wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2005 11:47

Javaca schreef:
Boekenlezer schreef:
esra schreef:ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.

maar wat ik nog wel afvraag is:

gereformeerd zijn, betekent dat dat "de rest" maar gewoon geen echte christenen zijn en "naar de hel" gaan???

Tsjonge, dat klinkt wel kil en doods zeg! Is dàt wat jij je voorstelt bij gereformeerd?
Zoiets als: 'de ware leer is a+b=c, en wie dat niet zo ziet... (vul maar in)' en that's it!
Nee, daar kan ik niet warm voor lopen. (En wie wel eigenlijk...??)

Het zal je tegenvallen hoeveel mensen zo denken...

"Zoiets als...en that's it!" ...waarmee ik bedoel te zeggen dat het gereformeerde geloof zou bestaan in een theoretische leer, terwijl het diepe beleven van wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft afwezig is. En dat men dáárvan dan denkt: 'ja, dàt is nou gereformeerd.' Ik heb het dan over het imago van gereformeerd, welk beeld anderen daarvan hebben. :)

Ik geloof best wel dat er heel wat mensen zijn die er zo'n beeld van hebben.
Ik denk zelfs dat er mensen zijn die zich gereformeerd noemen, en die hiervoor aanleiding geven.
Dat geeft al aan dat 'gereformeerd' een gigantisch PR-probleem heeft. :cry:
Al wil ik de niet-gereformeerde die zo'n beeld koestert, daarmee niet zo maar vrijuit te laten gaan, alsof die dan wel onschuldig zou zijn.

In 'gereformeerd' gaat het er toch om dat wij weten wie wij zijn voor God. Dat wij als dode en machteloze zondaren, schuldig staan, ja, midden in de eeuwige dood liggen, tegenover een volstrekt volmaakte en heilige God die te rein van ogen is om het kwaad te kunnen accepteren. Dat we dat niet maar zeggen, omdat we iemand napraten die het ons voor zei, maar dat we daar weet van hebben bij persoonlijke ondervinding. Dat we God leerden toestemmen in het ons schuldig stellen, ja, tot de eeuwige dood veroordelen. Maar dat we ook de genade in Jezus Christus mochten ontdekken. Dat onuitsprekelijke wonder, dat God ondanks ons, tòch wilde omzien naar zondaren, en daar zijn Zoon voor liet sterven! En dat er dan toch eeuwig leven is voor dode zondaren! Dat we zo iets kennen van die onuitsprekelijke vreugde, waarvan I Petrus 1:8 spreekt.

En natuurlijk spreekt 'gereformeerd' zich uit in een leer. Zij wil immers de bijbel naspreken, zo nauwkeurig mogelijk.
En dan treden er verschillen met andersdenkenden aan de dag.
Maar de leerformule is geen doel in zichzelf. Nog minder ligt het primaire doel in het verketteren van anderen.
Neemt uiteraard niet weg dat je dan ook wel eens moet zeggen dat sommigen verkeerde dingen denken en dwalen. Maar het is niet datgene, waar het om te doen is.

Laten degenen, die het gereformeerde belijden liefhebben, toch eens wat meer van zich laten horen!
Laten zij toch eens wat assertiever optreden!
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken, dat gereformeerden/reformatorischen zich vaak te bescheiden opstellen, en zich te gemakkelijk laten overvleugelen.
Kom op gereformeerden, neem je PR eens serieus!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 dec 2005 16:21

Boekenlezer schreef:
esra schreef:
Raido schreef:
esra schreef:
Napoleon schreef:blijf wel even bij het topic: waarom ben je gereformeerd?

ben ik niet, ben christen :mrgreen:
Dan reageer je niet.

juist wel
ik vind het interessant om te kijken waarom iemand zichzelf in een hokje stopt. (hoeft niet negatief te zijn)

Hmm, als er iets was wat ik nooit van plan was, dan was het wel mijzelf in een hokje stoppen.
Het is echt niet zo gegaan van: "Ik moet pissen. Welk pishokje zal ik eens uitzoeken? 1, 2, of 3? Ah, 1 lijkt mij een goeie!" (En vul voor de getallen dan maar een geloofsrichting in.)

esra schreef:ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.

gereformeerd zijn, betekent dat dat "de rest" maar gewoon geen echte christenen zijn en "naar de hel" gaan???

