Juist, over de positieve kant ben ik het eens!!! Maar hoe scherm jij je af dan...je voelt zoveel(letterlijk)
Een van de redenen waarom ik bijna altijd met een koptelefoon op loop en naar beneden kijk is een vorm voor mij om wij wat terug te trekken, ook van alle prikkels die ik krijg. Ik weet niet of je The Matrix hebt gezien. In het eerste deel gaat Morpheus met Neo terug naar de wereld en ze lopen midden in New York in tegengestelde richting een drukke verkeersovergang over. Morpheus loopt perfect tussen alle mensen door, en zij langs hem heen. Neo moet zigzaggen, aan de kant springen en loopt (omdat hij een vrouw in een rood pakje voorbij ziet lopen) tegen iemand aan. Zo voel ik mij vaak ook, als ik bijvoorbeeld op Utrecht Centraal loop (afgelopen woensdag, komende zaterdag, komende woensdag); iedereen komt op mij af, terwijl je eigenlijk gewoon tussen allerlei mensen doorloopt..
Hoe weet je of je iets goed aanvoelt?
Dat maakt niet uit, je voelt het, en zoals jij het voelt zo is het voor jou (en bij mij is het vaak 'goed' aangevoeld; hooguit verkeerd omschreven).
En hoe weet je dat anderen dingen die jij ziet, hoort en vooral ruikt niet zien, horen of ruiken Rolling Eyes Vooral ruiken is toch in hoge mate subjectief?
Zien en zien is twee, uiteraard zie jij ook een persoon lopen, maar jij kijkt met een ander brilletje iedereen heeft bepaalde prikkels alleen ervaar ik ze gewoon veel meer denk ik. Misschien kun je het vergelijken met exacte temperatuur en gevoelstemperatuur. En bij mij thuis is het gewoon een feit dat ik erg goed ruik, als ik boven zit en beneden (twee verdiepingen naar onderen) brand er wat aan roep ik naar mijn mama in de kamer; volgens mij brand er wat aan (op dat moment ruikt mijn moeder het ook (en nee ik zit niet boven de kamer, en nee er is geen luchtafvoer van de keuken naar mijn kamer).
Zoals mystery al zegt:
Het valt niet echt te controleren inderdaad WAT iemand ruikt en of je het zelfde ruikt. Maar het is wel zo dat mensen met de eigenschap hooggevoeligheid een scherpere neus hebben, dingen sneller ruiken en ook in heftigere mate.
Je ziet hetzelfde, maar je ervaard het anders, extremer misschien. Zo ook met geur, geluid endergelijke.. Sensitiviteit zit in in de lucht maar in je hoofd. Bijvoorbeeld als ik nu nadenk en ik probeer iemand te herinneren dan herinner ik me vooral de kaaklijn, de ogen, de manier van lopen en de sleutelbeenderen, ik heb daar niet echt opgelet; ik weet ze wel.
Maar ook dingen van toen ik klein was, ik weet nu nog het geluid wat de stuurkar maakte (die oranjemetrode van de kleuterschool).