HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 01 apr 2006 17:43

marina87 schreef:Ik wilde hierover nog iets van mezelf vertellen, en ooit ook aan mensen met wie ik samen moet werken van mijn opleiding. Maar in de reacties van dit topic voel ik me echt belachelijk gemaakt en uitgelachen... :(
Kdenk niet dat ik het nog doe...

Ik zei, dat als er écht problemen waren, je er een minder algemeen etiket op moest plakken. Ik zeg verder over niemand iets.

En verder moet je zelf weten wat je doet of niet doet. Ik zal je er niet om smeken.

Btw, wie lacht hier?

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 01 apr 2006 18:45

Ik niet :D

Nogmaals, natuurlijk zijn er mensen die er echt last van hebben.
Ik pleit alleen voor het goed onderzoeken of je het hebt en inderdaad, zoals Tobbe ook zei, het goed definieren van HSP.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 apr 2006 15:57

Dit topic heb ik niet gemaakt om te brabbelen over bekende Nederlanders die het interessant vinden om zichzelf etiketjes op te plakken en hoe belachelijk je dat vind. Open dat een topic in Slow Chat met titel 'Bekende Nederlanders die aandacht nodig hebben'. :x

Die lijst op de eerste pagina staat er niet om te kijken of je hoog sensitief bent maar om even een overzicht te geven wat de kenmerken kunnen zijn. Logisch dat iedereen wat herkend, als ik voor school psychische stoornissen aant bestuderen ben herken ik ook welleens iets wat ik zelf ook heb. Net zoals een zwart-witdenker geen persoon met borderline hoeft te zijn, terwijl een persoon met borderline vaak wel zwart-wit denkt. Iemand met ADHD is vaak druk, maar iemand die druk is hoeft geen ADHD te hebben.

Graag vanaf nu respectvol a.u.b.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 02 apr 2006 15:58

erg christelijke reacties hier hoor... ik sta ervan versteld. Er wordt een mededeling gedaar over wat HSP inhoudt... vervolgens lijk het wel of de wereld vergaat... Vertel je mening, maar doe dat niet op een asociale manier... echt beschamend...
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 03 apr 2006 10:49

Teh Smiem schreef:erg christelijke reacties hier hoor... ik sta ervan versteld. Er wordt een mededeling gedaar over wat HSP inhoudt... vervolgens lijk het wel of de wereld vergaat... Vertel je mening, maar doe dat niet op een asociale manier... echt beschamend...

Je hebt helemaal gelijk!
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor believer » 03 apr 2006 15:32

O,o... herkenbaar. Ik heb een boek hierover gelezen, en inderdaad herkende ik heel veel van mijn eigenschappen in HSP-symptomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het gelijk heb, maar wel dat ik sommige dingen iets anders opvat dan anderen. Daar moet ik dan ook mee leren omgaan, dat niet iedereen kijkt als ik. Daarbij vind ik dat sommige HSP-eigenschappen erg positief kunnen zijn, maar het kan jezelf natuurlijk heel veel energie kosten! In het boek staan wel veel goede tips, af en toe een beetje vaag maar wel leerzaam: 'hoogsensitiviteit als kracht' van Carolina Bont.
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 03 apr 2006 16:06

marina87 schreef:Dit topic heb ik niet gemaakt om te brabbelen over bekende Nederlanders die het interessant vinden om zichzelf etiketjes op te plakken en hoe belachelijk je dat vind. Open dat een topic in Slow Chat met titel 'Bekende Nederlanders die aandacht nodig hebben'. :x

Die lijst op de eerste pagina staat er niet om te kijken of je hoog sensitief bent maar om even een overzicht te geven wat de kenmerken kunnen zijn. Logisch dat iedereen wat herkend, als ik voor school psychische stoornissen aant bestuderen ben herken ik ook welleens iets wat ik zelf ook heb. Net zoals een zwart-witdenker geen persoon met borderline hoeft te zijn, terwijl een persoon met borderline vaak wel zwart-wit denkt. Iemand met ADHD is vaak druk, maar iemand die druk is hoeft geen ADHD te hebben.

Graag vanaf nu respectvol a.u.b.

Apart, er gaan twee reacties over een Nederlander die bekend is, dus zoveel wordt daar niet over gebrabbeld hoor.

Had je btw dat topic ook niet HSP moeten noemen, maar HSP-liefhebbers.

Wat moeten we dan met dat overzicht van jou doen, je mag niks herkennen, je mag er niet belachelijk over doen (wie trouwens); mogen we er wel over discussiëren?? En wat wil je nu eigenlijk met al die voorbeelden van borderline en ADHD zeggen?

Teh Smiem schreef:erg christelijke reacties hier hoor... ik sta ervan versteld. Er wordt een mededeling gedaar over wat HSP inhoudt... vervolgens lijk het wel of de wereld vergaat... Vertel je mening, maar doe dat niet op een asociale manier... echt beschamend...

Die quote van jou is zo offtopic dat het ook niet christelijk meer is. Sinds wanneer mag je allerlei vage praktijkjes niet meer nuchter en kritisch bekijken? Volgens mij versta je dat namelijk onder 'een asociale manier' je mening vertellen.

