wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2006 15:21

Gerdien B. schreef:Ik kan niet begrijpen dat de gergem blijft groeien!!

vraag me ook af hoelang dit door zal gaan. Ik denk niet lang iig :roll:

Die groei is wel degelijk natuurlijke aanwas, plus wat leden van andere bevindelijke kerken die switchen allicht. Weinig mensen die van buitenaf bij de GerGem komen hoor. Zo achterhaald is het idee dus niet.... Maar inderdaad, steeds meer jongeren gaan de Ger Gem de rug toe keren.... dus het aantal zal binnenkort ook wel gaan dalen... niet zo verwonderlijk...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2006 15:29

essieee schreef:Je bent wel erg nefgatief Gerdien...Vind ik niet echt tof; ook de gergem heeft goede kanten!

Moet je dan positief zijn als je als gelovige in de kerk wordt aangekeken en men niet wil geloven dat je een echte gelovige bent, omdat je anders wel een rok zou dragen en dat soort flauwekul? Is het dan raar dat ze zo kritisch is? Jezus was ook kritisch naar de farizeers toe en relativeerde het ook niet een beetje onder het mom van: "ach, ze hebben ook wel hun goede kanten"

@Elbert: Is er niet ook de roeping je bij een kerk te voegen die in leer én leven christelijk is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 04 apr 2006 15:30

essieee schreef:Ach ja, ik ben oud.ger.gem gedoopt, nu hersteld hervormd meelevend lid

Bij mij het zelfde, ik ben nu al gewoon lid, onder zeer droevige omstandigheden zijn wij uit de oud.ger.gem gegaan. Dit zomaar van de een op de andere dag, de rede daartoe was zeer terecht. (Wat ik niet allemaal gaat vertellen wat dan ben ik wel een paar uurtjes bezig!) Nu mijn we net lid geworden bij de hhk van papendecht, die overigens kerken in het kerk gebouw van de ogg, 'mijn' oude kerk dus. Ik zelf vind het ontzettend moeilijk om te kiezen tussen bepaalde kerken, maar wijsheid komt met de jaren zeggen ze, dus hierbij hopelijk ook!! :)
Ik ben zelf niet zo iemand die elke zondag in een andere kerk gaat zitten, ik ga ook niet naar elke dominee, naar sommige kan ik gewoon niet luisteren (niet qua stem ofzo, maar hoe zij de leer van God brengen, dat voelt bij mij verkeert aan, ik ga geen namen noemen van dominee's). Ook vind ik het heel vreemd dat in sommige verbanden heel snel aangenomen wordt dat je bekeerd bent, tewijl dat in andere kerken helemaal niet zo is, ik zeg niet dat die mensen het niet kunnen zijn, maar een mens moet niet over een mens gaan oordelen. Mijn opa (helaas is hij overleden) was dominee, en een echt bekeerd mens, en als ik hoor hoe sommige mensen (ook andere dominee's) over hem praten, vind ik dat zo erg...! De mensen oordelen hem naar zijn vroegere leven, terwijl hij het daar zelf ook heel moeilijk mee heeft gehad! Er waren zelfs mensen die hem haten! Dat kan toch niet? Dat is toch geen naastenliefde? Moet je een mens al gelijk afschrijven omdat hij vroeger verkeerd heeft geleefd?
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 apr 2006 15:34

Marnix schreef:@Elbert: Is er niet ook de roeping je bij een kerk te voegen die in leer én leven christelijk is?

Nee, er is de roeping om kerk te zijn die in leer én leven christelijk is. Ik heb geen behoefte om naar een andere kerk over te stappen omdat daar het gras groener zou zijn (wat later meestal toch tegen blijkt te vallen). Alleen als ik de kerk uitgeknikkerd word of als m'n geloofsleven er zwaar onder zou lijden, is het een optie om van kerk te wisselen.

Sowieso is de hele kerkelijke verdeeldheid in Nederland (met de extra optie van kerkshoppen) een beschamende zaak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 15:39

Ik heb ook altijd geroepen dat ik in de ger gem blijf.
Maar ik kan er mijn geloof niet tot uiting brengen zoals ik hem zou willen brengen. Ik wordt aan verschillende kanten daar in beperkt.

