CU en links

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

CU en links

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2002 09:55

Hallo allemaal,

Met het oog op de komende (nou ja het duurt nog even) verkiezingen leek het me wel aardig om (weer?) eens een discussie op te starten over het zgn. linkse karakter van de Christenunie. In een andere discussie noemde Omega natuur en milieu als linkse standpunten waar hij niks mee kan. Ik knoop maar even aan bij zijn opmerkingen daarover. Het staat natuurlijk vrij om ook andere zaken in te brengen ;-)

Omega:
In ieder geval omdat ze een averechts effect hebben en bovendien slecht zijn voor onze economie.

De economie is niet zaligmakend. Er moet een duidelijke balans zijn tussen rentmeesterschap op economisch en ecologisch terrein. Die balans is onder paars behoorlijk zoek geraakt en ook onder het huidige rechtse gesternte schijnt de economie voor te gaan.

Omega:
V.b. Het verhogen van de brandstofaccijnzen ten gunste van het OV betekent in de praktijk dat met name de lagere inkomens met eigen vervoer hiervan de dupe worden.

In het laatste verkiezingsprogramma wordt volgens mij niet gesproken over het verhogen van de brandstofaccijnzen. Wel wordt daar gesproken over de kilometerheffing:

De kilometerheffing wordt landelijk ingevoerd waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Bij de uiteindelijke vormgeving van de kilometerheffing moeten factoren als zuinigheid van de auto, regionale bevolkingsdichtheid, tijdstip van verkeersdeelname en privacy worden meegewogen. Uiteindelijk moet ook de hoeveelheid kilometers per jaar invloed hebben op de hoogte van de heffing (progressief stelsel).

Als e.e.a. goed wordt vormgegeven behoeft dit absoluut niet ten koste te gaan van de lagere inkomens. Daarnaast stelt de CU elders:

Indien als gevolg van milieuheffingen bepaalde inkomensgroepen onevenredig worden getroffen, vindt een passende (fiscale) compensatie plaats. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar de lagere inkomensgroepen en de grotere gezinnen

Als je zo begaan bent met de lagere inkomensgroepen kun je nog altijd beter op de CU stemmen dan op een rechtse partij.

Omega:
Een jachtverbod houdt in dat predatoren als de vos ongehinderd hun gang kunnen gaan te koste van onder meer water- en weidevogels. Het volstrekt onnodig aanscherpen van de regelgeving in de hengelsport is niets anders dan het treiteren van een doelgroep waar dierenbeschermer van het jaar Dick Stellingwerf niets van moet hebben.

Deze onderwerpen komen in het verkiezingsprogramma bij mijn weten niet ter sprake. Baseer je je op achterhaalde informatie of richt je je pijlen op zaken die niet belangrijk genoeg zijn om tot de speerpunten van het beleid van de CU te behoren?

Omega:
Opmerkelijk is verder dat de CU de afgelopen jaren zo'n 80 procent van de moties en amendementen van de linkse fracties heeft gesteund en alleen op ethisch vlak de voorstellen van CDA en SGP.

Een christelijke politiek dient volgens mij per definitie sociaal te zijn. Daarnaast blijkt uit bovenstaande dat, wanneer 'links' je doet denken aan zaken als pro-euthanasie en pro-abortus, je de CU moeilijk links kunt noemen. Op (medisch)ethisch vlak heeft de CU absoluut een andere moraal dan veel linkse partijen.

Een sociale politiek met een op de bijbels gebaseerde ethiek..... wat wil je als christen-kiezer nou nog meer?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 11:59

Wat wil je als christen nog meer????? Een christenpartij die uitkomt voor het christen zijn!! Die niet de zondag "om even lekker uit te kunnen rusten" winkelvrij (winkels dicht) wil houden, maar omdat het de rustdag is, en je die dag naar de kerk gaat, de dag van GOD!!!!!!!!!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 31 okt 2002 13:21

Kijk, door deze verachtelijke linkse houding is de CU mijn stem 4 jaar geleden kwijt geraakt..!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 okt 2002 13:26

wat is er verachtelijk aan de standpunten van CU? twordt me zo niet direct duidelijk, de dingen die klaas noemt, of wat janneke noemt?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 31 okt 2002 13:29

FF uitleg voor Napoleon:

Klaas vraagt opheldering en uitleg over de kanttekeningen die Omega elders (in het topic over de SGP) plaatst bij het handelen van de CU. Janneke voegt er nog enkele aan toe.