Áls er een wereld vergaat, is het de jouwe. (geef bij de weg ook meteen even een inhoudelijke reactie)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 16:27

bloob schreef:

Je hebt helemaal gelijk!

Hij heeft helemaal geen gelijk.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 apr 2006 16:30

Punt 1: zeg ik dat er VEEL gebrabbeld wordt over bekende Nederlanders? het gaat er om dat er een aandachttrekkende Nederlander bij wordt gehaald en niet om de hoeveelheid berichtjes

Punt 2:Waarom zou ik het HSP-liefhebbers noemen? Volgens God moeten we iedereen liefhebben. Dus als ik dit topic zó had genoemd had je niet meegepraat?

Punt 3: Met AL die voorbeelden over ADHD en borderline? al die al die? ik maak alleen duidelijk dat een bepaald kenmerk nog niet direct op een ziektebeeld hoeft te duiden. Maar dat snap jij zelf heel goed!

Punt 4: Ik vind jouw reactie naar Teh Smiem kant nog wal raken. Ten eerste is hij NIET offtopic, want hij heeft feedback over hoe bot mensen hier reageren. Ten tweede snap ik niet waarom jij zijn reactie
onchristelijk vind. Hij wil juist dat mensen liefdevoller tegen elkaar reageren, dat lijkt me juist christelijk.

Punt 5: Ik val niet onder vage praktijkjes, en andere mensen ook niet. En wat betreft nuchter en kritisch bekijken, als ik jouw was zou ik eerst proberen wat empathie te krijgen voor je naaste.

Áls er een wereld vergaat, is het de jouwe. (geef bij de weg ook meteen even een inhoudelijke reactie)

Deze reactie naar Teh Smiem hoef ik sowieso geen feedback op te geven, het spreekt voorzich dat dit kant noch wal raakt.

Groet, Marina

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 apr 2006 16:32

Aragorn schreef:
bloob schreef:

Je hebt helemaal gelijk!

Hij heeft helemaal geen gelijk.

welles..nietes..
concretiseren a.u.b.!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 16:39

Hehe, welaan dan. :P

1. Ik zie nergens asociale opmerkingen.
2. Ik zie nergens onchristelijke opmerkingen.
3. Het lijkt niet alsof de wereld vergaat.

Verder heeft joos natuurlijk gelijk dat er ook mensen zijn die er echt last van hebben en het wel degelijk als een probleem in hun dagelijks leven ervaren. Ook, of waarschijnlijk vooral, zij hebben last van de huidige hsp-hype omdat ze dan op één hoop gegooid worden met sneue wannabe's a la Daphne Deckers .

André

Berichtdoor André » 03 apr 2006 16:52

Aragorn schreef:Hehe, welaan dan. :P

1. Ik zie nergens asociale opmerkingen.
2. Ik zie nergens onchristelijke opmerkingen.
3. Het lijkt niet alsof de wereld vergaat.

Verder heeft joos natuurlijk gelijk dat er ook mensen zijn die er echt last van hebben en het wel degelijk als een probleem in hun dagelijks leven ervaren. Ook, of waarschijnlijk vooral, zij hebben last van de huidige hsp-hype omdat ze dan op één hoop gegooid worden met sneue wannabe's a la Daphne Deckers .

1. Ik zie geen HSP hype, en al helemaal geen huidige.
2. De koppeling hype/en er echt last van hebben in je dagelijks leven doet pijn bij sommige mensen. (denk aan je eigen score van 4 zegt wellicht iets over je inlevingsvermogen)
3. Waarom ben je sneu als je serieus hinder hebt van HSP klachten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 16:57

1. Ik wel. Volg de media en de mensen die er last van zeggen te hebben, vergelijk dat met 5 jaar geleden en trek je conclusies.
2. Wellicht, daarom is die hype voor mensen die er echt last van hebben ook helemaal niet handig.
3. Ik had het juist over mensen die er niet serieus hinder van hebben maar het wel interessant vinden om een psychisch labeltje te hebben.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 03 apr 2006 17:10

Het valt me altijd op dat als het in refoweb gaat over zulk soort onderwerpen, een heleboel bezoekers mega sensitief zijn (alhoewel het in dit topic nog mee valt). Ik vind dat wel een interessant gegeven, maar hoe komt dit? Zijn het gewoon gevoelige mensen die dit forum bezoeken, of krijg je bij iedereen zulke reacties van herkenning.
vergeet het korreltje zout niet

André

Berichtdoor André » 03 apr 2006 17:16

Zenk schreef:Het valt me altijd op dat als het in refoweb gaat over zulk soort onderwerpen, een heleboel bezoekers mega sensitief zijn (alhoewel het in dit topic nog mee valt). Ik vind dat wel een interessant gegeven, maar hoe komt dit? Zijn het gewoon gevoelige mensen die dit forum bezoeken, of krijg je bij iedereen zulke reacties van herkenning.
Lees mee is mijn advies, misschien krijg je een antwoord op je vragen.....

Terug naar “Archief”