wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 17:46

Optimatus schreef:
Gerdien B. schreef:als het goed is zijn alle gereformeerden christenen ;)

Maar niet alle christenen zijn gereformeerd en ik zie ook geen noodzaak voor de stelling dat alle christenen per definitie in het licht der Reformatie moeten staan, doch in het licht van Christus.

dat hoeft ook heel niet!
christenen moeten God volgen en meer niet!! Er staat nergens dat dat perse op een Lutherse, calvinistische of wat voor manier dan ook moet.

Wees christen naar eer en geweten en boven al in vol vertrouwen op God
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 apr 2006 17:52

|:)|

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 19:10

Optimatus schreef:Even een kleine pitstop: is het echt nodig om GEREFORMEERD te zijn? Is CHRISTELIJK (zonder verdere toevoeging) niet voldoende?

Nou lijkt het een woordenspel te gaan worden.
Zo van: het gaat erom dat je in die ene flat woont. En of dat nou stomtoevallig op de 2de of de 3de verdieping is, dat maakt geen moer uit.
Zo lijkt de grote bak van het christendom zijn vakjes te krijgen, die dan mooi naast elkaar liggen, met als namen: gereformeerd, rooms-katholiek, oosters-orthodox, etc. En ja, je zal stomtoevallig wel in een bepaald hokje zitten...
Maar je maakt mij toch niet wijs dat het maar een neutrale aangelegenheid is als iemand tot Maria bidt, om eens een voorbeeld te noemen.
Toen Jerobeam de gouden kalveren in Dan en Betel instelde kreeg hij wel een profeet op bezoek, en die zei niet: "Ja joh, ook goed! Jij doet het op jouw manier!" (Zie 1 Koningen 12 en 13.)
En de leer dat je zelf voldoende moet presteren met eigen goede werken om de toegang tot de hemel te verdienen, dat is toch om het van in je broek te doen?! Dat is een leer die onze verlorenheid niet gepeild heeft, en ons een oppervlakkige oplossing aandraagt.

Helaas doet populaire praat, die er van de buitenkant mooi uitziet, het weer goed, constateer ik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2006 22:45

Gerdien B. schreef:
Optimatus schreef:

Maar niet alle christenen zijn gereformeerd en ik zie ook geen noodzaak voor de stelling dat alle christenen per definitie in het licht der Reformatie moeten staan, doch in het licht van Christus.

dat hoeft ook heel niet!
christenen moeten God volgen en meer niet!! Er staat nergens dat dat perse op een Lutherse, calvinistische of wat voor manier dan ook moet.

Oh ja...dus dan mag dat geheel op mn eigen manier...ook met (ik geef hiermee niemand een trap) het aanbidden van heiligen, vagevuur en zo???

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 22:49

essieee schreef:
Gerdien B. schreef:
Optimatus schreef:

dat hoeft ook heel niet!

Oh ja...dus dan mag dat geheel op mn eigen manier...ook met (ik geef hiermee niemand een trap) het aanbidden van heiligen, vagevuur en zo???

ik snap eerlijk gezegt niet hoe jij tot die conclusie komt na aanleiding van mijn posting :roll:

Als je God wilt volgen in vol vertrouwen, dan doe je dat naar Zijn wil!
God heeft Zijn wil bekend gemaakt in de Bijbel. Daar staat nergens dat vagevuur eerst komt voor je naar de hemel mag gaan.
Daar staat dat je juist GEEN andere heiligen mag eren naast God!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2006 22:54

Gerdien B. schreef:
essieee schreef:
Gerdien B. schreef:
Optimatus schreef:

dat hoeft ook heel niet!

ik snap eerlijk gezegt niet hoe jij tot die conclusie komt na aanleiding van mijn posting :roll:

God heeft Zijn wil bekend gemaakt in de Bijbel. Daar staat nergens dat vagevuur eerst komt voor je naar de hemel mag gaan.

Zoals jij ook weet hebben we pas zo'n dienst bezocht....die persoon wordt ook gezien als een waar christen...hoe zit dat dan....??
Dat is NIET in het licht van de reformatie en wel vol vertrouwen op God zeg maar!

