Groot verschil wat betreft kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Groot verschil wat betreft kerk.

Berichtdoor believer » 20 mar 2006 21:28

AikonGirl schreef:Hm. Mijn vriend en ik gaan allebei naar een Christelijk Gereformeerde kerk.
Maar er is nogal wat verschil tussen die twee kerken.
Zo'n groot verschil, dat mijn vriend niet (meer) naar 'mijn' kerk wil, en ik niet naar naar 'zijn' kerk.

Samen een andere kerk zoeken heeft naar onze mening geen enkel nut.
Ik wil nl naar een kerk zoals de mijne, hij zoals de zijne.

Behoorlijk frustrerend.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? :redface:

Ik denk dat het belangrijk is om de reden op te zoeken waarom je niet naar elkaars kerk wilt gaan, en daarover te praten. En dan vooral over de overeenkomsten, en niet over de verschillen. Als je er niet uit kunt komen, laat het dan gewoon zo... Ook al is dat heel moeilijk, als je er zovaak al over hebt gepraat, en je er niet uitkomt, dan sjah.. :?
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 09:56

bij ons is het grootste probleem dat m'n vriend zegt dat hij niet lid wil worden van een kerkgenootschap waar bij ze met de sacramenten geen rekening houden met Gods woord (pkn) Daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in... maar de kerk waar ik heen ga, houdt daar wel rekening mee en zo zijn er nog veel meer kerken. Hij wil daar eventueel wel naar de kerk, maar niet lid worden...
En dat heeft geen zin.... want ik denk even door... als je je kinderen laat dopen, worden zij wel lid van de kerk... dan geef je toch niet het goede voorbeeld... Ik vind het maar lastig hoor!!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2006 09:59

jopidopi schreef:bij ons is het grootste probleem dat m'n vriend zegt dat hij niet lid wil worden van een kerkgenootschap waar bij ze met de sacramenten geen rekening houden met Gods woord (pkn) Daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in... maar de kerk waar ik heen ga, houdt daar wel rekening mee en zo zijn er nog veel meer kerken. Hij wil daar eventueel wel naar de kerk, maar niet lid worden...
En dat heeft geen zin.... want ik denk even door... als je je kinderen laat dopen, worden zij wel lid van de kerk... dan geef je toch niet het goede voorbeeld... Ik vind het maar lastig hoor!!

Houden ze in de PKN geen rekening met Gods Woord bij de sacramenten????
Nooit gehoord :)
In 'mijn' PKN zeker wel hoor ;) Dus moeten jullie maar in Rhenen komen wonen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2006 10:01

jopidopi schreef:bij ons is het grootste probleem dat m'n vriend zegt dat hij niet lid wil worden van een kerkgenootschap waar bij ze met de sacramenten geen rekening houden met Gods woord (pkn) Daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in... maar de kerk waar ik heen ga, houdt daar wel rekening mee en zo zijn er nog veel meer kerken. Hij wil daar eventueel wel naar de kerk, maar niet lid worden...

Wat bedoel je met: "waar ze met de sacramenten geen rekening houden met Gods woord"???

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 10:03

landelijk........in de pkn is er nogal onenigheid over de sacramenten. Zo mogen kinderen aan het Heilig Avondmaal en mogen homo's getrouwd worden... en ook belijdenis doen (gebeurt bij ons in een kerkje verderop)
Kijk en dat is niet echt iets waar ik trots op ben. Nu mag dat gelukkig in onze kerk niet... maar landelijk mag het dus wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2006 10:08

jopidopi schreef:landelijk........in de pkn is er nogal onenigheid over de sacramenten. Zo mogen kinderen aan het Heilig Avondmaal en mogen homo's getrouwd worden... en ook belijdenis doen (gebeurt bij ons in een kerkje verderop)
Kijk en dat is niet echt iets waar ik trots op ben. Nu mag dat gelukkig in onze kerk niet... maar landelijk mag het dus wel.

Ik zal er verder niet veel over zeggen. Maar ik ben ontzëttend dankbaar dat in mijn plaatselijke PKN-gemeente doopleden (en dus veelal kinderen) niet worden uitgesloten van het vieren van de Maaltijd van de Heer...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 10:15

:shock: :wink: we beleven het denk ik heel anders....
ik kan me echt niet voorstellen dat kinderen aan het HA gaan, dat is hier echt taboe... :?
Daar sta ik zelf natuurlijk achter, anders zou ik hier niet kerken...
Wat een verschil in kerken he?? Wel jammer.... :cry:

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2006 10:42

Soms sta ik als volwassene perplex over het geloof van kinderen.
Wij hebben Avondmaalscatechese en je wordt soms alleen maar stil van de antwoorden en reacties.
Een kind zou niet weten waar het om gaat?