:mrgreen:
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 okt 2002 13:31

ja, dat geloof ik best, maar ik wilde eigenlijk wat opheldering van CC waar hij nu precies op doelt, het komt een beetje algemeen over op deze manier.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 31 okt 2002 13:35

CC bedoelt denk ik de uitspraken van Janneke als eerste, maar vast ook Omega's woorden...
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 okt 2002 13:55

ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het een reactie is op janneke. ik bedoel, als hij een partij wil, die christelijke normen en waarden op grond van de Bijbel uitdraagt, zit hij bij CDA, wat hij zegt te gaan stemmen, ook niet op de beste plaats.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 15:21

Nu Klaas zijn verkiezingscampagne voor de ChristenUnie is begonnen kan een weerwoord vanzelfsprekend niet uitblijven.

De economie is niet zaligmakend. Er moet een duidelijke balans zijn tussen rentmeesterschap op economisch en ecologisch terrein. Die balans is onder paars behoorlijk zoek geraakt en ook onder het huidige rechtse gesternte schijnt de economie voor te gaan.

Het milieu is evenmin zaligmakend, hoewel CU en andere linkse clubjes ons anders willen doen geloven. Onder de Paarse kabinetten is er met steun van CU keihard gewerkt aan de ecologische hoofdstructuur, waardoor er veel kostbare landbouwgrond is geofferd op de linkse afgodsaltaren. Gevolg is dat de produktie van voedsel afneemt ten gunste van wetlands en andere zompige natuurgebieden met een hek er om heen. Bedoeling is dat daar ongehinderd vogels kunnen broeden. Maar helaas worden die vervolgens weer opgevreten door de overgepopulariseerde vos die niet bejaagd mag worden. Dat alles dankzij de geitenwollensukkels van links. Nog een voorbeeld: Op slechts 2 procent van het Wad mag er op kokkels gevist worden, maar volgens links (en dus ook CU) is dat nog teveel en zorgt dat voor te veel bodemberoering. Ter informatie: Tijdens een storm met windkracht 8 ligt de Waddenbodem al ondersteboven.

In het laatste verkiezingsprogramma wordt volgens mij niet gesproken over het verhogen van de brandstofaccijnzen. Wel wordt daar gesproken over de kilometerheffing.

Klopt, het verhogen van de accijnzen dateert al van vier jaar terug. Paradepaardje is nu de kilometerheffing. Je weet wel, werknemers die noodgedwongen al in van die lange files moeten staan, moeten daar nu ook nog eens voor gaan betalen. Dat zal de CU vast veel stemmen opleveren. En die fiscale compensatie is natuurlijk volstrekte kolder: waar moet dat geld vandaan komen? Dat is er niet eens. Je stopt zo het ene gat met het andere. Zonder milieuheffingen op welk terrein dan ook (het zijn gewoon ordinaire belastingmaatregelen) hoef je ook niets te compenseren.

Deze onderwerpen komen in het verkiezingsprogramma bij mijn weten niet ter sprake. Baseer je je op achterhaalde informatie of richt je je pijlen op zaken die niet belangrijk genoeg zijn om tot de speerpunten van het beleid van de CU te behoren?

Over de aanscherping van regels voor jacht en visserij heeft Dick Stellingwerf de laatste jaren steeds het woord gevoerd. Het leverde hem de titel "Dierenbeschermer van het jaar op". Rara hoe zou dat komen?

Een christelijke politiek dient volgens mij per definitie sociaal te zijn. Daarnaast blijkt uit bovenstaande dat, wanneer 'links' je doet denken aan zaken als pro-euthanasie en pro-abortus, je de CU moeilijk links kunt noemen. Op (medisch)ethisch vlak heeft de CU absoluut een andere moraal dan veel linkse partijen. Een sociale politiek met een op de bijbels gebaseerde ethiek..... wat wil je als christen-kiezer nou nog meer?

Links ben je niet door alleen euthanasie en abortus goed te keuren (kijk maar eens naar SP, die heeft daar ook grote moeite mee), maar vooral door je standpunten op sociaal en economisch terrein. Een christelijke partij moet niet alleen sociaal zijn, maar vooral ook rechtvaardig.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2002 17:06

Hoi Janneke,

Jij:
Een christenpartij die uitkomt voor het christen zijn!!

Heb je het verkiezingsprogramma van de CU wel eens gelezen? Nog maar een citaatje dan:

De Bijbel, het geïnspireerde Woord van God, is voor de politieke boodschap van de ChristenUnie bepalend.

En geloof me, dat is echt niet de enige uitspraak die de identiteit van de CU aangeeft.

Jij:
Die niet de zondag "om even lekker uit te kunnen rusten" winkelvrij (winkels dicht) wil houden, maar omdat het de rustdag is, en je die dag naar de kerk gaat, de dag van GOD!!!!!!!!!

Daar wil ik graag een aantal opmerkingen bij maken. Allereerst wordt er in het verkiezingsprogramma wel degelijk de link gelegd tussen christendom, kerkgang en de zondag.

