broeloe schreef:Belijdenis doen geeft nog geen recht om aan het H.A. te gaan.
Net zoals het H.A. ook niet zaligmakend is (volgens de Roomsen wel), want het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden.
Wie horen dan wel aan het Avondmaal te gaan?
Diegene die:
1. Kennis en berouw hebben over zijn/haar zonden, dit voel je in je hart
2. vertrouwen en geloven dat deze zonden om Christus wil vergeven zijn, dit kan je weten uit de gerustheid van het geweten
3. streven naar boetvaardigheid en nieuwe gehoorzaamheid, dit is de wil om te leven naar zijn geboden
Hmm, wat houdt belijdenis doen dan in volgens jou?
In de kerkelijke (gereformeerde) traditie waarin ik ben opgegroeid, is dit dezelfde belijdenis waardoor men toegang heeft tot het Heilig Avondmaal (dus de 3 punten die je opnoemt). Vandaar ook dat het afleggen van openbare geloofsbelijdenis geen vanzelfsprekende zaak is.
Nu weet ik dat men in sommige kerkverbanden de belijdenis opvat als enkel het instemmen met de leer (en het lijkt me toe dat je uit een kerkverband komt waar dit gepraktizeerd wordt), maar ik denk niet dat dit zulke sterke Bijbelse en kerkhistorische wortels heeft.
Ik zie doop, belijdenis en avondmaal als 3 schakels die onderling met elkaar verbonden zijn, al betekent dat uiteraard geen automatisme voor wat betreft het aangaan aan het Heilig Avondmaal: daarvoor dient men zich altijd te beproeven of men in het geloof staat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)