Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 apr 2006 12:04

froske schreef:De beslissing van deze dominee is wel goed. Hij zou zijn gemeente in verlegenheid kunnen brengen met deze kwestie. Maar verder zou ik geen rede meer kunnen bedenken waarom deze man niet meer zou prediken. In feite veranderd er verder niets aan het Woord wat hij verkondigt...

Jammer dat er zo op gereageerd wordt door die jongen van 18, maar helaas zijn er nog veel meer mensen die er zo over denken, niet echt een bepaald christelijke instelling... :roll:

Prachtige reactie :)

Scheelt mij weer typen :wink:
..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 05 apr 2006 16:00

Dan wil ik van jou wel eens weten op welke basis deze predikant zondig zou zijn geweest omdat hij homo is???? Er is een verschil tussen zijn en eraan toegeven. Pas dan ben je zondig bezig.

Op geen ene basis, dat bedoelde ik ook niet. Maar ik wilde graag weten waarom je het bezwaarlijk vond maar dat is nu dus duidelijk :wink:

Het verschil tussen zijn en toegeven is nogal complex, maar daar gaat dit topic niet over. Kun je misschien even bekijken in het geloof en leven forum bij het topic over homofilie. Daar staat een vrij recente reactie hierover :wink:
- Home is in my head -

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 18:03

froske schreef:
Dat lijkt me een nogal belastend gevoel, om een homo voor je op de kansel te hebben staan. Wat niet weet, wat niet deert. Maar dat werkt bij hem dus niet meer.

Vind je het een belastend gevoel als er een homo op de kansel staat, of een belastend gevoel omdat deze man een relatie heeft?

helaas denken nog veel kerken zo; "wat niet weet, wat niet deert". Er wordt geen aandacht aan besteed, wordt dood gezwegen en zelfs niet eens voor gebeden. Natuurlijk werkt zoiets op een begeven moment niet meer. Eerlijk duurt het langst :wink:

Oog in oog staan/zitten met iemand van wie ik weet dat hij homo is vind ik sowieso niet prettig. Van vrouwen kan ik veel hebben. Ook als ze flirtachtig doen terwijl ik weet dat een relatie wat mij betreft geen optie is. Dat kan ik prima van ze verdragen. Maar m.b.t. tot mannen ligt dat voor mij heel anders. In principe ga ik er altijd vanuit dat die persoon hetero is, en zoek ik geen diepere bedoelingen achter zijn gedrag. Tot zover niks aan de hand. Maar het idee dat zo iemand voor mij gevoelens zou kunnen hebben zoals slechts een vrouw betaamt, daar voel ik me uitermate ongemakkelijk bij. Laten ze mij daar alsjeblieft niet mee belasten!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 18:07

kom op boekenlezer...

hoe moeten wij vrouwen dan wel niet tegen al die mannen aan kijken elke kerkdienst weer?
Wij moeten altijd tegen iemand aan kijken die eventueel misschien ooit nog wel is iets voor je gaat voelen.

Het is maar net hoe je er zelf over denkt, er tegen over staat en er mee om gaat. Dus jij bepaald zelf in hoeverre je er mee belast wordt ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2006 18:15

Gerdien B. schreef:kom op boekenlezer...

hoe moeten wij vrouwen dan wel niet tegen al die mannen aan kijken elke kerkdienst weer?
Wij moeten altijd tegen iemand aan kijken die eventueel misschien ooit nog wel is iets voor je gaat voelen.

Het is maar net hoe je er zelf over denkt, er tegen over staat en er mee om gaat. Dus jij bepaalt zelf in hoeverre je er mee belast wordt ;)

Dat vind ik nog wel een verschil, wat je daar noemt.
Als een vrouw op een spreekgestoelte staat en ze ziet mij en denkt bij zichzelf van mij "lekker ding!", dan zit ik daar niet mee. Maar ik vind het smerig als iemand van hetzelfde geslacht zoiets denkt. Daarmee verbied ik nog niet dat iemand van mijn geslacht uiterlijke kenmerken als mooi weet aan te duiden. Dat mag best. Ik kan ook best mannen ontmoeten waarbij ik zie dat de ene mooier is dan de ander. (En zelfs: 'die zal wel aantrekkelijk zijn in de ogen van de dames.') Maar dat heeft nog niks met aantrekkingskracht te maken. Dat komt ongeveer overeen met bijvoorbeeld het mooi vinden van een auto.
Maar als man je aangetrokken gaan voelen tot een andere man zoals dat alleen tot een vrouw betaamt, dat is wat anders. Daar heb ik niks mee, en wil ik ook absoluut niks mee te maken hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 18:19

als ik jou wass, zou ik er gewoon nuchter mee omgaan!

