Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 31 mar 2006 23:21

Waarom de hoornvliezen niet?
Dat ziet niemand toch? (Je ogen zitten toch dicht?)

Mijn broer heeft een hoornvlies gekregen,
prachtig! :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 apr 2006 10:18

ogen gaa vaak open...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 apr 2006 15:12

mw schreef:ogen gaa vaak open...

Sorry, maar dat is onzin.

Na de hoornvliesdonatie word het oog afgedicht met een oogkapje. Hier word het ooglid overheen getrokken. Het kan dus nooit meer open gaan.

Zowel bij huid- als bij hoornvliesdonatie houdt men er altijd rekening mee dat de donor opgebaard kan worden zodat nabestaanden afscheid kunnen nemen.

Bij huiddonatie houd dit in dat de armen vrij blijven. Nabestaanden zien dus helemaal niets van de donatie. Informeer eens bij de diverse brandwondencentra, deze zitten om huid te springen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 apr 2006 22:21

zeg nooit nooit!

bij mijn opa kregen ze ook zijn ogen niet goed dicht. Dit was een vreselijk akelig gezicht :?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 03 apr 2006 15:13

Huid wordt voornamelijk van de bovenbenen gehaald. Het gaat ook om een heel dun 'plakje' waardoor je een soort schaafwond op het been ziet, de huid wordt dus niet volledig weggesneden waardoor je zo op de spier zou kijken.

In alle gevallen geldt dat men er voor zorgt dat de donor netjes opgebaard kan worden. Ik zeg niet dat hier niets fout kan gaan, maar dat zal bij hoge uitzondering zijn, en ook als je geen donor bent kan er bij het opbaren iets mis gaan.
Het zijn nare dingen, waar je eigenlijk niet over wilt denken. Een orgaan nodig hebben moet ik ook niet aan denken!! Dan toch maar donor zijn. :)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 apr 2006 19:05

ben net terug van bloed geven. BEn weer niet goed geworden toen ik ging zitten. Trok weer spierwit weg volgens mijn vriend en verpleegkundige en was weer even van de wereld. Echt een rare gewaarwording. Maar ik blijf bloedgeven heb ik mijn eigen voor genomen.
Maar mijn vriend wil het niet meer nu hij gezien heeft wat er kan gebeuren en hij schrok van die grote dikke naald in mijn arm :lol:

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 apr 2006 19:47

Goed dat je het toch blijft doen, ondanks dat je even wegzakt!

Hm..ik weet het nog steeds niet wat ik in moet vullen..wel of niet.. :?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 apr 2006 20:58

ik doe het wel alleen geen huid. Ja bloed wil ik echt blijven geven hebben ze echt hard nodig en het is niet pijnlijk ondanks dat ik dan elke keer wegzak :(

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 apr 2006 22:22

Gister op JV kwam er een internist (nu ouderling van onze gemeente) praten over orgaandonatie.

Het was een super leerzame avond, alleen ben ik er nog steeds niet uit :|
Tis moeilijk om een keuze te maken. En je hebt gewoon geen duidelijk uitgangspunt. In de Bijbel kan je niets erover vinden of het goed zal zijn of fout. Wel staan er een aantal teksten waar je wat aan kan hebben, maar duidelijk is de Bijbel er niet over, en dat maakt het maken van de keuze erg moeilijk en ingewikkeld. Ik weet gewoon nog steeds niet wat ik moet doen.
Zowiezo wil ik niet mn hoornvlies doneren, want dan gaat heel de oog eruit, en dat wil ik absokuut niet, ook niet voor de nabestaande.
Mn hart heb ik ook moeite mee, en er zijn er meer die dat hebben. Je hart is toch iets wat voor jou heel belangrijk is geweest in je leven, je andere organen ook wel, maar juist over het hart wordt veel gezegd in de Bijbel. Tuurlijk wordt er dan wel de ziel mee bedoeld, maar toch....

Het is ook uitgebreid gegaan over hersendood. Over wannneer iemand nu echt hersendood is en dus is overleden en doe dat dan eigenlijk allemaal gaat, enz...
Moeilijk onderwerp was het, maar toch fijn en leerzaam, alhoewel ik nog steeds mn keuze niet heb gevormd... :|
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 apr 2006 22:55

Kheb ff het topic een beetje snel doorgebladerd......

Het viel me op dat er veel over egoisme werd gesproken, als je zelf niet doneert, maar wel een donatie wil ontvangen. Er zit idd wat is, alhoewel ik het woord egoisme niet wil gebruiken, maar.....
Is het niet ook 'egoistisch', dat jij doneert, omdat jij ook graag gedoneert wil worden? Daar zit denk ik ook wel wat in, toch?