Tsjonge, dat klinkt wel kil en doods zeg! Is dàt wat jij je voorstelt bij gereformeerd?
Zoiets als: 'de ware leer is a+b=c, en wie dat niet zo ziet... (vul maar in)' en that's it!

Ik citeer:
maar wat is "het gereformeerde geloof"?

Dat is het geloof, dat de bijbel in al zijn rijkdom, diepte en breedte naspreekt. Dat is altijd wat ik bedoel, als ik het over de gereformeerde leer heb.
Ontsporingen die je ook aantreft in kringen die zich gereformeerd noemen - en waarvan je de symptomen noemt door al die kerkverbanden op te noemen - die laat ik daar nadrukkelijk buiten. Die bedoel ik niet.
Ik ben daarin brongericht: wat is de oorspronkelijke bedoeling van de gereformeerde leer? En dan is dat toch, dat die zich in leer en beleven - dat laatste hoort daar zéér nadrukkelijk bij! - helemaal op Gods Woord, de bijbel, wil richten.
Het gereformeerde geloof is dus niet slechts een leer, maar wordt ook beleefd in al zijn diepte en breedte. (Zelfs als ik het heb over de gereformeerde leer, dan sluit ik dit in, in mijn gedachten!)

Gaat dat over anderen op een negatieve manier?
Zie je daarbij in gedachten iemand aan een studeertafel zitten, grijnzend en handenwrijvend zich erover verheugend dat hij bij het laatste oordeel in het Colosseum mag zitten om te genieten van de martelingen van de ketters?

is ook kil en doods, maar zo heb ik het vaak genoeg meegemaakt. dat je net geen echte christen bent omdat je niet gereformeerd bent.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2005 17:40

is ook kil en doods, maar zo heb ik het vaak genoeg meegemaakt. dat je net geen echte christen bent omdat je niet gereformeerd bent.
Mja gelukkig is het ook veel meer dan alleen kil en dood, ik weet niet wat jij als gereformeerd zit, maar daar vallen zo'n beetje alle kerken van nederland (of refoweb) onder..

En ja, in mijn kerk is het soms voor de buitenstaander wat kil en koud, maar toch heb ik wat verder mogen kijken en weet ik dat er zelfs in mijn kerk waar geloof is, warm geloof is, levend geloof is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 20 dec 2005 15:17

Raido schreef:
Mja gelukkig is het ook veel meer dan alleen kil en dood, ik weet niet wat jij als gereformeerd zit, maar daar vallen zo'n beetje alle kerken van nederland (of refoweb) onder..

En ja, in mijn kerk is het soms voor de buitenstaander wat kil en koud, maar toch heb ik wat verder mogen kijken en weet ik dat er zelfs in mijn kerk waar geloof is, warm geloof is, levend geloof is..

refoweb is niet heel nederland hoor. :mrgreen:

je hebt gelijk, soms moet je verder kijken dan je neus lang is. vorig jaar heb ik op een gereformeerde school stage gelopen. er was een facature voor een korte periode. die zou ik kunnen krijgen. t enige probleem was dat ik niet gereformeerd was. loos toch, of niet. over het algemeen gaan gereformeerden (dorry voor t over 1 kam scheren) lekker in hun eigen hokje zitten. en daar heb ik een hekel aan. de bijbel is voor christenen en niet alleen voor een klein groepje. stel je open, werk samen en niet alleen.
Afbeelding

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 mar 2006 00:01

volgeling schreef:
Boekenlezer schreef:Mij bekruipt vaak het gevoel, dat veel weerstand tegen de gereformeerde leer eerder voortkomt uit een gebrek aan inzicht(!) en kennis, dan uit een teveel daaraan om nog gereformeerd te kunnen zijn.