Als ik zo moest na gaan denken bij elke lesbische vrouw, dan kan ik beter van werk plek veranderen want er lopen er 2 om me heen op het werk.
Hoe krampachtiger jij er mee omgaat, hoe zwaarder je het voor jezelf maakt ;)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 05 apr 2006 19:24

Precies :!:

Blijkbaar heb je ook een vrij hoge eigendunk als je zo praat, boekenlezer. Niet alle homo's vallen op mannen zoals jij, dus waar maak je je druk om? Als ik alle hetero vrouwen moest gaan ontwijken omdat ze "misschien wel wat voor me zouden voelen" dan kan ik beter de rest van m'n leven in m'n eigen huis blijven zitten en er nooit meer uit komen!

Maar als man je aangetrokken gaan voelen tot een andere man zoals dat alleen tot een vrouw betaamt

Het lijkt erop dat je je ogen sluit voor de realiteit. Er bestaan nu eenmaal homo's en door hen te ontlopen veranderen ze toch ook niet spontaan tot hetero :wink:

Volgens mij zou het heel goed voor je zijn om eens met een homo te praten. Misschien heb je wel negatieve ervaringen met die mensen en wil je er daardoor niets mee te maken hebben?
- Home is in my head -

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 apr 2006 19:30

Mannelijke homo's zijn vaak enorm aardig tegen vrouwen, en met vrouwelijke homo's (of lesbie's maakt niet uit) heb ik persoonlijk geen problemen. Ik ken er een aantal. En ik zou ze er ook nooit op aanspreken, ik ben persoonlijk van mening dat er mensen zijn die dat beter kunnen. En als ik er al iets van zou zeggen, zou ik er bij zeggen: hoe je ook bent, wie je ook bent, wat je ook doet, ik respecteer je omdat ik dat wil en omdat ik dat moet.

En wat die jongen heeft gezegd is weer een prachtig voorbeeld voor de Islam om te zeggen: Kijk eens hoe vredelievend die Christenen zijn? Geweldig zulke mensen die hard meehelpen om de reputatoie van Christenen de grond in te trappen.

En wat de dominee betreft: het enige wat ik voor hem kan doen is bidden. Commentaar krijgt hij al genoeg waarschijnlijk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 19:38

waarschijnlijk???? dat weet ik wel zeker! :(

maar je hebt wel gelijk, de homo's die ik ken zijn onzettend lief!
(kan ik wel zeggen: ze worden toch niet verliefd op mij en ik heb al verkering :mrgreen: )

vergeet ook niet dat homo's ook onze naasten zijn. We moeten ze net als alle andere mensen behandelen. Dit dus in onze daden, woorden en gedachten!

Ga gewoon met ze om, je hebt net zo veel/ weinig kans dat ze verliefd op je worden als dat een meisje verliefd op je zal worden :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 apr 2006 23:01

Ach..wat mijn standpunt ook is; ik heb niks tegen homo's...heb twee homosexuele vrienden en voel me daar super bij!!!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 apr 2006 10:20

Als ik de reacties van Boekenlezer lees heb ik het idee dat hij bang is dat iedere persoon met een andere geaardheid als hem, verliefd om hem kan worden. Weet je, ik ben hetero, kom iedere dag op 4 stations, zie misschien wel meer dan 2000 mannen, nou de meeste zie ik niet eens. Laat staan verliefd worden :mrgreen:
Homo's gaan echt niet achter iedere man aanhollen om iets van jou te willen hor :wink:
Ik heb een aantal mannelijke vrienden waar ik nooit verliefd op zou worden, dat geldt net zo goed voor homo's.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2006 10:37

marina87 schreef:Als ik de reacties van Boekenlezer lees heb ik het idee dat hij bang is dat iedere persoon met een andere geaardheid als hem, verliefd om hem kan worden. Weet je, ik ben hetero, kom iedere dag op 4 stations, zie misschien wel meer dan 2000 mannen, nou de meeste zie ik niet eens. Laat staan verliefd worden :mrgreen:
Homo's gaan echt niet achter iedere man aanhollen om iets van jou te willen hor :wink:
Ik heb een aantal mannelijke vrienden waar ik nooit verliefd op zou worden, dat geldt net zo goed voor homo's.

Dat begrijp ik. Het zit voor mij dan ook niet zozeer in het verliefd worden. Het is meer het idee (het zou heel eventueel kunnen dat..., waarbij ik een kans van 0,1% al te veel vind).
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 06 apr 2006 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2006 10:38

Dat begrijp ik. Het zit voor mij dan ook niet zozeer in het verliefd worden. Het is meer het idee.
Ze willen ook niet 'alleen maar' seks met je hoor. Je zou banger moeten zijn voor vrouwen, daar zijn er meer van dan homofilie mannen..

En ja het is alleen gevoel, dus eigenlijk geen geldig argument.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 12:13

Ik heb geen problemen met een homo op de kansel. Als hij of zij de gemeente levendig weet te houden en de diensten ter ere Gods houdt - de taken van een dominee - dan lijkt me dat voldoende. Maar ik heb de indruk dat ik in deze een minderheidsstandpunt inneem.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 apr 2006 12:31

Ik ben het helemaal eens met Optimatus.

Terug naar “Archief”