Maar ik vrees dat dit zaken zijn waarin de diverse stroningen binnen de kerken nooit tot een overeenstemming zullen komen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 mar 2006 11:06

jopidopi schreef:en mogen homo's getrouwd worden... en ook belijdenis doen (gebeurt bij ons in een kerkje verderop)

Waarom zouden homo's geen belijdenis mogen doen :shock:

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 11:09

klopt.........ik ga dagelijks om met kinderen en hoor vaak hele mooie getuigenissen....... maar ik merk ook door deze getuigenissen woorden van ouders. Zo ken ik een ventje dat beslist evangelist zou worden toen hij 8 was. Iedereen dacht: wow, wat jong en wat fantastisch.... maar helaas. Nu is hij 14 en gaat nooit meer naar de kerk, heeft de kerk de rug toegekeerd en zoekt zijn weg in de drank. De oorzaak: ik ken hem niet zo goed dat ik dat weet... Maar ik denk dat dit een van de redenen is waarom wij geen kinderen aan het Heilig Avondmaal toestaan. Ik was er vroeger ook overtuigd van dat ik een kind van God mocht zijn, totdat ik dieper ging nadenken... en toen merkte ik dat het niet zo was.
Kinderen kunnen zeggen dat ze geloven..... en soms is het ook echt zo. Heerlijk om uit de monden van kinderen te horen: Ik hou van God en Hij houdt van mij. Helaas blijkt nog geen 5 jaar later dat ze dit woord helemaal vergeten zijn........... Maar gelukkig zijn er ook voorbeelden van kinderen die wel van jongs af aan bekeerd zijn!!! En tja... voor hen zou het avondmaal beschikbaar moeten zijn......

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 mar 2006 11:12

Cisca schreef:
jopidopi schreef:en mogen homo's getrouwd worden... en ook belijdenis doen (gebeurt bij ons in een kerkje verderop)

Waarom zouden homo's geen belijdenis mogen doen :shock:

Als iemand homo is, dan heb ik daar geen moeite mee.... Wel als hij de ene relatie na de andere aangaat....... Het is duidelijk dat dit niet Gods bedoeling is, hoe rot het ook voor deze persoon kan zijn. Je leeft dan duidelijk in zonde... kan je dan belijdenis doen?????
maar dat geld ook voor ons.......... als wij duidelijk in zonde leven (en dat doen we..., )maar we stoppen niet en we gaan gewoon door is dat natuurlijk hetzelfde, als is het voor ons makkelijker om dit te verbergen.
Een homo die geen relatie aangaat omdat hij meent dat dit niet Gods bedoeling is mag uiteraard belijdenis doen!!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 mar 2006 11:14

jopidopi schreef:Een homo die geen relatie aangaat omdat hij meent dat dit niet Gods bedoeling is mag uiteraard belijdenis doen!!

Een homo die wel een relatie aangaat, en het keurig netjes bij één persoon houdt, zou dus niet kunnen geloven volgens jou :roll:

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2006 11:17

Jopidopi schreef:Kinderen kunnen zeggen dat ze geloven..... en soms is het ook echt zo. Heerlijk om uit de monden van kinderen te horen: Ik hou van God en Hij houdt van mij. Helaas blijkt nog geen 5 jaar later dat ze dit woord helemaal vergeten zijn........... Maar gelukkig zijn er ook voorbeelden van kinderen die wel van jongs af aan bekeerd zijn!!! En tja... voor hen zou het avondmaal beschikbaar moeten zijn......

Kijk eens diep in het eigen hart... Heb je alle dagen een zelfde sterke geloof? Of zijn er perioden, dat je zegt, voelt, denkt: "ik geloof het wel/niet"?
Is "belijdenis doen" niet een moment-opname???
Waarom dan de lat voor kinderen zo hoog leggen?
Ik moet altijd denken aan die kinderen die naar Jezus toewilden. Maar de discipelen legden de lat hoog - Jezus had wel wat anders te doen dan Zich met kinderen bezighouden.
Wat zei Jezus? "laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet". Wel aan de Maaltijd van de Heer weigeren? Ik kan het niet rijmen...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2006 11:28

We gaan een beetje off topic. Maar ben het eens met Riska. Ik doe zelf al 13 jaar aan het avondmaal mee :) Bij mijn ouders in de kerk krijgen kinderen die geen brood en wijn ontvangen wel een zegen onder handoplegging. Zo wordt duidelijk dat ze er wel bij horen.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2006 11:31

Lalage schreef:We gaan een beetje off topic. Maar ben het eens met Riska. Ik doe zelf al 13 jaar aan het avondmaal mee :) Bij mijn ouders in de kerk krijgen kinderen die geen brood en wijn ontvangen wel een zegen onder handoplegging. Zo wordt duidelijk dat ze er wel bij horen.

Zo zijn wij begonnen. En nu kunnen zij nog kiezen - hoewel sommige kinderen ook graag gezegend worden en dan toch brood en wijn (of druivensap) nemen.

Maar inderdaad, dit is off-topic...

Terug naar “Archief”