seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: seks buiten het huwelijk niet verboden volgens de bijbel

Berichtdoor Maja de Bij » 02 apr 2006 20:41

_annemarie_ schreef:Wat vinden jullie hiervan?

Arme Rebekka. Uitgehuwelijkt aan een onbekende man in een onbekend land, meegenomen door de knecht van die man's vader. Een ongewis avontuur tegemoet. Ze hebben elkaar nog niet ontmoet of ze duiken al het bed in. Pas daarna krijgt hij haar lief. Kortom, een gruwelijke geschiedenis, die voor Rebekka gelukkig nog een beetje goed afloopt. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hier serieus naar terugverlangen of dit als maatgevend willen stellen. Ik vind het pure barbarij.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2006 20:47

Maja de Bij schreef:
_annemarie_ schreef:Wat vinden jullie hiervan?

Arme Rebekka. Uitgehuwelijkt aan een onbekende man in een onbekend land, meegenomen door de knecht van die man's vader. Een ongewis avontuur tegemoet. Ze hebben elkaar nog niet ontmoet of ze duiken al het bed in. Pas daarna krijgt hij haar lief. Kortom, een gruwelijke geschiedenis, die voor Rebekka gelukkig nog een beetje goed afloopt. Ik kan me niet voorstellen dat mensen hier serieus naar terugverlangen of dit als maatgevend willen stellen. Ik vind het pure barbarij.

Ja...hoe zou zij zich hieroinder gevoeld hebben...brrrrrr!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 apr 2006 21:29

dat kunnen "wij" ons waarschijnlijk niet voorstellen ,maar toen was het heel "normaal". Tegenwoordig nogsteeds in die culturen.
what the soul hides, blood tells

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:32

_annemarie_ schreef:Pas hoorde ik van iemand de theorie dat volgens de bijbel seks buiten het huwelijk best mag. (.....) Wat vinden jullie hiervan?

als je wil kan je alles wel op een manier goed praten.
Als je trouwplannen maakt, beloof je elkaar al dat je bij elkaar zult blijven, dat je de ander niet zult verlaten. Anders moet je gewoon weg niet trouwen. Dus dan zou je dan ook al geslachtsgemeenschap mogen hebben? want voor elkaar weet je toch al dat je bij elkaar blijft.
De volgende zegt dan: ja maar, ik neem pas verkering als ik zeker weet dat ik met die persoon ook wil trouwen, dus dan mag het ook in verkeringstijd.

snap je... je kan dit anders zo ver door gaan trekken als je zelf wilt. Waar is dan de grens nog?

Maak je keuzes in vertrouwen met God! Wij zijn zo goed in oordelen, veroordelen en alles naar onze hand te zetten, maar laten we persoonlijk aan God vragen wat Hij wil dat jij doet!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 14:35

Even een aanvulling, Gerdien ;) Ik ben te eigenwijs om iets te doen als ik niet weet waarom. En toch wacht ik met seks tot ik getrouwd ben. Daar zijn genoeg redenen voor. Je hoeft niet als een kip zonder kop Gods regeltjes te volgen. Ik ben het wel met je eens hoor: vraag God wat je het beste kunt doen en dan helpt Hij je om te kiezen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:37

Je hoeft niet als een kip zonder kop Gods regeltjes te volgen.

dat moet je nooit doen!

je moet in vertrouwen en in gebed God volgen ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2006 11:36

Overigens neig ik ernaar te denken dat als je echt de bijbelse lijn wilt volgen je ook niet moet zoenen voor het huwelijk. Als je dat wel doet doe je al dingen die in de tijd van de bijbel hoogst ongebruikelijk waren en wat is dan nog het verschil met seks?

André

Berichtdoor André » 04 apr 2006 12:17

Aragorn schreef:Overigens neig ik ernaar te denken dat als je echt de bijbelse lijn wilt volgen je ook niet moet zoenen voor het huwelijk. Als je dat wel doet doe je al dingen die in de tijd van de bijbel hoogst ongebruikelijk waren en wat is dan nog het verschil met seks?
Hier wil ik wel graag een tekst verwijzing over lezen samen met je.
Oo wacht, 'overigens neig ik' bijna overheen gelezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2006 12:21

Er zijn mensen die niet tongzoenen voor ze getrouwd zijn.
Overigens ben ik van mening dat je de bijbel niet zo goed kunt gebruiken voor richtlijnen hierover. Vraag 't rechtstreeks aan God, dat werkt vast beter ;) Voor ons iig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2006 12:23

Wat ik ermee wilde zeggen is dat de manier waarop wij met trouwen en verkeringen om plegen te gaan niet terug te vinden is in bijvoorbeeld het oude testament. Toen was seks buiten het huwelijk niet echt gebruikelijk, maar dat geldt lang niet alleen daarvoor.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2006 12:24

Aragorn schreef:Wat ik ermee wilde zeggen is dat de manier waarop wij met trouwen en verkeringen om plegen te gaan niet terug te vinden is in bijvoorbeeld het oude testament. Toen was seks buiten het huwelijk niet echt gebruikelijk, maar dat geldt lang niet alleen daarvoor.

Dat bedoel ik.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 apr 2006 16:14

Aragorn schreef:Overigens neig ik ernaar te denken dat als je echt de bijbelse lijn wilt volgen je ook niet moet zoenen voor het huwelijk. Als je dat wel doet doe je al dingen die in de tijd van de bijbel hoogst ongebruikelijk waren en wat is dan nog het verschil met seks?

Juist. Of zoals ik al eerder aangaf: waar ligt de grens, als zoenen wel mag en De Daad niet?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 apr 2006 15:48

Ik heb even wat verwijderd. On topic maar weer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2006 15:49

Waarbij ik niet onvermeld wil laten dat 'bekennen' het geworden is. :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 apr 2006 00:56

Alle voors en tegens zijn op dit forum ooit al gezegd, denk ik. Het laatst-gesloten topic heeft als een van de laatste posts iets in de lijn van: uiteindelijk blijft het een gewetens-kwestie. En daar ben ik het mee eens. Alleen denk ik dat wel redelijk duidelijk is, dat het bijbels gezien de bedoeling is dat je met maximaal 1 persoon seks hebt in je hele leven (tenzij de ander overlijdt).

Ik stel voor dat we alle overwegingen die ooit in topics over "seks voor het huwelijk" gepost zijn bundelen in een boekje:

Bekennen of verkennen?
Overwegingen bij seksualiteit voor het huwelijk
Een bloemlezing

Volgens mij zou dat ontzettend informatief zijn :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”