homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 27 mar 2006 13:12

froske schreef:
aardmannetje schreef:
froske schreef:Ik denk dat de teksten uit Korinthiërs en Timotheus ten onrechte gebruikt worden in discussies rondom homoseksualiteit omdat het hier niet enkel en alleen gaat over seks tussen twee personen van hetzelfde geslacht maar we lezen over knapenschenders en schandknapen.
Even voor de duidelijkheid:

Schandknapen zijn mannelijke prostituees.
Knapenschenders zijn mannen die jonge jongens misbruiken.

Na deze 'uitleg' snapt een ieder denk ik dat je een homoseksueel niet over één lijn kunt scheren met prostituees en mannen die jonge jongens misbruiken!!!

Als twee mannen namelijk in een monogame relatie (partnerschap) samenleven kun je NIET zeggen dat ze zich gedragen als een prostituee en je kunt ook NIET zeggen dat ze zich schuldig maken aan het misbruiken van jonge jongens!

De Bijbelgedeelten uit Korinthiërs en Timotheus worden naar mijn idee dus vaak ten onrechte in de discussie rondom homoseksualiteit betrokken!
zou je kunnen zeggen dat ook homoseksualiteit niet kan tippen aan het huwelijk zoals God dat als voorbeeld voor de relatie tussen Christus en zijn kerk heeft gekozen?

ik prefereer het huwelijk tussen man en vrouw. Ook daarop kan de kinderzegen volgen. Ik heb ook nooit gezegt dat ik het huwelijk van 2 mannen/vrouwen boven het huwelijk zet van een man en vrouw.

Toch zijn ze beide niet volmaakt meer, niet meer zoals het "hoorde" om het zo maar te zeggen. Ik vind het persoonlijk gevaarlijk om te zeggen dat het huwelijk "er niet aan kan tippen". Ik geloof dat menig een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, beter is dan tussen man en vrouw. Betekent dus niet dat ik ze allemaal over 1 kam scheer!! Er zijn ook vele goede huwelijken tussen man en vrouw, maar je ziet toch ook vaak dat het anders gaat.
Ik bedoel dan ook niet dat twee samenlevende mannen of vrouwen per definitie niet kunnen tippen aan een samenlevende man en vrouw, maar meer in de vergelijking tussen christus en zijn bruid (de kerk). Dus zeker niet als veroordeling, een huwelijk is echter wel een soort 'oefenruimte' .
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 mar 2006 19:02

Oke, ik begrijp je punt. Maar toch is Christus en Zijn bruid (de kerk) tegenwoordig ook niet meer een perfecte vergelijking t.o.v. een huwelijk tussen man en vrouw. Ook die is helaas niet meer volmaakt.
- Home is in my head -

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 mar 2006 19:30

froske schreef:Oke, ik begrijp je punt. Maar toch is Christus en Zijn bruid (de kerk) tegenwoordig ook niet meer een perfecte vergelijking t.o.v. een huwelijk tussen man en vrouw. Ook die is helaas niet meer volmaakt.

En opzich toch ook weer wel. Mensen scheiden vaker van elkaar én mensen scheiden vaker van God.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 mar 2006 20:10

Smurffie schreef:
froske schreef:Oke, ik begrijp je punt. Maar toch is Christus en Zijn bruid (de kerk) tegenwoordig ook niet meer een perfecte vergelijking t.o.v. een huwelijk tussen man en vrouw. Ook die is helaas niet meer volmaakt.

En opzich toch ook weer wel. Mensen scheiden vaker van elkaar én mensen scheiden vaker van God.

zo had ik het eigenlijk nog niet eens bekeken :)
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 27 mar 2006 20:28

:) daarom is het gelukkig ook een soort oefenruimte en geen perfecte vergelijking. Door de zondeval hebben mensen een perfect voorbeeld nodig...en voila! daar is ie dan :wink:
persoonlijk denk ik dat voordat een huwelijk wordt gesloten je al een persoonlijke relatie kunt/mag/moet hebben met christus, maar ook tijdens dat huwelijk is een persoonlijke, directe band met Jezus nodig, het huwelijk is geen vervanging voor die relatie...de bruiloft van het lam moet nog plaats vinden en het huwelijk is daarom een voorproefje...de intimiteit ussen mensen is een afspiegeling van leven met jezus, ook twee mannen of twee vrouwen in relatie zijn zo'n afspiegeling.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 mar 2006 20:40

aardmannetje schreef:
:) daarom is het gelukkig ook een soort oefenruimte en geen perfecte vergelijking. Door de zondeval hebben mensen een perfect voorbeeld nodig...en voila! daar is ie dan :wink:
persoonlijk denk ik dat voordat een huwelijk wordt gesloten je al een persoonlijke relatie kunt/mag/moet hebben met christus, maar ook tijdens dat huwelijk is een persoonlijke, directe band met Jezus nodig, het huwelijk is geen vervanging voor die relatie...de bruiloft van het lam moet nog plaats vinden en het huwelijk is daarom een voorproefje...de intimiteit ussen mensen is een afspiegeling van leven met jezus, ook twee mannen of twee vrouwen in relatie zijn zo'n afspiegeling.