Ger.gem heeft ook zeker zijn goede punten.
Alleen ze zijn nu met 1 grote fout bezig die ze niet onder ogen willen zien:
van eigen gemaakte regeltjes, tradities maken ze wetten waar ze ook nog de zaligheid aan op hangen

Daarbij durven ze echt totaal geen enkel verandering door te voeren.

Zodra zij hier aan gaan werken en hier over in discussie durven te gaan, dan zou het voor mij in de gergem een stuk aangenamer worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 15:39

elbert schreef:Overigens onderschrijf ik je pleidooi voor het levend-gereformeerd zijn van harte: ik hoop dat iedereen zich door de Schrift laat gezeggen en daar ook uit leeft.

Maar ook leden van andere kerkgenootschappen, die niet gereformeerd zijn, laten zich door de H. Schrift gezeggen en leven daaruit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 15:44

essieee schreef:Je bent wel erg negatief Gerdien...Vind ik niet echt tof; ook de gergem heeft goede kanten!

Gerdien B. schreef:ik ben negatief omdat dit het geen is wat ik zelf zie!!
tenslotte zit ik zelf elke zondag nog in de gergem!

Daarbij spreek ik vele jongeren uit de gergem.
en over het algemeen hoor ik dat ze tegen de zelfde dingen aan lopen. De 1 na de ander denkt er over om uit de ger gem te stappen of gaat al.
Van mijn leeftijd genoten zijn er verschillende al over gegaan naar de hervormde kerk.

Als de jeugd weg trekt, wat houden ze dan in de toekomst nog over?

tuuuk blijft er ook een deel van de jeugd in de gergem maar ik twijfel er aan of die groep groter is dan de groep die weggaat.

'k Heb zelf net ook weer eens een paar negatieve noten gekraakt, al ging dat niet zozeer over de Gereformeerde Gemeenten.
Zelf heb ik het gevoel, dat ik de Gereformeerde Gemeenten, vergeleken met andere kerkverbanden zo heel beroerd nog niet vind. Wat dat betreft kan ik essieee wel gelijk geven.
Natuurlijk, er valt altijd wel wat te vinden wat niet helemaal in orde is. Maar daar loop ik bij andere kerken net zo goed tegenop.
Afgelopen zondag heb ik weer eens wat zitten lezen in Gij waart mijn hulp, een boek waarin 20 bijdragen van GerGem-predikanten staan, en dan lees ik toch dingen die mij echt kunnen boeien.
Als ds. P. van Ruitenburg schrijft: "God past de rijkdom van verlossing dus niet in één keer toe, maar neemt de tijd om zaken te laten doordringen en maakt plaats voor meer en andere aspecten van het werk der verlossing. Zonder een orde des heils zou het bevindelijke leven erg grijs en vlak zijn. Het is echter rijk, diep en veelzijdig." (blz. 58), dan denk ik wel bij mijzelf: daar zit zeker heel wat in!
En dat hoofdstuk van ds. L. Blok was ook erg mooi! Daar had ik niks op aan te merken. (Niks ten nadele van de schrijvers die ik nu verder niet noem!)
En ik heb zelf onder de prediking in de Gereformeerde Gemeenten ook wel eens onvergetelijke momenten beleefd. Ik zou het dus uitermate jammer vinden als dat overschaduwd zou raken door andere zaken. Ik hoop dat dat goede altijd zal blijven.

Bij zg. lichtere kerken maak ik mij wel eens zorgen of het onderscheid tussen waar en vals geloof niet te vaag blijft. Dat men bijvoorbeeld een materialistische levensstijl erop na houdt, maar ondertussen heel gerust in de kerk zit onder het mom van de genade, denkend dat er niks aan de hand is.
Bij de GKV heb ik diverse zorgen: hoeveel gereformeerd besef leeft daar nog? In hoeverre komt het doorleven van ellende-verlossing-dankbaarheid nog aan de orde? Staat het daar niet erg in schril contrast met het net genoemde citaat van ds. P. van Ruitenburg? En dat met een korreltje zout nemen van het schriftgezag als tendens tegenwoordig? En ik zou nog veel meer kunnen noemen...

De kerk die voor 100% goed is, heb ik nooit kunnen vinden. En dat maakt mij wel eens wat milder naar sommige kerken, al kan ik het dan niet laten om eerlijk te zeggen wat ik denk, ook als het kritisch is.
Mensen worden ook wel eens erg kritisch op hun eigen kerk, omdat ze er met hun eigen neus tegenaan lopen, denk ik. Dat maakt relativeren lastiger. Ik krijg echter hoe langer hoe meer de indruk dat relativeren de enige manier is om nog enigszins tevreden lid van een kerk te kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 04 apr 2006 15:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 04 apr 2006 15:49

Boekenlezer schreef:De kerk die voor 100% goed is, heb ik nooit kunnen vinden.

