Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ard35
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ard35 » 27 mar 2006 20:32

Ik heb 15 jaar geleden belijdenis gedaan in 1991. Heb het nog steeds als een wonder ervaren dat je in het midden van de gemeente (hoe aarzelend ook) je ja woord mag geven. Je mag met behulp van de leiding van de Heilige Geest voortaan een lidmaat zijn van de gemeente waar je bij hoort.

Ik vond het toen alleen wel jammer dat ik weinig contact heb gehouden met de groep waar we belijdenis mee deden. (kon niet anders want ik verhuisde)

Weet wel dat ik elke dag opnieuw terug moet naar de grond van mijn belijdenis. Niet ik, niet mijn goede keuze maar het offer van Christus waar we uit mogen (lees moeten) leven.

Ieder die belijdenis doet, van harte Gods Zegen toegewenst.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2006 21:32

Serenity schreef:
In veel kerken, waaronder die van mij, is het nodig om kennis van het Woord te hebben en God werkelijk te kennen, voor je aan het Heilig Avondmaal gaat.

ja bij ons ook. Het leuke is dat ik meer weet van de bijbel en God dan menig ander persoon die bij ons aan het Avondmaal gaat. De enige vragen die mij gesteld werden waren vragen in de zin van "wat houdt de Drie-eenheid in" en "wat was het offer van Jezus"? Dat soort vragen. In het gesprek (ouderling kwam thuis op bezoek... ouderling is lid van de kerkenraad? die ouderling controleert dus mijn geloofsovertuiging, niet de complete kerkenraad) werden maar een paar oppervlakkige vragen gesteld, met vragen tussendoor als "hoe gaat het op school". Ik zat me er gewoonweg aan te ergeren. Als dat alles is...

Daarom vind ik de aannemeningsavond zoals bij ons veel mooier, een aantal stellingen, met kerkenraad en de hele groep, en dan gewoon praten over Gods Woord enzo.
En dat is het gave aan kleine gemeente...de jeugdouderling en de wijkouderling kent mij en iedereen zo goed, dat ze al die vragen echt niet meer hoeven te stellen hoor. Een beetje (jeugd)ouderling kent zijn gemeenteleden en dan is dat echt niet meer nodig! Een ontzettend nadeel aan van die grote gemeentes...

Belijdenis doen is voor een groot deel, binnen deze gemeentes, toegang krijgen tot het Heilig Avondmaal.

dat is dus sowieso al een verkeerd verworden element van belijdenis doen. Een middel om mee te doen aan het avondmaal. Oh ja, en je bent ook nog officieel lid van de kerk.

Waarom is dat verkeerd??? Als de gemeente dat nou zo stelt... so what?? Ik vind het onzin om daar moeilijk over te doen. Er zijn zoveel (on)beschreven regels binnen een gemeente om alles een beetje in goede banen te leiden, so what????

Zo kan de tafel niet ontheiligd worden.

oh maar dat is erg... nee hoor, want de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Staat er niet ergens "je eet en drinkt tot je eigen oordeel?" Hoezo dan "ontheiligd worden"?
Wat is avondmaal nu werkelijk? De pascha-maaltijd! En die houden wij als christenen niet. Daar komt nog bij dat Jezus zegt "zovaak als jullie de beker drinken en het brood eet". Men zegt dat Jezus daarmee het avondmaal instelde (plus nog die zinnen erna). Maar is dat werkelijk zo? Doelde Jezus niet simpelweg op de pascha-maaltijd? Jezus zei eenvoudigweg dat elke keer dat zij de pascha maaltijd hielden dat zij dan aan Jezus moesten denken (in de zin van "uittocht uit Egypte, lam slachten etc" maar dan in de richting van Jezus' offer). Een meer voorkomende maaltijd zou eenvoudigweg kunnen zijn dat elke keer als de discipelen met elkaar zouden eten dat zij dan aan Jezus moesten denken.
Het is dus in het geheel geen instelling van een apart sacrament, maar een aanvulling op de Pascha-maaltijd, die wij als christenen over het algemeen niet houden. "Instelling van het Heilig Avondmaal" is naar mijn mening dan ook uiterst speculatief en onbijbels.