Deze zin is mij uit het hart gegrepen!

Ik weet nu al dat ik hierop een hele berg reacties krijg, en ik kan me dus heel goed voorstellen als het heel stom klinkt.

Ik ben als atheïst geboren, tijdens mijn studententijd achtereenvolgens agnost en gereformeerd geworden.

Waarom gereformeerd? Omdat God mij zei dat ik dat moest doen.

Klinkt heel simpel, is het niet altijd.

Ik kan een eerdere opmerking van harte beamen dat kritiek op kinderdoop en gereformeerde leer in het algemeen vaak een gevolg is van een gebrek aan kennis over hoe de leer in elkaar steekt, hoe we tot die leer gekomen zijn.

Verhalen als 'de kinderdoop is voortgekomen uit de volwassendoop' zijn pertinent onwaar. Lees de oude kerkvaders er maar op na.

Vaak krijg ik het idee dat er mensen zijn die liever andere mensen napraten op dit gebied dan de moeite nemen om dit soort beweringen ook echt uit te zoeken door in de kerkgeschiedenis te duiken en ook kritisch zijn in de keuze van hun bronnen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 30 mar 2006 09:38

Roodkapje schreef:Vaak krijg ik het idee dat er mensen zijn die liever andere mensen napraten op dit gebied dan de moeite nemen om dit soort beweringen ook echt uit te zoeken door in de kerkgeschiedenis te duiken en ook kritisch zijn in de keuze van hun bronnen.

Je zou ze de kost moeten geven! Maar dat geldt zowel voor de ene als voor de andere kant, hoor, maak je geen zorgen.
Natuurlijk is het ook niet voor iedereen weggelegd om bronnenonderzoek te doen, daar moet je ook rekening mee houden. Dan is het wel zo makkelijk als je een autoriteit na kunt praten.

Het valt trouwens nogal mee met die veelheid aan reacties. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2006 19:52

Boekenlezer schreef:
Javaca schreef:
Boekenlezer schreef:

Het zal je tegenvallen hoeveel mensen zo denken...

"Zoiets als...en that's it!" ...waarmee ik bedoel te zeggen dat het gereformeerde geloof zou bestaan in een theoretische leer, terwijl het diepe beleven van wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft afwezig is. En dat men dáárvan dan denkt: 'ja, dàt is nou gereformeerd.' Ik heb het dan over het imago van gereformeerd, welk beeld anderen daarvan hebben. :)

Ik geloof best wel dat er heel wat mensen zijn die er zo'n beeld van hebben.
Ik denk zelfs dat er mensen zijn die zich gereformeerd noemen, en die hiervoor aanleiding geven.
Dat geeft al aan dat 'gereformeerd' een gigantisch PR-probleem heeft. :cry:
Al wil ik de niet-gereformeerde die zo'n beeld koestert, daarmee niet zo maar vrijuit te laten gaan, alsof die dan wel onschuldig zou zijn.

In 'gereformeerd' gaat het er toch om dat wij weten wie wij zijn voor God. Dat wij als dode en machteloze zondaren, schuldig staan, ja, midden in de eeuwige dood liggen, tegenover een volstrekt volmaakte en heilige God die te rein van ogen is om het kwaad te kunnen accepteren. Dat we dat niet maar zeggen, omdat we iemand napraten die het ons voor zei, maar dat we daar weet van hebben bij persoonlijke ondervinding. Dat we God leerden toestemmen in het ons schuldig stellen, ja, tot de eeuwige dood veroordelen. Maar dat we ook de genade in Jezus Christus mochten ontdekken. Dat onuitsprekelijke wonder, dat God ondanks ons, tòch wilde omzien naar zondaren, en daar zijn Zoon voor liet sterven! En dat er dan toch eeuwig leven is voor dode zondaren! Dat we zo iets kennen van die onuitsprekelijke vreugde, waarvan I Petrus 1:8 spreekt.