Is die er wel dan? Elke kerk heeft tog zijn zwakheden om het maar zo te noemen.
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 16:14

elbert schreef:
Boekenlezer schreef:Meer dan eens heb ik de indruk dat de kerkelijke gemeente niet anders te omschrijven valt dan als een ramp. (Of ben ik nu weer wat erg somber?)

Ja, dan ga je volgens mij iets tever. Hoezeer de kerkelijke gemeente ook van haar plaats mag zijn, ze is niettemin gemeente des Heeren, die geroepen is.
Overigens onderschrijf ik je pleidooi voor het levend-gereformeerd zijn van harte: ik hoop dat iedereen zich door de Schrift laat gezeggen en daar ook uit leeft.

Dat ik het zo zei, is omdat ik er wel eens somber van kan worden wat ik allemaal zie.
Dat de gemeente des Heeren geroepen is, onderschrijf ik. Maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel alsof er wel vele geroepenen zijn, maar weinig uitverkorenen, om het zo eens te zeggen. En dan uiteraard niet in de betekenis van: een grote groep die er verder ook niks aan kan doen. Want ieder gemeentelid is verantwoordelijk voor de eigen doodsheid. Mij bekruipt het gevoel dat het met de kerk net zo vergaat als met het volk Israël, zoals Paulus dat beschrijft in 1 Kor. 10:5: En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
Wanneer hoor je iemand nu eens over dat werk van de Geest in zijn leven spreken? Waarom staan we als kerkgangers niet enthousiast onze ontdekkingen uit te wisselen die we afgelopen week in de Bijbel hebben gedaan? Of hebben we niks ontdekt? Hoe komt dat toch, dat gevoel dat materiële zaken velen zo hoog zitten, en dat men daar blijkbaar wel warm voor loopt? Ik vind het allemaal zo krom! En dan heb ik het over iets wat in alle kerkgenootschappen wel lijkt te spelen.
Wat is het toch? Is er geen geestelijk leven? Of is het er wel, maar durft men er niet open over te zijn?
Ik vraag me werkelijk af waar de schat van de meesten is. (Daarbij denkend aan Mattheüs 6:21)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2006 16:20

Andréa B. schreef:
Boekenlezer schreef:De kerk die voor 100% goed is, heb ik nooit kunnen vinden.

Is die er wel dan? Elke kerk heeft tog zijn zwakheden om het maar zo te noemen.

Het zou betekenen dat de kerk dan uit allemaal springlevende kerkleden bestaat, allemaal bekeerden. En dat men daarbij ook nog eens de Bijbel ijverig onderzoekt, om licht te krijgen over alle zaken waarover men vragen heeft. Dat mag er ineens geen water meer bij de wijn, en dat zijn we niet gewend. Dat zou een heuse cultuurschok zijn!
De kerk bestaat doorgaans uit ongeschikte hoorders van het evangelie, om het eens te zeggen met woorden die terug te vinden zijn in het Schatboek van Ursinus.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 04 apr 2006 16:23

Boekenlezer schreef:Het zou betekenen dat de kerk dan uit allemaal springlevende kerkleden bestaat, allemaal bekeerden.

Maar leden die zijn aangenomen tijdens de belijdenis op een waarzaligmakend geloof zijn toch bekeerd?
deze kerkverbanden bestaan dus uit 100% springlevende kerkleden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 17:20

Even een kleine pitstop: is het echt nodig om GEREFORMEERD te zijn? Is CHRISTELIJK (zonder verdere toevoeging) niet voldoende?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 17:25

als het goed is zijn alle gereformeerden christenen ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 apr 2006 17:30

eigenlijk zouden we juist EEN kerk moeten zijn en niet 50 :wink:
- Home is in my head -

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 17:43

Gerdien B. schreef:als het goed is zijn alle gereformeerden christenen ;)

Maar niet alle christenen zijn gereformeerd en ik zie ook geen noodzaak voor de stelling dat alle christenen per definitie in het licht der Reformatie moeten staan, doch in het licht van Christus.

Terug naar “Archief”