Of gewoon iedere relatie die je maar bedenken kunt, hoeft nog niet eens een huwelijk te zijn, denk ik. Twee dingen zijn uiteindelijk de belangrijkste; God liefhebben boven alles, en je naasten als jezelf. :)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 27 mar 2006 20:53

Of gewoon iedere relatie die je maar bedenken kunt, hoeft nog niet eens een huwelijk te zijn, denk ik
mee eens, amen!...tenminste zolang het een wederzijdse interactie betreft tussen twee levende wezens :idea: ...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 mar 2006 21:38

aardmannetje schreef:
Of gewoon iedere relatie die je maar bedenken kunt, hoeft nog niet eens een huwelijk te zijn, denk ik
mee eens, amen!...tenminste zolang het een wederzijdse interactie betreft tussen twee levende wezens :idea: ...

Dat uiteraard wel :)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 27 mar 2006 23:11

en wat vind froske...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 mar 2006 17:56

Ja zo had ik dat eigenlijk nog niet bekeken maar ik vind het wel een goede vergelijking. Ook duidelijk verwoord, het lijkt me voor iedereen duidelijk zo :)
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 28 mar 2006 18:29

froske schreef:Ja zo had ik dat eigenlijk nog niet bekeken maar ik vind het wel een goede vergelijking. Ook duidelijk verwoord, het lijkt me voor iedereen duidelijk zo :)
wat een eer allemaal weer :wink: , de kern is dus wel anti-homohuwelijk :? :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 mar 2006 18:34

aardmannetje schreef:
froske schreef:Ja zo had ik dat eigenlijk nog niet bekeken maar ik vind het wel een goede vergelijking. Ook duidelijk verwoord, het lijkt me voor iedereen duidelijk zo :)

tsjah, op dit forum zullen we zowieso toch nooit tot een duidelijke conclusie kunnen komen. In feite is er ook geen duidelijke oplossing voor, het probleem blijft of het nu wel of niet tot een relatie leidt, het is allebei niet de allerbeste oplossing :wink:
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 28 mar 2006 18:49

froske schreef:
aardmannetje schreef:

tsjah, op dit forum zullen we zowieso toch nooit tot een duidelijke conclusie kunnen komen. In feite is er ook geen duidelijke oplossing voor, het probleem blijft of het nu wel of niet tot een relatie leidt, het is allebei niet de allerbeste oplossing :wink:
ik noem het geen probleem, en we kunnen toch gewoon tot een conclusie komen op dit forum, we gaan het gewoon niet verdedigen, het is duidelijk zat! 8) :D

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mar 2006 19:00

aardmannetje schreef:
froske schreef:
aardmannetje schreef:

ik noem het geen probleem, en we kunnen toch gewoon tot een conclusie komen op dit forum, we gaan het gewoon niet verdedigen, het is duidelijk zat! 8) :D

Ach, hier op Rw zul je altijd tegengas krijgen. als Refo's tégen homohuwelijk op een homosite komen, zullen zij dáár tegengas krijgen. Zo kun je het ook bekijken natuurlijk :wink:

(Hehe, ik zie het al helemaal voor me; ''vuile hetero, op-so-de-mie-te-ren hier!'' 8) )

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 28 mar 2006 20:01

Smurffie schreef:
aardmannetje schreef:
froske schreef:
aardmannetje schreef:

Ach, hier op Rw zul je altijd tegengas krijgen. als Refo's tégen homohuwelijk op een homosite komen, zullen zij dáár tegengas krijgen. Zo kun je het ook bekijken natuurlijk :wink:

(Hehe, ik zie het al helemaal voor me; ''vuile hetero, op-so-de-mie-te-ren hier!'' 8) )

het ligt er net aan op welke homosite je komt. Ik ben er niet echt in thuis maar op christelijke homosites wordt je echt niet gelijk met de nek aangekeken als je er een andere mening op nahoud. Misschien is dat op andere sites wel zo, maargoed als je nog nooit van christenen hebt gehoord en dan ook nog deze mening te horen krijgt is dat natuurlijk ook een dubbele klap :P

Ik heb trouwens ook bewondering voor evangelisten die in homobars evangeliseren. Volgens mij is dat een vreselijk moeilijke taak!
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”