En natuurlijk spreekt 'gereformeerd' zich uit in een leer. Zij wil immers de bijbel naspreken, zo nauwkeurig mogelijk.
En dan treden er verschillen met andersdenkenden aan de dag.
Maar de leerformule is geen doel in zichzelf. Nog minder ligt het primaire doel in het verketteren van anderen.
Neemt uiteraard niet weg dat je dan ook wel eens moet zeggen dat sommigen verkeerde dingen denken en dwalen. Maar het is niet datgene, waar het om te doen is.

Laten degenen, die het gereformeerde belijden liefhebben, toch eens wat meer van zich laten horen!
Laten zij toch eens wat assertiever optreden!
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken, dat gereformeerden/reformatorischen zich vaak te bescheiden opstellen, en zich te gemakkelijk laten overvleugelen.
Kom op gereformeerden, neem je PR eens serieus!

Beetje late reactie.... Maar nu ik dit lees denk ik:

Stellen gereformeerden zich bescheiden op? Is dat de reden dat je er niet zoveel van hoort? Vast wel, maar het is denk ik ook meer. Ik heb het idee dat het "niet wereldgelijkvormig" willen zijn een beetje is doorgeslagen naar het "wereldvreemd" zijn. We zijn zo vaak een groepje dat zich veilig terugtrekt tussen eigen opgetrokken muren... waardoor er sowieso al weinig informatie en licht naar buiten doordringt... Maar als er dan mensen van buitenaf komen is het allemaal zo vreemd en onbegrijpelijk voor ze dat er nog weinig informatie wordt overgedragen, omdat we wat betreft taal, vormen, liturgie etc. ontzettend ver van ze afstaan.

Misschien moeten we zorgen dat we eerst eens wat begrijpelijker en duidelijker worden.... en vervolgens dat ook gaan uitdragen in de wereld. Anders krijg je wel communicatie, maar komt de boodschap alsnog vaak niet over.

Ik heb dit wel eens vaker gezegd en ook wel op andere plaatsen. Je krijgt dan wel eens de reactie: Dan moeten die mensen wat meer hun best doen, dan kunnen ze het vanzelf gaan begrijpen.... Maar volgens mij is dat wereldvreemd zijn ten top.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 03 apr 2006 10:37

ik heb alleen de laatste pagina gelezen, dus bijvoorbaat sorry als ik dingen aanhaal die al gezegd zijn....

maar wat ik hier lees over het feit dat gereformeerden zich als de enige christenen beschouwen en dat de rest geen echte christen is en dus naar de hel gaat, is helaas niet uniek voor de gereformeerde kerk.

ik ben evangelisch en ik ben vaak zat in evangelische gemeentes geweest waar ze hetzelfde zeggen, dus dat het pinkster/evangelische manier van geloofsbeleving de enige manier van geloofsbeleving is en dat de rest van de kerken zoveel missen dat ze eigenlijk er niet helemaal bijhoren..........

come on...... :cry:

we zijn niet eens begrijpelijk meer voor elkaar....waarom kunnen mijn gereformeerde vriendjes en vriendinnetjes niet mee met mij naar de kerk? en waarom heb ik zoveel moeite om met hen mee te gaan naar de kerk (ja ik mis idd dingen)??????? ik dacht dat we allemaal in dezelfde God geloven??? :|

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 12:12

martinm81 schreef:Wat bepaalde jouw keuze om in een gereformeerde gemeente/kerk (of stromingen van) te gaan?

Ik stel deze vraag hier, omdat de meeste gereformeerd zijn. tog ben je dat niet, zou ik op prijs stellen toch te vertellen waaromom jou gemeente goed is voor jou.

alvast bedankt

ik ben lid in ger.gem.
Deze keuze heb ik 3 jaar geleden bewust gemaakt door er belijdenis te doen. Eigenlijk was het voor mij van zelfsprekend dat ik hier belijdenis deed.
Ben in deze kerk opgegroeid en heb ook zeldzaam een ander soort gemeente bezocht. Hoe moest ik dus weten wat de andere kerken beleden?