Ach, ik vind het geweldig, met mijn gemeenteleden aan die tafel te zitten, samen met God in ons midden. Het doet mij echt wat. Het gaat ook om het gemeente zijn. En dat is wat vaak verdwenen is. Het Avondmaal wordt een individuele zaak, en dat is het helemaal niet. het Heilig Avondmaal (of het nou door Jezus of door mensen is ingesteld maakt me totaal niks uit) is er voor eigen geloofsopbouw en voor gemeenteopbouw! En maakt het dan iets uit of het door Jezus is ingesteld of niet? Wmah, voor mij in ieder geval niet. Ik word er elke keer weer door gesterkt en voel me elke keer weer enorm verbonden met mijn gemeente, net wat meer dan anders...

En ik moet eerlijk zeggen: bij mijn'ja' tegen de gemeente was het zeker wel God die erbij was, maar op dat moment was het toch echt meer tegen de gemeente, niet tegen God, dat heb ik echt al wel eerder gedaan en doe ik echt elke dag wel....

dat vind ik expliciet het vage aan "belijdenis doen".[/quote]

Waarom???
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 mar 2006 16:42

Ga over een paar weken ofzo belijdenis doen, met daarvoor nog aannemingsavond ofzo. Dolle pret.

Hands up voor Serenity.
..

Sanne20
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sanne20 » 29 mar 2006 18:41

Ik heb in april 2004 belijdenis gedaan, was toen 18. Waarom ik het heb gedaan: Omdat ik heb gemerkt in mijn leven dat ik niet zonder Mijn Heer en Verlosser kan. Wat een wonder is het dat Hij voor mij aan het kruis is gestorven en daardoor mijn zonde wilde vergeven. Heerlijk!!! En dat terwijl ik zo'n groot zondaar ben. Wat een goede God hebben wij toch.
www.freewebs.com/adoptieroest
Wij zijn op reis naar onze parels uit Polen.

Jullie groeien niet onder mijn hart,
Jullie groeien IN mijn hart.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 18:42

AMEN!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Re: Belijdenis topic

Berichtdoor André » 29 mar 2006 18:55

mw schreef:- voor de 16de natuurlijk... dat de zenuwen niet de overhand gaan spelen, en ik de dienst bewust mag meemaken en er van ga genieten
Ben je ook zenuwachtig als er na 16 April het avondmaal in je gemeente gevierd gaat worden?
En, heb je er al over nagedacht of je deze gedachtenis gaat vieren?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 19:03

dat is pas juni als dat weer gehouden word.
Op dit moment zie ik er erg naar uit.... zenuwachtig zal ik dan ook wel zijn denk ik
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

André

Berichtdoor André » 29 mar 2006 19:17

mw schreef:dat is pas juni als dat weer gehouden word.
Op dit moment zie ik er erg naar uit.... zenuwachtig zal ik dan ook wel zijn denk ik
Maar of je D.V. in juni deze gedachtenis gaat vieren, daar geef je bewust nog geen antwoord op nu?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 19:18

ik ga zker die gedachtenis vieren... kzie er echt naar uit

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2006 19:22

is je belijdenis een vrijbrief om aan te mogen gaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 19:24

je hebt er dan wel de toegang gekregen.

maar het is niet zo: ik heb belijdenis gedaan...dus nu mag ik
anders heefde je ook niet elke keer weer voor te bereiden en te onderzoeken

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2006 19:27

en jij acht je waardig om aan te gaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

André

Berichtdoor André » 29 mar 2006 19:31

johannes1 schreef:is je belijdenis een vrijbrief om aan te mogen gaan?
Ja, tenzij je door de kerkraad verzocht wordt om niet aan te gaan, of dat je 'uit jezelf' eerst ergens 'vrede' wilt stichten met een broeder of zuster.
Of dat je de viering van deze maaltijd niets meer zegt.
etc...

André

Berichtdoor André » 29 mar 2006 19:32

johannes1 schreef:en jij acht je waardig om aan te gaan?
Ja

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 19:43

ja, want ik ben een zondaar.... en aan Zijn tafel zijn zondaren welkom

Terug naar “Archief”