HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 apr 2006 09:01

rafaell schreef:Ruiken is erg lastig meetbaar hoor :wink: En het blijft maar de vraag of we allebei op hetzelfde doelen als we het over gaslucht hebben.

Het valt niet echt te controleren inderdaad WAT iemand ruikt en of je het zelfde ruikt. Maar het is wel zo dat mensen met de eigenschap hooggevoeligheid een scherpere neus hebben, dingen sneller ruiken en ook in heftigere mate.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 09:47

Juist, over de positieve kant ben ik het eens!!! Maar hoe scherm jij je af dan...je voelt zoveel(letterlijk)
Een van de redenen waarom ik bijna altijd met een koptelefoon op loop en naar beneden kijk is een vorm voor mij om wij wat terug te trekken, ook van alle prikkels die ik krijg. Ik weet niet of je The Matrix hebt gezien. In het eerste deel gaat Morpheus met Neo terug naar de wereld en ze lopen midden in New York in tegengestelde richting een drukke verkeersovergang over. Morpheus loopt perfect tussen alle mensen door, en zij langs hem heen. Neo moet zigzaggen, aan de kant springen en loopt (omdat hij een vrouw in een rood pakje voorbij ziet lopen) tegen iemand aan. Zo voel ik mij vaak ook, als ik bijvoorbeeld op Utrecht Centraal loop (afgelopen woensdag, komende zaterdag, komende woensdag); iedereen komt op mij af, terwijl je eigenlijk gewoon tussen allerlei mensen doorloopt..

Hoe weet je of je iets goed aanvoelt?
Dat maakt niet uit, je voelt het, en zoals jij het voelt zo is het voor jou (en bij mij is het vaak 'goed' aangevoeld; hooguit verkeerd omschreven).

En hoe weet je dat anderen dingen die jij ziet, hoort en vooral ruikt niet zien, horen of ruiken Rolling Eyes Vooral ruiken is toch in hoge mate subjectief?
Zien en zien is twee, uiteraard zie jij ook een persoon lopen, maar jij kijkt met een ander brilletje iedereen heeft bepaalde prikkels alleen ervaar ik ze gewoon veel meer denk ik. Misschien kun je het vergelijken met exacte temperatuur en gevoelstemperatuur. En bij mij thuis is het gewoon een feit dat ik erg goed ruik, als ik boven zit en beneden (twee verdiepingen naar onderen) brand er wat aan roep ik naar mijn mama in de kamer; volgens mij brand er wat aan (op dat moment ruikt mijn moeder het ook (en nee ik zit niet boven de kamer, en nee er is geen luchtafvoer van de keuken naar mijn kamer).

Zoals mystery al zegt:
Het valt niet echt te controleren inderdaad WAT iemand ruikt en of je het zelfde ruikt. Maar het is wel zo dat mensen met de eigenschap hooggevoeligheid een scherpere neus hebben, dingen sneller ruiken en ook in heftigere mate.
Je ziet hetzelfde, maar je ervaard het anders, extremer misschien. Zo ook met geur, geluid endergelijke.. Sensitiviteit zit in in de lucht maar in je hoofd. Bijvoorbeeld als ik nu nadenk en ik probeer iemand te herinneren dan herinner ik me vooral de kaaklijn, de ogen, de manier van lopen en de sleutelbeenderen, ik heb daar niet echt opgelet; ik weet ze wel.

Maar ook dingen van toen ik klein was, ik weet nu nog het geluid wat de stuurkar maakte (die oranjemetrode van de kleuterschool).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 10:48

Raido schreef:Maar ook dingen van toen ik klein was, ik weet nu nog het geluid wat de stuurkar maakte (die oranjemetrode van de kleuterschool).

Of geuren van vroeger. Ik weet nog precies hoe mijn kleren roken als ik bij oma had geslapen. Soms als ik - soms onbewust - een luchtje ruik (parfum oid) denk ik heeeel sterk aan een bepaald persoon, meestal heeft die persoon dan dat luchtje. Als bepaalde mensen dezelfde geur gebruiken werkt dat soms heel verwarrend, zeker als dat i.m.o. tegengestelde mensen zijn..

Zouden mensen die hooggevoelig zijn (niet om te stickeren) ook een beter geheugen hebben dan anderen? Mensen staan vaak versteld om wat ik mij nog herinner en wat ik met wat associeer. Herkennen jullie dat?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 apr 2006 11:19

joos schreef:
Raido schreef:Maar ook dingen van toen ik klein was, ik weet nu nog het geluid wat de stuurkar maakte (die oranjemetrode van de kleuterschool).

Of geuren van vroeger. Ik weet nog precies hoe mijn kleren roken als ik bij oma had geslapen. Soms als ik - soms onbewust - een luchtje ruik (parfum oid) denk ik heeeel sterk aan een bepaald persoon, meestal heeft die persoon dan dat luchtje. Als bepaalde mensen dezelfde geur gebruiken werkt dat soms heel verwarrend, zeker als dat i.m.o. tegengestelde mensen zijn..

