Studententijd!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 01 apr 2006 15:10

Eeuhh... van whiskey heb ik geen verstand, maar ik vraag me wel af of ik volgend jaar op een studentenvereniging zal gaan.
De meeste mensen zijn er hier positief over geloof ik!
Wat raden jullie mij aan? (ik ga niet op kamers, maakt dat uit?)
Hoeveel tijd ben je er mee kwijt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2006 17:43

Het kost zoveel tijd als je wil, maar het hangt ook af van de studentenvereniging. Het is wel lastig als je 's avonds tot 11 uur kring hebt, dan moet je erop rekenen dat je de volgende ochtend niet naar college kan (of iig niet wakker). Ik heb dik een jaar in deze situatie gezeten en ik was blij toen ik op kamers ging. Je kunt ook bij iemand blijven slapen natuurlijk.

Maar het is wel erg gaaf om bij een studentenvereniging te zitten!! Ik heb enorm genoten van de afgelopen vier jaar bij Ichthus Amsterdam :) Het mooie is dat je met mensen van verschillende kerken zit en dat dat geen enkel probleem oplevert, alleen soms wat interessante discussiepunten. Bij Ichthus Amsterdam kan je met een avond per week en soms een weekend wel goed in de vereniging komen, maar het is natuurlijk leuker als je soms ook op een donderdagavondactiviteit kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 16:23

Charlotte schreef:Eeuhh... van whiskey heb ik geen verstand, maar ik vraag me wel af of ik volgend jaar op een studentenvereniging zal gaan.
De meeste mensen zijn er hier positief over geloof ik!
Wat raden jullie mij aan? (ik ga niet op kamers, maakt dat uit?)
Hoeveel tijd ben je er mee kwijt?

Om te beginnen moet je gewoon wel op kamers gaan. :)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 03 apr 2006 17:20

Ik zou heel graag willen; als je een kamer voor me hebt (in utrecht)? :D

Maar het kost zoooooooveel centjes.................. :(

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 17:49

Het kost inderdaad veel centjes, vooral als je wat langer over je studie doet. Ik heb nu best wel wat studieschuld, terwijl ik de eerste helft (=3 jaar) van mijn studie nog bij pa & ma heb gewoond. Dat de IBG je alleen stufi geeft voor de officiele duur van je studie is niet lief.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 apr 2006 19:01

Ook/zelfs in Utrecht is vooral via via wel een kamer te vinden hoor.

Zelf heb ik 4 jaar terug een advertentie in één of ander kerkblaadje gezet, en een goedkope kamer gevonden in Houten. Zoiets kun je dan als start gebruiken om verder te zoeken naar een kamer in Utrecht zelf, en je kunt van daar uit iig al makkelijker bij een studentenvereniging gaan, wat absoluut aan te raden is! Via zo'n vereniging kom je vaak ook makkelijker aan een betere kamer, trouwens.... Opportunistisch argument om lid te worden :wink:
(Ik ben zelf trouwens in Houten blijven hangen omdat 't zo gezellig was daar in huis, je bent daarvandaan ook zó in U.)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 19:40

Charlotte schreef:Ik zou heel graag willen; als je een kamer voor me hebt (in utrecht)? :D

Maar het kost zoooooooveel centjes.................. :(

Tuurlijk kost het veel geld, maar dat is een keuze die je maakt. Je kunt altijd lenen bij de IBG. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 20:32

Aragorn, als je ouders niet meebetalen gaat dat heel hard met die schuld!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2006 23:43

Dat klopt ja, maar om dan maar bij je ouders te gaan wonen is voor mij ook een onaanvaardbaar alternatief.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 apr 2006 07:53

Bovendien, als je ouders niet alleen niet wíllen/kunnen bijdragen maar volgens de berekening van de IBG ook niet hóeven bijdragen, krijg je als uitwonende rond de 450 euro per maand en met een flinke bijbaan erbij kun je het dan de eerste jaren heus wel uitzingen. (Maw: hoef je niet minimaal 4 jaar te lenen.)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2006 08:09

Ik kreeg 335 euro. Daar kon ik niet eens huur plus collegegeld van betalen. Laat staan eten en boeken en kleding. Gelukkig doe ik een studie waarbij je makkelijk ernaast kunt werken en snel een baan vindt na afloop. Bovendien krijg ik nu een stagevergoeding. Maar je zal maar iets studeren waarbij je full-time op de universiteit moet zijn en niet makkelijk een baan vindt erna en je doet er ook nog iets langer over dan ervoor staat... dan loopt die schuld makkelijk op. Dus ieder moet zelf bedenken wat het slimste is om te doen. Ik heb er geen spijt van dat ik nog even bij m'n ouders ben gebleven, ik vind m'n schuld nu al wel hoog genoeg ;)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 apr 2006 10:06

Ach, ik heb ook een schuld, en die is niet mals. Maar dat is ook aan mezelf te wijten. Op zich, als je een beurs krijgt, een bijbaantje hebt, waarmee je, laten we zeggen, 200 euro in de maand verdient, dan is er toch geen man overboord om 200 euro in de maand bij te lenen? Dat is dan 2400 euro op jaarbasis. Vaak loop je een heel jaar stage of ben je aan het afstuderen, krijg je ook een vergoeding. Dan hoef je dus niet te lenen. DUs laten we zeggen, je leent drie jaar, dan zit je met een schuld van 7200 euro. Nou, daar zou ik niet van wakker liggen hoor. Je hoeft pas twee jaar na afsluiting studie met terugbetalen te beginnen. Daarnaast kijken ze ook naar je inkomen, hoeveel je kunt terugbetalen. Als je moet lenen voor een studie en dus je toekomst, zou ik daar niet van wakker liggen!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2006 10:12

Ik doe er een jaar langer over en krijg een vergoeding van 300 euro voor m'n stage (zes maanden). Maar dan kan je niet meer erbij werken, dus dat valt bijna tegen elkaar weg. Verder moet je soms wat sparen voor als je niet meteen een baan hebt. Om te leven in 't laatste jaar moet je dus gemiddeld 500 euro per maand lenen (gokje) dus dat is 6000 euro. Plus wat je daarvoor al had geleend: 200 euro per maand keer vijf jaar. Dat is 60 maanden keer 200 euro = 12000 euro. Samen 18000 euro. Tja, dat kan. Dan heb je zuinig geleefd, want ik zit ook bijna aan dat bedrag. Jammer dan. Ik lig er ook niet wakker van. Maar het loont dus wel om nog even te wachten met op kamers gaan. Is toch ook geen ramp ;)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 04 apr 2006 10:27

Hmm. Als je een voltijdstudie doet heb je nog steeds wel een week of zes (acht, tien) zomervakantie. Dan kun je toch twee of drie weekjes werken? Scheelt een hoop geld.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2006 10:50

Dat is helemaal waar. Maar op een gegeven moment word je te oud voor uitzendwerk. Toen ik 20 was (ofzo) kon ik geen werk meer vinden via uitzendbureau's. Maar misschien was dat wel voor iedereen lastig die zomer. Ik heb wel wat bijverdiend met examentrainingen, is handig als je bij een huiswerkinstituut werkt. Nadeel is dat je in de zomer daar niet kunt werken.

Terug naar “Archief”