Het laatste ander half jaar is er wel veel veranderd. God heeft mij stil gezet en ik mag nu met Hem verder leven.
Heb daarbij vrienden gekregen uit verschillende christelijke kerken.
Door dit alles ben ik de Bijbel meer zelf gaan onderzoeken en van verschillende kanten gaan bekijken. Dit alles deed ik samen met God.

Mijn blik op de kerk is veranderd. Vooral de reacties van mede kerkgangers op mijn bekering heeft veel doen veranderen. Ik dacht dat ze het geweldig zouden vinden, maar ze hadden alleen maar een kritische noot.

De laatste tijd loop ik steeds meer vast in mijn eigen kerk. Het geen wat ik bespreekbaar wil maken bij mensen wordt van tafel geveegd. Daarbij ben ik in ogen van velen evangelisch. Helaas heeft hier onder mijn persoonlijk geloof te veel te lijden gehad.

Ik hoop een kerk te kunnen vinden waar ik mijn persoonlijk geloof wel oprecht tot uiting kan brengen zonder dat het afgekraakt wordt. Daar waar ik wel mijn mening mag hebben zonder dat mensen mij gelijk een stempel op leggen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 03 apr 2006 20:30

blaadje schreef: ik dacht dat we allemaal in dezelfde God geloven??? :|

Yep, zelfs de Joden en de Roomsen geloven in dezelfde God, come on zeg waarom niet één wereldgodsdienst??

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2006 20:39

Gerdien B. schreef:Mijn blik op de kerk is veranderd. Vooral de reacties van mede kerkgangers op mijn bekering heeft veel doen veranderen. Ik dacht dat ze het geweldig zouden vinden, maar ze hadden alleen maar een kritische noot.

Wat voor soort kritiek hebben ze? Is het dat wantrouwen of je er wel diep genoeg aan onderdoor gegaan bent in de ellendekennis of zo? Wantrouwen ze de echtheid van je bekering?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 apr 2006 20:52

Marnix schreef:Beetje late reactie.... Maar nu ik dit lees denk ik:

Stellen gereformeerden zich bescheiden op? Is dat de reden dat je er niet zoveel van hoort? Vast wel, maar het is denk ik ook meer. Ik heb het idee dat het "niet wereldgelijkvormig" willen zijn een beetje is doorgeslagen naar het "wereldvreemd" zijn. We zijn zo vaak een groepje dat zich veilig terugtrekt tussen eigen opgetrokken muren... waardoor er sowieso al weinig informatie en licht naar buiten doordringt... Maar als er dan mensen van buitenaf komen is het allemaal zo vreemd en onbegrijpelijk voor ze dat er nog weinig informatie wordt overgedragen, omdat we wat betreft taal, vormen, liturgie etc. ontzettend ver van ze afstaan.

Misschien moeten we zorgen dat we eerst eens wat begrijpelijker en duidelijker worden.... en vervolgens dat ook gaan uitdragen in de wereld. Anders krijg je wel communicatie, maar komt de boodschap alsnog vaak niet over.