Dat er organen uit je lichaam worden gehaald, is niet erg en gaat denk ook niet tegen Gods wil in. In de Bijbel staan ook twee voorbeelden daarover.
In Genesis 50 staat:
2 En Jozef gebood zijn knechten, den medicijnmeesters, dat zij zijn vader balsemen zouden; en de medicijnmeesters balsemden Israël.
Als er gebalsemd werd, werden de organen er eerst uitgehaald. En hier lees je dus dat dat ook bij Jakob is gebeurd. Er staat nog een voorbeeld over, dacht ik, maar ik kan er nu even niet opkomen welke/waar.....
Maar, er gebeurde toen natuurlijk niet met de organen, wat er nu mee zou gebeuren.
Je kan je af vragen, of jij het schepsel van God, wat Hij naar Zijn Beeld geschapen heeft, mag mengen met elkaar. Want jij maakt dan eigenlijk van 1 schepsel, 2 schepselen. Is het dan misschien ook niet iets van 'bemoeien' met Zijn schepping? Sorry dat ik het zo zeg hoor...maar bij mij komen er ook weleens vragen naar boven
:wink:
En soms ook wel domme.....maar dit kwam nu even in me op, en kben wel benieuwd, of jullie daar ook weleens over nagedacht hebben...
Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, maar dat hoor ik dan nog wel :wink:
Afbeelding

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 apr 2006 06:39

Dippie schreef:Kheb ff het topic een beetje snel doorgebladerd......

Sorry dat ik het zo zeg hoor...maar bij mij komen er ook weleens vragen naar boven
:wink:
En soms ook wel domme.....

"Zowiezo wil ik niet mn hoornvlies doneren, want dan gaat heel de oog eruit, en dat wil ik absokuut niet, ook niet voor de nabestaande."

is daar een mooi voorbeeld van.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 09:16

volgens mij is dat anders gezegt Zareb!

het hoornvlies niet omdat het idd een naar gezicht kan zijn voor de familie. Aangezien ik ervaring heb met een overledene waarvan het oog niet dicht bleef zitten, dan is dat echt een rot gezicht.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 apr 2006 09:58

Gerdien B. schreef:volgens mij is dat anders gezegt Zareb!

het hoornvlies niet omdat het idd een naar gezicht kan zijn voor de familie. Aangezien ik ervaring heb met een overledene waarvan het oog niet dicht bleef zitten, dan is dat echt een rot gezicht.

Dat begrijp ik. Maar dat is een fout van de uitvaartondernemer geweest! Zonder op alle technische details in te gaan, is het wel degelijk mogelijk om de ogen op een esthetisch verantwoorde manier te sluiten, ook na hoornvliestransplantatie. Alleen dat kost soms even wat tijd en aandacht.
In mijn onderneming zal NOOIT iemand worden opgebaard met een oog open.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 25 apr 2006 10:25

Zareb schreef:
Gerdien B. schreef:volgens mij is dat anders gezegt Zareb!

Dat begrijp ik. Maar dat is een fout van de uitvaartondernemer geweest! Zonder op alle technische details in te gaan, is het wel degelijk mogelijk om de ogen op een esthetisch verantwoorde manier te sluiten, ook na hoornvliestransplantatie. Alleen dat kost soms even wat tijd en aandacht.
In mijn onderneming zal NOOIT iemand worden opgebaard met een oog open.

Mijn opa was opgebaard in een rouwcentrum. Nadat hij in de koeiling had gelegen, zag hij knalrood....dus ik heb mn ope nooit opgebaard zien liggen met een lijk kleur. Opzich een fijn idee om naar te kijken, maar aan de andere kant heb je ok echt het idee dat ie slaapt, omdat ie gewoon rood ziet. Ook zat hij onder het condens, dus het leek of hij heel erg zweette. En....snachts in de koeling, waren zijn mond en ogen opengegaan. Dit is toen weer dichtgeplakt met lijm, en in zn neus waren watjes gedaan, om het uitlopende vocht tegen te houden.
Sorry dat ik zo erg in details treed, maar dit is dus puur een voorbeeld dat de ondernemer daar niet altijd wat aan kan doen. Elk dood lichaam reageert anders. De een ziet na 1 dag echt lijk wit, de ander na 5 dagen nog knalrood....
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 11:22

Ze hadden hem ook niet express zo opgebaard. Uit eindelijk bleef het oog ook wel dicht, maar het aanblik van de eerste dag is me helaas altijd erg goed bijgebleven.
Vandaar mijn keus dat ze van mijn ogen af moeten blijven.

Terug naar “Archief”