Zouden mensen die hooggevoelig zijn (niet om te stickeren) ook een beter geheugen hebben dan anderen? Mensen staan vaak versteld om wat ik mij nog herinner en wat ik met wat associeer. Herkennen jullie dat?

Nee, dat hoeft niet denk ik. Maar ik denk wel dat mensen met hooggevoeligheid zich dingen aan de hand van iets kunnen herinneren (associatie). Ik heb zelf niet echt een megagoed geheugen, maar ik kan me bijv. wel iets goed herinneren als ik op de plaats zelf ben. Ik heb bijv. onder het wandelen een diepzinnig gesprek gehad met iemand en als ik weer een keer op die plek loop, herinner ik me bijna letterlijk wat er toen is gezegd. Ook dingen van vroeger herinner ik me als ik op de plek van vroeger ben. Anders herinner ik het me maar erg slecht.
Maar goed, dat is mijn ervaring en ik ben maar één van... :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2006 11:36

Ik vraag me af of geuren en geluiden onthouden heel veel met HSP te maken heeft. Ik denk dat iedereen herinneringen die aan een bepaalde geur of bepaalde muziek gekoppeld zijn altijd weer zal krijgen bij het ruiken of horen ervan. Zo weet ik ook nog precies de geur van mijn eerste vriendinnetje en weet ik mij bij bepaalde nummers nog precies voor de geest te halen bij welke situatie ze 'horen', terwijl ik absoluut niet HSP ben.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 05 apr 2006 12:24

Aragorn schreef:Ik vraag me af of geuren en geluiden onthouden heel veel met HSP te maken heeft. Ik denk dat iedereen herinneringen die aan een bepaalde geur of bepaalde muziek gekoppeld zijn altijd weer zal krijgen bij het ruiken of horen ervan. Zo weet ik ook nog precies de geur van mijn eerste vriendinnetje en weet ik mij bij bepaalde nummers nog precies voor de geest te halen bij welke situatie ze 'horen', terwijl ik absoluut niet HSP ben.

Dat herken ik ook.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 12:39

rafaell schreef:
Aragorn schreef:Ik vraag me af of geuren en geluiden onthouden heel veel met HSP te maken heeft. Ik denk dat iedereen herinneringen die aan een bepaalde geur of bepaalde muziek gekoppeld zijn altijd weer zal krijgen bij het ruiken of horen ervan. Zo weet ik ook nog precies de geur van mijn eerste vriendinnetje en weet ik mij bij bepaalde nummers nog precies voor de geest te halen bij welke situatie ze 'horen', terwijl ik absoluut niet HSP ben.

Dat herken ik ook.

Dat herken ik ook.

Ik krijg het idee dat bij veel dingen HSP gehaald wordt, terwijl de 'nuchteren' dat ook prima kunnen hebben.

Ik heb ook een behoorlijk goed geheugen met datums die nergens op slaan en die je toch opgeslagen hebt, en inderdaad geuren, kleuren etc. die je aan andere mensen/ gebeurtenissen doen denken.

Er moet niet doorgedraafd worden...

André

Berichtdoor André » 05 apr 2006 12:50

Raido schreef:Zo voel ik mij vaak ook, als ik bijvoorbeeld op Utrecht Centraal loop (afgelopen woensdag, komende zaterdag, komende woensdag); iedereen komt op mij af, terwijl je eigenlijk gewoon tussen allerlei mensen doorloopt..
Deze ken ik wel ja, ik ken ook dat de gangpaden van de supermarkt 'lopen' terwijl ik zelf loop, ook redelijk 'eng'
Ja ik heb wel eens gezegd toen ik nog werkte, het lijkt wel alsof ik hier de enige ben met een geheugen. (was uiteraard wel handig voor de rest, maar dat was nu weer net niet de bedoeling);/
Toen ben ik maar gaan leren te vragen: wat denk jezelf?
Maar soms kon ik het niet laten om te zeggen, 2 weken geleden stond de info die je zoek in dát boek op pagina 3-15, wsl nu nog wel.;/

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 apr 2006 13:00

Tobbe schreef:
rafaell schreef:

Dat herken ik ook.

Dat herken ik ook.

Ik krijg het idee dat bij veel dingen HSP gehaald wordt, terwijl de 'nuchteren' dat ook prima kunnen hebben.

Ik heb ook een behoorlijk goed geheugen met datums die nergens op slaan en die je toch opgeslagen hebt, en inderdaad geuren, kleuren etc. die je aan andere mensen/ gebeurtenissen doen denken.

Kan ik ook onderschrijven, inclusief de datums. ('k Geloof dat we wel wat overeenkomsten hebben, Tobbe. ;))

Je kon trouwens wel merken dat er hier een hoop gevoelige mensen reageren, gezien de commotie een paar pagina's terug (nu niet gaan slaan, a.u.b.).