Ik heb dit wel eens vaker gezegd en ook wel op andere plaatsen. Je krijgt dan wel eens de reactie: Dan moeten die mensen wat meer hun best doen, dan kunnen ze het vanzelf gaan begrijpen.... Maar volgens mij is dat wereldvreemd zijn ten top.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat voor een buitenstaander die een kerk binnenkomt, alles wel even vlot klip en klaar uitgelegd kan worden, zodat hij gelijk alles begrijpt. Volgens mij kan dat helemaal niet met het geloof en met de Bijbel. Daar is het gewoon te diepgaand voor. Ik als gevorderde bijbellezer heb zelfs, dat ik nog wel eens dingen lees, waarvan ik denk: 'ik denk dat daar meer over te zeggen valt, maar ik heb nog te weinig inzicht om het helemaal tot op de bodem te kunnen uitdiepen.' Er zijn van die dingen, waar je gewoon langzaamaan in moet groeien. Vertrouwd raken met de Bijbel bijvoorbeeld. Gaat niet van de ene op de andere dag. God maakt het ons niet gemakkelijk. Wij houden van de kortste weg van de minste weerstand, maar God werkt niet zo.
Dat de taal, de vormen en de liturgie het grote struikelblok vormen, dat geloof ik niet zo. Iemand die timmerman wordt, zal toch ook bepaalde vaktermen moeten leren. En dat vraagt tijd. Niemand die daar moeilijk over zal doen.

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat mensen van gereformeerd belijden zich niet onder tafel moeten laten praten door evangelisch-denkenden, om zo tot zwijgen te worden gebracht. Maar dat ze hun geluid mogen laten horen. Hoeveel zijn er nou werkelijk op dit forum die het bevindelijk-gereformeerde geluid met verve verdedigen? Naar mijn indruk gebeurt dat hier nogal mondjesmaat. Terwijl het toch best recht van spreken heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2006 00:16

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Beetje late reactie.... Maar nu ik dit lees denk ik:

Ik kan me moeilijk voorstellen dat voor een buitenstaander die een kerk binnenkomt, alles wel even vlot klip en klaar uitgelegd kan worden, zodat hij gelijk alles begrijpt. Volgens mij kan dat helemaal niet met het geloof en met de Bijbel. Daar is het gewoon te diepgaand voor. Ik als gevorderde bijbellezer heb zelfs, dat ik nog wel eens dingen lees, waarvan ik denk: 'ik denk dat daar meer over te zeggen valt, maar ik heb nog te weinig inzicht om het helemaal tot op de bodem te kunnen uitdiepen.' Er zijn van die dingen, waar je gewoon langzaamaan in moet groeien. Vertrouwd raken met de Bijbel bijvoorbeeld. Gaat niet van de ene op de andere dag. God maakt het ons niet gemakkelijk. Wij houden van de kortste weg van de minste weerstand, maar God werkt niet zo.
Dat de taal, de vormen en de liturgie het grote struikelblok vormen, dat geloof ik niet zo. Iemand die timmerman wordt, zal toch ook bepaalde vaktermen moeten leren. En dat vraagt tijd. Niemand die daar moeilijk over zal doen.

Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat mensen van gereformeerd belijden zich niet onder tafel moeten laten praten door evangelisch-denkenden, om zo tot zwijgen te worden gebracht. Maar dat ze hun geluid mogen laten horen. Hoeveel zijn er nou werkelijk op dit forum die het bevindelijk-gereformeerde geluid met verve verdedigen? Naar mijn indruk gebeurt dat hier nogal mondjesmaat. Terwijl het toch best recht van spreken heeft.

Misschien moet je dan eens gaan nadenken hoe het komt dat jij denkt dat taal en kerkcultuur geen struikelblok vormen. Ik merk in gesprekken uit vooroordelen, visie, wat men begrijpt etc. dat dit absoluut wel het geval is. Een timmerman moet ook vaktermen leren? Prima... maar als ik naar een open dag ga van een opleiding maakt men me duidelijk wat er zo leuk is aan het vak timmerman. Wie zegt me van tevoren dat ik timmerman wil worden? Of ik die jaren dit het me kost om het vak te leren wil investeren daarin is maar de vraag.

Waarom zou een niet christen in de kerk komen en denken: Heej dát is interessant, daar wil ik meer van weten, daar ga ik tijd in investeren als hij er niks van begrijpt? Wat zou hij dan denken? Misschien is het toch wel wat dus ga ik er voor? Of zou hij omdat hij het niet begrijpt de kerk verlaten en het christelijk geloof zien als iedere andere religie en de waar de van het geloof dus nog niet kennen?