Daarnaast is er sprake van een verschil in het uitdragen van (dezelfde) waarheden. Je kunt de gemiddelde nederlander gaan vertellen dat hij op zondag niet mag werken omdat dat van God niet mag, maar ik vermoed dat dat op die gemiddelde nederlander weinig indruk zal maken. Je kunt ook uitgaan van de waarde van Gods geboden voor de mens. Je kunt dan wijzen op het feit dat het heilzaam is voor de mens om een wekelijks rustpunt te hebben in deze drukke tijd. Praktisch gezien verschillen de uitwerkingen van SGP en CU op dit punt niet al te veel.

Ten derde zegt de manier waarop de zondag als rustdag wordt aangemerkt ws. ook iets over de achterban. Ik denk dat er in de achterban van de CU meer mensen zijn die moeite hebben met de directe link tussen de sabbat en de zondag. De SGP stelt wel heel makkelijk dat 'God een duidelijk gebod geeft op de zondagsrust'. In een andere discussie komt (zoals je weet) e.e.a. uitgebreid ter sprake. Uit de antwoorden (van dominees) die Wilko daar citeert, wordt juist ontkent dat dit gebod letterlijk in de bijbel te vinden is.

Groet,

Klaas

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 17:10

klaas,

ik doe t even op mn eiegn manier, niet dat ik-jij-ik enz...

Ik zal even terugkomen op de zondagsrust...Ik heb pas het tvspotje gezien van de CU waar nix, maar dan ook helemaal nix gezegd werd over de christelijke 8ergrond van de zondag als rustdag! En dan kunnen dr in hun partijprogramma nog 100 andere wel christelijke redenen staan om de zondag als rustdag te houden, maar kom daar dan ook gewoon op tv voor uit!! Dit was gewoon verschrikkelijk schijnheilig!!!!! En dan kom ik terug op dat uitkomen voor christen zijn. Ja, in hun partijprogramma komen ze rd voor uit (Wat gek, als je de CHRISTEN unie bent)Maar doe dan niet zo mietig en kom dr ook op tv voor uit!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2002 17:50

TheKeimpe is van mening dat er een evenwicht moet zijn tussen economie en ecologie. Ons economisch stelsel moet het ecologische stelsel niet uitbuiten, maar om in een mooi ecologisch verantwoord land te wonen te midden van economische ellende is ook niet wenselijk.

Zijns inziens is het goed dat de SGP de laatste jaren meer oog krijgt voor de ecologie, zodat er een beter evenwicht onstaat.
Hij juicht het van harte toe dat de SGP dus naar links verschuift op dit gebied, zodat ze dichter bij het midden terecht komen.

De Christenunie daarentegen zou een verschuiving naar rechts moeten maken, meer aandacht voor de economie. Zodat ook zij richting het gewenste evenwicht gaat.

Grenzen zijn altijd arbitrair, dus over wat nu precies het gewenste evenwicht is zal men het nooit eens worden. Maar zeker is dat het rond het midden moet liggen...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 19:55

Speciaal voor Klaas. Hoe denk je over het verkiezingsprogramma van de CHE? http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=71&postdays=0&postorder=asc&start=0
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 nov 2002 11:06

Janneke,

Ik heb het spotje waar je op doelt niet gezien en kan dar dus geen oordeel over geven.
Ik denk ook niet dat je je oordeel moet baseren op 1 tv-spotje. Mijn ervaring is dat de CU normaal gesproken echt niet geheimzinnig doet over haar identiteit.

Omega,

Jij: Nu Klaas zijn verkiezingscampagne voor de ChristenUnie is begonnen kan een weerwoord vanzelfsprekend niet uitblijven.

:-) Ik ben op geen enkele manier verbonden aan de CU, campagne voeren doen ze dus maar mooi zelf. Ik verbaas me echter over het gemak waarmee de CU in een niet-christelijke, linkse hoek geplaatst wordt. Zonder inhoudelijk op standpunten in te gaan wordt een partij zo veroordeeld. Ik dacht dat moddergooien een typisch amerikaanse manier van campagne voeren was, maar dat was voordat ik op Refoweb kwam...

Jij: Het milieu is evenmin zaligmakend, hoewel CU en andere linkse clubjes ons anders willen doen geloven.

Dat is een flauwe uitspraak. Als je het geheel van standpunten bekijkt kun je echt niet stellen dat de CU het milieu als zaligmakend voorstelt. Waar het me om ging is dt je doet alsof 'linkse' onderwerpen als natuur en milieu niet in het programma van een christelijk partij thuis horen. Ook de SGP spreekt in haar verkiezingsprogramma over deze zaken. Je kunt dan verschillen van mening over de vraag wie dat evenwicht tussen economie en ecologie het beste vorm geeft, maar dat het thema milieu belangrijkt is kan een christen niet ontkennen.