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 apr 2006 13:01

André schreef:
joos schreef:Zouden mensen die hooggevoelig zijn (niet om te stickeren) ook een beter geheugen hebben dan anderen? Mensen staan vaak versteld om wat ik mij nog herinner en wat ik met wat associeer. Herkennen jullie dat?
Ja ik heb wel eens gezegd toen ik nog werkte, het lijkt wel alsof ik hier de enige ben met een geheugen. (was uiteraard wel handig voor de rest, maar dat was nu weer net niet de bedoeling);/
Toen ben ik maar gaan leren te vragen: wat denk jezelf?
Maar soms kon ik het niet laten om te zeggen, 2 weken geleden stond de info die je zoek in dát boek op pagina 3-15, wsl nu nog wel.;/

Klopt dus niet, is zeker niet voorbehouden aan HSP'ers, zie boven.
Laatst gewijzigd door Airke op 05 apr 2006 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 05 apr 2006 13:04

Ow, ik pas ook wel in meer dan 1 'hokje'. :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 apr 2006 13:14

Ik ben absoluut niet HSP en ben wel een kei in onthouden van verjaardagen. Borkdude is wel HSP (denk ik) en hij heeft een geheugen als een zeef. Dat heeft meer met andere dingen te maken...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 14:09

Ik zeg altijd: ik onthoud de dingen die er niet toe doen (voor jullie). Ik vergeet stelselmatig afspraken, maar onthoud wel de kleur van een auto in Feldkirch of dat een legoblokjes tussen de planken van het balkon op vakantie in Braz door konden (alleen op een bepaalde plaats); van die eigenlijk nutteloze dingen.

Ik denk dat het meer een groot gamma van herinneringen zijn dan dat het een goed geheugen is :)

Ik vraag me af of geuren en geluiden onthouden heel veel met HSP te maken heeft. Ik denk dat iedereen herinneringen die aan een bepaalde geur of bepaalde muziek gekoppeld zijn altijd weer zal krijgen bij het ruiken of horen ervan. Zo weet ik ook nog precies de geur van mijn eerste vriendinnetje en weet ik mij bij bepaalde nummers nog precies voor de geest te halen bij welke situatie ze 'horen', terwijl ik absoluut niet HSP ben.
Dat heeft er dan ook weer geen klap mee te maken. Ik dacht dat we hier op RW daar eens een topic over gehad hadden. Het boek De geur van Rottend Hout uit de Cock-reeks is daar op gebaseerd (http://www.boekbesprekingen.nl/cgi-bin/ ... oek=606104)

Ik heb ook een behoorlijk goed geheugen met datums die nergens op slaan en die je toch opgeslagen hebt, en inderdaad geuren, kleuren etc. die je aan andere mensen/ gebeurtenissen doen denken. Er moet niet doorgedraafd worden...
Gelukkig doen wij 'on nuchtere' mederefowebbers die wel Hoger/Hoog/Hypersensitief zijn dat ook niet. ;)

Ik heb een beeetje het gevoel dat je wat te graag een HSP'er als iets aparts wilt zien. Het is gewoon een gamma aan verschillende dingen, die over het algemeen niet in die mate voorkomen bij mensen, sommige mensen hebben dat wel, en dan gaat het niet om 4 van de 100 puntjes maar zeg maar 75 van de 100 punten. Ik denk ook dat jezelf erg goed weet wanneer je hoogsensitief bent.. Het is uiteraard leuk om allerlei dingen bij jezelf te herkennen die zoveel mensen voelen en zien.

Personen die hoogsensentief zijn ervaren het alleen denk ik wat anders. Daarbij nog dit: ik vind het wat 'lullig' om een hoogsenentieve mensen te bestempelen als 'onnuchter' (je maakt immers de split HSP'ers | nuchteren). Ik ben een ijskonijn en zo nuchter als een geheelonthouder, en best hoogsensitief.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 17:33

Airke schreef:
Tobbe schreef:
rafaell schreef:

Dat herken ik ook.

Dat herken ik ook.

Kan ik ook onderschrijven, inclusief de datums. ('k Geloof dat we wel wat overeenkomsten hebben, Tobbe. ;))

Je kon trouwens wel merken dat er hier een hoop gevoelige mensen reageren, gezien de commotie een paar pagina's terug (nu niet gaan slaan, a.u.b.).

Wat studeer je? Toevallig ook Nederlandse taal en cultuur?

Inderdaad, het was moeilijk maar het is me gelukt om niet te reageren.. Maar het was moeilijk...

Mensen, het gros van de rw-ers hier is een HSP. Nu vraag ik me af, hoe kun je weten dat je béter ruikt/ziet/onthoudt etc. dan een doorsnee Nederlander, én dat dat dan weer komt door HSP.
Je kunt zelf toch ook niet weten wat iemand onthoudt/ruikt/ziet... Zoals Raido met zijn hoofdtelefoon, ik zie er daar van dagelijks meer mét dan zonder. Allemaal HSP - zeker als ze ook nog een keer naar de grond kijken - ?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 17:37

Door te communiceren met je medemens misschien??? 8)

Terug naar “Archief”