Onderschat het belang van de eerste indruk niet. Onderschat niet dat er ontzettend veel religies zijn en veel mensen niet weten waarom het christelijk geloof bijzonder is. Ze komen een keertje kijken en als we ze van dat bijzondere niks meegeven heb je grote kans dat ze niet terugkomen.

Natuurlijk moet je onderscheid maken tussen vormen en inhoud. De vormen en taal kunnen moeilijk zijn voor een buitenstaander, en de inhoud kan soms moeilijk zijn. Het laatste is niet te voorkomen, het eerste wel. Die twee moeten we wel even loskoppelen en dan kunnen we dus de inhoud, die soms moeilijk is, wel op een zo helder mogelijke manier brengen.. zodat de boodschap in ieder geval niet langs mensen heengaan omdat taal en cultuur zo ver van ze afstaan, omdat het zo in gereformeerd vakjargon wordt gebracht. Als ik kijk hoe er in sommige gereformeerde kerken gepreekt wordt is dat zeker wel een enorm obstakel... en wees eerlijk, hoeveel mensen van buiten de kerk komen er in zo'n kerk en blijven de hele dienst zitten? En hen die dat doen, hoeveel komen er terug? Hoeveel mensen zonder kerkelijke achtergrond komen er jaarlijks bij zo'n kerkgenootschap bij? Vergelijk dat maar eens met evangelische gemeenten, dan zal je zien dat een wat hedendaagsere kerkcultuur en begrijpelijke taal wel degelijk van belang zijn! En wat meer van deze tijd worden hoeft helemaal niet ten koste van de gereformeerde identiteit te gaan... in tegendeel, die is er juist bij gebaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2006 09:55

Met enige regelmaat bezoek ik bevindelijk-gereformeerde kerkdiensten. Wat me opvalt, is dat diverse preken nogal eens een aaneenschakeling van op zichzelf goede zaken zijn, die echter drie, vier, vijf keer worden herhaald en verder de totale passiviteit van de gemiddelde kerkganger. Knikkebollen, zelfs slapen, praten, vervelend doen en keten op de galerij zijn aan de orde van de (zon)dag. Verder vraag ik me ook wel eens af in hoeverre men zich nou echt in zijn of haar geloofsleer verdiept heeft.

De cathegetische stokpaardjes zijn wel bekend, maar als je buiten de platgetreden paden gaat, krijg je een antwoord als "Het zal wel." Dit is overigens ook in andere christelijke kringen nogal eens aan de orde van de dag.

Ik heb sterk de indruk dat de bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen zeer naar binnen gericht zijn: actief de eigen leden binnenboord houden, maar weinig contact met de buitenwereld. Dat lijkt me funest voor je PR.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 apr 2006 10:00

Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn blik op de kerk is veranderd. Vooral de reacties van mede kerkgangers op mijn bekering heeft veel doen veranderen. Ik dacht dat ze het geweldig zouden vinden, maar ze hadden alleen maar een kritische noot.

Wat voor soort kritiek hebben ze? Is het dat wantrouwen of je er wel diep genoeg aan onderdoor gegaan bent in de ellendekennis of zo? Wantrouwen ze de echtheid van je bekering?

ja ze wantrouwen of ik wel echt bekeerd ben!

om de redenen: dat ik geen mega diepe ellendekennis heb gehad (al ligt het er maar net aaan hoe je het uitlegt ;) )
Dat ik voor broeken ben en als je bekkerd bent pijnz je er zelfs niet over om maar een broek aan te doen.
Daarbij werd gezegt dat als ik echt bekeerd ben ik wel met dominee of kerkenraadsleden ging praten. Dat zijn wel de laatste die ik op zou gaan zoeken. Ik ben naar andere mensen toegegaan met al mijn vragen.

Kan je zeggen dat je geloof dan mijlen ver de grond in getrapt word in die paar zinnen die dan uitgesproken worden!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”