Nogmaals...ik doel niet bewust op iemand al lijkt het daar maybe wel op!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 22:58

essieee schreef:
Gerdien B. schreef:ik snap eerlijk gezegt niet hoe jij tot die conclusie komt na aanleiding van mijn posting :roll:

Zoals jij ook weet hebben we pas zo'n dienst bezocht....die persoon wordt ook gezien als een waar christen...hoe zit dat dan....??
Dat is NIET in het licht van de reformatie en wel vol vertrouwen op God zeg maar!

Nogmaals...ik doel niet bewust op iemand al lijkt het daar maybe wel op!!

ik snap er nu nog minder van :roll:

ik ken geen christen die in vagevuur en andere heiligen naast God stelt .

de reformatie is ook niet HET christelijk geloof. Er kunnen ook christenen zijn die op een andere, maar toch Bijbelse manier, in God geloven

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 23:00

@ Essieee
Wellicht is het niet duidelijk geworden, maar de dienst die wij bezochten, kende op geen enkele wijze heiligenvererering op de wijze waarop God vereerd wordt, dit in tegenstelling tot in de RKK alwaar een actieve heiligen- en Mariacultus is ontwikkeld door het feit dat die kerk Christus op een grote afstand van de gelovige plaatste en het gat tussen Hem en de gelovige moest worden opgevuld met allerhande parabelen.

@ Boekenlezer
Met mijn opmerking heb ik willen aangeven dat ik de Reformatie niet als het eindstation van de zoektocht naar het ware Christendom beschouw. Het zou van een enorme misplaatste arrogantie getuigen om alleen deze ene stroming binnen de Kerk als de enig ware te beschouwen - Rome doet dit ook middels ondermeer de doctrine van de pauselijke onfeilbaarheid, maar ik krijg de indruk dat diverse andere kerkgenootschappen hier op hun manier (al dan niet) vrolijk aan meedoen.

De vergelijking met koning Jerobeam I doet niet terzake. Deze stelde een totaal andere eredienst in voor andere goden en liet God eenvoudigweg staan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 05 apr 2006 00:33

Optimatus schreef:@ Essieee
Wellicht is het niet duidelijk geworden, maar de dienst die wij bezochten, kende op geen enkele wijze heiligenvererering op de wijze waarop God vereerd wordt, dit in tegenstelling tot in de RKK alwaar een actieve heiligen- en Mariacultus is ontwikkeld door het feit dat die kerk Christus op een grote afstand van de gelovige plaatste en het gat tussen Hem en de gelovige moest worden opgevuld met allerhande parabelen.

Om daar dus even op terug te komen, dan is het dus niet helemaal om het even (wat essie dus ook bedoelde denk ik, ik proefde dat ook even), op welke manier of traditie je God volgt. Aangezien een traditie als het Rooms-Katholicisme duidelijk niet-bijbelse kenmerken heeft. Een beweging als de reformatie heeft dat willen hervormen om de kerk terug te brengen op bijbelse grondslag.
Dat je God moet volgen in vol vertrouwen kan mee instemmen, maar of dat geheel naar je eigen eer en geweten (lees: eigen manier) kan, waag ik te betwijfelen. Zo ook of het om het even is, welke "traditie" je aanhangt, om het zo maar even te noemen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 05:56

Flappie schreef:Om daar dus even op terug te komen, dan is het dus niet helemaal om het even (wat essie dus ook bedoelde denk ik, ik proefde dat ook even), op welke manier of traditie je God volgt. Aangezien een traditie als het Rooms-Katholicisme duidelijk niet-bijbelse kenmerken heeft. Een beweging als de reformatie heeft dat willen hervormen om de kerk terug te brengen op bijbelse grondslag.
Dat je God moet volgen in vol vertrouwen kan mee instemmen, maar of dat geheel naar je eigen eer en geweten (lees: eigen manier) kan, waag ik te betwijfelen. Zo ook of het om het even is, welke "traditie" je aanhangt, om het zo maar even te noemen.

daarom heb ik hier boven ook al aan proberen te geven dat alles wel op Bijbelse gronden moet. In vol vertrouwen met God houdt ook in dat je naar Zijn regels gaat leven. Als je God wil volgen dan wil je naar Zijn regels leven en niet naar die van jezelf.
Het lijkt mij daarom ook duidelijk dat je binnen de regels die God ons gegeven heeft naar eer en geweten moet handelen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 apr 2006 07:18

Optimatus schreef:

Maar niet alle christenen zijn gereformeerd...