Jij: Onder de Paarse kabinetten is er met steun van CU keihard gewerkt aan de ecologische hoofdstructuur, waardoor er veel kostbare landbouwgrond is geofferd op de linkse afgodsaltaren.

Leuk, zo pats boem een christelijke partij in verband brengen met afgodsaltaren. Polemiek, polemiek...

Jij: Gevolg is dat de produktie van voedsel afneemt ten gunste van wetlands en andere zompige natuurgebieden met een hek er om heen.

'Produktie van voedsel' klinkt erg indrukwekkend, maar concreet bedoel je dat er minder voedsel verkocht wordt en er dus minder geld verdiend wordt. Nou ken ik geen cijfers die het verband tussen het aanleggen van wetlands en de verslechterde economische situatie van boeren aantonen, dus of dit verband er is kan ik niet beoordelen. Wel ben ik ervan overtuigd dat een beter economische situatie voor boeren niet aleen gelegen is in meer, meer.

In dit voorbeeld geef je aan dat ecologische maatregelen economische gevolgen hebben. Dat zorg voor het milieu geld kost is echter evident. Je moet het er dan echter over hebben of bepaalde bevolkingsgroepen (in dit geval boeren) niet onevenredig zwaar getroffen worden. Zorg voor de positie van de boer is me dan ook uit het hart gegrepen.

Jij: Paradepaardje is nu de kilometerheffing. Je weet wel, werknemers die noodgedwongen al in van die lange files moeten staan, moeten daar nu ook nog eens voor gaan betalen. Dat zal de CU vast veel stemmen opleveren.

Ook de SGP is voorstander van de kilometerheffing, getuige hun program....

Jij: En die fiscale compensatie is natuurlijk volstrekte kolder: waar moet dat geld vandaan komen? Dat is er niet eens.

Achteraf is het makkelijk praten. De programma's dateren van voor de verkiezingen. Dat de economische situatie zou tegenvallen was toen nog niet bekend. Trouwens, geld vrijmaken is een kwestie van prioriteiten. Er is wel geld, de vraag is hoe het verdeeld moet worden. Maar waar het om gaat is dat de CU wel degelijk oog heeft voor de lagere inkomens.

Jij: Zonder milieuheffingen op welk terrein dan ook (het zijn gewoon ordinaire belastingmaatregelen) hoef je ook niets te compenseren.

Helaas zijn mensen tegenwoordig vaak alleen te motiveren door economische argumenten. Zonder milieuheffingen ben ik bang dat er weinig motivatie zal zijn om verandering te bewerkstelligen. De vervuiler betaalt is m.i. een prima uitgangspunt, op voorwaarde dat er alternatieven zijn voor de (uitvoering van) vervuilende activiteiten en de activiteiten niet strikt noodzakelijk zijn.

Jij: Over de aanscherping van regels voor jacht en visserij heeft Dick Stellingwerf de laatste jaren steeds het woord gevoerd.

In elke partij zul je mensen vinden die bepaalde onderwerpen een bijzonder warm hart toedragen. Je moet de standpunten van dat soort persoenen echter wel binnen de kaders van de partijpolitiek zien.

Jij: Links ben je niet door alleen euthanasie en abortus goed te keuren (kijk maar eens naar SP, die heeft daar ook grote moeite mee),

Toch wordt dat helaas wel gesuggereerd. 'Kijk maar eens wat een linkse regering de laatste tijd op ethisch gebied te weeg gebracht heeft' is een kreet die ik geregeld tegenkom. Alsof dat typisch links is en alsof onze paarse kabinet strikt links was...

Jij: Een christelijke partij moet niet alleen sociaal zijn, maar vooral ook rechtvaardig.

Als het goed is gana die twee hand in hand. De tegenstelling die jij aangeeft is een valse. Een regering kan niet rechtvaardig zijn zonder sociaal te zijn. Ben jij van mening dat de CU een onrechtvaardig beleid voorstaat?

Groet,
Klaas

PS. het programma van de Christelijke Hogeschool Ede? Nee, dank je ;-)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 nov 2002 11:15

Klaas schreef:Janneke,

Ik heb het spotje waar je op doelt niet gezien en kan dar dus geen oordeel over geven.
Ik denk ook niet dat je je oordeel moet baseren op 1 tv-spotje. Mijn ervaring is dat de CU normaal gesproken echt niet geheimzinnig doet over haar identiteit.

Normaal gesproken..nou Klaas, dat normaal gesproken lijkt me al helemaal van belang op tv!! Zeg nou gewoon eens eerlijk dat t volsterkte onzin is dat ze dr om heen zeilen en hou de CU Niet zo de hand boven het hoofd!!!!

Terug naar “Archief”