2 schoonbroers die adhd hebben en dat is soms wel lastig en een maatje van me heeft pdd-nos. ik merk dat het vooral voor anderen mensen heel moeilijk is om in te schatten hoe ernstig het kan zijn en hoe moeilijk het kan zijn voor een gezin.

heb nog steeds respect voor de wijze waar mn schoonouders daarmee omgingen. 8)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 okt 2004 18:52

Ik heb zelf een zoon met ADHD en PDD-NOS en geloof me dat is heel zwaar asls opvoeder (ben 36, :) ) Dankzij veel begeleiding van een medisch kinder dag verblijf (ging hij heen vanaf 2 jaar , 5 dagen in de week ) video home training en begeleiding van school uit , CED, en boeken en door zelf naar maatschappelijk werk te gaan etc. ben ik een heel eind gekomen maar soms voel ik me heel verdrietig en vraag me af hoe het in de toekomst er uit ziet voor hem

Kinderen met deze stoornis hebben behoefte aan regelmaat en rust en duidelijkheid, Normale sociale kenmerken zoals groeten, bedanken etc moet je er in slijpen bij deze kinderen omdat ze niet beseffen wat er van ze verwacht wordt. Het heeft bv 8 jaar geduurd voor hij mijn moeder een handje heeft gegeven uitzich zelf terwijl hij daar toch elke woensdag kwam (en natuurlijk ook op andere dagen) dus dat was paar jaar geleden voor mijn moeder natuurlijk wel een heel speciaal moment.

Verbaal ontbreekt het hem niet aan woorden en dan bedoel ik zowel positief als negatief, wat dat betreft is het net een politicus , discussie's verlies je gegarandeerd.

Maar om eens een leuk voorbeeld te geven wat ik laatst mee maakte. We gingen wandelen en ik zag een voetgangers bord. ik vraag wat betekent dat, zegt mijn zoon, handje vast houden,

Kortom kinderen met pdd nos kunnen dingen soms letterlijk opvatten en zien niet de betekenis van boodschappen in.

zijn nog wel meer dingen hoor maar ik laat het hier even bij voor het moment

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 okt 2004 21:23

Tja.. het is heel ingewikkeld... ik weet dat mijn vader dr ook last van heeft... en dat doet bij mij wel het belletje rinkelen dat ik er zelf ook wat van kan hebben, en eventuele kinderen van mij later dus ook.. wat mij heel moeilijk lijkt...
Zelf hoop ik (beroepsmatig) later mensen met juist deze problematiek (autisme, PDD-NOS, asperger ed) te kunnen helpen. Te niet doen zal nooit kunnen, maar ik zie er een uitdaging in om ze te helpen....
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

nicx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nicx » 29 dec 2004 21:52

ik werk met mensen met een autistische stoornis. dit is bijzonder interressant, maar ook enorm moeilijk en vermoeiend. t lastige is dat je niet in de koppies kunt kijken. iets wat ik dolgraag een keer zou willen :(
een aantal van mijn clienten zijn van een erg laag niveau en zijn ook fysiek aggressief. een extra moeilijkheidsfactor dus.

regelmaat en structuur. en vooral geen verandering.
hey you! need an asperine?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 dec 2004 22:40

nicx schreef:regelmaat en structuur. en vooral geen verandering

veranderingen moeten er zeker niet komen.

Ik heb zus met een vorm van autisme. Als er veranderingen zijn, dan zijn we nog niet jarig......
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 01 jan 2005 11:28

Mijn broertje van bijna twaalf heeft ook PDD-NOS. Dat weten we nu sinds een paar jaar en het heeft in het begin ons gezin wel een beetje op z'n kop gezet.Zo moesten we er ineens allemaal aan gaan denken dat we dingen preciezer zouden omschrijven, zodat hij wist waar hij aan toe was, konden wel eigenlijk niet meer zomaar ineens iets tussendoor doen, omdat hij dan van slag zou raken.
Dat was eerder natuurlijk ook wel zo, maar dan dachten we dat het gewoon een lastig ventje was enzo.
Maar nu zijn we met z'n allen ingesteld op rust en regelmaat en dat gaat gelukkig goed!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 04 apr 2006 22:43

Gevoelens je wilt ze delen met zovelen
Maar de gedachten worden met moeite verwoord
En de boodschap is verstoord

Het begrijpen van de ander zijn taal is een heel verhaal
Woorden door elkaar soms is het zo raar.
ze worden door elkaar gehaald, en zo is er een boodschap onbedoeld verknald

Ik wil zo graag begrijpen wat de ander zegt maar soms is er die muur
Soms drijf je onbewust mensen in het nauw , en krijg je een snauw
Waarom wil het niet lukken , en moet ik voor de ellende bukken.

De wereld is al zo somber en grauw , het is niet wat ik wilde en ook niet wat ik bedoel
Ik wil uiten mijn gevoel, niet begrepen of vaak verkeerd.. het is alsof ik uitingen nooit heb geleerd

Waarom is alles soms zo complex
Waarom voelt een ander zich bedreigd
Waarom is de argwaan soms zo groot..

Waarom ziet iemand alleen die ene kant van mij
Waarom kijkt men niet over de muur van het gevoel en zien ze pas echt wat ik bedoel

schop !

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2006 22:48

:wink: :wink:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 apr 2006 23:27

@ Spons, hij is mooi!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 05 apr 2006 09:31

mw schreef:
nicx schreef:regelmaat en structuur. en vooral geen verandering

veranderingen moeten er zeker niet komen.

Ik heb zus met een vorm van autisme. Als er veranderingen zijn, dan zijn we nog niet jarig......

Toch kun je structuur ook heel anders opvatten. Op het moment loop ik stage in een psychiatrisch ziekenhuis, op een afdeling met verstandelijk gehandicapten met een autistische stoornis, en daarbij ook nog een psychaitrische stoornis. Het is erg moeilijk om er achter te komen wat ze voelen en denken, maar tegelijkertijd ook een hele overwinning als je er toch achter komt! Structuur is belangrijk, maar dan in de vorm van duidelijkeheid! Natuurlijk is het belangrijk om structuur aan te bieden maar de hospitalisatie ligt ook weer hierin op de loer. Daarom is m.i. duidelijkheid een belangrijk gegeven.
- Home is in my head -

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 apr 2006 20:14

Mijn broertje heeft een lichte vorm van PDD-NOS, dat weten we nog niet zo lang. Dat houd in dat zijn motoriek veel slechter is, geestelijk loopt hij achter, hij gedraagd zich op vaak het niveau van mijn broertje van 7.

Bij mijn vader is het niet bewezen, hij wil zich niet laten testen, maar mijn moeer weet het zeker. Mijn vader gedraagd zich anders dan anders, wat weer ontaard in ruzie, want mijn moeder moet ook eens leren haar mond dicht te houden, en te accepteren dat er niet met mijn vader te praten valt.

Maar goed, wat val ik jullie ook lastig met dit :wink:

Wat ik nog wel wil zeggen: het is moeilijk, heel moeilijk om er mee om te gaan, om het te accpeteren. Ik wens iedereen die hiermee te maken heeft in zijn of haar directe omgeveing dan ook veel sterkte en Gods liefde toe.

Terug naar “Archief”