In de diepste zin van het woord ("gereformeerd") is dat wel zo. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 07:38

de reformatie is ook niet HET christelijk geloof. Er kunnen ook christenen zijn die op een andere, maar toch Bijbelse manier, in God geloven
Ken je die niet persoonlijk of zijn rooms-katholieken geen christenen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2006 09:42

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:Even een kleine pitstop: is het echt nodig om GEREFORMEERD te zijn? Is CHRISTELIJK (zonder verdere toevoeging) niet voldoende?

Nou lijkt het een woordenspel te gaan worden.
Zo van: het gaat erom dat je in die ene flat woont. En of dat nou stomtoevallig op de 2de of de 3de verdieping is, dat maakt geen moer uit.
Zo lijkt de grote bak van het christendom zijn vakjes te krijgen, die dan mooi naast elkaar liggen, met als namen: gereformeerd, rooms-katholiek, oosters-orthodox, etc. En ja, je zal stomtoevallig wel in een bepaald hokje zitten...
Maar je maakt mij toch niet wijs dat het maar een neutrale aangelegenheid is als iemand tot Maria bidt, om eens een voorbeeld te noemen.
Toen Jerobeam de gouden kalveren in Dan en Betel instelde kreeg hij wel een profeet op bezoek, en die zei niet: "Ja joh, ook goed! Jij doet het op jouw manier!" (Zie 1 Koningen 12 en 13.)
En de leer dat je zelf voldoende moet presteren met eigen goede werken om de toegang tot de hemel te verdienen, dat is toch om het van in je broek te doen?! Dat is een leer die onze verlorenheid niet gepeild heeft, en ons een oppervlakkige oplossing aandraagt.

Helaas doet populaire praat, die er van de buitenkant mooi uitziet, het weer goed, constateer ik.

Het probleem is dat je nu wijst naar anderen... want om Jerobeams godsdienst met de gereformeerde te vergelijken lijkt me wat cru. Het probleem is alleen dat we dit wel vaak toepassen op andere kerkstromingen, maar niet op de de onze.

Stel dat die profeet bij ons in de kerk komt. Zou hij dan zeggen: Ja joh, jullie doen het ook goed ook... de leer is in ieder geval prima en dat je eigen tradities zo belangrijk vindt en zelfs mensen veroordeeld die zich daar niet aan houden, dat jullie in levensstijl vaak heel onchristelijk zijn, dat is jullie manier, maakt allemaal niet uit? Je hebt het over mooie praat die er van de buitenkant mooi uitziet... opnieuw wil ik zeggen: Kijk niet alleen naar anderen, maar ook naar eigen kerkverband. Hoe vaak lijken daar de woorden en daden niet mooi en vroom maar kom je als je meer gaat kijken de meest onchristelijke praktijken tegen? Het verhaal van Gerdien is daar een heel duidelijk voorbeeld van en helaas ken ik veel te veel van dat soort verhalen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 apr 2006 10:10

Raido schreef:

Ken je die niet persoonlijk of zijn rooms-katholieken geen christenen?

ik ken mensen die rooms katholiek zijn, maar zij noemen zich zeker geen christen!

Daarbij ken ik geen rooms katholiek iemand die Essieee ook kent ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 10:47

ik ken mensen die rooms katholiek zijn, maar zij noemen zich zeker geen christen!
Vreemd hoor ;) Nou goed ik ken dus aardig wat christenen die in de rooms-katholieke kerken. Al geloven ze nogal wat voor mij vage dingen ben ik niet een persoon die ze als niet-christen zou bestempelen :) Wat ik in jou schrijven een beetje proef.

Over heiligen naast God stellen, daar is een topic over (door mij, hoe kan het anders :P) bij religie algemeen/voorbidding. Maar om nog even wat ontopic te blaten..

Ben ik gereformeerd? Ik heb een bevindelijk-gereformeerde opvoeding genoten, ik kerk in de Gereformeerde Gemeente, vind de Statenvertaling toch nog steeds erg fijn, zij het dan om het mooie taalgebruik en niet om de vertaling zelf. Omdat ik toch wel verbonden met die traditie ben ik denk nog steeds te scharen onder gereformeerd, toch zijn er denk ik veel dingen waarbij ik er niet onder val :)

Ik denk ook niet dat dat erg is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”